Forretningsudvalg - mødesager, d. 16-02-2020 10:00 - 14:00

Punkter på dagsordenen

  1. Ny tabel skrevet fra ny
  2. Tabel lavet i hhv. Word og Excell
  3. [UDKAST] - TEST sag - af sag 10 på FU 28.1.2020 - tabel 2
  4. Eventuelt
  5. Generel orientering fra ledelsen
  6. TESTSAG ( tabellen sat manuelt til 700 px) Overholdelse af udredningsret og forløbstider i kræftpakker
  7. Studietur for trafikudvalget til Manchester (kopieret sag fra mødet den 25.01.2020)

Medlemmer

1. Ny tabel skrevet fra ny

INDSTILLING

[Her skrives korrekt manchet INDEN selve indstillingspunkterne og derefter en udførlig indstilling. Ved et enkelt indstillingspunkt brug "dot" - HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

  1. at x....
  2. at x....

POLITISK BEHANDLING

BAGGRUND

[Meget kort og kun indeholde begrundelse for, hvorfor sagen skal behandles (anledning, aktualitet) og uden for mange detaljer. Der henvises til den præcise dato for den tidligere politiske behandling. 

HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

SAGSFREMSTILLING

Flybillet18.000 kr.
Hotel inkl. morgenmad36.000 kr.
Forplejning24.000 kr.
Øvrige transportudgifter15.000 kr.
Værtsgaver4000 kr.
I alt97.000 kr.

KONSEKVENSER

[Der skal være en klar sammenhæng mellem indstillingen og konsekvensafsnittet.
Hvis mødesagen er en bevillingssag, så skal sagen i dette afsnit vurderes i forhold til FN’s verdensmål. 
Yderlig hjælp kan findes i vejledningen til udfyldelse af udvalgsskabelon.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

RISIKOVURDERING

[Administrationen bruger dette felt for at fremhæve risici i forhold til økonomiske og faglige aspekter ved sagen.

Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

ØKONOMI

[Kan indeholde et afsnit, der er målrettet politikerne og offentligheden og et bevillingsteknisk, som er mere målrettet administrationen (så beslutningens ophæng til finansiering er præcist angivet)
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

KOMMUNIKATION

[Hvis det i forbindelse med den politiske behandling giver mening at have planlagt en kommunikationsindsats i forhold til selve beslutningen af sagen, skal det fremgå her.
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

[Her skal det fremgå om udvalget skal drøfte sagen igen og i så fald hvornår. Der skal også stå, om sagen går videre til forretningsudvalget og regionsrådet og hvornår. Det skal være muligt at se hvornår sagen kommer på igen og hvornår den endelige beslutning skal træffes.

HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

 

Sagen forelægges [udvalget] den xx. måned år.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

[Der skal af dette felt fremgå, hvilken direktør, der har ansvaret for sagen - og derudover hvem , der er kontaktperson (dvs. centerdirektør, enhedschef eller sagsbehandler).

HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

 

[Direktørnavn/kontaktpersonnavn]

JOURNALNUMMER

[Sagsummer i Workzone]

2. Tabel lavet i hhv. Word og Excell

PUNKTET BEHANDLET TIDLIGERE

ADMINISTRATIONENS INDSTILLING

RESUME

SAGSFREMSTILLING

Flybillet

18.000 kr.

Hotel inkl. morgenmad

36.000 kr.

Forplejning

24.000 kr.

Øvrige transportudgifter

15.000 kr.

Værtsgaver

4000 kr.

I alt

97.000 kr.

 

 

Flybillet

18.000 kr.

Hotel inkl. morgenmad

36.000 kr.

Forplejning

24.000 kr.

Øvrige transportudgifter

15.000 kr.

Værtsgaver

4000 kr.

I alt

97.000 kr.

 

 

Flybillet

18.000 kr.

Hotel inkl. morgenmad

36.000 kr.

Forplejning

24.000 kr.

Øvrige transportudgifter

15.000 kr.

Værtsgaver

4000 kr.

I alt

97.000 kr.

 

 

Flybillet         18.000 kr.
Hotel inkl. Morgenmad         36.000 kr.
Forplejning         24.000 kr.
Øvrige transportudgifter         15.000 kr.
Værtsgaver           4.000 kr.
I alt         97.000 kr.

 

Flybillet         18.000 kr.
Hotel inkl. Morgenmad         36.000 kr.
Forplejning         24.000 kr.
Øvrige transportudgifter         15.000 kr.
Værtsgaver           4.000 kr.
I alt         97.000 kr.

 

Flybillet         18.000 kr.
Hotel inkl. Morgenmad         36.000 kr.
Forplejning         24.000 kr.
Øvrige transportudgifter         15.000 kr.
Værtsgaver           4.000 kr.
I alt         97.000 kr.

KOMMUNIKATION

Tomt indhold

ØKONOMISKE KONSEKVENSER

DIREKTØRGODKENDELSE

Hjalte Aaberg / Koncerndirektør

SAGEN AFGØRES AF

FORRETNINGSUDVALGETS BESLUTNING

Tomt indhold

REGIONSRÅDETS BESLUTNING

Tomt indhold

Journalnummer

Tomt indhold

3. [UDKAST] - TEST sag - af sag 10 på FU 28.1.2020 - tabel 2

INDSTILLING

[Her skrives korrekt manchet INDEN selve indstillingspunkterne og derefter en udførlig indstilling. Ved et enkelt indstillingspunkt brug "dot" - HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

  1. at x....
  2. at x....

POLITISK BEHANDLING

BAGGRUND

[Meget kort og kun indeholde begrundelse for, hvorfor sagen skal behandles (anledning, aktualitet) og uden for mange detaljer. Der henvises til den præcise dato for den tidligere politiske behandling. 

HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

SAGSFREMSTILLING

[Sagsfremstillingen skal komme med konklusionen først - og herefter uddyber begrundelse og proces, evt. dilemmaer og scenarier skal også fremgå tidligt i sagen. Yderlig hjælp kan findes i vejledningen til udfyldelse af udvalgsskabelon.

HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

 

 

I Region HovedstadenKlassetal efter loftIndmeldt klassetalIndmeldt teknisk klassekvotientIndmeldt antal pladser
Borupgaard14152929
Nærum131430,530,5
Gladsaxe121329,529,5
Helsingør893030
Frederikssund562929
Høje-Taastrup572856
Hvidovre5629,529,5
Sydkysten562828
samlet antal i Region Hovedstaden9  261,5
I Region Sjælland    
Greve91331124
Himmelev9103131
Roskilde11123131
Roskilde Katedralskole16183162
samlet antal pladser i Region Sjælland8  248
Antal pladser i alt17  509,5

 

 

 

KONSEKVENSER

[Der skal være en klar sammenhæng mellem indstillingen og konsekvensafsnittet.
Hvis mødesagen er en bevillingssag, så skal sagen i dette afsnit vurderes i forhold til FN’s verdensmål. 
Yderlig hjælp kan findes i vejledningen til udfyldelse af udvalgsskabelon.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

 

RISIKOVURDERING

[Administrationen bruger dette felt for at fremhæve risici i forhold til økonomiske og faglige aspekter ved sagen.

Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

ØKONOMI

[Kan indeholde et afsnit, der er målrettet politikerne og offentligheden og et bevillingsteknisk, som er mere målrettet administrationen (så beslutningens ophæng til finansiering er præcist angivet)
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

KOMMUNIKATION

[Hvis det i forbindelse med den politiske behandling giver mening at have planlagt en kommunikationsindsats i forhold til selve beslutningen af sagen, skal det fremgå her.
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

[Her skal det fremgå om udvalget skal drøfte sagen igen og i så fald hvornår. Der skal også stå, om sagen går videre til forretningsudvalget og regionsrådet og hvornår. Det skal være muligt at se hvornår sagen kommer på igen og hvornår den endelige beslutning skal træffes.

HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

 

Sagen forelægges [udvalget] den xx. måned år.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

[Der skal af dette felt fremgå, hvilken direktør, der har ansvaret for sagen - og derudover hvem , der er kontaktperson (dvs. centerdirektør, enhedschef eller sagsbehandler).

HUSK denne hjælpetekst skal slettes]

 

[Direktørnavn/kontaktpersonnavn]

JOURNALNUMMER

[Sagsummer i Workzone]

4. Eventuelt

FORRETNINGSUDVALGET_Eventuelt

Tomt indhold

Bilag

1856-thickbox_default

figur til sag 7 nyt

5. Generel orientering fra ledelsen

INDSTILLING

Administrationen indstiller:

POLITISK BEHANDLING

Intet.

Sagsfremstilling

ØKONOMISKE KONSEKVENSER

En tiltrædelse af indstillingen indebærer ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.

KOMMUNIKATION

Ingen særskilt kommunikationsindsats planlagt.

TIDSPLAN OG VIDERE PROCES

DIREKTØRPÅTEGNING

Svend Særkjær

Journalnummer

19011109

Bilag

figur til sag 7 nyt

1856-thickbox_default

6. TESTSAG ( tabellen sat manuelt til 700 px) Overholdelse af udredningsret og forløbstider i kræftpakker

INDSTILLING

Administrationen indstiller til forretningsudvalget:

  1. at drøfte status for overholdelse af udredningsretten og forløbstider i kræftpakker med afsæt i sagen,
  2. at drøfte lungekræftområdet med afsæt i oplæg på mødet ved vicedirektør på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital Kristian Antonsen, og
  3. at tage administrationens forslag til, hvordan forretningsudvalgets følger udredningsretten og forløbstider i kræftpakker, til efterretning.

POLITISK BEHANDLING

BAGGRUND

Forretningsudvalget besluttede på mødet den 12. november 2019 nye delmål for overholdelsen af udredningsretten og forløbstider i kræftpakker. Med denne sag forelægges status for regionens overholdelse af udredningsretten og forløbstiderne i kræftpakkerne. På forretningsudvalget den 10. december 2019 ønskede udvalget desuden forslag til, hvordan udvalget fremadrettet følger området. Endelig bad udvalget om i lighed med Sundhedsudvalget at få et indblik i lungekræftområdet, hvorfor vicedirektør på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital Kristian Antonsen på mødet vil give en status.

SAGSFREMSTILLING

Med de nye delmål skal udredningsretten overholdes i 95 % af alle patientforløb, mens 70 % af alle udredningspatienter skal udredes inden for 30 dage ved udgangen af oktober 2020. For kræftområdet skal 85 % af patienterne være behandlet inden for forløbstiderne i kræftpakkerne ved udgangen af oktober 2020.  

 

Der arbejdes målrettet på hospitalerne for at sikre en bedre overholdelse af udredningsretten og forløbstiderne i kræftpakkerne, og udviklingen følges tæt af koncerndirektionen og hospitalsdirektionerne. For begge områder vil der være et særligt fokus på de områder, hvor der med budget 2020 og Kræftplan IV er tildelt midler til at styrke kapaciteten:

Af bilag 1 og 2 fremgår seneste data. Der arbejdes på at få data for de nye fokusområder.

 

Kommende temaer for forretningsudvalgets drøftelser

Forretningsudvalget ønskede på deres møde d. 10. december at få et forslag til, hvordan udvalget kan følge udredningsret og forløbstider i kræftpakker mere konkret på møderne.

 

Det foreslås, at et af hospitalerne på hvert møde holder et tematiseret oplæg, som drøftelsen tager udgangspunkt i. Det kan være et tematiseret oplæg med udgangspunkt i det konkrete hospital eller med udgangspunkt i en udfordring, som går på tværs af hospitalerne. Oplægsholdere kan være klinikere såvel som hospitalsdirektører. Temaerne vil blive planlagt efter fokusområderne i budgettet og aktuelle temaer, som bl.a. også drøftes ugentligt i hospitalsdirektørkredsen. Med baggrund i at forretningsudvalget skal følge de mest aktuelle og relevante temaer forlægges forretningsudvalget ikke en endelig plan for hele året, men forslag til møderne i første kvartal.

 

På dette møde vil der være et oplæg om lungekræft fra Bispebjerg og Frederiksberg Hospital i forlængelse af forretningsudvalgets ønske på udvalgets decembermøde.

 

Foreløbige temaer til kommende møder:

- Diagnostik (Rigshospitalet)

- Sygdomme i urinvejene/blærekræft (Herlev og Gentofte Hospital)

 

Udredningsret

Udviklingen i regionens overholdelse af udredningsretten fremgår af nedenstående figur.

image

 

Kilde: Baseret på data fra Sundhedsplatformen med data til og med den 31. december 2019, data udtrukket den 9. januar 2020. 

 

Det kan ses af figuren, at der har været en positiv udvikling i overholdelsen af udredningsretten både for somatikken og psykiatrien, som ligger på et højt niveau. Status for overholdelse af udredningsretten og andel udredte inden for 30 dage inden for somatikken er i december måned henholdsvis 90 % og 69 %. For både voksenpsykiatrien og børne- og unge psykiatrien er der ligeledes en meget høj overholdelse og stort set alle patienter udredes inden for 30 dage. 

 

Kræftpakker

Udviklingen i regionens samlede overholdelse af forløbstiderne i kræftpakkerne fremgår af nedenstående figur.

image

 

Kilde: Baseret på data fra Sundhedsplatformen med data til og med den 31. december 2019, data udtrukket den 9. januar 2020. 

 

Der er de seneste måneder sket en positiv udvikling i regionens overholdelse, og i december var den samlede overholdelse 84 % sammenlignet med 81 % i november.

 

Lungekræft

Forretningsudvalget fik på møde den 17. september 2019 forelagt en handleplan for, hvordan regionens målopfyldelse kan forbedres med fokus på udvalgte kræftformer herunder brystkræft og lungekræft. På udvalgets møde den 10. december 2019 ønskede udvalgsmedlemmerne mere indsigt i særligt lungekræftområdet og i den forbindelse også modtage den plan for konkrete initiativer, som Sundhedsudvalget har anmodet om. Nedenfor gives derfor en status for lungekræft med hensyn til udfordringer og tilhørende initaitiver, som også tilgår Sundhedsudvalget. Dette også i sammenhæng til, at der særligt er en udfordring på lungekræftområdet.

NYESTE TABEL: (oprettet i AM og tekst er skrevet ind kopieret ind via Notepad)

UdfordringInitiativTidshorisont
   
   
   
   
   
   
   

 

 

NY TABEL: (oprettet i AM og tekst er kopieret ind fra - 1. række via Notepad og de øvrige rækker ved at kopierere  GAMMEL tabel - en celle ad gangen): 

UdfordringInitiativTidshorisont

En væsentlig udfordring har været forlængede svartider på patologiske undersøgelser.

Personalesituationen i Patologisk Afdeling har været udfordret på grund af lederskifte og mangel på specialistkompetencer indenfor lungepatologien. Derudover et stigende krav om præcisionsdiagnostik (mutationsanalyser) for at kunne målrette behandlingen.

Der er rekruttereret nyt personale og ansættes speciallæger med de fornødne kompetencer af 3 omgange (november ’19 samt januar og marts ’20). Det forventes at aflaste personaleudfordringen betydeligt. Desuden er der indkøbt nyt udstyr, som vil kunne sikre diagnostik i front og dermed hurtigere svartider.

Der forventes at blive købt nyt apparatur til genomsekventering, som vil kunne afkorte svartiderne med 2 dage.

Medio 2020

Ibrugtages i april/maj.

Manglende dataoverblik over aktive patientforløb.Der har primo januar været afholdt en dataworkshop med deltagelse af de lungemedicinske afdelinger samt thoraxkirurgien og relevante datafolk, hvor et fælles dataoverblik og fælles forståelse af data er blevet drøftet. Det nødvendige dataoverblik er nu med mindre justeringer ved at være anvendeligt. I en indkøringsfase (1. kvartal 2020) suppleres dette med ”håndholdte” data, der afrapporteres ugentligt til styregruppen for lungekræft. På baggrund af workshoppen er det desuden besluttet, at der udvikles en fælles standardrapport, som giver et dataoverblik, der skal lægges ind i Sundhedsplatformen.Primo 2020
Håndtering af fluktuationer og spidsbelastningssituationer i udredningsforløbene.Selve tilgangen af patienter kan ikke reguleres, men de udredende og behandlende afdelinger forsøger hele tiden at optimere patienternes fremmøde for bedre at kunne imødekomme spidsbelastninger. De to udredende afdelinger er i gang med at lave en samarbejdsaftale for, hvordan hele eller dele af udredningsforløbene kan udveksles mellem afdelinger i tilfælde ekstra mange patientforløb og kapacitetsudfordringer. Dette kræver bl.a tilretning og ensretning af undersøgelses og procedureprotokollerPrimo 2020
MDT-teknologien er uensartet og periodisk dysfunktionel, hvilket påvirker kvaliteten af MDT-konferencerne, der skal afvikles meget præcist for at nå alle patienter.Der indkøbes nyt MDT-udstyr, og dette standardiseres på de tre involverede afdelinger i løbet af de kommende måneder.Marts 2020
Unødig ventetid i forbindelse med MDT-konferencerDirekte onkologisk visitation af patienterne på MDT-konferencer samt direkte henvisning af patienter med småcellet lungekræft til onkologisk afdeling. Reducerer forløbene med 1-2 dage.Oktober 2019
For få ugentlige MDT-konferencer skaber ventetidAntallet af MDT-konferencer er blevet øget med daglige MDT-konferencer mellem Bispebjerg og Frederiksberg Hospital og 3 gange ugentligt på Herlev og Gentofte Hospital. Dette afkorter ventetiden med 1-2 dage i nogle forløb.September 2019
 Tæt dataopfølgningDen nedsatte styregruppe vil til de månedlige styregruppemøde følge op på data og vurdere, om der er behov for at iværksætte yderligere initiativer.Løbende

 

 

GAMMEL TABEL:

Udfordring

Initiativ

Tidshorisont

En væsentlig udfordring har været forlængede svartider på patologiske undersøgelser.

Personalesituationen i Patologisk Afdeling har været udfordret på grund af lederskifte og mangel på specialistkompetencer indenfor lungepatologien. Derudover et stigende krav om præcisionsdiagnostik (mutationsanalyser) for at kunne målrette behandlingen.

Der er rekruttereret nyt personale og ansættes speciallæger med de fornødne kompetencer af 3 omgange (november ’19 samt januar og marts ’20). Det forventes at aflaste personaleudfordringen betydeligt. Desuden er der indkøbt nyt udstyr, som vil kunne sikre diagnostik i front og dermed hurtigere svartider.

Der forventes at blive købt nyt apparatur til genomsekventering, som vil kunne afkorte svartiderne med 2 dage.

Medio 2020

Ibrugtages i april/maj.

Manglende dataoverblik over aktive patientforløb.

Der har primo januar været afholdt en dataworkshop med deltagelse af de lungemedicinske afdelinger samt thoraxkirurgien og relevante datafolk, hvor et fælles dataoverblik og fælles forståelse af data er blevet drøftet. Det nødvendige dataoverblik er nu med mindre justeringer ved at være anvendeligt. I en indkøringsfase (1. kvartal 2020) suppleres dette med ”håndholdte” data, der afrapporteres ugentligt til styregruppen for lungekræft. På baggrund af workshoppen er det desuden besluttet, at der udvikles en fælles standardrapport, som giver et dataoverblik, der skal lægges ind i Sundhedsplatformen.

Primo 2020

Håndtering af fluktuationer og spidsbelastningssituationer i udredningsforløbene.

Selve tilgangen af patienter kan ikke reguleres, men de udredende og behandlende afdelinger forsøger hele tiden at optimere patienternes fremmøde for bedre at kunne imødekomme spidsbelastninger. De to udredende afdelinger er i gang med at lave en samarbejdsaftale for, hvordan hele eller dele af udredningsforløbene kan udveksles mellem afdelinger i tilfælde ekstra mange patientforløb og kapacitetsudfordringer. Dette kræver bl.a tilretning og ensretning af undersøgelses og procedureprotokoller

Primo 2020

MDT-teknologien er uensartet og periodisk dysfunktionel, hvilket påvirker kvaliteten af MDT-konferencerne, der skal afvikles meget præcist for at nå alle patienter.

Der indkøbes nyt MDT-udstyr, og dette standardiseres på de tre involverede afdelinger i løbet af de kommende måneder.

Marts 2020

Unødig ventetid i forbindelse med MDT-konferencer

Direkte onkologisk visitation af patienterne på MDT-konferencer samt direkte henvisning af patienter med småcellet lungekræft til onkologisk afdeling. Reducerer forløbene med 1-2 dage.

Oktober 2019

For få ugentlige MDT-konferencer skaber ventetid

Antallet af MDT-konferencer er blevet øget med daglige MDT-konferencer mellem Bispebjerg og Frederiksberg Hospital og 3 gange ugentligt på Herlev og Gentofte Hospital. Dette afkorter ventetiden med 1-2 dage i nogle forløb.

September 2019

 Tæt dataopfølgning

Den nedsatte styregruppe vil til de månedlige styregruppemøde følge op på data og vurdere, om der er behov for at iværksætte yderligere initiativer.  

Løbende

KONSEKVENSER

Administrationen og hospitalerne fortsætter med at arbejde hen imod de fastsatte delmål og et løft på de fokuserede områder samt giver månedlig status om dette til forretningsudvalget.

ØKONOMI

Med budgetaftalen for 2020 har regionsrådet afsat 50 mio. kr. i 2020 og 40 mio. kr.fra 2021 og frem til en udvidelse af kapaciteten til udredning og behandling på områder, hvor der særligt mangler kapacitet og er ventetid. Ligeledes er der med budgetaftalen 2020 og udmøntningen af kræftplan IV afsat 39,1 mio. kr. til at styrke kræftområdet.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges forretningsudvalget den 28. januar 2020.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Svend Særkjær / Anne Skriver

JOURNALNUMMER

19015394 / 19020740

Bilag

Udredningsret per 9. januar 2020

Kræftpakker per 9. januar 2020

7. Studietur for trafikudvalget til Manchester (kopieret sag fra mødet den 25.01.2020)

INDSTILLING

Trafikudvalget anbefaler over for forretningsudvalget og regionsrådet:

POLITISK BEHANDLING

Trafikudvalgets behandling den 14. januar 2020:

Anbefalet.

Susanne Due Kristensen (A) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

Trafikudvalget besluttede på udvalgsmødet d. 1. oktober 2019 at tage på studietur til Manchester den 4. marts 2020 til den 6. marts 2020.

 

Såfremt et udvalg ønsker at gennemføre en studietur eller en studierejse, skal dette forelægges regionsrådet til beslutning. En forelæggelse skal indeholde forslag til program for turen, et specificeret budgetforslag, forslag til embedsmandsdeltagelse og en angivelse af, på hvilken måde studieturen findes at kunne bidrage væsentligt til udviklingen af Region Hovedstaden, hvilket trafikudvalget præsenteres for d. 14. januar med denne sag.

SAGSFREMSTILLING

Formålet med studieturen er at få inspiration til, hvordan man organisatorisk og strategisk søger at løse udfordringer om at imødegå den stigende trængsel på vejene, gøre den kollektive trafik mere attraktiv og få flere til at vælge cyklen til arbejde. Studieturen til Greater Manchester vil give indsigt i, hvordan deres organisering af en række opgaver inden for persontransport herunder kolletiv transport og cykelinfratruktur og innovation kan være med til at udvikle ikke bare Manchester som by, men hele storbyregionen.

 

Administrationen har anbefalet at turen går til Manchester, da størrelsen af metropol-området Greater Manchester er sammenlignelig med Region Hovedstaden og står over for udfordringer på mobilitetsområdet, som vi kender fra vores egen geografi.

 

Administrationen har undersøgt mulighederne for at rejse med tog fra København til Manchester, som har en rute via Hamborg, Bruxelles, Køln og London – hvor det er nødvendig med 6 skift undervejs. Turen vil tage ca. 20 timer hver vej. Administrationen anbefaler på baggrund af den samlede varighed af studieturen at rejse med fly til denne Manchester t/r.

 

Greater Manchester

Manchesters byregion går under navnet Greater Manchester og har i 2011 organiseret sig sammen i 10 kommuner i den såkaldte ”Greater Manchester Combined Authority”, som består af Bolton, Bury, Manchester, Oldham, Rochdale, Salford, Stockport, Tameside, Trafford og Wigan. Sammen sætter de en fælles politisk retning, strategi og samler økonomi om en lang række opgaver, som skal skabe det gode liv i regionen.

Det er bl.a. en hastigt voksende og aldrende befolkning, klimaændringer og behovet for at øge produktiviteten og mindske den sociale ulighed i byregionen, som er vigtige emner, de ønsker at løse fælles.

 

På trafikområdet har de i strategien en helhedsorienteret tilgang til mobilitet og integration af forskellige transportformer, og den opstiller principper og politikker for, hvordan et samlet transportsystem kan blive mere sikkert, pålideligt og inkluderende, så mobilitet er for alle.

Strategien har også en geografisk tilgang til mobilitetsløsninger, der understøtter regionens globale opkobling og forbindelser til/fra bycentrum, mellem byer og på tværs af regionen. Med et tidsperspektiv på mere end 20 år er strategien meget langsigtet, men Greater Manchester arbejder med investeringsplaner, der rækker fem år frem i tiden. Organiseringen af den offentlige transport ligner meget den, som er i London, hvor den lokale og regionale trafik er samlet i Transport for Greater Manchester. Men Transport for Greater Manchester er også ansvarlig for at forbedre udbuddet af og udvikle den kollektive trafik, fx med billetsystemer og mobility as a service. Derudover arbejder de med at mindske trængslen på vejene og gøre cykling og gang mere attraktivt.

 

Det faglige program

 

Onsdag

 

Torsdag

 

Fredag

 

Der er ikke lavet endelige aftaler med de forskellige organisationer eller personer endnu, så programmets detaljer vil ændre sig.

 

Budget

 

Det anslås, at udgifterne til studieturen vil beløbe sig til ca. 97.000 kr. Der er afsat en økonomisk ramme for studieture på 15.000 kr. pr. udvalgsmedlem, og beløbet skal også dække udgifter til deltagelse af embedsmænd.

 

Den samlede økonomiske ramme for studieturen udgør 135.000 kr. Budgetforslaget for studieturen balancerer således i forhold til den økonomiske ramme.

 

Flybillet

18.000 kr.

Hotel inkl. morgenmad

36.000 kr.

Forplejning

24.000 kr.

Øvrige transportudgifter

15.000 kr.

Værtsgaver

4000 kr.

I alt

97.000 kr.

 

En afrapportering og regnskab foreligges forretningsudvalget og regionsrådet, når turen er afholdt.

KONSEKVENSER

En tiltrædelse af indstillingen vil medføre, at studieturen kan gennemføres og udvalget kan hente inspiration

til udviklingen af Region Hovedstaden.

ØKONOMI

Den samlede udgift til gennemførelse af studieturen afholdes inden for den af regionsrådet fastsatte økonomiske ramme til studieture.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges trafikudvalget den 14. januar 2020, forretningsudvalget den 28. januar 2020 og regionsrådet den 4. februar 2020.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Diana Arsovic Nielsen / Søren Bom

JOURNALNUMMER

19054173

Bilag

Program for trafikudvalgets studietur - udkast

Forretningsudvalg - formandsmeddelelser, d. 16-02-2020 10:00 - 14:00

Punkter på dagsordenen

  1. Publikationer:
  2. Konferencer mv.:
  3. Aktuelle Orienteringer:
  4. Meddelelser - [SKRIV TITEL HER]
  5. Meddelelser - [SKRIV TITEL HER]

Medlemmer

1. Publikationer:

FORRETNINGSUDVALGET_Publikationer

Tomt indhold

2. Konferencer mv.:

FORRETNINGSUDVALGET_Konferencer_1

Tomt indhold

3. Aktuelle Orienteringer:

Aktuelle Orienteringer:

Regionsrådet har efter seneste udsendelse af dagsorden til forretningsudvalget modtaget følgende orienteringer:

 

JOURNALNUMMER

18065694

4. Meddelelser - [SKRIV TITEL HER]

FORRETNINGSUDVALG_MEDDELELSER

Dette er test på stavekontrol ??

 

Hvordan viker stavekontro ? Sådan 

 

Hvorda får man det rigtige ord ind.  (Ved at markere og højreklikke) - så kommer popup vinude fra "WebSpellChecker", hvor der kommer forslag til ord og man kan sørme også Upgrade ?

Journalnummer

Tomt indhold

Bilag

Når du laver mødesider

AM Skabelon - Sagsskabelon 2019

Vejledning til at sætte RR-oplysninger på nye rådsmedlemer på hjemmesiden

5. Meddelelser - [SKRIV TITEL HER]

FORRETNINGSUDVALG_MEDDELELSER

Tomt indhold

Journalnummer

Tomt indhold