Politisk følgegruppe

Punkter på dagsordenen

  1. Status for byggeprojekt og ibrugtagning, Steno Diabetes Center Copenhagen
  2. Lukket punkt.
  3. Status for byggeprojekt og delprojekter, Nyt Hospital Herlev
  4. Lukket punkt.
  5. Ibrugtagning, Nyt Hospital Herlev
  6. Kommende møder og mødesager

Medlemmer

1. Status for byggeprojekt og ibrugtagning, Steno Diabetes Center Copenhagen

Sagsfremstilling

Projektchef Anette Madsen uddeler og gennemgår præsentation på mødet, hvor der indgår en status på projektet og opsamling efter møde i hospitalsbyggestyregruppen den 28. september 2020. 

 

Region Hovedstaden og Novo Nordisk Fonden besluttede i efteråret 2015 at samarbejde om et markant løft af diabetesindsatsen. Det blev nyt Steno Diabetes Center, Copenhagen (SDCC), der bliver etableret ved Herlev Hospital. Den nye bygning bliver på ca. 14.420 m² brutto. Hertil kommer tilhørende parkeringskælder på 9.900 m².

 

Byggeriet er i udførelsesfasen, hvor udbud er gennemført, byggeriet er godt  igang og som det første blev byggegruben er afsluttet, råhuset er i al væsentlighed afsluttet og stålkonstruktion til gangbro mellem SDCC og Blok 4, Herlev, er monteret.. Øvrige entrepriser er også godt på vej, dog er landskabsentreprisen først lige startet op i september måned 2020.

Tidsplanen er, som det også tidligere er omtalt, presset grundet følgerne af det meget regnfulde vejr i januar, februar og marts, og senest leveranceudfordringer og behov for ændringer på byggepladsen og der har været leveranceproblemer grundet Covid-19. Trods øgede pladskrav grundet Covid-19 har arbejdsmiljøet også i de sidste måneder fungeret tilfredsstillende. Pladsmangel er afhjulpet ved godt samarbejde og dialog med fokus på gode løsninger. Der har ikke været påbud fra Arbejdstilsynet siden sidste møde i den politiske følgegruppe.

 

Alle 4 kunstnere er i gang med udførelse af deres værker i henhold til den aftalte tidsplan.

 

Hospitalsbyggestyregruppen har løbende været indkaldt til møder om økonomi og tidsplan, og næste møde er den 28. september 2020. Den politiske følgegruppe vil få en tilbagemelding fra dette møde.   

 

Centerdirektør Allan Flyvbjerg vil kort orientere om status på ibrugtagnings- og indflytningsprocesser, som er godt i gang. 

Konklusion

Randi Mondorf bød velkommen til følgegruppemødet og overlod herefter ordet til projektchef Anette Madsen, SDCC, som indledte med at gennemgå status for byggeprojektet.

 

Byggeriet er godt i gang med udførelsen af byggeriet og der er p.t. 180 mand på pladsen, hvilket stiller store krav til fleksibilitet på byggepladsen og blandt entreprenørerne. Der har været 2 byggeledere på, men de har været meget pressede, og derfor er en 3. netop startet. Bygherrerådgiver er på pladsen en gang om ugen.

Tidsplanen er jf. tidligere orienteringer meget presset grundet efterslæb fra vejrlig i foråret og konsekvenserne af Covid-19 i forhold. Byggepladsen er således udvidet med yderligere 6 ekstra mandskabsvogne, så skurbyen er blevet dobbelt så stor som oprindeligt planlagt og der er ekstra rengøring i skurbyen. Derudover er der konstateret forsinkelse af leverancer af materialer fra Spanien og Baltikum.  

Der er også etableret overvågning med vagtudkald og adgangskontrol.

 

Som den første entreprise blev byggegruben afsluttet, råhuset er i al væsentlighed afsluttet og stålkonstruktion til gangbro mellem SDCC og Blok 4, Herlev, er monteret. Elevatorer monteres lige nu, ligesom trapper fra P-kælder til reception er ved at blive sat op. 

Lukningsentreprisen har lukket huset, og tagdækningen er færdig. Gårdhaver og tag er klar til gartner på landskabsentreprisen, som netop er startet.

Apteringsentreprisen er ved at være færdige i kælderen, undergulve er færdige på etagerne og malerarbejder er i gang, ligesom montage af lofter er startet.

Installationer er langt fremme og installationsarbejde i kælder og montering af varme-rum er stort set afsluttet. Krydsfelt er lukket af og PDS-kabling er i gang. Ventilation, varme, sprinkling og el-arbejder på etage 1 og 2 er også godt i gang. Rørpost er etableret. Indkøb af løst inventar er i gang og de sidste brugerrunder gennemføres i disse uger. 

 

På byggepladsen er der taget godt imod initiativer omkring Covid-19, ligesom der i øvrigt også er stort fokus på arbejdsmiljøet. Arbejdstilsynet har ikke haft påbud siden sidste følgegruppemøde i juni 2020, hvor der heller ikke var nogen påbud.  

 

Alle 4 kunstnere er i gang med udførelse af deres værker i henhold til den aftalte tidsplan. Flere af dem er udfordrede af følgende af Covid-19, men deres tidsplaner holder dog fortsat.

 

Anette Madsen orienterede videre om, at samarbejdet med Center for Ejendomme (CEJ) forløber godt og der er startet en regelmæssig møderække og grænseflader mellem byggeprojektet og CEJ er afklaret. CEJ’s erfaringer fra andre byggerier omkring AB92 aflevering, commissioning og den endelige ibrugtagning inddrages ved det igangværende arbejde og ibrugtagning af SDCC, bl.a. erfaringer fra Nordfløjen. CEJ rapportere løbende opmærksomhedspunkter i takt med fremdriften på særligt områderne ventilation, varme og sprinkling. CEJ indgår også i processer om godkendelse af centrale emner for byggeriet. 

Der har ligeledes igennem længere tid været et tæt og godt samarbejde med center for IT, Medico og Telefoni (CIMT) og der er indgået aftaler med entreprenører, så kabling kan foregå inden etablering af lofter, samt indkøb af mobildækning og alarmkald, så levering af er tilpasset byggeriets fremdrift. 

Projektledelsen har i fortsættelse af det nævnte inddraget CEJ og CIMT omkring tidsplanrevision og herunder revision af tidspunkt for AB92 aflevering og ibrugtagning af byggeriet.

 

Der er også løbende dialog med Herlev Kommune, bl.a. om skiltning.

 

Allan Flyvbjerg orienterede kort om ibrugtagningsarbejdet, som forløber efter tidsplanen. Det er vigtigt, at der meget snart kommunikeres omkring korrigeret tidsplan, som indgår ved drøftelse af projektets økonomi, så det tilpasses arbejdet i både drifts-/ibrugtagningsorganisationen på SDCC.  

 

Den politiske følgegruppe tog herefter statusorientering om byggeri og ibrugtagning til efterretning. 

Journalnummer

20061940

2. Lukket punkt.

3. Status for byggeprojekt og delprojekter, Nyt Hospital Herlev

Sagsfremstilling

Projektdirektør Connie Barfod redegør for status på delprojekterne - A) Nybyggeri, B) Tilbygning og ombygning af servicebygningen og C) IT, medico, apparatur og inventar.

 

AB 92 afleveringer er gennemført for lukningsentreprisen den 30. juni 2020, malerentreprisen den 27. august 2020 og apteringsentreprisen den 2. september 2020. Voldgiftsnævnet har meddelt, at afgørelse på syn- og skønsag er rykket fra august til september, og det har for gulventreprisen betydet, at aflevering rykkes til 28. september 2020.

Forud for AB92 aflevering af installationsentrepriserne (El, VVS, ventilation, CTS) og elevatorentreprisen udestår nogle få installationer, test, indregulering og endelig brandgodkendelse.

 

Projektafdelingen vil også i den kommende tid iværksætte tiltag for at sikre fremdrift og sikre at indflytningsdatoen den 20. juni 2021 kan overholdes, hvis det skønnes nødvendigt.

Konklusion

Projektdirektør Connie Barfod orienterede om status for AB92 afleveringer, som også fremgår af dagsordenen, hvor rigtig meget er afleveret eller er tæt på aflevering. Omkring gulvene er der udfordringer med revner, som det har været nævnt før, og derfor er der syn og skøn på dem, så det kan afklares meget snart. Derfor er aflevering med gulventreprenøren Elindco udsat indtil dette er afklaret.

 

Projektet har fortsat meget store udfordringer med Inabensa om blandt andet kasseret fibernet og om sprinkling, hvor arbejdet har i perioder været gået helt i stå og her mangler der bl.a. montage af sprinklerhoveder og den efterfølgende brandgodkendelse. Det nævnte er klart utilfredsstillende og projektledelsen har derfor inddraget Kammeradvokaten, da Inabensa stadig ikke har været i stand til leve op til kontraktens forpligtigelser og ikke udført arbejdet til den aftalte tid og kvalitet.

Endelig er der en tæt dialog med Center for Ejendomme og Center for IT, Medico og Telefoni, således at deres arbejder kan fortsætte i bygningen, trods manglerne i leverancerne fra Inabensa.   

 

Afslutningsvis orienterede Connie Barfod om indkøb af møbler var i gang. Inden da har der været involvering af brugere og medarbejdere, så der er taget højde for individuelle behov. 

 

Følgegruppen tog orienteringen til efterretning og afventer information om videre proces omkring Inabensa. 

Journalnummer

20061940

4. Lukket punkt.

5. Ibrugtagning, Nyt Hospital Herlev

Sagsfremstilling

Vicedirektør for Herlev og Gentofte Hospital Jan Toftholm redegør for status på arbejdet med den kliniske ibrugtagning af byggeriet.

 

For at sikre tæt dialog og klinisk parathed mellem personalet, patienthåndteringen og hospitalsbyggeriet nedsatte direktionen for Herlev og Gentofte Hospital i sommeren 2019 et projektsekretariat for klinisk udflytning og ibrugtagning af nybyggeriet. Formålet med sekretariatet at koordinere og understøtte fremdrift i forberedelsen af den kliniske indflytning af funktioner til nybyggeriet, samt kortlægge nye patientflow og arbejdsgange.  Arbejdet foregår i tæt dialog med hospitalets direktion, afdelingsledelserne og flyttekoordinatorerne. Hertil kommer regelmæssige møder med repræsentanter fra CIMT vedr. medicoteknisk udstyr, IT, telefoni, SOR-struktur, patientkald mv.

 

Erfaringer fra bl.a. ibrugtagning og indflytning på Nordfløjen og overgangen til SP indgår i overvejelserne om flytning og ibrugtagning, og den første tid efter indflytning. Det er målsætningen, at størstedelen af de planlagte indlæggelser og forløb på dele af Herlev og hele Gentofte ikke vil blive påvirket af flytningen.

 

Indledende workshops er gennemført og megen læring er opnået. Konkret skal ca. 1.900 medarbejdere lære bygningen at kende og der er sat tid af til introduktion og træning i nybyggeriet. Træningsmængden er afhængig af hvilke funktion den enkelte har. Når ibrugtagning er gennemført vil mellem 1.200 og 1.900 medarbejdere dagligt arbejde i nybyggeriet.

Konklusion

Vicedirektør Jan Toftholm indledte med at orientere om, at han og andre fra ibrugtagningsorganisationen på Herlev Gentofte Hospital fulgte indflytning i Nordfløjen på Rigshospitalet for nylig meget tæt og var her fysisk. Det var en rigtig positiv oplevelse, da det gik rigtig godt og de udfordringer der var, de blev løst hurtigt og effektivt. Det er aftalt, at den efterfølgende evaluering gennemgås med Center for Ejendomme (CEJ) og Center for IT, Medico og Telefoni (CIMT), således at risikovurderinger kan få et genbesøg og at læring inddrages på Herlev Gentofte Hospital og hos CEJ og CIMT. Derudover har ibrugtagningsorganisationen også inddraget erfaringer fra starten af Sundhedsplatformen (SP).  

 

Jan Toftholm gennemgik herefter vedhæftede præsentation og fremhævede, at oganisationen omkring klinisk indflytning og patientsikker ibrugtagning er etableret og at indledende workshops er gennemført og megen læring er opnået og der opfordres til, at erfaringer om mere effektive arbejdsgange allerede implementeres nu i de enkelte afdelinger. 15-18 % af bygningen er udtaget til træning fra uge 10 (efter vinterferien). Det er sket efter dialog med CIMT og CEJ.

Konkret nævntes det, at 300 medarbejdere skal igennem en dags træning af kritiske arbejdsgange, ca. 1.900 medarbejdere skal lære bygningen at kende – der er afsat mellem 2 og 6 timer til træning, afhængig af hvilke funktion har den enkelte. Når nybyggeriet er i drift vil mellem 1.200 og 1.900 medarbejdere have deres daglige arbejde i bygningen. Herefter forankres ibrugtagningsorganisationen i direktionen hos hospitalsvicedirektør.

 

Følgegruppen spurgte til om det gav udfordringer, at ibrugtagningen skete samtidig med sterilcentralen. Jan Toftholm svarede, at det betragtes som en fordel med samtidighed ved ibrugtagning og start for hospital og sterilcentralen.  

 

Der var herefter en dialog om patientkald, hvor det oplystes, at patientkald ville være som hidtil og at medarbejderne ville være særligt opmærksomme på blinde og svagtseende ved modtagelse på hospitalet. 

 

Følgegruppen tog orientering og præsentation om ibrugtagning til efterretning. 

Journalnummer

20061940

Bilag

Bilag 1: PFG 30.09.2020 præsentration indflytning Herlev

6. Kommende møder og mødesager

Sagsfremstilling

Der planlægges nyt møde i den politiske følgegruppe for Nyt Hospital Herlev og Steno Diabetes Center Copenhagen i 4. kvartal 2020. 

 

Såfremt der måtte opstå væsentligt nyt på byggerierne inden næste møde i den politiske følgegruppe, da kan følgegruppen orienteres pr. mail og eventuelt indkaldes til kort fysisk møde/Skypemøde.  

Konklusion

Følgegruppen indkaldes til næste møde i 1. kvartal 2021. Administrationen drager omsorg for mail-information, såfremt der opstår væsentligt nyt på byggerierne inden næste møde i den politiske følgegruppe, herunder om samarbejdet med Inabensa på Nyt Hospital Herlev. 

Journalnummer

20061940

Politisk følgegruppe

Punkter på dagsordenen

    Medlemmer