Administrationen indstiller til udvalget for forskning, innovation og uddannelse
Taget til efterretning
Per Roswall (V) og Stinus Lindgreen (B) deltog ikke i sagens behandling.
Administrationen omkring udvalget for forskning, innovation og uddannelse har i samarbejde med Københavns Professionshøjskole udarbejdet et program for besøg i Praksis- og Innovationshuset d. 26. oktober 2021.
Programmet for besøget er som anført:
Den formelle invitation og beskrivelse af arrangementet kan læses i bilag 1.
Ved tiltrædelse af indstillingen tager udvalget for forskning, innovation og uddannelse programmet for besøget i Praksis- og Innovationshuset til efterretning.
Sagen forelægges udvalget for forskning, innovation og uddannelse den 26. oktober 2021.
Konstitueret centerdirektør Mads Monrad Hansen / Kirstine Vestergaard Nielsen / Charlotte Hess
21055993
Bilag 1: Program for besøget i Praksis- og innovationshuset
Bilag 2: Stefan Hermanns slides til møde med Region H 26. oktober 2021
Administrationen indstiller over for udvalget for forskning, innovation og uddannelse:
Taget til efterretning
Per Roswall (V) og Stinus Lindgreen (B) deltog ikke i sagens behandling.
Ved et møde i hospitalsdirektørkredsen den 18. marts 2021 blev der bakket op om at igangsætte tre indsatser, der skal bidrage til at øge kvaliteten i klinisk vejledning på sygeplejerskeuddannelsen. Indsatserne skal understøtte, at regionen kan løfte den store og voksende opgave på grunduddannelsesområdet, optimere ressourceanvendelsen og samtidig ruste de studerende bedre til at løse sundhedsopgaverne og træde ind i arbejdslivet. Indledningsvist er der fokus på sygeplejerskeuddannelsen, men der er ambitioner om, at arbejdet også skal komme uddannelsen af andre faggrupper til gode på sigt. Indsatserne sker i tæt samarbejde med relevante uddannelsesinstitutioner, f.eks. ved oplæg på relevante samarbejdsmøder og ved sparring med relevant semesteransvarlig underviser på Københavns Professionshøjskole. Det blev i budgetprocessen derudover drøftet, om arbejdet kunne løftes budgetmæssigt, men det blev ikke prioriteret i det endelige resultat.
I denne sag gøres der status på projektets indsatser og på, hvordan administrationen vil arbejde videre med dem inden for rammerne af det nuværende budget.
De tre indsatser er:
Indsats 1: Bedre muligheder for at løfte uddannelsesopgaven i klinisk praksis
Administrationen har i foråret 2021 foretaget en kortlægning af organiseringen af den kliniske vejledning og undervisning på Region Hovedstadens hospitaler, herunder afdækket antallet af kliniske vejledere. Kortlægningen er sket ved at sende spørgeskemaer til samtlige godkendte kliniske undervisningssteder på hospitalerne og ved at interviewe centrale ledelsesrepræsentanter på hospitalerne. Administrationen har derudover hen over sommeren og efteråret afholdt workshops med uddannelsesansvarlige/kliniske undervisere på hospitalerne, hvor pointer og opmærksomhedspunkter fra afdækningen er blevet kvalificeret. Endelig er pointer fra kortlægningen og de afholdte workshops drøftet med ledende oversygeplejersker på alle regionens hospitaler.
Kortlægningen viser blandt andet, at:
På baggrund af ovenstående udarbejder administrationen anbefalinger om organisering, kompetenceudvikling, rammer og vilkår for den kliniske undervisning. Anbefalingerne drøftes i november 2021 i det nye Strategiske Forum for Uddannelse og HR nedsat af hospitalsdirektørkredsen.
Indsats 2: Videreudvikling af supplerende kliniske læringsmiljøer
For bedst muligt at kunne understøtte hospitalerne med den store og voksende uddannelsesopgave åbnes et trænings- og simulationsafsnit på Amager Hospital den 1. november. Der er stillet et tomt sengeafsnit til rådighed på Amager Hospital, som er ved at blive istandsat og indrettet (se også bilag 1). Trænings- og simulationsbaseret undervisning er i denne sammenhæng undervisning, der involverer mulighed for at træne kliniske og praktiske færdigheder og kompetencer i et risikofrit og autentisk hospitalsmiljø.
Det nye træningsafsnit tages straks i brug, når der i uge 46 afvikles supplerende klinisk læringsforløb for alle 1. semester-sygeplejestuderende (650 personer) i et samarbejde mellem kommuner, hospitaler og administration. Afsnittet vil fremover danne ramme om sygeplejestuderendes træning af kliniske færdigheder i åbne workshops eller som planlagte elementer på specifikke semestre. På nuværende tidspunkt arbejdes der blandt andet med et kort forløb (1 dag) på 2. semester, hvor alle studerende på årgangen skal træne medicinhåndtering i forskellige sammenhænge og med samtidig brug af Sundhedsplatformens træningsmiljø.
Derudover vil afsnittet danne ramme for at udvikle og afprøve forskningsbaserede undervisningskoncepter for præ-graduat lavteknologisk simulationsbaseret undervisning i tæt samarbejde med uddannelses- og simulationsmiljøerne på hospitalerne samt relevante uddannelsesinstitutioner herunder Københavns Professionshøjskole. På de fleste kliniske uddannelsessteder på hospitalerne i Region Hovedstaden arbejdes der i forvejen med forskellige supplerende kliniske forløb. I arbejdet med at udvikle træningsforløb på tværs af hospitaler, tager administrationen i høj grad udgangspunkt i de gode lokale koncepter der allerede findes, men som indtil nu kun tilbydes til studerende på et enkelt kliniksted.
På tegnebrættet er også et supplerende klinisk læringsforløb for social- og sundhedsassistentelever indeholdende elementer som f.eks. medicinhåndtering, færdighedstræning, infektionshygiejne og kommunikation. Administrationen har derudover ønske om at gennemføre kompetenceudviklingsforløb på træningsafsnittet for kliniske vejledere og øvrige sygeplejersker i relation til den daglige uddannelsesopgave.
Indsats 3: Videndeling om og spredning af udviklings- og forskningsprojekter vedrørende klinisk undervisning i sygeplejerskeuddannelsen
Administrationen har fortsat fokus på at understøtte, at viden og erfaringer fra udviklings- og forskningsprojekter på området løbende udveksles samt deles og udbredes på tværs af regionen, som led i at styrke bedre rammer om klinisk undervisning.
Aktuelt er der fokus på følgende:
Ved tiltrædelse af indstillingen tager udvalget for forskning, innovation og uddannelse orienteringen om klinisk undervisning på sygeplejeruddannelsen til efterretning. Udvalgets bemærkninger tages med i administrationens videre arbejde med indsatserne.
Sagen forelægges udvalget for forskning, innovation og uddannelse den 26. oktober 2021.
Kirstine Vestergård Nielsen / Charlotte Hess
21062814
Bilag 1: Klinisk undervisning på sygeplejeruddannelsen i Region H
Tomt indhold
Årsplanen for emner til kommende møder er vedlagt som bilag. Årsplanen er foreløbig, og der kan opstå behov for udskydelser af emner eller supplering med ekstra punkter, hvilket vurderes løbende af administrationen.
19053440