Forretningsudvalgets beslutning den 18. juni 2024:
Dagsorden var eftersendt.
Dagsordenen blev godkendt.
Der var modtaget afbud fra Peter Westermann (F).
Mødet sluttede kl. 16.15
Administrationen indstiller over for forretningsudvalget:
Forretningsudvalgets beslutning den 18. juni 2024:
Oplæg fra mødet er vedlagt (bilag 2).
Godkendt.
Peter Westermann (F) deltog ikke i sagens behandling.
Der blev d. 1. juni 2024 indgået aftale mellem regeringen og Danske Regioner om de økonomiske rammer og forudsætninger for det kommende års budgetlægning. Aftalen er vedlagt som bilag.
Aftalen på driftssiden for sundhedsområdet gør det muligt at bringe regionens økonomi i balance i forhold til den foreløbige vurdering af rammer for budgettet, der blev præsenteret for forretningsudvalget d. 9. april 2024 og som viste en ubalance på -219 mio. kr. Forretningsudvalget orienteres om, at der i aftalen indgår øremærkning til en prioriteret indsats på fertilitetsområdet og krav om regional medfinansiering af nationale IT-projekter, som ligger beslag på det tilbageværende råderum til nye politiske prioriteringer.
Nærværende sag beskriver administrationens forventninger til regionens økonomi i 2025 i lyset af den økonomiske aftale samt aftalens konsekvenser for den forestående budgetproces for 2025. Tallene i sagsfremstillingen er foreløbige og kan ændre sig løbende i takt med, at bl.a. bloktilskudsfordelingen, resultatet af overenskomstforhandlingerne vedrørende praksisområdet og andre tekniske poster endeligt fastlægges. Bloktilskudsfordelingen og en række tekniske poster ventes først endeligt fastlagt i slutningen af juni måned og der kan fortsat være usikkerheder i forhold til bl.a. tilskudsmedicin og medfinansiering af nationale IT-projekter mv.
Sagen skal behandles på ekstraordinært forretningsudvalgsmøde d. 18. juni 2024 med henblik på at give administrationen mandat til at arbejde videre med budgetforslaget for 2025 og foretage de nødvendige afvejninger i forbindelse hermed.
Direktør i Center for Økonomi Jens Buch Nielsen og budgetchef Mads Christian Nørgaard deltager under punktet.
Økonomiaftalen for 2025 dækker regionens stigende udgiftspres på sundhedsområdet og muliggør et budget uden ekstraordinære besparelser, en intakt budgetreserve på 100 mio. kr. og en mulighed for at afsætte en politisk prioriteringspulje på 50 mio. kr. hvilket er en fordobling i forhold til budgettet for 2024. Det bemærkes i den forbindelse, at Region Hovedstaden således for sjette år i træk forventer at kunne præsentere et budget uden generelle, regionale besparelser.
Aftalen giver desuden mulighed for at tildele et ekstraordinært løft på 30 mio. kr. til drift og vedligeholdelse af bygninger som følge af tilgangen af flere kvadratmeter. Løftet kommer ud over midler, der allerede i 2024 er afsat til vedligehold på Rigshospitalet. Med løftet i økonomiaftalen gives endvidere midler til vederlagsfri fertilitetsbehandling til andet barn.
Sundhedsområdet - drift
Aftalen mellem Regeringen og Danske Regioner giver en samlet forøgelse af råderummet på sundhedsområdet for regionerne på 2,1 mia. kr. For Region Hovedstaden betyder dette en finansieret vækst på 641 mio. kr., før tab på bloktilskudsfordelingen, øremærkning og en række statslige krav til egen- og medfinansiering jf. nedenfor.
Af regeringsgrundlaget fra december 2022 fremgår det, at en ramme til løn og arbejdsvilkår i den offentlige velfærd skal finansieres af besparelser på regioner og kommuners udgifter til administration. Den regionale andel af besparelserne var 0,3 mia. kr. i 2024 (100 mio. kr. for Region Hovedstaden) og skal frem mod 2030 stige til 0,9 mia. kr. Finansministeriet har i forbindelse med økonomiforhandlingerne tilkendegivet, at den resterende besparelse indfases lineært frem mod 2030, hvilket for Region Hovedstaden betyder, at der i 2025 vil ske en rammereduktion på 30 mio. kr. på sundhedsområdet, der skal finansieres ved gennemførsel af administrative besparelser.
På trods af at regionerne overordnet set har opnået en god økonomisk aftale for 2025, er der også en række elementer, som reducerer Region Hovedstadens økonomiske råderum. Dels peger foreløbige skøn på, at Region Hovedstaden i øjeblikket ser ud til at skulle overdrage 75 mio. kr. mere end forventet til de øvrige regioner som følge af forskydninger i bloktilskudsfordelingen for 2025. Hertil kommer en reduktion i råderummet på 31 mio. kr. som følge af, at Region Hovedstaden i Ulighedspuljens første år ikke får del i de i alt 100 mio. kr. der dog i 2026 og frem ventes fordelt ud over alle regionerne. Slutteligt skal nævnes det statslige krav om administrative besparelser på 30 mio. kr. I alt er der således tale om en udvidelse af råderummet på 505 mio. kr. jf. tabel 1.
Tabel 1 - Råderum før øremærkning samt egen- og medfinansiering | |
Niveau ift. budget 2024, mio. kr. | |
Finansieret vækst i ØA | 641 |
Ulighedspulje | -31 |
Administrative besparelser | -30 |
Bloktilskudsfordeling | -75 |
Udvidelse af råderum (før DUT og andre reg.) | 505 |
Ud over ovenstående finansiering vil råderummet blive reguleret med statslige lovændringer med udgiftspåvirkninger jf. det udvidede totalbalanceprincip (DUT) og andre reguleringer.
Som led i økonomiaftalen er der aftalt øremærkning af midler til realisering af regeringens ambition om at styrke fertilitetsområdet og tilbyde flere forsøg og vederlagsfri fertilitetsbehandling til andet barn. Derudover er der indgået aftale og forståelse om egen- og medfinansiering af en række udgifter. Øremærkningen og den regionale medfinansiering har indvirkning på det tilbageværende råderum til nye prioriteringer. Region Hovedstadens endelige råderum efter medfinansiering og øremærkning er således reelt 416 mio. kr. jf. tabel 2.
Tabel 2 - Råderum efter øremærkning samt egen- og medfinansiering | |
Niveau ift. budget 2024, mio. kr. | |
Udvidelse af råderum (før DUT og andre reg.) | 505 |
Fertilitet | -47 |
Rationel farmakologi | -3 |
HTA-forordning | -3 |
National genomdatabase | -15 |
Nationale IT-projekter | -21 |
Råderum efter øremærkning og medfinansiering | 416 |
Regionerne tilføres 222 mio. kr. i 2024 og 111 mio. kr. i 2025 (halvårseffekt i 2025) til at styrke behandlingskapaciteten på kræftområdet. Midlerne er udmøntet til hospitalerne i budgettet for 2024. Tilførslen betyder, at udmøntningen til hospitalerne kan videreføres i 2025.
Af tabel 3 nedenfor fremgår det, hvordan det med ovenstående råderum er muligt at opnå balance i budgettet for 2025 uden generelle, regionale besparelser – udover de i aftalen fastlagte administrative besparelser. Udgiftsskønnene baserer sig på 2. økonomirapport 2024 samt de skøn og forudsætninger, der er lagt til grund for økonomiaftalen jf. ovenfor.
Tabel 3 - Sundhedsområdet, foreventede merudgifter på driften | |
Niveau ift. budget 2024, mio. kr | |
Nye forventede merudgifter | |
Medicin, behandlingssærydelser, insulinpumper, glukosemålere mv. | 104 |
Praksisområdet inkl. medicintilskud | 110 |
Lægelige videreuddannelse, tjenestemandspensioner mv. | 62 |
IT, forsikringer og leasing | 77 |
Akutberedskab og befordring | 25 |
Øvrige poster | 141 |
Forudsatte besparelser og effektiviseringer | |
Administrative besparelser | -30 |
Optimering af indkøb | -35 |
Kvalitetsfondsbyggerier, effektiviseringsgevinster | -12 |
Tilbageførsel af gevinster til hospitaler | 12 |
Politisk prioriteringspulje | 50 |
Nye udgifter i alt | 505 |
Udvidelse i budget 2025 | 505 |
Der ventes i 2025 en udgiftsvækst på 104 mio. kr. hvoraf 20 mio. kr. vedrører sygehusmedicin, 44 mio. kr. vedrører behandlingssærydelser, der primært foretages på Rigshospitalet samt 40 mio. kr., der vedrører insulinpumper og glukosemålere.
På Praksisområdet ventes der i 2025 en vækst på 110 mio. kr., hvoraf godt 85 mio. kr. vedrører stigende aktivitet og demografiske forhold og 25 mio. kr. vedrørende vækst på området for tilskudsmedicin herunder bl.a. tilskud til Ozempic og ADHD-medicin. Udgiften på tilskudsmedicin baserer sig på de seneste statslige skøn, der tager højde for dels faldende priser på Ozempic, og at flere patienter som følge af nye regler på området må forventes at skulle overgå til billigere former for diabetespræparater. Administration vil løbende følge udviklingen på området herunder, hvorvidt skønnet kan ventes at holde.
Der ventes i 2025 betydelig udgiftsvækst på 57 mio. kr. på området for lægelig videreuddannelse som følge af et voksende antal medicinstuderende fra universiteterne og stigende udgifter på leasingområdet som følge af de høje renter og øget anskaffelse af medicoapparatur på hospitalerne.
De stigende udgifter på øvrige poster skyldes primært et løft til fertilitetsområdet jf. økonomiaftalen og et løft på 30 mio. kr. til ejendomsområdet til håndtering af øgede driftsudgifter som følge af et øget antal kvadratmeter i regionen. Der indregnes udgifter til at dække en forudsat finansiering af øgede udgifter som følge af fordrevne personer fra Ukraine, som skal dækkes af økonomiaftalens ekstraordinære løft. Endelig kan nævnes udgifter på 8 mio. kr. til afvikling af ventelister på tand- mund- kæbeområdet og 14 mio. kr. til vækst på området for patienterstatninger.
Der forventes i 2025 at kunne realiseres indkøbsbesparelser på 35 mio. kr. grundet styrkede udbudsprocesser i regionen og generelt faldende priser. Disse vedrører primært besparelser på elektrikerydelser, remedier til klinisk ernæring og reduktion i udgifterne til rekruttering af sundhedsfaglige vikarer på hospitalerne.
I forhold til de forudsatte effektiviseringsgevinster som følge af kvalitetsfondsbyggerierne er der i 2025 forudsat en gevinst på 12 mio. kr. Gevinsten kan henføres til byggeriet på Amager og Hvidovre Hospital og føres tilbage til hospitalerne, hvilket har været hidtidig praksis på området. Det bemærkes, at der i 2026 og frem forventes en stigning i effektiviseringsgevinsterne som følge af kvalitetsfondsbyggeriernes afslutning.
Den politiske prioriteringspulje er sat til 50 mio. kr., hvilket er en fordobling i forhold til puljen afsat i 2024.
Administrative besparelser
De administrative besparelser som følge af økonomiaftalen er i 2025 fastsat til en andel for Region Hovedstaden på 30 mio. kr. på sundhedsområdet og 2,5 mio. kr. på området for regional udvikling. Dette svarer til en lineær fordeling af den besparelse, der frem mod 2030 vil sikre, at Region Hovedstaden bidrager med sin samlede andel af regeringens forudsatte administrative besparelser i regionerne på i alt 0,9 mia. kr. De aftalte administrative besparelser understøttes af et flerårigt samarbejdsprogram, som skal bidrage til at tilvejebringe de forudsatte besparelser.
Der er tale om en væsentligt mindre besparelse end den, som blev gennemført i regionerne ved det seneste års budget, men en besparelse, der kan være krævende for organisationerne at realisere, da den bygger videre på sidste års sparekrav.
Definitionen på administrativt personale er personale, der varetager administrative opgaver. Det er den lokale ledelse, der vurderer, hvorvidt opgaver defineres som administrative. Fordelingen af besparelserne på Region Hovedstadens hospitaler, virksomheder og koncerncentre fremgår af tabel 4 nedenfor.
Tabel 4 - Fordeling af administrative besparelser | |
Hospitaler, virksomheder og koncerncentre | Fordeling af besparelse (Mio. kr.) |
Amager og Hvidovre Hospital | 1,8 |
Bispebjerg og Frederiksberg Hospital | 1,7 |
Bornholms Hospital | 0,4 |
Herlev og Gentofte Hospital | 2,5 |
Nordsjællands Hospital | 1,7 |
Region Hovedstadens Akutberedskab | 0,5 |
Region Hovedstadens Apotek | 0,3 |
Region Hovedstadens Psykiatri | 3,7 |
Rigshospitalet | 6,0 |
Steno Diabetes Center Copenhagen | 0,1 |
Center for Ejendomme | 1,0 |
Center for HR og Uddannelse | 1,8 |
Center for IT og Medicoteknologi | 3,0 |
Center for Politik og Kommunikation | 0,5 |
Center for Regional Udvikling | 2,5 |
Center for Sundhed | 1,2 |
Center for Økonomi | 1,5 |
Eksterne (Kontingenter mv.) | 1,0 |
Total | 31,2 |
- heraf hospitaler og virksomheder | 18,7 |
- heraf koncerncentre | 11,5 |
- heraf eksterne parter | 1,0 |
Anm: Det bemærkes at den samlede besparelse på sundhedsområdet i nærværende tabel summer til 28,7 mio. kr. selvom statens målsætning giver et besparelseskrav på 30,0 mio. kr. Dette skal ses i lyset af, at der i 2024 blev implementeret besparelser, der i et mindre omfang oversteg kravet for at opnå statens målsætning. Dette betyder således i 2025 et reduceret besparelseskrav på sundhedsområdet. |
Fordelingen på koncerncenterniveau relaterer sig primært til centrenes personalemæssige vækst gennem de seneste år.
Proces for håndtering af de administrative besparelser
Det følger af Rammeaftalen for medindflydelse og medbestemmelse, at ledelsen har en særlig pligt til at informere og indgå drøftelser med MED-udvalg, når der sker væsentlige ændringer i regionens økonomiske situation, som påvirker medarbejdernes arbejds- og personaleforhold. Det regionale MED-udvalg (RMU) skal derfor involveres, når forretningsudvalget træffer beslutning om fordeling af de administrative besparelser.
RMU har fået tilsendt nærværende sag parallelt med forretningsudvalget, og der vil blive afholdt et ekstraordinært RMU-møde d. 20. juni 2024, hvor konsekvenserne af økonomiaftalen for 2025 præsenteres, og fordelingen af Region Hovedstadens administrative besparelser kan drøftes.
Efter godkendelse i forretningsudvalget og regionsrådet og RMU-mødet d. 20. juni starter der en proces i de lokale virksomheds- og hospitals-MED-udvalg (VMU) samt lokal MED-udvalgene (LMU) i forhold til, hvordan den enkelte virksomhed påtænker at implementere den ramme, som de er blevet pålagt at spare på det administrative område.
Regional udvikling
Som led i at regionernes udgifter til administration skal nedbringes, indeholder økonomiaftalen en rammereduktion for det regionale udviklingsområde på 8 mio. kr. i 2025, svarende til 2,5 mio. kr. for Region Hovedstaden. Denne besparelse skal derfor findes på det regionale udviklingsområde jf. tabel 4 ovenfor.
På det regionale udviklingsområde er den endelige efterregulering til Movia i 2025 opgjort til 1,7 mio. kr. Ved udarbejdelsen af regionens budget for 2024 udgjorde Movias estimat for efterreguleringen i 2025 35,8 mio. kr. Hovedårsagerne til ændringen er, at indtægterne for bus og bane har været højere end forventet i de sidste fem måneder. af 2023. Det ekstra råderum i forbindelse med den lavere efterregulering opvejes i et vist omfang af Movias seneste forventninger til den samlede økonomi i 2025.
Administrationens vurdering af den samlede økonomi på det regionale udviklingsområde er, at det på det foreliggende grundlag vil være muligt at undgå den i budget 2024 forudsatte besparelse på 6,0 mio. kr. på kollektiv trafik i 2025. Der ventes således et økonomisk råderum på ca. 5 mio. kr. i 2025, når der samtidig tages højde for effektiviseringsgevinsten ved flytning af hovedsædet for Lokaltog A/S. Hvis besparelsen på 6,0 mio. kr. annulleres, forventes det dog på nuværende tidspunkt at have den konsekvens, at der politisk skal besluttes og gennemføres endnu større tilpasninger i overslagsårene for på sigt at skabe en strukturel økonomisk balance på det regionale udviklingsområde. Dette som følge af, at der fremadrettet forventeligt fortsat er pres på budgettet til kollektiv trafik, der særligt skyldes udgifter til vedligehold på baneområdet.
Det skal desuden understreges, at de nuværende forventninger til økonomien på det regionale udviklingsområde er baseret på Movias seneste forventninger til 2025, der blev foretaget i december 2023 som en del af Movias andenbehandling af budget 2024. Movias budgetforslag for 2025 førstebehandles af bestyrelsen den 28. juni 2024 og konsekvenserne for regionens økonomi kendes derfor ikke på nuværende tidspunkt.
Øvrige fokusområder i økonomiaftalen
Den nuværende centrale styringsmodel med nærhedsfinansiering og teknologibidrag fortsætter i 2025. I forhold til nærhedsfinansieringen er Regeringen og Danske Regioner enige om, at der ikke foretages efterregulering vedrørende den udbetalte nærhedsfinansiering for 2024 som følge af den styrkede aktivitet for at nedbringe ventelister som følger af Aftale om en akutplan for sygehusvæsenet.
I forhold til opfølgningen på Aftale om en akutplan for sygehusvæsenet noteres det, at regionerne har indfriet målsætningen om, at den samlede kirurgiske aktivitet (inkl. private) i 2023 skulle være tre pct. højere end i 2022, og at Regeringen og Danske Regioner er enige om at fastholde den gode udvikling. I aftalen bemærkes det derudover, at der i 2023 er sket en stigning i overholdelsen af udredningsretten, men at niveauet endnu ikke er på niveau med før covid-19. Danske Regioner har i den forbindelse tilkendegivet, at målet om normalisering af overholdelsen af udredningsretten indfris i tredje kvartal 2024, og at man inden udgangen af 2024 indfrier målsætningen om, at de erfarede ventetider til somatisk behandling nedbringes til niveauet før covid-19-epidimien i tråd med den offentliggjorte milepælsplan herfor.
Regeringen, KL og Danske Regioner er enige om fortsat at understøtte implementeringen af initiativerne i de brede politiske aftaler om en 10-årsplan for psykiatrien på baggrund af den indgåede udmøntningsaftale mellem parterne d. 2. april 2024.
Som tidligere berørt i beskrivelsen af regionens udgifter har Regeringen og Danske Regioner på fertilitetsområdet opnået enighed om at styrke fertilitetsområdet jf. også udmøntningsaftalen om flere forsøg til fertilitetsbehandling. I den forbindelse er der enighed om at udvide antallet af forsøg med IVF/ICSI (reagensglasbehandling), og at dette skal være iværksat i regionerne senest d. 1. oktober, samt at der pr. 1. december skal tilbydes vederlagsfrifertilitetsbehandling til andet barn. Opgaven skal som tidligere nævnt varetages indenfor den givende økonomiske ramme.
Investeringer
I Økonomiaftalen for 2024 blev der ekstraordinært aftalt en anlægsramme for øvrige anlægsudgifter gældende for en 2-årig periode. Dette er en afvigelse fra de normale principper om, at rammerne for regionernes investeringer aftales etårigt. Der er således med Økonomiaftalen for 2024 aftalt en anlægsramme for Region Hovedstaden i 2025 på 1.170,3 mio. kr., hvilket er 120,3 mio. kr. højere end anlægsrammen i 2024. Med denne ramme er det fortsat nødvendigt med en skarp prioritering af regionens planlagte anlægsaktiviteter.
Regionens investeringsbudget for 2025 er kendetegnet ved få store projekter, flere igangværende projekter hvoraf flere er opstartet i 2024, samt diverse puljer til bl.a. it-investeringer og akutte anlægsinvesteringer. Der er dermed begrænsede muligheder for at pausere igangværende projekter, da de er fremskredne i udførelsesfaserne.
Der er indenfor den ovennævnte anlægsramme for 2025 blevet plads til at opstarte renoveringsplanen i et mindre omfang og i den kommende budgetperiode forberede den meget påkrævede renoveringsindsats som følger i de kommende år.
I forlængelse af sidste års budget er det fortsat nødvendigt at pausere de lokale investeringsrammer, mens der fastholdes mindre puljer til IT-investeringer og Medico-anskaffelser.
I lyset af en fortsat presset anlægsramme, er det administrationens vurdering, at det også i 2025 vil være hensigtsmæssigt at afsætte en årlig reserve til at håndtere mindre renoveringsprojekter eller akut opståede eller uomgængelige anlægsbehov, som på nuværende tidspunkt ikke er kendte.
De begrænsede midler på anlægsområdet kræver dermed en fortsat stram styring og prioritering i 2025.
Videre proces
Administrationen foretager fortsat nærmere kvalificering af elementerne i budgetgrundlaget frem til udarbejdelsen af årets budgetforslag for 2025. Der kan som følge heraf forekomme justeringer i vurderingen af regionens indtægts- og udgiftsside.
Processen efter sommerferien er planlagt som følger:
Administrationen vil udarbejde et forslag til budget for 2025-2028 på baggrund af de trufne beslutninger. Forslaget vil blive førstebehandlet i regionsrådet d. 27. august 2024.
Der planlægges intern og ekstern kommunikation i regi af Region Hovedstadens presseenhed samtidig med at denne sag eftersendes til forretningsudvalget.
Sagen forelægges forretningsudvalget den 18. juni 2024.
Jens Buch Nielsen / Tune Revsgaard Nielsen
24040885
Bilag 1: aftale-om-regionernes-oekonomi-for-2025
Bilag 2: Oplæg på XFU 18.06.2024 - TRNv.5-Økonomiaftale og Budget 2025
Administrationen indstiller, at forretningsudvalget over for regionsrådet anbefaler:
Forretningsudvalgets beslutning den 18. juni 2024:
Oplæg fra mødet er vedlagt (bilag 2).
Anbefalet.
Peter Westermann (F) deltog ikke i sagens behandling.
Regionsrådet forventes at udmønte midler til bl.a. ventelisteafvikling, indkøb af sterile instrumenter og fremrykning af medicinindkøb i forbindelse med deres behandling af 2. økonomirapport 2024 på deres møde 18. juni 2024.
I forbindelse med økonomiaftalen for 2025, som er indgået den 1. juni kompenseres regionerne for merudgifter vedr. bl.a. tilskudsmedicin i 2024 med i alt 600 mio. kr. Dette udvider regionens råderum i indeværende år og giver anledning til at gennemføre yderligere tiltag, som er beskrevet i denne sag.
Centerdirektør i Center for Økonomi, Jens Buch Nielsen deltager under punktet.
Regeringen og Danske Regioner har den 1. juni 2024 indgået økonomiaftale for 2025. Som led i aftalen kompenseres regionerne allerede i 2024 med 600 mio. kr. som følge af de stigende udgifter til tilskudsmedicin.
Administrationen forventer, at Region Hovedstadens andel af kompensationen udgør ca. 188 mio. kr., som vil forbedre regionens samlede økonomi i forhold til beskrivelsen i 2. økonomirapport.
Inden økonomiaftalen for 2025 viste 2. økonomirapport et forventet merforbrug i forhold til budgettet på 19 mio. kr. og et råderum i forhold til udgiftsloftet på ca. 60 mio. kr. Med den forventede tilførsel vedr. tilskudsmedicin viser prognosen et mindreforbrug i forhold til budgettet på ca. 169 mio. kr. og et råderum i forhold til udgiftsloftet på ca. 248 mio. kr.
På den baggrund er der økonomisk grundlag for at gennemføre yderligere dispositioner i forlængelse af de dispositioner, der indgår i 2. økonomirapport 2024.
Region Hovedstaden har i forbindelse med 1. økonomirapport 2024 udmøntet 50 mio. kr. til afvikling af ventelister inden for ortopædkirurgi og øvrig kirurgi. Ved 2. økonomirapport 2024 forventes det, at regionsrådet godkender udmøntning af yderligere 40 mio. kr. til pukkelafvikling. På baggrund af den forbedrede økonomiske situation er der grundlag for at afsætte yderligere 50 mio. kr. til indsatser, der kan afkorte ventelisterne.
Herudover har administrationen også identificeret forslag, som kan løse mindre bygningsmæssige udfordringer og aflaste det økonomiske pres i 2025.
Administrationen anbefaler følgende tiltag:
Godkendes indstillingens pkt. 1 udmøntes i alt 50 mio. kr. til regionens hospitaler mhp. yderligere ventelisteafvikling. i 2024. Bevillingerne ledsages af et aktivitetskrav og finansieres af tilførsel i forbindelse med økonomiaftalen for 2025.
Godkendes indstillingens pkt. 2 afsættes i alt 16,5 mio. kr. til udvidelse af somatisk kapacitet.
Godkendes indstillingens pkt. 3 reserveres i alt 25 mio. kr. til mindre vedligeholdelsesopgaver. Bevillingen disponeres af administrationen og finansieres af regionens samlede råderum.
Godkendes indstillingens pkt. 4 afsættes 12,5 mio. kr. til istandsættelse af lokaler på Herlev Hospital mhp. hjertemedicinsk ambulatoriedrift.
Godkendes indstillingens pkt. 5 afsættes 10 mio. kr. til indkøb af sterilinstrumenter. Indkøbet letter udgiftspresset i 2025 og finansieres af regionens samlede råderum.
Godkendes indstillingens pkt. 6 udmøntes 35 mio. kr. til apoteket mhp. fremrykning af medicinindkøb. Indkøbet letter udgiftspresset i 2025 og finansieres af regionens samlede råderum.
Godkendes indstillingens pkt. 7 tilføres praksisenheden 42 mio. kr. svarende til det aktuelt forventede merforbrug vedr. tilskudsmedicin.
De godkendte indstillinger iværksættes med det samme, og bevillingerne udmøntes teknisk i forbindelse med 3. økonomirapport.
Indstilling | Modtager | Beløb (mio.kr.) | Varighed | Finansiering |
---|---|---|---|---|
Ventelisteafvikling | Pulje til disponering af SUND | 50 | Engangs | Sund Fælles |
Somatisk kapacitet | Somatikken | 16,5 | Engangs | Sund Fælles |
Vedligeholdelsesopgaver | Pulje til disponering af adm. | 25 | Engangs | Sund Fælles |
Istandsættelse, Herlev Hospital | Center for Ejendomme | 12,5 | Engangs | Sund Fælles |
Sterilinstrumenter | Sterilorganisationen | 10 | Engangs | Sund Fælles |
Medicinindkøb | Region Hovedstadens Apotek | 35 | Engangs | Sund Fælles |
Merforbrug tilskudsmedicin | Praksis, tilskudsmedicin | 42 | Engangs | Sund Fælles |
Sagen forelægges forretningsudvalget den 18. juni 2024 og regionsrådet den 18. juni 2024.
Jens Buch Nielsen / Lars Æbeløe-Knudsen
24025374
Bilag 2: Oplæg på XFU 18.06.2024 - TRNv.5-Økonomiaftale og Budget 2025
Administrationen indstiller:
Forretningsudvalgets beslutning den 18. juni 2024:
Der blev givet en mundtlig orientering i forlængelse af hændelsen i psykiatrien den 16. juni 2024.
Peter Westermann (F) deltog ikke i sagens behandling.
Koncerndirektionen vil på mødet orientere om aktuelle emner.
En tiltrædelse af indstillingen indebærer ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Ingen særskilt kommunikationsindsats planlagt.
Sagen forelægges forretningsudvalget den xx. måned åååå.
Jens Gordon Clausen
24000708