Regionens eksterne revisor, BDO, har fremsendt revisionsberetning nr. 15, der er beretningen vedrørende revisionsaftalen, hvor BDO over for Regionsrådet redegør for deres opfattelse af samarbejdet samt for lovgivningens afgrænsning af Regionsrådets og revisors opgaver og ansvar. Denne fremsendes, da der er tiltrådt et nyt regionsråd. Samtidig har BDO fremsendt revisionsberetning 16, der er beretningen om den løbende revision 2017, og en delberetning for regnskabsåret 2017. Det fremgår af styrelsesloven, at modtagne revisionsberetninger skal fremsendes til regionsrådets medlemmer senest syv dage efter modtagelsen. Beretningerne blev udsendt med skrivelse fra regionsrådsformanden den 14. februar 2018.
I skrivelsen fra regionsrådsformanden gøres der opmærksom på, at revisionen ikke har givet anledning til bemærkninger, og at beretning nr. 15 og nr. 16 vil blive behandlet på forretningsudvalgets og regionsrådets møder i marts 2018. Revisionen for regnskabsåret 2017 kan først anses for endeligt afsluttet, når den afsluttende revisionsberetning for regnskabsåret 2017 foreligger i juni 2018.
Nedenfor kommenteres de observationer som revisionsberetningen indeholder, herunder administrationens tiltag til opfølgning og forbedring af de nævnte områder.
Opfølgning på tidligere revisionsbemærkninger
Afgangsføring/tilstedeværelse af anlægsaktiver (bemærkning i beretning nr. 11)
Regionens anlægskartotek indeholder en detaljeret registrering af alle regionens materielle og immaterielle anlægsaktiver. Revisionen har tidligere konstateret, at der i enkelte tilfælde var registreret aktiver i anlægskartoteket, der ikke kunne lokaliseres hos regionen, og derfor burde være have været afgangsført fra anlægskartoteket. Administrationen har fulgt op herpå i forbindelse med de kvartalsvise statusafstemninger, og revisionen anfører i beretningen, at... "Vi har ved decentrale besøg i 2016 fulgt op på de tiltag, der tages for at afklare problemstillingen. Ved den afsluttende revision vil vi foretage opfølgning på revisionsbemærkningen."
I oktober 2017 er tilstedeværelseskontrollen (kontrol af, at alle anlægsaktiver i anlægskartoteket også er fysisk til stede i regionen) for alle anlægsaktiver i anlægskartoteket overgået til Koncernregnskab. Grundet enhedens forholdsvis korte virke, har der på nuværende tidspunkt ikke været gennemført en fyldestgørende og dokumenteret tilstedeværelseskontrol for anlægsaktiverne. Revisionen anbefaler, at en sådan finder sted snarest, og at man ved den afsluttende revision for 2017 vil følge op herpå.
Administrationen kan supplerende oplyse, at afstemning af anlægsaktiver fortsat vil indgå som et af de faste punkter i forbindelse med kvartalsafstemningerne for at sikre, at der løbende sker en til- og afgangsføring af regionens anlægsaktiver.
Øvrige forhold til opfølgning
Sundhedsplatformen og patientregistrering
Sundhedsplatformen har betydning både for regionens produktion, produktivitet og for regionens indtjening/likviditet i form af tilskud baseret på registreringer og indberetninger gennem Sundhedsplatformen. I forbindelse med forelæggelsen af 4. økonomirapport 2017 i december 2017 blev det oplyst, at ud fra opgørelserne af produktionen måtte det påregnes at tilbageføre en indtægt på op til ca. kr. 430 mio., som ellers var indgået fra staten som honorering for forventet meraktivitet i 2017. I januar 2018 var det vurderingen, at den faktiske aktivitet var blevet større, og at regionen ville nå en del af meraktiviteten og derved dele af indtægten. Det er aftalt, at beløbet, der tilbageføres, endeligt opgøres i begyndelsen af marts på baggrund af den seneste aktivitetsprognose.
Revisionen har ved en central gennemgang med Center for Økonomi foretaget en vurdering af regionens registrering af patienter i sundhedsplatformen, herunder registreringer, der danne grundlag for afregningen fra staten og kommuner. Revisionen anfører, at der ”som bekendt fortsat er udfordringer med registreringen, hvilket påvirker produktiviteten og dermed indtægtsgrundlaget.” Revisionen konstaterer, at den interne kontrol med indberetningerne, herunder sikring af afslutning af de enkelte registreringer, samt den løbende orientering og opdatering af ansatte og opdateringer i systemet, stadig er prioriteret, og efter det oplyste vurderes der fremgang i anvendelsen af systemet og hermed i produktionen. Revisionen vil i forbindelse med den fortsatte revision følge op på og vurdere regionens samlede kontrolindsats.
Revisionen vil ligeledes i forbindelse med den afsluttende revision for 2017 følge op på den faktisk opnåede produktion og dokumentationen herfor.
De seneste tal fra februar 2018 fra administrationen indikerer, at regionen sandsynligvis kan reducere tilbageførsel af indtægten til ca. 250 mio. kr. Opgørelsen forventes at være endeligt kendt i begyndelsen af marts måned.
Center for Ejendomme
Revisionen havde ved besøg i 2016 konstateret en række mangler vedr. de daværende forretningsgange og kompetenceregler. Det er ved besøg i januar 2018 konstateret, at der nu er beskrevet forretningsgange omkring kompetenceregler samt at der er et grundigt ledelsestilsyn omkring budgetopfølgning, og at der tages initiativer til løbende udbygning af ledelsestilsynet. Revisionen vil følge op på den fortsatte proces.
Regnskabsføring og interne kontroller
Regionen har i 2017 foretaget en organisatorisk ændring og under Center for Økonomi oprettet Koncernregnskab, der varetager regionens bogholderi og løbende regnskabsførelse m.v. Den sociale Virksomhed er ikke omfattet af Koncernregnskab.
Revisionen har aflagt besøg hos Koncernregnskab og en række udvalgte enheder for at gennemgå regnskabsføring og de udførte interne kontroller, og der planlægges yderligere besøg hos hospitaler og øvrige enheder inden afslutningen af revisionen for 2017.
Beholdningseftersyn og gennemgang af udvalgte balancekonti
Kontante beholdninger
Revisionen konkluderer, at eftersynene har bekræftet de likvide midlers tilstedeværelse, og man vurderer, at forretningsgangene for kassekontrol er hensigtsmæssige. Man konstaterer samtidig, at Den sociale Virksomhed har styrket og systematiseret tilsynet med institutionerne væsentligt i løbet af 2017 således, at de ved revisionen for 2016 anførte forhold for en institution ikke længere er gældende.
Beholdninger i pengeinstitutter og øvrige afstemninger for balancekonti
Det er generelt revisionens opfattelse, at der er etableret betryggende forretningsgange for afstemning af balancens konti, som sikrer løbende afstemning af balancens poster. Dette underbygges af revisionens stikprøver på udvalgte balanceposter.
I forbindelse med sammenlægning af regnskabsenhederne til Koncernregnskab er der en proces i gang med ensretning af afstemningsprocedurer og –frekvenser samt krav til dokumentation m.v. Denne proces er dog ikke afsluttet, hvilket tilskrives Koncernregnskabs forholdsvis korte virke. Revisionen af området er derfor ikke afsluttet.
Ved revisionens afslutning af den løbende beretning var følgende forhold endnu uafklaret:
- Afklaring af Region Hovedstadens Psykiatris tilgodehavende på 55 mio. kr. hos Region Sjælland. Mellemværendet vedrører udenlandske patienter, som er på Sankt Hans med en behandlingsdom, og Region Sjælland har gjort indsigelser mod opkrævningen. Dialog pågår fortsat.
Det oplyses ved revisionen for 2017, at der fortsat er dialog om forholdet, som således ikke er afklaret. Saldoen omfatter nu ikke alene udenlandske patienter, og det udestående beløb oplyses ved udgangen af 2017 at udgøre ca. 130 mio. kr.
Bogføring og bilagsbehandling
Revisionen har generelt konstateret hensigtsmæssige forretningsgange omkring bogføring og bilagsbehandlingen. Der er dog givet kommentarer til enkelte bilag omkring mangler i dokumentationen eller fejl i kontering. Den manglende dokumentation har primært kunnet henføres til manglende angivelse af deltagere til givne arrangementer.
Revisionen har i januar 2018 modtaget regionens forretningsbeskrivelse ”Værd at vide for du bruge Region H’s penge”, der er gældende fra 1. januar 2018. Revisionen har taget beskrivelsen til efterretning og vil gennemgå betydningen heraf for det interne kontrolmiljø og i øvrigt have fokus på implementeringen af reglerne i forbindelse med revisionen for 2018.
Registrering af materielle anlægsaktiver
Revisionen har ved besøg hos Koncernregnskab generelt konstateret gode forretningsgange omkring registrering af nye anskaffelser i anlægskartotek.
Revisionen har dog tidligere konstateret manglende registrering af afgange fra anlægskartoteket, og dermed forekom registrering af anlægsaktiver, der ikke længere var i regionens besiddelse.
Regionen har derfor i 2016 taget tiltag til, ved fysisk kontrol (tilstedeværelseskontrol), at konstatere aktivernes faktiske tilstedeværelse, og ved den afsluttende revision for 2016 blev det konstateret, at der for flere enheder var foretaget fuld gennemgang, eller at gennemgangen var prioriteret omkring de væsentligste værdier og gennemført for disse. Revisionen kunne dog også konstatere, at enkelte enheder primært var nået til beskrivelse og planlægningen af gennemførelsen.
I 2017 er tilstedeværelseskontrollen for anlægsaktiver vedr. alle enheder overgået til Koncernregnskab. Grundet enhedens forholdsvis korte virke har der ikke været gennemført en fyldestgørende kontrol. Den sociale Virksomhed, som selv forestår tilstedeværelseskontrollen, har gennemført denne.
Revisionen vil ved den afsluttende revision for 2017 følge op på gennemførelsen af tilstedeværelseskontrollen.
Projektstyring
Revisionen anfører, at det er deres opfattelse, at de gældende regler generelt overholdes, og beskrevne tilsyn og kontrol er gennemført frem til og med 3.kvartal. Herefter er der sket en opdeling af kontrollen, så Center for Økonomi har overtaget dele af kontrollen. Kontrollen var på revisionstidspunktet ikke gennemført. Revisionen anbefaler, at der fortsat sikres et samlet overblik over den gennemførte kontrol, herunder af kvaliteten og dokumentationen af de udførte kontroller.
Administrationen er enig i revisionens anbefaling.
Budgetopfølgningsprocedure
Revisionen vurderer, at regionens enheder har tilrettelagt en betryggende budgetopfølgning, samt at regionens krav på området efterleves.
Decentral indberetning af løn
Revisionen vurderer, at forretningsgangen omkring decentral lønstyring generelt er hensigtsmæssig. Dog har revisionen enkelte steder anført, at der løbende bør ske registrering af afhold ferie, ligesom der bør følges op på fleks-saldi.
Lagerkontrol
Revisionen vurderer at forretningsgangen for varelageroptællinger og gennemførelsen er hensigtsmæssig og anfører, at de har fået oplyst, at der i løbet af året ikke i væsentligt omfang har været konstateret ukurans eller svind.
Beboermidler/patientmidler
Revisionen vurderer forretningsgangen omkring opbevaring af patientmidlerne på institutionerne generelt for hensigtsmæssig. Revisionen anfører, at man har konstateret, at forretningsgangen ikke i alle tilfælde efterleves og anbefaler, at det sikres, at forretningsgangen efterleves.
It-sikkerhed
Revisionen anfører, at man som led i den løbende revision for året har påbegyndt en it-revisionsmæssig gennemgang af regionens it-anvendelse med særligt fokus på sikkerheden i og risici knyttet til it-anvendelsen, og fokusforholdene omfatter Cybersikkerhed samt GDRP (persondataforordningen) samt roller og rettigheder i SAP, ligesom sundhedsplatformen og især sikkerheden og udviklingsprocessen omkring denne indgår som et fokusområde. Rapporteringen om afslutningen af it-revisionen og konklusionen herpå vil blive afgivet i forbindelse med afslutningen af revisionen for 2017, ligesom revisionen også vil følge op på de anbefalinger, der blev givet i tilknytning til it-revisionen for sidste år.
Løn- og personaleområdet
Revisionen vurderer, at regionens etablerede forretningsgange vedrørende lønadministration er betryggende. Det er dog konstateret, at der ikke er en tilstrækkelig dokumentation af den gennemførte kontrol, og revisionen anbefaler, at der sikres overholdelse af det vedtagne kontrolniveau.
Øvrige forhold
Kvalitetsfondsbyggerier
Revisionen har foretaget særskilt revision af de af regionen udarbejdede kvartalsrapporter for kvalitetsfondsbyggerierne og fremhæver en række konstaterede forhold fra den seneste reviderede periode, der omfatter tredje kvartal 2017.
For ”Nyt Hospital Bispebjerg” fremhæves i afsnit 4.1. vedrørende status for Akuthuset, hvor der den 9. november 2017 blev afsagt kendelse i klagesag om projektkonkurrencen anlagt af C.F. Møller og Cowi. Klagerne fik medhold i de anførte klagepunkter, og der er sket særskilt meddelelse herom til regionsrådet i mail af 9. november 2017. Udfaldet af klagesagen vil forventeligt få indflydelse på den samlede økonomi i projektet.
Administrationen afventer det økonomiske udfald af klagesagen.
For ”Det Nye Rigshospital” har revisionen i kvartalsrapporten taget forbehold for, om totalrammen for kvalitetsfondsprojektet kan overholdes og henviser til afsnit 4.1. i rapporten, hvoraf det fremgår, at Sundheds- og ældreministeriet med virkning fra 1. oktober 2016 har valgt at påbegynde et skærpet tilsyn af dette projekt, begrundet i at SUM vurderer, at projektet ikke kan realiseres inden for den bevilgede ramme. Revisionen anfører, at ”Administrationen er enig heri”.
For ”Nyt Hospital Herlev” vedrører det status for delprojekt A, hvor det af punkt 4.1. i rapporten for tredje kvartal 2017 fremgår, at afleveringen af byggeriet kan blive op til tre måneder forsinket pga. den forsinkede igangsætning af byggeriet. Det kan betyde en tilsvarende forsinkelse af ibrugtagning til klinisk drift. Samtidig er der problemer med et tidsplanskrav fra råhusentreprenøren, hvor der ikke har kunnet opnås enighed. Revisionen vurderer således, at dels er der usikkerhed om overholdelse af tidsplanen, dels er der er usikkerhed om hvorvidt råhusentreprenøren er berettiget til at få honoreret de fremsendte krav for udført arbejde.
Administrationen er enig i revisionens bemærkninger.
Momsopgørelse korrektion
Revisionen har på anmodning fra regionen foretaget kvalitetssikring af momsbogføringen på fritvalgsområdet, hvor der har været konstateret en række fejl. Der er for regionen for 2017 opgjort en manglende momsrefusion, og revisionen vil efter aftale med administrationen på tilsvarende vis gennemgå data for perioden 2014 – 2016 for at undersøge, om der kan være risiko for andre fejl eller mangler.