Den 16. december 2017 meddelte CPH Airport på et pressemøde, at man frem mod 2024 vil investere 20 mia. DKK af egne midler i en udvidelse af Københavns Lufthavn.
Med investeringerne udvides den nuværende kapacitet, så Lufthavnen senest i 2040 kan nå sit mål om at håndtere 40 mio. passagerer årligt. Med de udmeldte investeringer vil Lufthavnen derudover kunne styrke og fastholde sin position som knudepunkt (hub) for nordeuropæisk flytrafik.
Ifølge planerne skal investeringerne gå til at:
- Opføre en ny ’finger’ rettet særligt mod langdistanceflyvninger
- Udbygge den centrale lufthavnsterminal samt standpladser henover tværbane 12/30
- Etablere større lager- og businessfaciliteter for globale logistikvirksomheder efter europæisk forbillede.
Københavns Lufthavn har central betydning for vækst, beskæftigelse og international konkurrencekraft i Region Hovedstaden og Greater Copenhagen. Administrationen arbejder derfor konsekvent for at styrke både den politiske og administrative dialog mellem Region Hovedstaden og Københavns Lufthavn.
Lufthavnens udbygningsplaner kræver imidlertid politisk opbakning og afhænger af, at man i Folketinget godkender en ændring i udbygningsloven for Københavns Lufthavne, der vil tillade CPH at nedlægge tværbane 12/30 og udbygge på Lufthavnens terminalnære areal.
Jobeffekter af Lufthavnens kapacitetsudvidelser
Udregninger fra blandt andet Oxford Research viser, at Lufthavnens investeringer vil have en positiv effekt på beskæftigelsen i såvel København som i resten af landet.
Allerede i anlægsfasen vil lufthavnsudvidelsen generere ca. 12.500 ekstra årsværk, hvoraf 80 % vil være inden for håndværksfagene. Når udvidelserne er gennemført vil 9.000 faste stillinger forventeligt være skabt alene inden for lufthavnsområdet.
Oxford Researchs beregninger viser derudover, at der vil skabes godt 80.000 nye arbejdspladser på landsplan, såfremt Lufthavnens mål om 40 mio. årlige passagerer realiseres.
Forsinkelser og udvidet kapacitet i flytrafikken
Lufthavnens planlagte investeringer vil imidlertid kræve en lukning af tværbane 12/30, hvor fly letter og lander på dage med kraftig vind. Dette har medført kritik fra blandt andet SAS, der er bekymrede for, at udvidelsen vil koste aflyste afgange.
Tal fra Lufthavnen viser at ca. 32.000 fly i dag er forsinkede med mere en 15 min. Med lukning af tværbanen forventes tallet at stige med 1000 forsinkelser, hvoraf 100 vil være aflysninger.
Det øgede antal forsinkelser vil dog kun påvirke indenrigsflyvningerne marginalt. Lufthavnen har på baggrund af 31.200 indenrigsflyvninger i 2010 – 2014 analyseret sig frem til, at kun 120 operationer havde været påvirket negativt, såfremt tværbanen i daværende periode havde været lukket.
Antallet af forsinkelser og aflysninger skal imidlertid ses i forhold til, at udvidelserne forventes at øge Lufthavnens samlede kapacitet med 55.000 ekstra årlige starter og landinger.