1.Nye samarbejdsmodeller skal skabe værdi for borger og patient I de enkelte dele af sundhedsvæsenet arbejdes der løbende med at forbedre kvaliteten af ydelserne. Nye organisatoriske samarbejdsformer skal levere højere kvalitet og mere effektiv ressourceudnyttelse, end sundhedsvæsenets parter kan levere hver for sig. Og vi skal sikre os, at den enkelte borger og patient oplever en kvalitativ forbedring på baggrund af indsatserne. Ved at indføre fælles mål for resultatet af behandlingen sikres et vedvarende fokus på de borgere og patienter, hvis sygdomme eller problemer vi arbejder for at afhjælpe. Nye samarbejdsmodeller skal derfor indeholde tydelige resultatmål for det samlede patientforløb. Det betyder, at det også skal være tydeligt, hvilke fælles indsatser der skal til, for at funktionsevnen hos borgere og patienter bliver så god som muligt, og hvordan indsatserne leveres så økonomisk effektivt som muligt. Fælles borger- og patientforløb kan også være et redskab til at sikre mere værdi for borgere og patienter, særligt i de mere komplicerede eller omkostningstunge forløb. Her kan eksempelvis arbejdes med at integrere forebyggelse, behandling, genoptræning og rehabilitering i fælles forløb. Ligesom der også kan arbejdes med integreret opgaveløsning mellem beskæftigelsesområdet, socialområdet og sundhedsområdet. 2.Nye samarbejdsmodeller skal indeholde borgerinddragelse I sundhedsaftalen er det en klar målsætning at borgere og pårørende er og oplever at være aktiv samarbejdspart i eget forløb, i det omfang de ønsker det. Vi har også som målsætning, at borgere deltager, når vi træffer beslutninger om, hvordan vi indretter sundhedsvæsenet. Det skal selvfølgelig også gælde, når vi laver nye organisatoriske modeller for integreret opgaveløsning. Derved opnår vi, at borgere og patienter er i centrum for opgaveløsningen og at opgaveløsningen tilrettelægges i åbent samarbejde med borgere og patienter, og vi undgår projekter, der kun er organisatorisk relevante. 3.Nye samarbejdsmodeller skal bygge på integreret opgaveløsning Erfaringer viser, at sundhedsydelser, der skal koordineres og planlægges på tværs af flere sektorer, ikke altid er tilstrækkeligt koordinerede og derfor kan udgøre en særlig udfordring for nogle borgere eller patienter. Nye samarbejdsmodeller skal afprøves der, hvor borgere og patienter oplever manglende kvalitet eller sammenhæng. Målet er, at det integrerede sundhedsvæsen (praksissektoren, kommune og hospitaler) opnår de samme eller bedre resultater for de samme eller færre ressourcer for udvalgte målgrupper. Elementer som kan bidrage til at sikre en mere integreret opgaveløsning er:
4.Nye samarbejdsmodeller skal udfordre eksisterende rammer Vi er gode til at afprøve samarbejdsformer på tværs af sektorerne. Og der er allerede eksempler på integrerede samarbejdsmodeller, som afprøves. Når et projekt er afprøvet, og der kan vises gode resultater, skal det udbredes og i drift. Samtidig skal vi blive ved med at afprøve nye former for samarbejde med nye målgrupper, som bringer det samlede sundhedsvæsens ydelser og service op på et højere niveau. Der er derfor brug for nye samarbejdsmodeller, der afsøger og tester mulighederne for;
5.Nye samarbejdsmodeller skal understøttes af en evalueringsmodel Uklare mål er en af de hyppigste årsager til fejlslagne projekter. Klare og tydelige mål fra begyndelsen kan være med til at sikre en klar retning for samarbejdsmodellen. Målene er med til at operationalisere, hvad der skal leveres, og hvorfor det skal leveres. Målene sikrer også, at der kan udarbejdes en god evaluering. Evalueringen sikrer muligheden for, at vurdere samarbejdsmodellens udbredelsespotentiale. Det anbefales, at der afsættes midler til en ekstern evaluator, med erfaring i tilrettelæggelse af evalueringer. 6.Nye samarbejdsmodeller skal bygge på LEON-princippet LEON står for laveste effektive omkostningsniveau, men benyttes også i betydningen laveste effektive omsorgsniveau. I forbindelse med nye samarbejdsmodeller betyder LEON, at modelprojekterne skal tilrettelægges efter effektiv ressourceudnyttelse og at behandlingen varetages på et fagligt korrekt og fuldt forsvarligt niveau, men ikke bør foregå på et højere specialiseringsniveau, end hvad der er behandlingsmæssigt og omkostningsmæssigt nødvendigt. |
Tværsektoriel Stuegang (bilag 1) | Psykisk sygdom og misbrug (bilag 2) | Tværsektoriel Neurorehabilitering (bilag 3) | Tidlig opsporing af børn og unge med dårlig trivsel (bilag 4) | |
Målgruppe | Svækkede ældre borgere med svære medicinske problemstillinger, og/eller borgere i ustabile og komplekse sygdomsforløb. | Borgere med psykisk sygdom og samtidigt misbrug | Apopleksipatienter | Børn og unge med mistrivsel eller funktionelle lidelser. |
Kort beskrivelse | Ny tværsektoriel stuegang for borgere på midlertidige døgnpladser. Et udgående team fra hospitalet, sygeplejersker fra de kommunale midlertidige pladser og egen læge mødes med borgeren og pårørende og gennemfører en stuegang, hvor det videre pleje- og behandlingsforløb planlægges. | Udvikling af en tværsektoriel model for implementering af indsatser overfor borgere med psykisk sygdom og samtidigt misbrug, især med fokus på at borgere med dobbeltdiagnoser får en koordineret indsats, hvor alle relevante aktører aktivt bidrager til borgerens behandlingsbehov. | At tilrettelægge rehabiliteringsforløb ud fra fælles definerede mål med afsæt i den enkelte patients behov. Der etableres en fremskudt kommunal enhed på neurologisk afdeling. | Samarbejdsmodel mellem almen praksis, kommunal tandpleje og PPR, der giver den praktiserende læge mulighed for at kommunikere direkte med PPR som led i tidlig opsporing. |
Forankring | Nordsjællands Hospital og alle kommunerne i planområde nord. | Psykiatrisk center i planområde og tilhørende kommuner. | Hospital i planområde med tilhørende kommuner. | Praktiserende læger, tandlæger og PPR i en eller flere kommuner samt relevant(e) hospitalsafdelinger eller Sundhedsfagligt Råd for Pædiatri. |
Projektdeltagere | Projektet udarbejdet mellem Nordsjællands Hospital og kommunerne i hospitalets optageområde. Parterne har også søgt om satspuljemidler til projektet. Projektet forudsættes på den baggrund afprøvet i Planområde Nord. | Projektet kan afprøves mellem Region Hovedstadens Psykiatri, de psykiatriske centre og kommunerne i et planområde, inkl. Repræsentanter fra misbrugsbehandlingsenheder. F.eks. planområde midt eller planområde syd. | Projektet kan afprøves mellem en neurologisk afdeling samt kommunerne i afdelingens optageområde. F.eks. planområde midt eller planområde syd. | Projektet kan afprøves mellem et antal kommuner og praktiserende læger. Projektet involverer ikke konkret hospitalsafdelinger. |