Tværsektoriel Stuegang
Projektet foregår i planområde Nord. Projektets mål er at forbedre tværsektorielle forløb for ældre medicinske patienter, som udskrives fra Nordsjællands Hospital til en kommunal midlertidig døgnplads i Allerød, Fredensborg, Frederikssund, Gribskov, Halsnæs, Helsingør, Hillerød eller Hørsholm kommuner.
Projektet er halvvejs gennem projektperioden, og det mobile stuegangsteam har fungeret i knap et år. I den tid er der inkluderet 120 patienter i projektet.
Projektet har bidraget til at identificere og hjælpe en gruppe ældre borgere med komplekse problemstillinger og behov for indsatser fra henholdsvis kommune, almen praksis og hospitalet. I projektet er der etableret et samarbejde på tværs af disse aktører. Der er tale om indsatser, der kræver tid og ressourcer, og som tidligere ikke altid er blevet tilbudt borgeren.
I projektet arbejdes med fire spor:
Model for stuegang: I projektet afprøves en model med et mobilt stuegangsteam, bestående af en læge, sygeplejerske, farmaceut og bioanalytiker, der kører ud fra hosoitalet og går stuegang på de midlertidige pladser i kommunerne. I starten af projektet foregik den mobile stuegang på en fast ugedag i hver kommune. Det er ændret til, at stuegangsteamet nu kører ud efter behov. Formålet med denne justering i køreplanen er at øge antallet af inkluderede borgere, der modtager stuegang. Der indsamles ugentligt data. Endvidere er der netop indgået en aftale med PLO-Hovedstaden om en telefonkonsultation, som forventes at øge muligheden for kontakt og videndeling mellem stuegangsteamets læge og praktiserende læge.
Triage: Der udvikles pt. to redskaber til triagering (risikovurdering) af borgere på de midlertidige pladser. Redskaberne er pt. til test og videreudvikling i udvalgte af de deltagende kommuner, og forventes senere at blive spredt til alle otte kommuner i foråret 2019.
Hurtigere prøvetagning: Nogle af de deltagende kommuner er ved at afprøve brug af særligt apparatur (CRP-apparat) til test for infektion hos borgerne på de midlertidige pladser. Herudover pågår test af en udvidet prøveafhentningsrute, således at der dagligt vil være mulighed for at få afhentet mikrobiologiske prøver såvel som blodprøver. Derudover afdækkes behovet for ensretning og evt. indkøb af øvrigt måleudstyr i de otte kommuner. Der forventes, at foreligge foreløbige erfaringer med dette ved årsskiftet. Herefter planlægges spredning af relevante indsatser til de øvrige deltagende kommuner i 2019.
Den gode udskrivelse: Der testes tiltag, som skal understøtte den gode udskrivelse af borgere til midlertidige kommunale døgnpladser, med særligt fokus på overlevering af informationer og medicin. Der testes tiltag på tre forskellige afsnit på hospitalet i efteråret 2018 med forventning om at sprede erfaringerne til resten af hospitalet.
Tværsektoriel Neurorehabilitering
Formålet med projektet er at skabe bedre sammenhængende rehabiliteringsforløb på tværs af sektorer for borgere med funktionsevnenedsættelse efter apopleksi og dermed sikre borgeren de bedste forudsætninger for at generhverve højest mulige funktionsevne. Projektet foregår i samarbejde mellem Herlev og Gentofte Hospital samt Ballerup, Egedal, Herlev, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal og Rødovre kommuner.
I projektet gøres der en særlig indsats i de snitflader, hvor vi i dag ved, der går viden og momentum tabt i sektorovergangene. Det drejer sig bl.a. om at sikre den løbende tværsektorielle dialog om og med borgeren med erhvervet hjerneskade ved målfastsættelse og indsatser i rehabiliteringsforløbet. Projektet har således fokus på at udbygge og udvikle det organisatoriske samarbejde mellem hospitalerne og kommunerne ved at styrke og understøtte sektorovergangen, så koordineringen af indsatserne sker rettidigt, og borgeren oplever et sammenhængende tilbud.
Udfordringer i det tværsektorielle samarbejde er identificeret på baggrund af feltobservationer og interviews med mere end 25 borgere og pårørende og over 100 regionale og kommunale medarbejdere. Det har ført til udvælgelse af tværsektorielle indsatsområder. Der er blandt andet fokus på samtaler ved udskrivelse, anvendelse af tværsektorielle måleredskaber, bæredygtige modeller for tværsektoriel kompetenceudvikling og for organisatorisk brugerinddragelse samt etablering af bæredygtigt tværsektorielt samarbejde med fælles dataplatform efter endt projektperiode.
Der afprøves nu modeller for de enkelte indsatsområder blandt andet med afholdelse af workshop med borgere og pårørende, samt tværsektorielle og tværfaglige møder omkring kompetenceprofiler og kompetenceudvikling. Der er bl.a. planlagt tværfaglige og tværsektorielle workshops om måleredskaber og ensretning af indsatser ift. dysfagi og ernæring.
Fra dobbeltarbejde til enkelthed for patienten
Projektets formål er at sikre koordinering af indsatser for borgere/patienter med psykisk sygdom og samtidig misbrug på tværs af region og kommune med større inddragelse af borgeren i eget forløb. Psykiatrisk Center Glostrup og Høje-Taastrup, Ishøj, Vallensbæk, Albertslund, Glostrup, Brøndby, Hvidovre, Tårnby og Dragør kommuner er projektpartnere. Projektet skal bidrage til smidigere arbejdsgange og øget borger/patientoplevet kvalitet i behandlingsforløb på tværs af region og kommune.
Med udgangspunkt i det tværsektorielle netværksmøde har projektet som mål at opnå viden om, hvad der virker, når man skal skabe organisatoriske forandringer mhp. at understøtte koordinering af indsatser på tværs af region og kommune. I den forbindelse vil der være fokus på vidensdeling, samarbejdsrelationer og arbejdspraksisser mellem medarbejdere i regionen og kommunerne.
Der har været foretaget en pilotafprøvning af skabelonen for netværksmøder. Tilbagemeldingerne herfra er, at der er en gevinst i at anvende skabelonen, bl.a. ved, at borgeren mere naturligt bliver en ligeværdig part i mødet, og i de beslutninger der træffes på mødet.
Det første fælles kursusforløb for medarbejdere i region og kommuner har været afholdt i maj 2018. Kurset blev afholdt i samarbejde med Region Hovedstadens Psykiatris Kompetencecenter for dobbeltdiagnose og omhandlede temaer som introduktion til samarbejdsaftalen mellem Region Hovedstadens Psykiatri og kommuner, mødeledelse og hvad der sker i hhv. region og kommuner, når man møder en borger med psykisk sygdom og samtidig misbrug.
I den oprindelige tidsplan var det planlagt, at der til efteråret/vinter afholdes en række lignende kurser, som skulle understøtte den videre afprøvning og implementering af skabelonen til netværksmøder. I forbindelse med at der i oktober sker en opgradering af Sundhedsplatformen og dertil obligatorisk undervisning for alle regionale medarbejdere, er alt øvrig kursusaktivitet i hele psykiatrien udskudt til efter d. 1. december 2018. Det betyder, at modelprojektet ikke kan afholde de planlagte efterårskurser, hvilket vil påvirke afprøvning og implementeringen af skabelonen til netværksmøder. Mulighed for alternative aktiviteter er ved at bliver undersøgt, ligesom en ny plan for hvordan og hvornår kurserne kan afholdes på et senere tidspunkt, er under udarbejdelse.
Tidlig opsporing af børn og unge med tegn på mistrivsel
Projektet omhandler en ny samarbejdsmodel mellem PPR i kommunen og de praktiserende læger, for at styrke den tidlige opsporing af og indsats for børn og unge med tegn på mistrivsel i form af fx hovedpine, mavepine og søvnbesvær (funktionelle lidelser) samt lettere symptomer på angst eller depression. Der er igangsat to projekter om tidlig opsporing af børn og unge med tegn på mistrivsel i henholdsvis Frederiksberg Kommune og Halsnæs Kommune.
Frederiksberg Kommune
I projektet får almen praksis en henvisningsmulighed direkte til Fællesrådgivningen for Børn og Unge, PPR med henblik på udredning og intervention af børn og unge med tegn på mistrivsel. En udredning og intervention, der forventeligt også kan være med til at dæmme op for og forebygge viderehenvisning til udredning/behandling/medicinering i Børne- og Ungdomspsykiatrisk regi.
Der er i samarbejde med den lokale PLO formand, Frederiksberg kommune, samt praksiskoordinator aftalt en henvisningsprocedure. Alle praktiserende læger har modtaget information om tilbuddet primo juni 2018. Projektet bliver desuden præsenteret på det kommunale lægelaug i 14. september. Status primo september er der modtaget i alt 7 henvisninger fra praktiserende læger, der alle var relevante.
Halsnæs Kommune
I planlægningsfasen er der er udarbejdet en digital henvisning og aftalt et henvisningsskema med almen praksis. Desuden er målgruppen identificeret og der er etableret et tværfagligt team, og fastsat tid og sted for individuelle samtaler. Endelig er to medarbejdere uddannet i det ny tilbud.
Alle praktiserende læger er informeret om tilbuddet, som formelt opstartede 1. august 2018. Status primo september er at der modtaget 5 henvisninger, hvoraf én er afvist grundet forkert målgruppe.
Videndeling og opsamling af erfaringer på tværs af modelprojekter
Der er etableret en koordinationsgruppe med fokus på videndeling og sparring om organisatorisk brugerinddragelse og tværsektoriel ledelse. I koordinationsgruppen deltager også en repræsentant fra regionens patientinddragelsesudvalg (PIU).
Desuden er der indgået en samarbejdsaftale med Aalborg Universitet om følgeforskning og tværgående evaluering af projekterne. Den samlede evalueringsrapport skal foreligge senest i april 2020. Aalborg Universitet har udarbejdet et statuspapir, som samler op på deres foreløbige forskning om integrative mekanismer og organisatorisk brugerinddragelse i projekterne. Der foreligger yderligere fire uddybende bilag. Bilagene kan rekvireres ved henvendelse til sekretariatet.