Lovgrundlag
Det følger af regionslovens § 9, stk. 1, at det nyvalgte regionsråd skal afholde konstituerende møde i tidsrummet 1. til 15. december 2017. Indkaldelse til mødet foretages af det medlem, der længst har været medlem af regionsrådet, eller, hvis flere har været medlemmer lige længe, af det ældste af disse.
Efter regionslovens § 9, stk. 2, vælger regionsrådet på det konstituerende møde sin formand blandt sine medlemmer. Valget ledes af det medlem, der har indkaldt til mødet. Valget af formand foretages som flertalsvalg.
Så snart valget af formand har fundet sted, vælger regionsrådet efter regionslovens § 9, stk. 4, blandt sine medlemmer en første og en anden næstformand til i den nævnte rækkefølge at fungere i tilfælde af formandens forfald. Valget ledes af den nyvalgte formand (eller i dennes forfald af det medlem, der har ledet formandsvalget). Valget af næstformænd foretages under ét som forholdstalsvalg.
Det følger af Styrelsesvedtægt for Region Hovedstaden, at den umiddelbare forvaltning af regionens anliggender - bortset fra forretningsudvalgets lovbestemte opgaver – som udgangspunkt varetages af regionsrådet, samt at regionsrådet har nedsat stående udvalg, som varetager den umiddelbare forvaltning af specifikke dele af regionens anliggender.
I medfør af den kommunale styrelseslovs § 17, stk. 1, vælger regionsrådet således medlemmer af forretningsudvalget med det i Styrelsesvedtægt for Region Hovedstaden fastsatte antal medlemmer (15). Regionsrådets formand er født medlem af og formand for forretningsudvalget.
Det fremgår af konstitueringsaftalen for 2018-2021 imellem Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti og Alternativet, at der ønskes nedsat følgende seks stående udvalg i regionsrådets funktionsperiode: Sundhedsudvalget, Social- og Psykiatriudvalget, Udvalget for Forebyggelse og Sammenhæng, Erhvervs- Vækst- og Forskningsudvalget, Miljø- og Klimaudvalget samt Trafikudvalget.
De seks stående udvalg planlægges nedsat hurtigst muligt primo 2018.
Regionsrådet vil på sit første møde i 2018 få forelagt en sag om ændring af Styrelsesvedtægt for Region Hovedstaden, således at de seks nye stående udvalg fremgår af styrelsesvedtægten. Hertil kommer i samme forbindelse en sag om delegation af kompentence fra regionsrådet til udvalgene. Forslag til ændring af styrelsesvedtægten skal undergives to behandlinger i regionsrådet, og en beslutning om nedsættelse af de seks nye stående udvalg vil således først have virkning fra regionsrådets endelige vedtagelse af ændringen af styrelsesvedtægten i 2018.
Regionsrådet vælger endvidere i medfør af den kommunale styrelseslovs § 17, stk. 2, medlemmer af de udvalg, kommissioner, bestyrelser og lignende, hvori regionsrådet eller regionen i henhold til andre bestemmelser skal være repræsenteret.
Regionsrådet har i medfør af den kommunale styrelseslovs § 17, stk. 4, mulighed for at nedsætte særlige udvalg til varetagelse af bestemte hverv eller med rådgivende eller forberedende opgaver for regionsrådet, forretningsudvalget eller de stående udvalg.
Det fremgår af konstitueringsaftalen for 2018-2021, at der ønskes nedsat et særligt udvalg: Udvalget for Værdibaseret Styring.
Dette særlige udvalg planlægges i lighed med de seks stående udvalg nedsat hurtigst muligt primo 2018.
Det fremgår endvidere af konstitueringsaftalen for 2018-2021, at der ønskes nedsat et særligt udvalg under forretningsudvalget: Følgegruppe vedr. Sundhedsplatformen. Sag om nedsættelse af dette særlige udvalg foreslås forelagt forretningsudvalget på udvalgets første møde i 2018.
Regionsrådet besluttede endelig på møder hhv. den 23. marts 2010 og den 21. juni 2011 at nedsætte syv særlige udvalg i form af følgegrupper tilknyttet regionens kvalitetsfondsbyggerier og Nyt Hospital Glostrup. Disse følgegrupper blev efter det forrige regionsrådsvalg videreført ved beslutning på regionsrådets konstituerende møde den 3. december 2013. Da der er et ønske om at sikre byggeprojekternes fremdrift, lægges der i den foreliggende dagsorden op til, at de syv følgegrupper endnu en gang videreføres på det konstituerende møde.
Hertil kommer, at regionsrådet på sit møde den 2. februar 2016 besluttede at nedsætte følgegruppen Nyt Hospital for Børn, Unge og Fødende ved Rigshospitalet. Også denne følgegruppe foreslås af hensyn til projektets fremdrift videreført på det konstituerende møde.
Opmærksomheden henledes på, at nedsættelse af særlige udvalg på det konstituerende møde forudsætter enighed om dette, således at ingen protesterer imod valget.
Valgmetoder
Det følger af regionsloven, at valg af rådets formand foretages som flertalsvalg efter reglerne i den kommunale styrelseslovs § 24, stk. 1. Valg af første og anden næstformand foretages efter regionsloven under ét som forholdstalsvalg efter reglerne i den kommunale styrelseslovs § 24, stk. 3.
Valg til udvalg, kommissioner, bestyrelser mv. foretages enten som flertalsvalg eller forholdstalsvalg afhængigt af det antal medlemmer, der skal udpeges.
Efter den kommunale styrelseslov foretages valg af ét medlem således som flertalsvalg, mens valg af to eller flere medlemmer foretages som forholdstalsvalg. Hvis der er enighed mellem regionsrådets medlemmer, kan en anden valgmetode end forholdstalsvalgmetoden anvendes. Valg af ét medlem til hvert af flere ensartede hverv, fx medlemmer af skolebestyrelser, foretages således som udgangspunkt som flertalsvalg. Regionsrådets medlemmer vil dog, hvis der er enighed om det, kunne aftale en fordeling af de pågældende hverv.
I de tilfælde, hvor regionsrådet skal foretage indstilling af én eller flere kandidater til en anden myndighed, besluttes indstillingen ved almindelig flertalsafstemning. Hvis indstillingen er bindende, skal der dog anvendes forholdstalsvalg.
Forholdstalsvalg foretages efter den kommunale styrelseslov på grundlag af d’Hondts metode. Dette indebærer, at medlemmerne, før afstemningen påbegyndes, anmelder for formanden, hvem der stemmer sammen i en valggruppe. Anmeldelsen kan i princippet gives før valg til hvert enkelt hverv, men gives normalt som en samlet anmeldelse for den samlede konstituering. Ud fra hver enkelt gruppes medlemstal beregnes herefter de kvotienter, som bestemmer den rækkefølge, hvori de enkelte grupper kan vælge deres repræsentanter. Er to eller flere kvotienter lige store, afgøres rækkefølgen ved lodtrækning.
Valg af henholdsvis medlemmer og stedfortrædere betragtes som to forskellige valg, der foretages hver for sig ved flertalsvalg.
Såfremt der på det konstituerende møde ikke foreligger navne til konkrete hverv, som ønskes besat, anses regionsrådets formand for at have modtaget bemyndigelse til at modtage navne.
Ligestilling
Hvis andre myndigheder eller organisationer skal indstille én kandidat til regionsrådets udpegning til et udvalg mv., skal de pågældende myndigheder eller organisationer efter ligestillingsloven indstille både en kvinde og en mand.
Hvis andre myndigheder eller organisationer skal indstille to eller flere kandidater til regionsrådets udpegning til et udvalg mv., skal de pågældende myndigheder eller organisationer efter ligestillingsloven indstille lige mange kvinder og mænd.
Det samme gælder, hvis myndigheden eller organisationen skal udpege ét eller flere kandidater til et udvalg.
Myndigheden eller organisationen kan fravige kravet om at indstille både kvinder og mænd, hvis der foreligger særlige grunde. Der skal i givet fald gives oplysning om de særlige grunde.
Hvis en myndighed eller organisation ikke indstiller eller udpeger både kvinder og mænd i overensstemmelse med de ovennævnte regler, kan et enigt regionsråd beslutte, at det udvalg mv., som regionsrådet skal nedsætte, kan fungere uden repræsentation fra den pågældende indstillende myndighed eller organisation. Et enigt regionsråd kan træffe den samme beslutning, hvis rådet ikke kan acceptere de særlige grunde, som myndigheden eller organisationen måtte have givet for at fravige kravet om at indstille både kvinder og mænd i overensstemmelse med reglerne.
Det er dog en betingelse for regionsrådets mulighed for således at nedsætte et udvalg mv. uden medlemmer fra en indstillingsberettiget myndighed eller organisation, at sammensætningen af udvalget mv. er reguleret i lovgivningen, og at udvalget mv. ikke træffer konkrete eller generelle afgørelser.
Hvor regionsrådet selv skal indstille eller udpege én kandidat til offentlige udvalg mv., der nedsættes af en minister til at forberede fastsættelse af regler eller til at forberede planlægning af samfundsmæssig betydning, skal rådet i medfør af ligestillingsloven foreslå både en kvinde og en mand. Hvis der skal indstilles eller udpeges flere kandidater, skal der foreslås lige mange kvinder og mænd.
Ligestillingsreglerne vedrører alene valg af medlemmer - ikke valg af stedfortrædere.
Generel habilitet for regionsrådets medlemmer
Det følger af den kommunale styrelseslovs § 29 om udvalgsmedlemmers habilitet, at medlemskab af et stående udvalg udelukket for følgende personer:
- Ansatte, der over for udvalget er umiddelbart ansvarlige for ledelsen af et forvaltningsområde, og disses stedfortrædere og
- Ansatte, der i øvrigt har ledende administrative funktioner inden for et forvaltningsområde, der henhører under udvalget.
Det følger videre af den kommunale styrelseslovs § 29 om udvalgsmedlemmers habilitet, at medlemskab af et forretningsudvalg er udelukket for følgende personer:
- Ansatte i den del af forvaltningen, der varetager administrationen af forretningsudvalgets lovbestemte opgaver,
- Ansatte, der er umiddelbart ansvarlige for eller i øvrigt har ledende administrative funktioner inden for andre forvaltningsområder, som forestås af forretningsudvalget, og
- Ansatte, der er umiddelbart ansvarlige for ledelsen af et under et stående udvalg hørende forvaltningsområde.
Ansatte i regionen, som enten er umiddelbart ansvarlige for ledelsen af et forvaltningsområde i administrationen eller er umiddelbart ansvarlige for ledelsen af en virksomhed i Region Hovedstaden, er således udelukket fra medlemskab af de nævnte udvalg.
De samme regler gælder for medlemmer af regionsrådet, der lever i ægteskab eller ægteskabslignende forhold med ansatte i Region Hovedstaden, som har ledende funktioner af den nævnte karakter.
Valg der skal foretages af regionsrådet på det konstituerende møde
Det vil fremgå af de følgende sager, hvis der er tale om et hverv, der - som nævnt ovenfor - alene ved enighed blandt regionsrådets medlemmer kan besættes på regionsrådets konstituerende møde.
Det bemærkes, at udpegning til hverv, der besættes af Danske Regioner efter indstilling fra regionsrådet, vil blive forelagt regionsrådet på et senere tidspunkt forud for Danske Regioners generalforsamling. Det samme gælder hverv, der besættes af regionsrådet efter indstilling fra Danske Regioner.
DIREKTØRGODKENDELSE
Hjalte Aaberg / Jesper Olsen