Som led i den årlige opdatering har administrationen gennemgået nuværende kongeindikatorer, driftsmål og ambitionsniveauer på det regionale udviklingsområde for at undersøge, om de eksisterende mål i tilstrækkelig grad understøtter en effektiv drift, og om ambitionsniveauerne er tilstrækkelige ambitiøse og samtidig realistiske.
På den baggrund foreslås en række ændringer som beskrives neden for. Administrationens forslag til opdatering af kongeindikatorer, driftsmål og ambitionsniveauer er drøftet i Forum for forskning, innovation og regional udvikling.
Kongeindikatorer
Politisk målsætning: Ekspansive vidensmiljøer
Den politiske målsætning "Ekspansive vidensmiljøer" måles ved driftsmålet "Ekstern finansiering/eksterne indtægter til forskning og innovation fra offentlige og private kilder".
Kongeindikatoren foreslås videreført, men ambitionsniveauet foreslås ændret.
Det hidtidige ambitionsniveau på kongeindikatoren/driftsmålet har været 1 % årlig stigning i eksterne indtægter sammenlignet med det foregående år (målt i faste priser).
I forbindelse med sidste års opdatering af driftsmål og ambitionsniveauer, blev det besluttet at fastsætte et absolut mål for kongeindikatoren og driftsmålet i forbindelse med dette års opdatering, og som led i arbejdet med en fælles regional forskningsstrategi.
Målet for øget årligt hjemtag fra 2018-22 foreslås at være 80 mio. kr. (i alt 320 mio. kr. i perioden) med udgangspunkt i det nuværende niveau for kongeindikatoren på ca.1 mia. kr. årligt. Målet vurderes at være både realistisk og ambitiøst.
Politisk målsætning: Grøn og innovativ metropol
Den politiske målsætning "Grøn og innovativ metropol" måles ved kongeindikatoren "CO2". Kongeindikatoren for CO2 indeholder data for hovedstadsregionen som geografi og data for Region Hovedstaden som virksomhed.
Kongeindikatoren foreslås ikke ændret.
Driftsmål
Under hensyntagen til, at det samlede antal driftsmål skal være uændret, foreslår administrationen følgende opdateringer inden for det regionale udviklingsområde:
- To nye driftsmål implementeres
- To driftsmål udelades
- Et ambitionsniveau fastlægges
- To ambitionsniveauer justeres
Måling af tilfredshed i forbindelse med V1 kortlægning og V2 undersøgelser af jordforurening.
Det foreslås, at titlen præciseres, så den fremover affattes: "Tilfredshed i forbindelse med V1- og V2-sagsforløb for jordforurening".
Det foreslås samtidig, at ambitionsniveauet på baggrund af erfaringer fra målinger på området fastlægges til 4, målt på en skala fra 1. - 5. hvor 5. er bedst, hvilket vurderes at være både ambitiøst og realistisk.
Antal virksomhedskontakter om digitale sundhedsløsninger – smart vækst – nyt driftsmål
Defineret som 1) at virksomhedskontakten er smart relateret, dvs. omhandler data og digitalisering, 2) at der er etableret kontakt i en formaliseret form.
Formålet med driftsmålet er at styrke fokus på kontakt og samarbejde med erhvervslivet om sundhedsteknologiske løsninger, der ofte udvikles af private virksomheder. Målet er at øge antallet af kontakter med virksomheder om smart projekter/henvendelser. Dermed får regionen indflydelse på udvikling af nye smarte, sundhedsteknologier til fremtidens sundhedsvæsen tilpasset klinik og borgere. Det styrker samtidig virksomhedernes potentiale for vækst og øget beskæftigelse. Hvis antallet af virksomhedskontakter ikke er tilfredsstillende, vil målet indebære, at der etableres opsøgende arbejde. Ambitionsniveau fastsættes, når der er opnået erfaringer på området.
Passagerudviklingen i den regionale kollektive trafik - foreslås udeladt
Driftsmål om passagerudvikling regionale kollektive trafik foreslås nedlagt, idet udviklingen i passagertallet er afhængig af en række eksterne faktorer som fx vejrlig, vejarbejde mv., som administrationen ikke har direkte indflydelse på. Udviklingen følges fortsat lokalt samt via driftsmålet ”Udgift per passager i den regionale kollektive trafik”, hvor passagerudviklingen er en af flere parametre, der har betydning for udgifterne. Sidstnævnte er et mere relevant mål, - set i lyset af den budgetmæssige udfordring regionen står overfor på kollektiv trafikområdet i de kommende år.
Kubikmeter beskyttet drikkevand
Ambitionsniveauet foreslås fastlagt til, at 14,5 % af den samlede drikkevandsressource inden for de højest prioriterende drikkevandsområder er beskyttet inden udgangen af 2018.
Udvikling i CO2-udledning (pilotprojekt)
Driftsmålet defineres som udviklingen i CO2 i forhold til en gennemsnitlig måned i baselineåret 2013. Driftsmålet indeholder på nuværende tidspunkt kun el data fra fjernaflæste hovedmålere. Mulighederne for at inkludere varmedata i driftsmålet arbejdes der på, og datagrundlaget udvides løbende.
Det foreslås derfor at der løbende inkluderes nye data, som disse bliver tilgængelige.
Ambitionsniveauet sættes til 100 % (samme niveau som baslineåret 2013) frem til effekterne af "Energiplan 2025" indtræder i 2019. Det overordnede mål for kongeindikatoren for CO2 er en reduktion på 60 % fra el og varme i 2025. Dette mål forventes opnået når "Energiplan 2025" er gennemført.
Derudover foreslås driftsmålet ikke ændret.
Medarbejdertrivsel - nyt driftsmål
Med baggrund i beslutning på Forretningsudvalgsmøde d. 4. april er Center for HR i samarbejde med forskere fra Aalborg Universitet i gang med at afsøge mulige spørgsmål til åbenhed i den løbende trivselsmåling, som ét af de to regionale spørgsmål. Et regionalt spørgsmål om åbenhed vil kunne indgå i målingen februar 2018. Dermed udgår spørgsmålet om faglig kvalitet.
Sygefravær - foreslås udeladt
Med indførelsen af et driftsmål for medarbejdertrivsel er der etableret en forbedret indikator for perspektivet "medarbejdere og ledere". Det foreslås på den baggrund, at driftsmålet "sygefravær" udgår.
Øvrige driftsmål og ambitionsniveauer foreslås videreført uændret bortset fra mindre præciseringer, idet det vurderes, at de samlet giver gode muligheder for at følge driften tæt med fokus på effektivisering og realisering af de politiske målsætninger.
Vurdering
Administrationen vurderer, at driftsmålene med de foreslåede justeringer dækker de strategisk vigtige områder inden for regional udvikling, som har særlig betydning for den regionale vækst, for udmøntning af Jordplanen og for regionens borgere. Det vurderes endvidere, at driftsmålene bidrager til at realisere de strategiske indsatsområder i den regionale vækst- og udviklingsstrategi (ReVUS) og den koncernstrategiske indsats Styrket Innovation og Forskning samt arbejdet med Grøn Drift og Udvikling. De to tværgående mål om eksterne indtægter til forskning og innovation og CO2-udledning understøtter fokus på områderne på tværs af hospitaler, virksomheder og centre og bidrager til at realisere de politiske målsætninger om ekspansive videnmiljøer og en grøn og innovativ metropol.
Forslag til driftsmål i 2018 inden for det regionale udviklingsområde er vedlagt i bilag.