ORDINÆRT REGIONSRÅDSMØDE

Punkter på dagsordenen

  1. Godkendelse af dagsorden
  2. Trafikbestilling 2025
  3. Udbud A24: 400S, 40E, 310R, 320R og 375R
  4. Omlægning af linjeføring for buslinje 375R
  5. Høring om gennemsigtighed og bestyrelsessammensætning i Lokaltog A/S
  6. Omprioritering af midler øremærket patient- og pårørendestøtter i akutmodtagelserne
  7. Byggekredit til kvalitetsfondsbyggerierne
  8. Udtalelse til Indenrigs- og Sundhedsministeriet om Rigsrevisionens beretning om revision af statens forvaltning i 2023
  9. Lukket punkt.
  10. Underskriftsark

Medlemmer

1. Godkendelse af dagsorden

Regionsrådets beslutning den 22. oktober 2024: 

Dagsordenen blev godkendt.

Stinus Lindgreen (B), Benedikte Kiær (C), Christoffer Buster Reinhardt (C), Line Ervolder (C), Anja Rosengreen (F), Bergur Løkke Rasmussen (M), Randi Mondorf (V), Peter la Cour (Ø) og Tormod Olsen (Ø) deltog ikke i sagens behandling. Som stedfortræder deltog Else Marie Thorgaard (C), Jan Heuring Klit (C), Nikolaj Frederiksen (C), Arly Eskildsen (F), Gert Jensen (V), Thomas Bak Nielsen (V) og Niclas Fick (Ø).

Mødet sluttede kl. 17:51.

2. Trafikbestilling 2025

INDSTILLING

Forretningsudvalget anbefaler over for regionsrådet:

  1. at godkende, at Region Hovedstaden gennemfører en samlet trafikbestilling til Movia i 2024, herunder
    a) at bestille lokalbanedrift svarende til antal afgange, frekvenser, tidsrum for betjening mm., der udgør driften i 2024, samt ændringerne af betjeningen på lokalbanerne i Nord som beskrevet i sagen.
    c) at bestille busdrift på de øvrige regionale buslinjer svarende til de ruter, frekvens, tidsrum forbetjening mm., der udgør driften i 2024, samt omlægningen af natbetjeningen som beskrevet i sagen.
    d) at godkende den samlede trafikbestilling inkl. tilskud til fællesudgifter til Movia udgør 593,5 mio. kr. i 2025, og stiger med yderligere 1,3 mio. kr. i de efterfølgende år, som følge af ændringerne på lokalbanerne og i natdriften

POLITISK BEHANDLING

Regionsrådets beslutning den 22. oktober 2024: 

Godkendt.

Stinus Lindgreen (B), Benedikte Kiær (C), Christoffer Buster Reinhardt (C), Line Ervolder (C), Anja Rosengreen (F), Bergur Løkke Rasmussen (M), Randi Mondorf (V) Peter la Cour (Ø) og Tormod Olsen (Ø) deltog ikke i sagens behandling. Som stedfortræder deltog Else Marie Thorgaard (C), Jan Heuring Klit (C), Nikolaj Frederiksen (C), Arly Eskildsen (F), Gert Jensen (V), Thomas Bak Nielsen (V) og Niclas Fick (Ø).
 

Forretningsudvalgets beslutning den 8. oktober 2024:
Anbefalet.
Karin Friis Bach (B), Tormod Olsen (Ø) og Jesper Hammer (ufp)  deltog ikke i sagens behandling.


Udvalget for trafik og regional udviklings beslutning den 25. september 2024:
Anbefalet.
Christine Dal (V) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

Hvert år i oktober afgiver Region Hovedstaden en trafikbestilling til Trafikselskabet Movia for det kommende års trafikaktiviteter. Det sker normalt ved første regionsrådsmøde efter budgetvedtagelsen. I budgetaftalen for 2025 blev aftaleparterne enige om at øge driften om aften og i weekenden på lokalbanerne i Nord samt løfte og omlægge den regionale natbetjening i den kollektive trafik. 

Trafikbestilling for 2025 skal afgives senest ultimo oktober 2024. Med denne sag skal udvalget tage stilling til omfanget af bus- og lokaltogsdrift for 2025.

SAGSFREMSTILLING

Region Hovedstaden har ansvaret for at skabe sammenhæng på tværs af regionen med de regionale busser og Lokaltog. Regionen beslutter og bestiller den regionale bus- og lokalbanekørsel hos Movia, som står for den konkrete planlægning og tilrettelæggelse med operatørerne. Region Hovedstadens trafikbestilling til Movia angiver, om der i det kommende år skal laves ændringer i regionens bus- og lokaltogstrafik i forhold til den nuværende drift. Der er ikke tale om en godkendelse af konkrete køreplaner, men af det driftsomfang, som ligger til grund for køreplanerne. Movias budget angiver det forventede tilskudsbehov til et uændret driftsomfang, og ligger til grund for indstillingspunkterne.

Trafikbestillingstidspunktet er ens for alle kommuner og regioner i Movias område. Dermed er det muligt for Movia at sikre sammenhængende og koordinerede køreplaner mellem de forskellige transportmidler. Samtidig undgås for mange løbende ændringer i den kollektive trafik og dermed i køreplanerne, så det bliver lettere for passagererne at planlægge deres rejser. De fleste køreplansændringer træder i kraft den efterfølgende sommer, så de bl.a. passes sammen med hensyn til skolebuskørsel og mødetider på uddannelsesstederne. 

Ved budgetforhandlingerne blev det besluttet at styrke lokalbanerne i Nord med bl.a. flere afgange i weekenden. Derudover blev det besluttet at give natbetjeningen et større løft, som sikrer et mere genkendeligt og bedre sammenhængende betjening om natten. Ændringerne er skitseret nedenfor.

Styrkede lokalbaner

Lokalbanerne er rygraden i den kollektive trafik  i Nordsjælland ved at give halvtimes drift på lokalbanerne i weekenden bliver den kollektive trafik mere attraktiv og sammenhængskraften større.

Driftsomfanget øges fra timesdrift til halvtimesdrift på lørdage, søndage og helligdage på alle lokalbanerne i Nord – dog beholder Nærumbanen tyveminuttersdrift.

Driftsomfanget øges på hverdagsaftener på 920R (Frederiksværkbanen) og 930R (Lille Nord), så der er halvtimesdrift frem til ca. kl. 22.00

Løft og omlægning af natbetjening

For at sikre et bedre tilbud og gøre det nemmere for kunderne at benytte natbetjeningen og køre der, hvor der er flere borgere. Så erstattes de nuværende N-busser med natdrift på de tog- og buslinjer, som kører om dagen. Det giver en bedre sammenhæng i det kollektive trafik net, og der kommer flere passagerer i den kollektive trafik. 

Yderligere fremgår det i budgetaftalen at overflytte betjeningen på tre N-busser, som regionen finansierer med kommuner i Region Sjælland, til betjening på buslinjer, som regionen finansierer med Region Sjælland. Administration er i dialog med de berørte kommuner og Region Sjælland om de endelige løsninger.

Derudover blev det i budgetaftalen besluttet, at natbetjeningen på hverdage til Hillerød via Kongevejen skal opretholdes. Administrationen undersøger sammen med Movia, hvordan den endelige løsning kan laves, så der er bedst mulig genkendelighed for passagerne. Strækningen betjenes i dag af bus 94N.

Administrationen forelægger de endelige udfald for udvalget for trafik og regional udvikling på et kommende møde.

KONSEKVENSER

Såfremt indstillingen i denne sag godkendes, afgiver administrationen trafikbestilling til Movia for 2025 som beskrevet i sagen. Tiltrædes indstillingen ikke, kan regionen ikke afgive sin trafikbestilling til Movia inden for fristen.

ØKONOMI

Regionens tilskud til Movia i 2025 er indregnet i hhv. regionens og Movias budgetter, og indgår i bevillingsrammen for kollektiv trafik. De endelige udgifter kan dog afvige og bliver opgjort primo 2026. Eventuelle afvigelser opkræves/udbetales ved årsskiftet 2026/2027 og kan dermed tilskrives budgetåret for 2026 eller 2027. 

KOMMUNIKATION

Movia kommunikerer om øvrige køreplansændringer gennem de relevante kanaler, herunder DOT's hjemmeside og Rejseplanen.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for trafik og regional udvikling den 25. september 2024, forretnigsudvalget behandler sagen den 8. oktober og regionsrådet den 22. oktober 2024.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

David Meinke/Birgitte Leolnar

JOURNALNUMMER

23061431

3. Udbud A24: 400S, 40E, 310R, 320R og 375R

INDSTILLING

Forretningsudvalget anbefaler over for regionsrådet:

POLITISK BEHANDLING

Regionsrådets beslutning den 22. oktober 2024: 

Godkendt.

Stinus Lindgreen (B), Benedikte Kiær (C), Christoffer Buster Reinhardt (C), Line Ervolder (C), Anja Rosengreen (F), Bergur Løkke Rasmussen (M), Randi Mondorf (V), Peter la Cour (Ø) og Tormod Olsen (Ø) deltog ikke i sagens behandling. Som stedfortræder deltog Else Marie Thorgaard (C), Jan Heuring Klit (C), Nikolaj Frederiksen (C), Arly Eskildsen (F), Gert Jensen (V), Thomas Bak Nielsen (V) og Niclas Fick (Ø).
 

Forretningsudvalgets beslutning den 8. oktober 2024:
Anbefalet.
Karin Friis Bach (B), Tormod Olsen (Ø) og Jesper Hammer (ufp)  deltog ikke i sagens behandling.


Udvalget for trafik og regional udviklings beslutning den 25. september 2024:
Anbefalet.
Christine Dal (V) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

Kontrakterne med operatørerne på buslinjerne 400S, 40E, 310R, 320R og 375R udløber og skal derfor genudbydes som en del af Movias A24-udbud. Inden buslinjerne udbydes, skal udbudsbetingelserne besluttes. Udbudsbetingelserne definerer blandt andet kravene til busmateriellet og drivmidler. Når Movia genudbyder buslinjer, medfører det længerevarende kontraktlige bindinger. Ved buslinjer, der omstilles til nulemission, kan kontrakterne vare op til 14 år.

Udbuddet af de nye kontrakter vil blive afgjort og offentliggjort i andet halvår af 2025. De nye kontrakter vil få driftsstart ultimo 2026. 

Udvalget har tidligere taget stilling til lignende udbud af nye kontrakter (A23X), Senest har udvalget den 20. marts 2024 anbefalet udbudsbetingelserne for 350S videre til forretningsudvalget og regionsrådet.

Administrationen foreslår tilpasninger af driften på buslinjerne 310R, 320R og 375R. Disse behandles i selvstændige sager på dette møde, mens øvrige udbudsbetalinger fastsættes i nærværende sag. 

SAGSFREMSTILLING

De regionale bussers opgave er at sikre gode forbindelser til de større knudepunkter i Hovedstadsregionen og forbinde på tværs af togkorridorerne. 

Buslinje 400S kører langs Ring 4 mellem Lyngby St. og Hundige St., og samfinansieres med Region Sjælland.  Linjen forbinder fem S-togsgrene ved stationerne Ishøj, Høje Taastrup, Ballerup, Bagsværd og Lyngby og betjener en række større bolig- og erhvervsområder. Linjen indgår i arbejdet omkring BRT i Ring 4.

Buslinje 40E kører mellem Høje Taastrup St. og Skodsborg St. og supplerer dermed 400S i myldre- og dagtimer på hverdage. Linjen betjener dog Malmparken St. og virksomhederne og uddannelserne i Lautrupparken i stedet for Ballerup St., mens den også betjener DTU og Nærum St. på strækningen imellem Lyngby og Skodsborg.  Linjen indgår ligeledes i arbejdet omkring BRT i Ring 4.

Buslinje 310R kører mellem Frederikssunds St. og Farum St. Linjen giver en hurtig og effektiv forbindelse til og fra S-togsnettet. Linjen betjener desuden Nordsjællands Hospital Frederikssund. Linjen er en del af R-nettet i Nordsjælland, hvor bus og tog kører med faste minuttal for at sikre god sammenhæng mellem bus og tog, samt sikre genkendelighed for brugeren.

Buslinje 320R kører mellem Frederikssund St. og Helsinge St. Linjen sikrer korrespondancer til flere stationer langs Frederiksværkbanen. I Helsinge er det ligeledes muligt at opnå forbindelse til Tisvildeleje med Gribskovbanen og fra Frederikssund med S-toget. Linjen er en del af R-nettet i Nordsjælland, hvor bus og tog kører med faste minuttal for at sikre god sammenhæng mellem bus og tog, samt sikre genkendelighed for brugeren.

Buslinje 375R kører mellem Hillerød St., Rungsted Kyst St. og Hørsholm Hallen. Linjen medfinansieres af Hørsholm Kommune. Linjen skaber forbindelse imellem S-toget i Hillerød og Kystbanen i Hørsholm, og betjener undervejs bl.a. Nordsjællands Hospital Hillerød, Regionsgården og flere erhvervsområder. Linjen er en del af R-nettet i Nordsjælland, hvor bus og tog kører med faste minuttal for at sikre god sammenhæng mellem bus og tog, samt sikre genkendelighed for brugeren.

Anbefalinger til udbudsbetingelser

Regionsrådet skal i forbindelse med udbuddet af buslinjerne 400S, 40E, 310R, 320R og 375R tage stilling til følgende elementer, som er beskrevet i denne sag og som uddybes mere i sagens bilag 1.

Buslinjerne 310R, 320R og 375R udbydes dog sammen med kommunale buslinjer med henblik på at skabe økonomisk mere attraktive udbudspakker for operatørerne. Der kræves derfor enighed omkring udbudsbetingelserne, med undtagelse af driftsomfanget, imellem regionen og kommunerne i udbudspakkerne. Administrationen forventer ikke umiddelbart at der vil være uenighed med kommunerne - heller ikke ift. emissionsfri kabineopvarmning og anvendelse af HVO. Administrationen og Movia er i dialog med kommunerne omkring dette.

Tabel 1 Udbudsbetingelser og anbefalinger til krav.

Der kan stilles krav om

Administrationens anbefaling for 400S og 40E

Administrationens anbefaling for 310R og 320R

Administrationens anbefaling for 375R

Driftsomfang

Ca. 79.000 timer – samme som efter tilpasninger til letbanen i december 2025.

ca. 37.000 timer - samme som i dag.

ca. 9.000 (15.000 inkl. Hørsholm Kommune)

ca. 2.000 timer lavere end i dag for Regionen.

Buslængde

13m – samme som i dag

12m – samme som i dag

12m – samme som i dag

Emissionsfrihed

Ja

Ja

Ja

Positiv vægtning af dokumentation for emissionsfrie bussers livscyklus

Ja

Ja

Ja

Positiv vægtning af emissionsfri kabineopvarmning

Ja

Ja

Ja

Krav om fossilfrit brændstof til evt. kabineopvarmningsfyr

NejNejNej

Elektriske ramper

Ja

Ja

Ja

Reklamer

Ja

Ja

Ja

Digital trafikinformation

Ja

Ja

Ja

Driftsomfang

Buslinje 400S bliver i forbindelse med bustilpasninger til letbanen afkortet til Ishøj St. i december 2025. Linjen lægges samtidig sammen med linje 400, der i dag betjener ruten om aftenen. Buslinje 400S overtager derved også aftenbetjeningen. 40E overtager i forbindelse med bustilpasninger til letbanen dele af buslinje 300S' ruteføring i Lyngby, da letbanens linjeføring vil være anderledes igennem Lyngby. Tilpasningerne blev besluttet af regionsrådet d. 14. november 2023.

Buslinjerne 310R og 320R optimeres i det nye udbud for at løse køretidsudfordringerne. Endvidere har Frederikssund Kommune ønske om bedre betjening af Frederikssund Campus, som medfører forslag til ruteændring.  Sagen behandles i "Bedre busbetjening til Frederikssund Campus"

375R betjener i dag Nordsjællands Hospital, Hillerød. I 2026 åbner det NHN og buslinje 375R omlægges til Favrholm St. og NHN. Omlægningen behandles i sagen "Omlægning af linjeføring for buslinje 375R"

Emissionsfrihed mm.

Region Hovedstaden indgik i 2020 en klimasamarbejdsaftale med regeringen, hvor regionen forpligtede sig til, at alle udbud fra 2022 og frem skal ske med krav om emissionsfrihed. Emissionsfrie busser er busser uden lokal udledning af CO2 og luft- og partikelforurening (el- eller brintbusser).

Movia anbefaler at tillægge viden om bussernes klima- og miljøpåvirkninger gennem bussens livscyklus en værdi, når operatørernes tilbud evalueres. Operatørerne får dermed en mere positiv vægtning, hvis de har gennemført livscyklusanalyser af bussernes udledning og ressourceforbrug både under produktion, drift og skrotning, men det er ikke en forudsætning for at vinde udbuddet. Med dette incitament håber Movia at kunne skubbe på udviklingen, så flere operatører og producenter vil tilvejebringe denne viden. Dermed bliver det lettere fremadrettet at stille specifikke krav til klimabelastning mm. Hvis anbefalingen følges, kan det medføre en potentiel merudgift for Region Hovedstaden på 200.000 kr. årligt.

Livscyklusanalyser blev vægtet positivt ved seneste udbud af buslinjerne 123, 200S, 250S, 600S, 91N og 94N. Operatørerne gennemfører livscyklusanalyser for alle tilbud.

Mens de emissionsfrie busser kører på el- eller brint, kan opvarmningen af busserne i kolde perioder ske med oliefyr, som ikke er emissionsfri, men hvor der anvendes fossilt eller fossilfrit brændstof (HVO/biodiesel). Movia anbefaler anvendelse af fossilfrit brændstof, hvorfor regionen, som tilfældet ved udbud af 350S, aktivt skal fravælge krav om anvendelse af fossilfrit brændstof til kabineopvarmning. På baggrund af udvalget for trafik og regional udviklings beslutning d. 21. august 2024 om regionens fremtidige anvendelse af HVO, fravælges krav om anvendelse af fossilfrit brændstof til evt. kabineopvarmningsfyr.

Udviklingen de seneste år har medført mere effektive varmepumper, lavere samlet energiforbrug og større batteripakker, og Movia vurderer, at det dermed i mange tilfælde er muligt at gennemføre driften med elopvarmning af passagerkabinen. For at fremme antallet af tilbud med emissionsfri kabineopvarmning, kan dette vægtes i vurderingen af udbuddet. Dermed får operatører, som byder med elopvarmede busser en fordel i den samlede vurdering, uden at der stilles et egentligt krav om elopvarmning. Emissionsfri kabineopvarmning kan medføre en potentiel merudgift for Region Hovedstaden på op til ca. 1.200.000kr. årligt for 400S, 40E, 310R, 320R og 375R. Det er dog muligt at sætte en lavere grænse for, hvor stor en ekstra omkostning regionen vil være villig til at acceptere for emissionsfri kabineopvarmning.

Emissionsfri kabineopvarmning blev vægtet positivt ved seneste udbud af buslinjerne 123, 200S, 250S, 600S, 91N og 94N. 200S, 250S og 94N blev vundet af tilbud med emissionsfri kabineopvarmning. Den positive vægtning af emissionsfri kabineopvarmning vurderes at have haft positiv indflydelse på dette. Tilbuddet vurderes ikke at have medført meromkostninger for regionen.

Bus- og kontraktlængde

Movia anbefaler en buslængde tilsvarende de nuværende dieselbusser, hvilket er en buslængde på 13m for 400S og 40E og 12m for 310R, 320R og 375R. Denne buslængde vurderes af Movia til at udgøre en tilstrækkelig kapacitet for busserne.

Movia har i foregående udbud af nulemissionsbusser udbudt busdriften i kontrakter af op til 12 års varighed, hvoraf de sidste 2-6 år af kontrakterne har været såkaldte optionsperioder. Optionsperioderne betyder, at operatørernes ret til at forlænge kontrakten er baseret på tilfredsstillende kvalitetsmålinger.

Siden 2017, hvor Movia begyndte at udbyde med krav om emissionsfrihed, er der blevet skabt erfaringer og en normalisering af driften med elbusser, som gør, at de nye kontrakter nu udbydes op til 14 år, hvoraf de sidste 8 år vil være optionsperioder. Årsagen herfor er, at levetiden på elbusserne vurderes længere end dieselbusser, hvorfor kontrakten udvides til 14 år, mens de mange års erfaringer med nulemissionsdrift har mindsket risikoen og behovet for flere garanterede år i kontrakterne. Dermed kan kontrakten for linjerne 400S, 40E, 310R, 320R og 375R med udbud A24 gælde op til 14 år, hvis der stilles krav om emissionsfrihed.

Elektriske ramper

Elektriske ramper giver passagerer i kørestol mulighed for at kunne komme ind og ud af bussen uden behov for en hjælper, modsat de manuelle ramper, som alle Movias nuværende busser er udstyret med. Erfaringer fra bl.a. FynBus viser dog, at rampen bliver for stejl, såfremt stoppestederne ikke er indrettet til at kunne håndtere ramperne. Tilgængelighedsudfordringer kan derfor ikke løses alene med elektriske ramper. Tidligere er buslinjerne 123, 15E, 150S, 200S, 250S, 350S, 55E, 65E, 600S, 91N og 94N udbudt med krav om elektriske ramper. På baggrund af bl.a. regionens ønske om elektriske ramper, besluttede Movias bestyrelse d. 19. september 2022, at gøre elektriske ramper til standard i alle fremadrettede udbud. 400S, 40E, 310R, 320R og 375R vil derfor blive udbudt med elektriske ramper.

Reklamer

Operatørerne har mulighed for at sælge reklamepladser både indvendigt og udvendigt i busserne. Den indtægt, som operatøren forventer at opnå i kontraktperioden, indarbejdes i tilbudsprisen, og busdriften bliver derfor billigere. Reklameretten følger metoden fra tidligere beslutninger og udbud.

Digital trafikinformation

Digital trafikinformation er et visuelt medie, der gør det muligt at kommunikere direkte til passagererne via skærme i busserne. Løsningen er onlinebaseret, så informationen altid er opdateret. Den digitale trafikinformation vises på to eller flere sæt digitale skærme og på en del af linjerne også på digitale linjefriser.

Statslig pulje til grønne busser og grøn flextrafik

Administrationen vil til august 2025 ansøge den statslige pulje til grønne busser og grøn flextrafik om tilskud til forventede meromkostninger ved omstilling af 400S, 40E, 310R, 320R og 375R ift. en ny dieselkontrakt.

KONSEKVENSER

Ved tiltrædelse af indstillingen vil administrationen meddele Movia, at udbudsgrundlaget for den regionale del af buslinjerne 400S, 40E, 310R, 320R og 375R i A24, skal følge det nuværende driftsomfang og stille krav om: 

Movia kan dermed foretage de nødvendige forberedelser frem mod det endelige udbud.

RISIKOVURDERING

Movias vurdering af omkostninger ved omstillingen af nulemission er baseret på modelberegninger og erfaringer fra tidligere udbud og derfor behæftet med usikkerhed.

ØKONOMI

Prisen for det vindende tilbud vil afgøre de fremtidige økonomiske konsekvenser, hvorfor denne ikke kendes endnu. Movia har estimeret en mulig besparelse på 6 mio. kr. ved omstillingen til nulemission. Udgifterne til operatøren indgår i linjernes tilskudsbehov, som betales under den økonomiske ramme til kollektiv trafik i budgettet for Regional Udvikling.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for trafik og regional udvikling den 25. september 2024, forretningsudvalget d. 8. oktober 2024 og regionsrådet d. 22. oktober 2024.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

David Meinke/Birgitte Leolnar.

JOURNALNUMMER

23056568

Bilag

Bilag 1: Udbudsgrundlag A24

Bilag 2: 40E

Bilag 3: 400S

Bilag 4: 375R

Bilag 5: 310R

Bilag 6: 320R

4. Omlægning af linjeføring for buslinje 375R

INDSTILLING

Forretningsudvalget anbefaler over for regionsrådet:

  1. at godkende, den i sagen beskrevne ruteføringen for buslinje 375R omlægges til Favrholm St. med slut-/startstoppested ved hovedindgangen til Nyt Hospital Nordsjælland fra slutningen af 2026
  2. at godkende en ny samfinansieringsaftale med Hørsholm Kommune af den regionale buslinje 375R

POLITISK BEHANDLING

Regionsrådets beslutning den 22. oktober 2024: 

Godkendt.

Stinus Lindgreen (B), Benedikte Kiær (C), Christoffer Buster Reinhardt (C), Line Ervolder (C), Anja Rosengreen (F), Bergur Løkke Rasmussen (M), Randi Mondorf (V), Peter la Cour (Ø) og Tormod Olsen (Ø) deltog ikke i sagens behandling. Som stedfortræder deltog Else Marie Thorgaard (C), Jan Heuring Klit (C), Nikolaj Frederiksen (C), Arly Eskildsen (F), Gert Jensen (V), Thomas Bak Nielsen (V) og Niclas Fick (Ø).
 

Forretningsudvalgets beslutning den 8. oktober 2024:
Anbefalet.
Karin Friis Bach (B), Tormod Olsen (Ø) og Jesper Hammer (ufp)  deltog ikke i sagens behandling.


Udvalget for trafik og regional udviklings beslutning den 25. september 2024:
Anbefalet.
Christine Dal (V) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

Til december 2026 udløber kontrakten for buslinje 375R med den nuværende operatør, og den skal derfor genudbydes som en del af Movias A24-udbud. Når en kontrakt for en af regionen buslinjer skal genudbydes, er det en anbefaling at større ændringer, fx i ruteføringen for buslinjen, indgår i udbuddet.

Siden 2016 har det været en del af planen for buslinje 375R, at ruteføringen skulle omlægges til at betjene Favrholm St. og Nyt Hospital Nordsjælland, når hospitalet åbner. Med denne sag fremlægges det for udvalget at godkende, at ruteføringen for bus 375R omlægges. 

De generelle udbudsbetingelser for buslinje 375R behandles i sagen "Beslutningssag: Udbud A24: 400S, 40E, 310R, 320R og 375R".

Siden 2017 har Hørsholm Kommune medfinansieret buslinje 375R. Hørsholm har forlænget linjen fra Rungsted Kyst st. til Hørsholmhallen. Movia har derfor udarbejdet en ny samfinansieringsaftale. I sagsfremstillingen skal udvalget godkende den nye procentvise fordeling mellem regionen og Hørsholm Kommune.

SAGSFREMSTILLING

Buslinje 375R skal genudbydes som en del af Movia A24-udbud. Som en del af den årlige trafikbestilling, og når buslinjer skal genudbydes, besigtiger administrationen buslinjerne og undersøger, om der er justeringer eller ændringer, som kan foretages for at optimere busbetjeningen. 

Buslinje 375R i dag

Buslinje 375R kører i dag på en strækning mellem Hørsholmhallen, Rungsted Kyst St. og Hillerød St. og binder Kystbanen (Rungsted Kyst St.), S-toget og lokalbanerne (Hillerød St.) sammen (Bilag 1). Buslinjen benyttes årligt af 350.000 passagerer og har et tilskud pr. passager på ca. 25,4 kroner.

Omlægning til Favrholm st. og Nyt Hospital Nordsjælland (NHN)

I 2016 indgik Region Hovedstaden og Hillerød Kommune en aftale om etablering og finansiering af infrastruktur i forbindelse med etableringen af Nyt Hospital Nordsjælland ved Favrholm St. 

Administrationen foreslår, at ruten for buslinje 375R omlægges til at betjene Favrholm St. og Nyt Hospital Nordsjælland via busstoppestedet ved Overdrevsvej i vestgående retning (mod hospitalet), ved busstoppestedet ved hovedindgangen på hospitalet, og ved busstoppestedet på Favrholm St. i østgående retning (fra hospitalet) (Bilag 2). Bussen vil have direkte forbindelse til S-tog mod København og fra 2028, når ombygningen af Hillerød St. står klar, til lokalbaner til hele Nordsjælland. Favrholm St. bliver dermed et stort og vigtigt knudepunkt for pendlere ind og ud af Hillerød.

En omlægning af ruten til Favrholm St. vil betyde en ændring i rejsemønstre for de passagerer, som på nuværende tidspunkt benytter bussen til Hillerød St. Overordnet set, vil alle passagerer forsat være busbetjent, hvor nogle vil opnå en tidsbesparelse og andre vil opleve forlænget rejsetid.

Movia vurderer, at denne omlægning af linjen vil koste regionen mellem 0,5 mio. kr. til 1,0 mio. kr. mere pr. år i finansering af bussen i dag. Omlægningen medfører det samme antal busser og et lidt lavere antal køreplanstimer. Merudgiften skyldes et passagertab på 50.000 passagerer om året. Passagertabet skyldes at passager i Hillerød Kommune vil benytte de lokale bybusser 301 og 302 i stedet for 375R, og at Nyt Hospital Nordsjælland er stationsnært, og dermed vil en stor del af de rejsenede med S-toget benytte stisystemet frem for bussen til hovedindgangen. 

Omlægning af 375R til NHN og Favrholm St.
Antal busseruændret (4 busser)
Passagereffekt - 50.000
Økonomisk omkostning for Region H.* + 0,5 mio. kr. til + 1,0 mio. kr.

*Den økonomiske omkostning er beregnet uden effekten af udbuddet på den nye elbuskontrakt for buslinjen. Effekten af udbuddet forventes at medføre en besparelse på op til 1 mio. kr. for regionen, da resultaterne fra de seneste års elbusudbud, har givet en besparelse. Besparelsen kan ikke garanteres og administrationen anbefaler derfor, at beslutningen for ruteføringen og betjeningen sker på baggrund af den udregnede økonomiske omkostning, som er præsenteret i tabellen.

Ønske fra Hillerød Kommune om ruteforlængelse til Hillerød St.

Hillerød Kommune planlægger byudvikling og nyt erhverv i området omkring Favrholm St. og Nyt Hospital Nordsjælland, langs Roskildevej. Kommunen har derfor henvendt sig til regionen med et ønske om at undersøge muligheden for at forlænge linje 375R fra Favrholm St. og Nyt Hospital Nordsjælland til Hillerød St.

Ved en forlængelse af buslinje 375R til Hillerød St. føres ruten fra Nyt Hospital Nordsjælland via hospitalets interne veje og føres videre via Roskildevej til Hillerød St. (Bilag 3). Kommunen har pt. ingen planer om at betjene strækningen med bybusser.

Movia estimerer, at forlængelsen til Hillerød St. vil koste mellem 1,6 mio. kr. til 2,1 mio. kr. mere pr. år i finansiering af bussen end i dag, og vil medføre et øget passagertal på 20.000 passagerer om året fra erhvervsområderne og ungdomsuddannelser. Der kan være en besparelse ved et elbusudbud af buslinjen, hvilket resultaterne fra de seneste år eludbud viser. En besparelse kan dog ikke garanteres. Den yderligere omkostning skyldes, at forlængelsen kræver flere køretimer og udløser en ekstra bus. 

Hvis en forlængelse besluttes, kan ruten via hospitalet interne veje gøre, at der kan etableres et stoppested til fordel for medarbejdere på Nyt Hospital Nordsjælland, da medarbejderindgangen etableres på bagsiden af hospitalet fra hovedindgangen. Administrationen har været i dialog med hospitalet, og undersøgt at dette kan lade sig gøre.

Administrationen forslår en yderligere dialog med Hillerød Kommune om muligheden for samfinansiering af forlængelsen til Hillerød St., hvis kommunen på et senere tidspunkt ønsker dette.

En beslutning om forlængelse af ruteføringen fra Nyt Hospital Nordsjælland og Favrholm St. behøves ikke foretages på nuværende tidspunkt, og kan bestilles ved den årlige trafikbestilling, som foretages hver oktober til Movia.

Samfinansiering med Hørsholm Kommune

Regionsrådet besluttede med Budget 2017 at afkorte buslinje 375R til Kokkedal St. i stedet for Rungsted Kyst St. Hørsholm Kommune ønskede fortsat betjening til Rungsted Kyst St. og medfinansierer derfor i dag linjen med et beløb svarende til merudgiften ved at køre til Rungsted Kyst St. frem for Kokkedal St.

Hørsholm Kommune besluttede i slutningen af 2023 at forlænge buslinje 375R, på den strækning som kommunen finansierer, fra Rungsted Kyst til Hørsholmhallen. Ændringen skete den 30. juni 2024, og buslinje 375R betjener nu skole- og idrætsfaciliteterne ved Hørsholmhallen, som bl.a. er Rungsted Gymnasium, Vallerødskolen og Hørsholm Idrætspark (Bilag 4).

Med forlængelsen foreligger der en ny samfinansieringsaftale mellem regionen og Hørsholm Kommune (Bilag 5).

I den nye samfinanseringsaftale overtager Hørsholm Kommune en større andel af omkostningerne. Region Hovedstadens tilskud forbliver det samme. Finansieringen fordeles således; Region Hovedstaden finansierer 65 pct. og Hørsholm Kommune finansierer 35 pct. Den tidligere fordeling var 77% til Region Hovedstaden og 23 % til Hørsholm Kommune.

Hørsholm Kommune godkendte deres procentfordeling i den nye samfinansieringsaftale den 18. juni 2024 på Klima og Miljøudvalget.  

KONSEKVENSER

Ved tiltrædelse af indstillingen om omlægning af 375R’s ruteføring til Favrholm St. og Nyt Hospital Nordsjælland fra slutningen af 2026, vil administrationen meddele Movia at indarbejde denne i udbudsgrundlaget for buslinje 375R med Movias A24-udbud.

ØKONOMI

Prisen for det vindende tilbud vil afgøre de fremtidige økonomiske konsekvenser, hvorfor denne ikke kendes endnu. De seneste udbud har dog medført driftsbesparelser for regionen. Udgifterne til operatøren indgår i linjernes tilskudsbehov, som betales under den økonomiske ramme til kollektiv trafik i budgettet for Regional Udvikling.  

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for trafik og regional udvikling den 25. september 2024, forretningsudvalget d. 8. oktober 2024 og regionsrådet d. 22. oktober 2024.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

David Meinke/Birgitte Leolnar

JOURNALNUMMER

23056565

Bilag

Bilag 1: Buslinje 375R

Bilag 2: Ruteføring og betjening af NHN og Favrholm St.

Bilag 3: Forlængelse til Hillerød St

Bilag 4: Forlængelse af 375R fra Rungsted Kyst St. til Hørsholmhallen

Bilag 5: 375R Samfinansieringsaftale

5. Høring om gennemsigtighed og bestyrelsessammensætning i Lokaltog A/S

INDSTILLING

Forretningsudvalget anbefaler over for regionsrådet:

  1. at vedlagte udkast til høringssvar fra Region Hovedstaden (bilag 1) danner grundlag for videre politisk behandling med følgende centrale elementer:

    a) at arbejdet med at implementere undersøgelsens ni anbefalinger bør igangsættes nu,
    b) at en udvidelse af bestyrelsen i Lokaltog A/S med de to regionale repræsentanter, der sidder i Movias bestyrelse, implementeres ved førstkommende lejlighed,
    c) at formandsposten i bestyrelsen for Lokaltog A/S besættes af en ekstern professionel repræsentant i bestyrelsen, og
    d) at der gives opbakning til, at Movia arbejder frem mod 100% ejerskab, men at det ikke vurderes at være en presserende opgave.

POLITISK BEHANDLING

Regionsrådets beslutning den 22. oktober 2024: 

Godkendt.

Stinus Lindgreen (B), Benedikte Kiær (C), Christoffer Buster Reinhardt (C), Line Ervolder (C), Anja Rosengreen (F), Bergur Løkke Rasmussen (M), Randi Mondorf (V), Peter la Cour (Ø) og Tormod Olsen (Ø) deltog ikke i sagens behandling. Som stedfortræder deltog Else Marie Thorgaard (C), Jan Heuring Klit (C), Nikolaj Frederiksen (C), Arly Eskildsen (F), Gert Jensen (V), Thomas Bak Nielsen (V) og Niclas Fick (Ø).
 

Forretningsudvalgets beslutning den 8. oktober 2024: 
Anbefalet, idet Enhedslisten forbeholder sig deres stillingtagen til regionsrådets behandling af sagen.
Karin Friis Bach (B), Finn Rudaizky (O), Carsten Scheibye (V) og Jesper Hammer (ufp) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

I december 2023 holdt regionsrådsformanden møde med Movias bestyrelsesformand, Kirsten Jensen (borgmester i Hillerød Kommune) og Region Sjællands daværende regionsrådsformand, Heino Knudsen om flytning af Lokaltog A/S’ hovedkvarter fra Ringsted til Høje-Taastrup. Som en udløber af mødet efterspurgte de to regionsrådsformænd, at Movia arbejdede målrettet for, at regionerne får mere indflydelse på Lokaltog A/S, eftersom det alene er regionerne, der finansierer Lokaltog A/S’ aktiviteter. Desuden blev der efterspurgt en større gennemsigtighed i Lokaltogs arbejde.

Movia har efter ønske fra Region Hovedstaden og Region Sjælland gennemført en undersøgelse af behov og muligheder for at give regionerne mere indflydelse på Lokaltog A/S og skabe mere gennemsigtighed i organisationens arbejde. På baggrund af undersøgelsen skal Region Hovedstaden afgive et høringssvar til Movias bestyrelse (bilag 1).

SAGSFREMSTILLING

I Lokaltog A/S er Movia hovedaktionær og ejer godt 75 procent af selskabet. De øvrige aktier i Lokaltog A/S ejes af kommunerne Faxe, Gribskov, Guldborgsund, Halsnæs, Hillerød, Helsingør, Holbæk, Kalundborg, Køge, Lolland, Odsherred, Slagelse, Sorø og Stevns samt private investorer. Movia ejes af Region Hovedstaden og Region Sjælland og de 45 kommuner på Sjælland.

Movia har efter ønske fra Region Hovedstaden og Region Sjælland gennemført en undersøgelse af behov og muligheder for at give regionerne mere indflydelse på Lokaltog A/S og skabe mere gennemsigtighed i organisationens arbejde. Det kan bl.a. være gennem en bedre regional repræsentation i bestyrelsen for Lokaltog A/S. Undersøgelsen er gennemført af et eksternt firma og består bl.a. af 20 interviews med lokaltog og interessenter, inkl. Region Hovedstadens regionsrådsformand, forperson for udvalget for trafik og regional udvikling og regionens bestyrelsesmedlem i Lokaltog A/S. Undersøgelsens resultater er den 28. juni 2024 fremlagt for Movias bestyrelse, som har sendt materialet i høring hos de to regioner (bilag 2, 3, 4 og 5).

Konsulentundersøgelsen
Undersøgelsen af bestyrelsessammensætning og gennemsigtighed i Lokaltog A/S består af:

Undersøgelsen kommer med ni anbefalinger, som kan implementeres, hvis Lokaltog og samarbejdet med Movia og regionerne skal forandres som ønsket (Substantias del af undersøgelsen, bilag 2, s. 44-46). Anbefalingerne er:

  1. Ændringer i bestyrelsessammensætning
  2. Udvikling af fælles visionspapir
  3. Forbedringer af de formelle arbejds og informationsgange
  4. Videreudvikling af en kultur for samarbejde, åbenhed og inddragelse
  5. Fælles identificering og vurdering af det politiske behov i forskellige sager
  6. Udvikling af fælles kommunikationspolitik
  7. Uddannelse af bestyrelsesmedlemmer
  8. Arbejdsgange i bestyrelsen, bestyrelsesmedlemmernes ansvar og honorering
  9. Tydeliggørelse af parternes rolle og samarbejde i ejerskabspolitikken for Lokaltog

Derudover indgår en række juridiske vurderinger af mulighederne for særligt at ændre bestyrelsessammensætningen i Lokaltog. Det resulterer i tre forslag til ændret bestyrelsessammensætning (bilag 2, s. 11-12).

  1. Model 1 udvider bestyrelsen med de to regionsrådsmedlemmer, som i dag sidder i Movias bestyrelse
    1. I model 1a er det fortsat den administrerende direktør eller et andet direktionsmedlem, der er formand for bestyrelsen
    2. I model 1b bliver et af regionsrådsmedlemmerne, der i dag sidder i Movias bestyrelse formand for bestyrelsen i Lokaltog A/S - med mulighed for vekslen.
  2. I model 2 udgår bestyrelsesmedlemmet fra Movias direktion samt de to regionsrådsmedlemmer, som i dag sidder i Lokaltogs bestyrelse. Til gengæld træder de to regionsrådsmedlemmer, som i dag sidder i Movias bestyrelse ind i Lokaltogs bestyrelse og udgør et formandskab eller én af dem bliver formand.
  3. I model 3 udgår bestyrelsesmedlemmet fra Movias direktion og erstattes af de to regionsrådsmedlemmer, der i dag sidder i Movias bestyrelse. De bør tilsvarende de øvrige modeller udgøre et formandskab eller én af dem varetage formandsposten med mulighed for vekslen.

Movias forslag
Movia har med en række forslag præsenteret en måde at arbejde med anbefalingerne på med et fokus på kort sigt at arbejde med uddannelse og honorering af bestyrelsesmedlemmer (baseret på anbefaling 7 og 8 i undersøgelsen) samt evt. sammensætning af bestyrelsen. På lidt længere sigt lægger Movia mere vægt på at opnå 100% ejerskab over Lokaltog A/S, da det er deres vurdering, at det giver bedre muligheder for at gennemføre regionernes ønsker om åbenhed og ændret bestyrelsessammensætning.

Mulighederne for at gennemføre ændringer er bl.a. begrænset af PSO-forordningen og aktieselskabsloven:

Med 100% ejerskab skulle der således ikke tages hensyn til mindretalsaktionærer mht. større åbenhed, samtidig med at kontrollen kunne bevares.

Det fremgår ikke klart, hvilken grad af åbenhed, der kunne opnås med den nuværende ejersammensætning, men det er undersøgelsens vurdering, at der er bedre muligheder for at arbejde med åbenhed med et 100% ejerskab.

Regionernes dialog
På baggrund af administrative drøftelser mellem Region Sjælland og Region Hovedstaden kan en overordnet tilgang beskrives med følgende opstilling:

Administrationen vurderer ,at mange af undersøgelsens anbefalinger kan gennemføres, uanset om der opnås 100% ejerskab og på en kortere tidshorisont. Samtidig er det vurderingen, at den løbende involvering, åbenhed, gennemsigtighed og det strategiske samarbejde om Lokaltogs udvikling kræver dialog og information, der ikke strider imod aktieselskabsloven. Det drejer sig således ikke om information, der ville være omfattet af bestyrelsesmedlemmernes tavshedspligt i forhold til de drøftelser, der foretages i bestyrelsen for Lokaltog A/S.

Bestyrelsessammensætning
Undersøgelsen nævner tre modeller samt varianter af dem, som kan danne udgangspunkt for en kommende bestyrelsessammensætning i Lokaltog A/S. Begge regioner lægger umiddelbart op til, at bestyrelsen udvides med de to repræsentanter, der i dag sidder i Movias bestyrelse samt at formandsposten besættes af en ekstern professionel repræsentant i bestyrelsen. Det kan ses som en variation af enten model 1 eller 3.

Region Hovedstadens administration vurderer, at det har en værdi, at et af Movias direktionsmedlemmer deltager i bestyrelsen for Lokaltog. Det kan bidrage til et fortsat højt kommunikationsniveau mellem Movia og Lokaltog og til Movias mulighed for kontrol med Lokaltog i overensstemmelse med PSO-forordningen samt et fokus på effektiv drift.

Administrationen har set ind i muligheden for, at formandsposten i bestyrelsen for Lokaltog A/S besættes med en ekstern professionel repræsentant. På baggrund af hidtidige erfaringer fra Lokaltog og andre selskaber, anbefaler administrationen derfor, at formandsposten i Lokaltog besættes af en ekstern professionel repræsentant, der kan sikre et effektivt og professionelt samarbejde såvel i bestyrelsen som med Lokaltogs direktion, organisation, regionerne og andre interessenter. I fald der skulle være tvivl om, om det strider imod PSO-forordningens krav om kontrol fra Movias side, vil administrationen opfordre til, at undersøgelsen udvides med denne afklaring.

Region Sjælland lægger vægt på, at et godt kommunikationsflow mellem Lokaltog og regionerne og løbende samarbejde og involvering bedst gennemføres uden, at Movias direktion er repræsenteret i bestyrelsen for Lokaltog A/S. Derfor foreslår Region Sjælland, at formanden for bestyrelsen for Lokaltog A/S besættes af et eksternt professionelt bestyrelsesmedlem, hvis det kan gennemføres uden at være i strid med PSO-forordningen. Det vil ifølge Region Sjællands udkast til høringssvar reducere risikoen for en uhensigtsmæssig skævvridning af magtforhold og Lokaltogs selvstændighed, når der er personsammenfald mellem Lokaltogsdirektørens chef og Lokaltogs bestyrelsesformand.

Region Sjælland ser model 3 med et politisk formandskab og uden repræsentation af Movias direktion i bestyrelsen for Lokaltog som en alternativ model.

Region Sjællands udvalgssag kan ses her:

https://dagsorden.regionsjaelland.dk/vis/pdf/bilag/c1d9d6a4-6849-4945-994e-f823f5420c93/?redirectDirectlyToPdf=false

KONSEKVENSER

Ved tiltrædelse af indstilling vil administrationen indsende regionens høringsvar til Movia og igangsætte dialog med Lokaltog som opfølgning på anbefalingen om et fælles visionspapir. 

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges forretningsudvalget den 8. oktober 2024 og regionsrådet den 22. oktober 2024. 

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

David Meinke/Birgitte Leolnar

JOURNALNUMMER

24002459

Bilag

Bilag 1: Bilag 1 - Udkast til høringssvar fra Region Hovedstaden

Bilag 2: Bilag 2 - Høringsbrev - mail fra Movia af 1. juli 2024

Bilag 3: Bilag 3 - Undersøgelse af bestyrelsessammensætning og gennemsigtighed i Lokaltog

Bilag 4: Bilag 4 - Bestyrelsesmøde i Movia den 28. juni 2024 - Sag vedr. resultater for undersøgelse af bestyrelsessammensætning og gennemsigtighed i Lokaltog

Bilag 5: Bilag 5 - Bestyrelsesmøde i Movia den 28. juni 2024 - Sag vedr. resultater for undersøgelse af bestyrelsessammensætning og gennemsigtighed i Lokaltog

6. Omprioritering af midler øremærket patient- og pårørendestøtter i akutmodtagelserne

INDSTILLING

Forretningsudvalget anbefaler over for regionsrådet:

  1. at beslutte at afprøvningen af patient- og pårørendestøtter i akutmodtagelserne udsættes til flere af elementerne i handleplanen for sikkerhed og tryghed er implementeret, og at Region Hovedstadens Psykiatri i 2025 laver en ny vurdering af mulighederne for at etablere ordningen,
  2. at social- og psykiatriudvalget på det førstkommende møde træffer beslutningen om, hvordan de vil anbefale budgetforligskredsen for 2024 at anvende de 1 mio. kr. i 2024 og 0,7 mio. kr. i 2025 fra budgetaftalen for 2024, som af sikkerhedshensyn ikke kan anvendes til patient- og pårørendestøtter i akutmodtagelserne.

POLITISK BEHANDLING

Regionsrådets beslutning den 22. oktober 2024: 

Godkendt.

Stinus Lindgreen (B), Benedikte Kiær (C), Christoffer Buster Reinhardt (C), Line Ervolder (C), Anja Rosengreen (F), Bergur Løkke Rasmussen (M), Randi Mondorf (V), Peter la Cour (Ø) og Tormod Olsen (Ø) deltog ikke i sagens behandling. Som stedfortræder deltog Else Marie Thorgaard (C), Jan Heuring Klit (C), Nikolaj Frederiksen (C), Arly Eskildsen (F), Gert Jensen (V), Thomas Bak Nielsen (V) og Niclas Fick (Ø).
 

Forretningsudvalgets beslutning den 8. oktober 2024:
Social- og psykiatriudvalgets oprindelige indstilling til forretningsudvalget var følgende:

"Social- og psykiatriudvalget indstiller at forretningsudvalget overfor regionsrådet anbefaler:


Socialdemokratiet fremsatte følgende ændringsforslag (bilag 1): 

"Socialdemokratiet foreslår, at tilføje et 2. indstillingspunkt således:

2. at social- og psykiatriudvalget på det førstkommende møde træffer beslutningen om, hvordan de vil anbefale budgetforligskredsen for 2024 at anvende de 1 mio. kr. i 2024 og 0,7 mio. kr. i 2025 fra budgetaftalen for 2024, som af sikkerhedshensyn ikke kan anvendes til patient- og pårørendestøtter i akutmodtagelserne."

Formanden satte ændringsforslaget fra Socialdemokratiet til afstemning:

For stemte: A (3), B (1), C (3), F (1), O (1), V (2) og Ø (2), i alt 13.
Imod stemte: 0.
Undlod at stemme: 0.
I alt 13.
Ændringsforslaget fra Socialdemokratiet var hermed anbefalet.
 

Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten fremsatte følgende ændringsforslag (bilag 2):

"Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten foreslår, at erstatte indstillingspunktet med følgende to indstillingspunkter:

  1. at beslutte at de afsatte 1 mio. kr. i 2024 og 0,7 mio. kr. i 2025 fra budgetaftalen for 2024 til patient- og pårørendestøtter i akutmodtagelserne i perioden omprioriteres til ansættelse af civilsamfundskonsulenter i F-ACT-ambulatorier for at styrke samarbejde med frivillige og civilsamfundsorganisationer,
  2. at tiltaget vil forlænges i 2026 og frem med de afsatte 0,7 mio. kr. årligt, såfremt Region Hovedstadens Psykiatri vurderer at det oprindelige budgetforslag ikke kan realiseres i stedet."

Ændringsforslaget fra Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten faldt bort.

Forretningsudvalget anbefalede sagens oprindelige indstilling.

Karin Friis Bach (B) og Jesper Hammer (ufp) deltog ikke i sagens behandling.

 

Social- og psykiatriudvalgets beslutning den 1. oktober 2024:

Administrationens oprindelige indstilling til udvalget var følgende:

"Administrationen indstiller, at social- og psykiatriudvalget over for forretningsudvalget og regionsrådet anbefaler::

  1. at beslutte at afprøvningen af patient- og pårørendestøtter i akutmodtagelserne udsættes til flere af elementerne i handleplanen for sikkerhed og tryghed er implementeret, og at Region Hovedstadens Psykiatri i 2026 laver en ny vurdering af mulighederne for at etablere ordningen. 
  2. at beslutte at de afsatte 1 mio. kr. i 2024 og 0,7 mio. kr. i 2025 og 2026 fra budgetaftalen for 2024 til patient- og pårørendestøtter i akutmodtagelserne i perioden omprioriteres til ansættelse af civilsamfundskonsulenter i F-ACT-ambulatorier for at styrke samarbejde med frivillige og civilsamfundsorganisationer."
     

Jesper Hammer (ufp) fremsatte følgende ændringsforslag til indstillingspunkt 1:

Formanden satte Jesper Hammers ændringsforslag til indstillingspunkt 1 til afstemning:

For stemte: A (2), C (2), V (1), Ø (2) og Jesper Hammer (ufp), i alt 8.
Imod stemte: 0.
Undlod at stemme: F (1), i alt 1.
I alt 9.

Jesper Hammers ændringsforslag til indstillingspunkt 1 var herefter anbefalet.
 

Formanden satte herefter indstillingspunkt 2 til afstemning:
For stemte: F (1) og Ø (2), i alt 3.
Imod stemte: A (2), C (2), V (1) og Jesper Hammer (ufp), i alt 6.
Undlod at stemme: 0.
I alt 9.

Administrationens indstillingspunkt 2 var herefter bortfaldet.

Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten ønskede følgende protokolbemærkning: ”SF og Enhedslisten ville gerne have haft pengene ud og arbejde til gavn for patienter og pårørende og finder at denne brobygning til civilsamfundet er i forlængelse med det oprindelige forslag”.

Stinus Lindgreen (B) og Carsten Scheibye (V) deltog ikke i sagens behandling

BAGGRUND

Med budgetaftalen for 2024 blev det besluttet at afprøve en model for frivillige patient- og pårørendestøtter i tre psykiatriske akutmodtagelser i samarbejde med en frivillig organisation. På møde i social- og psykiatriudvalget d. 25. juni blev udvalget forelagt materiale med henblik på valg af samarbejdsorganisation. Materialet var udarbejdet af Region Hovedstadens Psykiatri på baggrund af dialog med de relevante frivillige organisationer: SIND, Bedre Psykiatri, Røde Kors og Håb i Psykiatrien. Udvalget valgte at udskyde sagen, idet man ønskede en uddybning vedrørende proces og kriterier, samt indsigt i materialet sendt til og fra organisationerne.

Efter mødet i udvalget har Region Hovedstadens Psykiatri vurderet, at afprøvningen af modellen for frivillige patient- og pårørendestøtter bør genovervejes, ud fra overvejelser af, om det er muligt at etablere patient- og pårørendestøtter samtidigt med at der igangsættes omfattende initiativer for at styrke sikkerhed og tryghed i akutmodtagelserne. Det foreslås, at beslutningen i første omgang udsættes til handleplanen for sikkerhed og tryghed er implementeret, og at der i 2026 foretages en ny vurdering af muligheden for at etablere modellen for patient- og pårørendestøtter. 

På den baggrund forelægges der med denne sag forslag om omprioritering af midlerne afsat til patient- og pårørendestøtter i 2024-2026, samt forslag om udskydelse af projektet med patient- og pårørendestøtter til efter en ny vurdering i 2026, med mulighed for at opstarte projektet i 2027.

SAGSFREMSTILLING

Med budgetaftalen for 2024 blev der afsat 1 mio. kr. i 2024 og 0,7 mio. kr. fra 2025 og frem til afprøvning af en model for frivillige patient- og pårørendestøtter i tre psykiatriske akutmodtagelser. Formålet med de frivillige patient- og pårørendestøtters tilstedeværelse er at skabe ro og tryghed for de patienter og pårørende, som opsøger akutmodtagelsen, indtil de fagprofessionelle tager over.

Region Hovedstadens Psykiatri har igangsat det indledende arbejde for at indgå et samarbejde med en frivillig organisation om afprøvningen af modellen med patient- og pårørendestøtter. Social- og psykiatriudvalget blev på møde d. 25. juni forelagt materiale om dette arbejde. Efter mødet har Region Hovedstadens Psykiatri vurderet at igangsættelse af afprøvningen på nuværende tidspunkt bør genovervejes og udskydes i henhold til arbejdet med at igangsætte initiativer fra handleplanen "En sikker og tryg psykiatri i Region Hovedstaden". 

Fokus på sikkerhed i psykiatrien

Regionsrådet godkendte i marts 2024 en flerårig handleplan, der skal styrke indsatsen for en sikker og tryg i psykiatri. Styrkelse af sikkerheden i akutmodtagelserne indebærer en række nye opgaver og arbejdsgange, som vil medføre et yderligere arbejdspres på akutmodtagelserne. Arbejdet med implementeringen af initiativerne fra handleplanen vil i høj grad trække på akutmodtagelsernes ressourcer.

Med det styrkede fokus på sikkerheden i psykiatrien har Region Hovedstadens Psykiatri haft behov for at genoverveje vurderingen af, om det er muligt, at centrene påtager sig opgaven med at etablere patient- og pårørendestøtter, samtidigt med at der igangsættes omfattende initiativer for at styrke sikkerheden og trygheden i akutmodtagelserne.

De frivillige patient- og pårørendestøtter udfører deres opgaver helt i front i modtagelserne. Det er her, hvor patienternes situation endnu er uafklaret, og hvor der kan være usikkerhed om sikkerhedssituationen. Nu hvor der sættes ekstra fokus på at styrke sikkerhedssituationen i psykiatrien, er det vanskeligt at skulle introducere en ny frivilliggruppe i akutmodtagelserne, hvor en stor del af sikkerhedsarbejdet pågår.

Derfor foreslås en midlertidig omprioritering af midlerne til initiativet.

Styrket ambulant samarbejde med civilsamfund

Det er administrationens indstilling, at midlerne, der er afsat til patient- og pårørendestøtter, i 2024-2026 omprioriteres til at styrke F-ACT ambulatoriers samarbejde med frivillige og civilsamfund. F-ACT er en ambulant behandlingsmodel for patienter med svær psykisk sygdom. Vigtigheden af civilsamfundets rolle for patientens recoveryproces er veldokumenteret, og det er relevant at afprøve en model for at styrke mulighederne for i F-ACT at understøtte patienternes kontakt og netværk til lokale frivillige og civilsamfund. 

F-ACT-modellen rummer allerede fokus på patientens sociale domæne, herunder at skabe fællesskaber og forebygge ensomhed og at skabe et klart sigte på at opnå patientens mål i forhold til arbejde og fritid. Region Hovedstadens Psykiatri ønsker derfor på forsøgsbasis at ansætte civilsamfundskonsulenter i 2 udvalgte ambulatorier, til at støtte patienter med at skabe kontakt til lokale civile aktører.

Civilsamfundskonsulenterne skal have erfaring med civile aktørers mangfoldighed og dermed store forskellighed i afsæt, ressourcer, kompetencer mv. Civilsamfundskonsulenterne ansættes hos Region Hovedstadens Psykiatri og deres arbejde vil bestå i at skabe kontakt mellem alle de forskellige civilsamfundsorganisationer og patienterne. De er således ikke tilknyttet én civilsamfundsorganisation. Civilsamfundskonsulenterne skal også skabe overblik over og etablere samarbejde med lokale klubtilbud, foreningsliv, familie netværk og organisationer, som tilbyder betydningsfulde aktiviteter og fællesskaber.

Der er afsat 1 mio. kr. i 2024 og 0,7 mio. kr. fra 2025 og frem til patient- og pårørendestøtter i akutmodtagelserne. Ved en midlertidig omprioritering af midlerne til at styrke civilsamfundsindsatsen i to F-ACT- ambulatorier kan der ansættes 2 civilsamfundskonsulenter med brugerbaggrund til at arbejde fuld tid med civilsamfundsfokus. Det foreslås, at modellen afprøves over en 2-årig periode i 2025 og 2026, hvorefter modellen evalueres. 

Udskydelse af projektet og omprioritering af midler
Det foreslås at afprøvningen af tilbuddet om frivillige patient- og pårørendestøtter udskydes til, at der i 2026, når flere af elementerne i handleplanen for sikkerhed og tryghed er implementeret, er lavet en vurdering af mulighederne for at etablere ordningen og akutmodtagelserne har ressourcer til at tage imod en ny faggruppe. Ordningen vil kunne etableres efter udløbet af de midlertidige kontrakter med de to civilsamfundskonsulenter ophører, og midlerne igen frigives til projektet i 2027.

Såfremt indstillingen om den midlertidige omprioritering tiltrædes, vil Region Hovedstadens Psykiatri i 2024 igangsætte arbejdet med ansættelse af to civilsamfundskonsulenter, samt i 2026 lave en ny vurdering af mulighederne for opstart af afprøvningen af patient- og pårørendestøtter. I vurderingen vil ansættelsen af civilsamfundskonsulenter ligeledes evalueres. Social- og Psykiatriudvalget vil blive forelagt den nye vurdering og evaluering i 2026.

KONSEKVENSER

Såfremt indstilling tiltrædes udskydes etablering af ordningen med patient- og pårørendestøtter til at der i 2026 er lavet et vurdering af mulighederne for at igangsætte initiativet. Såfremt udskydelsen besluttes vil de afsatte 1 mio. kr. i 2024 og 0,7 mio. kr. i 2025 og 2026 omprioriteres til ansættelse af civilsamfundskonsulenter i forbindelse med F-ACT modellen.

ØKONOMI

Der er ingen bevillingsmæssige konsekvenser forbundet med sagen. I budgetaftalen for 2024 har Region Hovedstadens Psykiatri fået tildelt 1 mio. kr. for 2024 og 0,7 mio. kr. årligt fra 2025 og frem til afprøvning af en model for frivillige patient- og pårørendestøtter i de psykiatriske akutmodtagelser. Såfremt udskydelse af etableringen af ordningen med patient- og pårørendestøtter godkendes, omprioriteres disse midler midlertidigt i 2024, 2025 og 2026 til ansættelse af civilsamfundskonsulenter i forbindelse med F-ACT. Midlerne kan fra 2027 igen anvendes til etablering af model for frivillige patient- og pårørendestøtter i de psykiatriske akutmodtagelser.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges social- og psykiatriudvalget den 1. oktober 2024, forretningsudvalget d. 8. oktober 2024 og regionsrådet d. 22. oktober 2024.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Charlotte Hosbond/Ida Kronbak Veileborg

JOURNALNUMMER

24031236..

Bilag

Bilag 1: Ændringsforslag fra A til pkt. 3 – Omprioritering af midler øremærket patient- og pårørende-støtter i akutmodtagelserne

Bilag 2: Ændringsforslag fra F og Ø til pkt. 3 – Omprioritering af midler øremærket patient- og pårørendestøtter i akutmodtagelserne

7. Byggekredit til kvalitetsfondsbyggerierne

INDSTILLING

Forretningsudvalget anbefaler over for regionsrådet:

POLITISK BEHANDLING

Regionsrådets beslutning den 22. oktober 2024: 

Godkendt.

Stinus Lindgreen (B), Benedikte Kiær (C), Christoffer Buster Reinhardt (C), Line Ervolder (C), Anja Rosengreen (F), Bergur Løkke Rasmussen (M), Randi Mondorf (V), Peter la Cour (Ø) og Tormod Olsen (Ø) deltog ikke i sagens behandling. Som stedfortræder deltog Else Marie Thorgaard (C), Jan Heuring Klit (C), Nikolaj Frederiksen (C), Arly Eskildsen (F), Gert Jensen (V), Thomas Bak Nielsen (V) og Niclas Fick (Ø).
 

Forretningsudvalgets beslutning den 8. oktober 2024:
Anbefalet.
Karin Friis Bach (B), Line Ervolder (C), Carsten Scheibye (V) og Jesper Hammer (ufp) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har i 2021 og 2023 justeret de styrende budgetter til henholdsvis Nyt Hospital Nordsjælland og Nyt Hospital Bispebjerg. Samtidigt med justeringen af budgetterne har Region Hovedstaden fået mulighed for at ansøge om lånedispensation til både Nyt Hospital Nordsjælland og Nyt Hospital Bispebjerg. Muligheden for ekstraordinær låneansøgning op til de nye styrende budgetter udgør 2.393,4 mio. kr. for Nyt Hospital Nordsjælland (23-pris og lønregulering (pl)) og 740,0 mio. kr. for Nyt Hospital Bispebjerg (23-pl) jf. Indenrigs- og Sundhedsministeriets notat "Håndtering af låneanmodninger ifm. nye styrende budgetter" fra juni 2024.  

Ministeriet har efterfølgende udmeldt en konkret model til håndtering af låneanmodninger. Modellen lægger op til, at det årlige forbrug finansieres via en byggekredit, der efterfølgende konverteres til et lån.

SAGSFREMSTILLING

Nyt Hospital Nordsjælland og Nyt Hospital Bispebjerg har i henholdsvis 2021 og 2023 fået nye styrende budgetter. For at sikre den fornødende finansiering til de nye styrende budgetter er det nødvendigt med yderligere låneoptag. 

Ministeriet har fastlagt en model for den kommende finansiering, hvor der skal anvendes byggekredit til det løbende forbrug. Forbruget skal så efterfølgende konverteres til et lån i overensstemmelse med lånebekendtgørelsen.  

For Nyt Hospital Nordsjælland ophører de statslige tilskud i 2024. Det er derfor nødvendigt med en byggekredit i indeværende år.

Med udgangspunkt i den seneste plan for Nyt Hospital Bispebjerg forventes de statslige tilskud at ophøre i 2028. Den efterfølgende finansiering vil på samme måde som Nyt Hospital Nordsjælland ske gennem en byggekredit, som efter følgende konverteres til lån.  

Modellen er en ændring fra tidligere, hvor regionen optog et lån indledningsvis, og så efterfølgende betalte forbruget med det optagede lån. 

Kommunekredit har oplyst, at prissætningen på en byggekredit er uafhængig af kredittens størrelse. Renten på en byggekredit er en variabel rente. Renten udgør medio september 3,55 pct. 

For at mindske det administrative arbejde anbefaler administrationen, at der oprettes en samlet kredit på ca. 2,4 mia. kr. (23-pl) til Nyt Hospital Nordsjælland i 2024. For Nyt Hospital Bispebjerg anbefaler administrationen, at der afsættes en samlet kredit på 740,0 mio. kr. (23-pl), når de statslige tilskud ophører i 2028. 

Det bemærkes, at låneoptag kræver en lånedispensation fra Indenrigsministeriet, mens oprettelsen af kreditter alene kræver regionsrådets godkendelse. 

KONSEKVENSER

Godkendes sagen, vil administrationen fra 2. halvår 2024 og løbende herefter anvende byggekreditter til Nyt Hospital Nordsjælland og forventeligt fra 2028 til Nyt Hospital Bispebjerg.

Byggekreditterne konverteres efterfølgende til lån. Tidspunktet for konvertering af byggekreditten afhænger dels af forbruget på de enkelte byggerier og dels af renteudvikling. Den forventede konvertering af byggekreditterne til lån indgår i budgettet. Renterne til henholdsvis byggekreditterne og lånene indgår i den rentekompenseringsmodel, som blev besluttet mellem regionerne og Finansministeriet i foråret 2024. Med udgangspunkt i niveauet på refinansieringspuljen i økonomiaftalen for 2025, er der på nuværende tidspunkt ikke fuld finansiering til afdragene. Såfremt der ikke opnås fuld finansiering af afdragene gennem refinansieringspuljen i økonomiaftalerne, skal den manglende finansiering findes i forbindelse med de kvartalsvise økonomirapporter.

Lånene optages i overensstemmelse med lånebekendtgørelsen og de finansielle retningslinjer. Hvis lånebehovet overstiger det budgetterede, vil der blive fremlagt en sag for regionsrådet.

Såfremt sagen ikke godkendes, vil der ikke være yderligere finansiering til Nyt Hospital Nordsjælland inden årets udgang, ligesom Nyt Hospital Bispebjerg vil få en finansieringsudfordring, når de statslige tilskud ophører.

ØKONOMI

I perioden med byggekredit betales en rente alene af trækket på kreditten. Renten udgør medio september 3,55 pct. Ved den efterfølgende konvertering afhænger renten af valget af låntype: Renten på et 25-årigt lån udgør medio september 2024 mellem 3,00 pct. og 3,50 pct.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges forretningsudvalget den 8. oktober 2024 og regionsrådet den 22. oktober.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Jens Buch Nielsen/Lars Æbeløe-Knudsen

JOURNALNUMMER

24063000

8. Udtalelse til Indenrigs- og Sundhedsministeriet om Rigsrevisionens beretning om revision af statens forvaltning i 2023

INDSTILLING

Forretningsudvalget anbefaler over for regionsrådet:

POLITISK BEHANDLING

Regionsrådets beslutning den 22. oktober 2024: 

Godkendt.

Stinus Lindgreen (B), Benedikte Kiær (C), Christoffer Buster Reinhardt (C), Line Ervolder (C), Anja Rosengreen (F), Bergur Løkke Rasmussen (M), Randi Mondorf (V), Peter la Cour (Ø) og Tormod Olsen (Ø) deltog ikke i sagens behandling. Som stedfortræder deltog Else Marie Thorgaard (C), Jan Heuring Klit (C), Nikolaj Frederiksen (C), Arly Eskildsen (F), Gert Jensen (V), Thomas Bak Nielsen (V) og Niclas Fick (Ø).
 

Forretningsudvalgets beslutning den 8. oktober 2024:
Anbefalet.
Karin Friis Bach (B), Carsten Scheibye (V) og Jesper Hammer (ufp) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

Rigsrevisionen har som led i deres opgave med at revidere statsregnskabet gennemført 39 temarevisioner i 2023, hvoraf den ene omfattede en revision af, om ministerierne og regionerne sikrer, at ansattes løn- og ansættelsesvilkår følger regler og aftaler. I forbindelse med revisionen konstaterede Rigsrevisionen, at der på tværs af 4 ministerier og alle 5 regioner var sket regelbrud i halvdelen af de 98 fratrædelsesaftaler, som Rigsrevisionen havde gennemgået.

Rigsrevisionen afgav den 12. august 2024 beretning nr. 19/2023 om statens forvaltning i 2023, hvor den blev behandlet af Statsrevisorerne. Her afgav Statsrevisorerne deres bemærkninger til beretningen, jf. nedenfor. Beretningen er vedlagt som bilag 2. 

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har anmodet regionsrådet om en udtalelse til brug for ministerens redegørelse om beretningen. Udkast til udtalelsen er vedlagt som bilag 1.

SAGSFREMSTILLING

Indenrigs- og Sundhedsministeriet er blevet bedt om at afgive en redegørelse til beretningen til Statsrevisorerne om de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har givet anledning til, jf. rigsrevisorloven §18, stk. 2. 

Ministerredegørelsen skal forholde sig til beretningens indhold og konklusioner samt til Statsrevisorernes bemærkninger. I redegørelsen skal indgå ministerens kommentarer til regionsrådets udtalelser jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 3. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har på den baggrund anmodet om en udtalelse fra regionsrådet til den del af beretningen, som omfatter, at regionerne ikke har overholdt reglerne i halvdelen af de 98 fratrædelsesaftaler, som Rigsrevisionen har gennemgået. 

Statsrevisors bemærkning

Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at der har været regelbrud eller mangler i alle 5 regioner. Statsrevisorerne har særligt hæftet sig ved at 4 ministerier og alle 5 regioner ikke overholder reglerne i halvdelen af de 98 fratrædelsesaftaler, som Rigsrevisionen har gennemgået.

KONSEKVENSER

Ved tiltrædelse af indstillingen vil administrationen sende en godkendt udtalelse fra regionsrådet til Indenrigs- og Sundhedsministeriet.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges forretningsudvalget den 8. oktober 2024 og regionsrådet den 22. oktober.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Kirstine Vestergård Nielsen/ Sidse Bring-Larsen

JOURNALNUMMER

23057003

Bilag

Bilag 1: UDKAST Udtalelse fra RR til beretning vedr. statens forvaltning

Bilag 2: Beretning nr. 19_2023 om revisionen af statens forvaltning i 2023

9. Lukket punkt.

10. Underskriftsark

TILLÆGSDAGSORDEN REGIONSRÅDSMØDE

Punkter på dagsordenen

  1. Medlemsforslag fra Radikale Venstre om dispensation til at behandle udenlandske borgere for hepatitis C og HIV

Medlemmer

1. Medlemsforslag fra Radikale Venstre om dispensation til at behandle udenlandske borgere for hepatitis C og HIV

FORSLAG

Radikale Venstre foreslår:

POLITISK BEHANDLING

Regionsrådets beslutning den 22. oktober 2024: 

Der var omdelt supplerende materiale (bilag 1).

Formanden stillede procedureforslag om at sende medlemsforslaget til behandling i udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen, således udvalget kan forholde sig til, om regionens praksis kan ændres inden for den nuværende lovgivning, eller om der er brug for en henvendelse til regeringen.

Regionsrådet godkendte procedureforslaget.

Stinus Lindgreen (B), Benedikte Kiær (C), Christoffer Buster Reinhardt (C), Line Ervolder (C), Anja Rosengreen (F), Bergur Løkke Rasmussen (M), Randi Mondorf (V), Peter la Cour (Ø) og Tormod Olsen (Ø) deltog ikke i sagens behandling. Som stedfortræder deltog Else Marie Thorgaard (C), Jan Heuring Klit (C), Nikolaj Frederiksen (C), Arly Eskildsen (F), Gert Jensen (V), Thomas Bak Nielsen (V) og Niclas Fick (Ø).

MOTIVATION

Statsministeren fremhævede i talen ved folketingets åbning d. 1 oktober det gode arbejder, der foretages på Halmtorvet med stofindtagelsesrum samt socialt- og sundhedsfagligt arbejde. Hun lagde her linjer for en mere proaktiv socialpolitik for regeringen, med et særligt fokus på stofbrugere. 

Region Hovedstaden afsatte med budget 2021 1 mio. kr. årligt i varige midler til samarbejdet med Brugernes Akademi, om den mobile klinik fra Brugernes Akademi, der bl.a. opsporer hepatitis C og HIV blandt stofbrugere omkring Halmtorvet. I klinikken tilser Brugernes Akademi hvert år ca. 500 socialt udsatte personer. 

Desværre oplever fagpersoner på området, at de mange gode initiativer for at opspore og behandle hepatitis C og HIV bliver udfordret af, at udenlandske borgere aktuelt ikke tilbydes behandling og dermed smitter danske borgere, der har været behandlet. Aktuelt testes både danske og udenlandske borgere, men det er kun de danske borgere, der tilbydes behandling, hvis de konstateres smittede.

Det er derfor oplagt at gøre regeringen opmærksom på denne udfordring, på baggrund af statsministerens klare politisk fokus på netop dette område, i forbindelse med hendes tale ved folketinget åbning. 

BAGGRUND

Regionsrådsmedlem Thomas Rohden har på vegne af Radikale Venstre den 13. oktober anmodet om at få behandlet et forslag om at rette henvendelse til regeringen med henblik på at få dispensation til at behandle udenlandske borgere for hepatitis C og HIV.


Administrationen bemærker, at regionsrådet - af hensyn til medlemsforslagets karakter - kan drøfte forslaget direkte på regionsrådsmødet. 

KONSEKVENSER

Såfremt regionsrådet fremmer forslaget foranlediger administrationen, at regionsrådsformanden på vegne af regionsrådet retter henvendelse til regeringen.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Medlemsforslaget forelægges regionsrådet den 22. oktober 2024.

JOURNALNUMMER

24066863.

Bilag

Bilag 1: Forslag om procedure