UDVALG
Sundhedskoordinationsudvalget
MØDE
Sundhedskoordinationsudvalget - mødesager
STED
Mødelokale på regionsgården
STARTTIDSPUNKT
11-12-2015 09:00:00
SLUTTIDSPUNKT
11-12-2015 11:00:00
PUNKTER
1. Temadrøftelse om aktivt samarbejde med borgere og pårørende
2. Godkendelse af dagsorden
3. Drøftelse af ønsker til temadrøftelser på udvalgets møder i 2016
4. Lukket punkt
5. Drøftelse af samarbejde i forhold til specialiseret rehabilitering
6. Meddelelse - status for indsats vedr. hurtigere fremsendelse af epikriser
7. Eventuelt
BAGGRUND FOR SAGENS FREMLÆGGELSESundhedskoordinationsudvalget har besluttet, at der skal være en temadrøftelse på hvert møde.
Emnet for temadrøftelsen på dette møde er aktivt samarbejde med borgere og pårørende.
INDSTILLINGAdministrationen indstiller:
at Sundhedskoordinationsudvalget med afsæt i de to oplæg drøfter aktivt samarbejde med borgere og pårørende.
POLITISK BEHANDLINGUdvalgets beslutning:
SAGSFREMSTILLINGEmnet for temadrøftelsen på dette møde er aktivt samarbejde med borgere og pårørende.
Medlemmerne af Patientinddragelsesudvalget er inviteret til at deltage i temadrøftelsen.
Aktivt samarbejde med borgere og pårørende er et af de fire visionsområder i Sundhedsaftalen for 2015 - 2018. Det fremgår af den administrative del af Sundhedsaftalen, at det konkrete arbejde med realisering af visionen, skal ske gennem tre indsatser:
- Fremme aktivt samarbejde med borgere i alle sektorer ved at prioritere mellem eksisterende aktiviteter og metoder, der kan styrke samarbejdet mellem borgere, herunder pårørende og fagprofessionelle, og tage stilling til udbredelse af projekter, som har vist sig virkningsfulde og effektive.
- Understøtte borgerens indflydelse på og muligheder for egenomsorg, herunder sikker behandling, forebyggelse og rehabilitering i eget hjem gennem udbredelse af telemedicinske indsatser. I arbejdet skal der indledningsvist identificeres og tages stilling til udbredelse og koordinering mellem eksisterende aktiviteter på området for telesundhed.
- Arbejde for en styrkelse af den systematiske involvering af borgere ved udvikling og tilrettelæggelse af det organisatoriske samarbejde, der vedrører tværsektorielle indsatser og forløb.
I denne temadrøftelse er fokus rettet mod indsats 1 og 3. Indsatserne indgår i sundhedsaftalens implementeringsplan for 2015 og det forberedende arbejde med de to indsatser er henlagt til arbejdsgruppen vedr. aktivt samarbejde med borgerne.
Temadrøftelsens oplæg:
Der vil som inspiration til temadrøftelsen være to oplæg.
Oplæg v. enhedschef Marie Fuglsang, Enhed fra Brugerundersøgelser.
I oplægget vil Marie Fuglsang give en præsentation af, hvordan der bliver arbejdet med borgerinddragelse generelt i sundhedsvæsenet.
Oplæg v. formandsskabet for arbejdsgruppen om aktivt samarbejde.
Formandskabet består af: Anette Rolsting (udpeget af Danske Patienter), Eva Borg, Ballerup Kommune samt Jan Toft Andersen, vicedirektør på Herlev og Gentofte Hospital.
I oplægget vil formandskabet fortælle om status på gruppens arbejde.
TIDSPLAN OG VIDERE PROCES
Journalnummer
Sagsfremstilling
BAGGRUND FOR SAGENS FREMLÆGGELSE
INDSTILLINGAdministrationen indstiller:
at Sundhedskoordinationsudvalget godkender den foreliggende dagsordenen som grundlag for mødets afvikling.
POLITISK BEHANDLINGUdvalgets beslutning:
SAGSFREMSTILLING
TIDSPLAN OG VIDERE PROCES
Journalnummer
Sagsfremstilling
1.pdf
Bilag
Bilag Årsplan - SKU - 2015
BAGGRUND FOR SAGENS FREMLÆGGELSESundhedskoordinationsuddvalget har aftalt, at udvalget skal have en temadrøftelse på hvert møde.
INDSTILLINGAdministrationen indstiller:
at Sundhedskoordinationsudvalget drøfter forslag til emner for temadrøftelser på udvalgets møder i 2016.
POLITISK BEHANDLING
SAGSFREMSTILLINGSundhedskoordinationsudvalget har aftalt, at der på hvert møde skal afholdes en temadrøftelse, hvortil der kan inviteres en eller flere oplægsholdere.
Planlægningen af temadrøftelserne sker gennem en årsplan. Det er aftalt, at årsplanen skal fremlægges på hvert møde, og at der løbende kan tilføjes nye emner.
Den administrative styregruppe har drøftet forslag til temadrøftelser i 2016, og forslår følgende emner:
- Temadrøftelse om udspil om det nære sundhedsvæsen fra hhv. Danske Regioner og KL
- Temadrøftelse om demens
- Temadrøftelse om borgere med samtidig somatisk og psykiatrisk sygdom
- Temadrøftelse om status på børneområdet.
I forslag til årsplanen for 2016 er ovenstående emner indarbejdet. Herudover indeholder forslaget til årsplan en oversigt over emner, der skal skal drøftes i 2016, jf. tidligere beslutninger i Sundhedskoordinationsudvalget.
TIDSPLAN OG VIDERE PROCES
Journalnummer14012317
Sagsfremstilling
2.pdf
Bilag
Bilag Årsplan - SKU - 2016
BAGGRUND FOR SAGENS FREMLÆGGELSEKommunerne og regionen har drøftet regler og retningslinjer i forbindelse med rehabilitering på specialiseret niveau og kan på det administrative niveau ikke nå frem til enighed.
Regionen og kommunerne har forskellige opfattelser af behandlings- og finansieringsansvaret i forbindelse med specialiseret rehabilitering.
Uenighederne omhandler tre hovedtemaer:
- Neuropsykologisk intervention
- Genoptræningsplan fra tilbageløbsambulatorierne
- Specialiseret rehabilitering ved specialsygehuse
Parterne har udarbejdet en fælles henvendelse til Sundheds- og Ældreministeriet med henblik på afklaring.
Kommunerne har i perioden fra 1. januar 2015 frem til oktober 2015 modtaget 47 genoptræningsplaner til rehabilitering på specialiseret niveau
INDSTILLINGDet indstilles:
at
- At Sundhedskoordinationsudvalget drøfter kommunernes og regionens uenigheder i forbindelse med rehabilitering på specialiseret niveau med henblik på at nå til enighed om, hvordan disse kan imødekommes
- At såfremt der ikke kan opnås enighed, godkender Sundhedskoordinationsudvalget, at det vedlagte fælles brev og notater fremsendes til Sundheds- og Ældreministeriet
POLITISK BEHANDLINGUdvalgets beslutning:
SAGSFREMSTILLINGRegionen og kommunerne i Region H. har forskellige erfaringer med implementeringen af rehabilitering på specialiseret niveau, der har ført til uenigheder i praksis på visse områder.
Det drejer sig blandt andet om neuropsykologisk intervention, der indgår i genoptræningsplanerne til specialiseret rehabilitering. Uenigheden ligger i, hvorvidt neuropsykologisk intervention er en helt ny opgave eller en opgave, der er flyttet fra hospitalerne til kommunerne. Regionen og kommunerne er af forskellig opfattelse heraf. Regionen mener, at det er en opgave, der er ny for kommunerne, og som er opstået qua det stigende nationale fokus på den faglige kvalitet i genoptræning og rehabilitering af borgere med mentale og kognitive følgevirkninger af erhvervet hjerneskade, der ikke er løst tilstrækkeligt tidligere. Kommunerne mener, at disse borgere tidligere har været i behandling i regionen, og kommunerne derfor får en ny målgruppe, som de ikke tidligere har set via genoptræningsplanerne.
Der er uenigheder om, hvorvidt neuropsykologisk intervention kan ydes under sundhedslovens §140.
Der er endvidere uenigheder om de såkaldte tilbageløbsambulatorier, herunder hvilken betydning eller konsekvens tilbageløbsambulatorierne har i forhold til, om de medfører, at nye borgergrupper henvises til rehabilitering på specialiseret niveau i kommunerne. Kommunerne modtager planer på borgere med senhjerneskader, borgere, som tidligere har været igennem et rehabiliteringsforløb for samme skade. Regionen fremhæver, at der på nationalt niveau har været stort fokus på opsporing af patienter med behov for rehabilitering pga. senskader efter erhvervet hjerneskade, herunder også behov, som er opstået senere end et evt. tidligere rehabiliteringsforløb.
Der er enighed om, at der er sammenfald i målgruppen af borgere og indsats, der får en genoptræningsplan til et specialiseret rehabiliteringsforløb under sundhedslovens §140, og borgere, der henvises til et forløb under fritvalgsrammen (sundhedslovens § 79). Der er dog uenighed omkring, hvilken betydning det har, når borgere, får afslag på et forløb under fritvalgsrammen. Om det fører til en opgaveoverdragelse fra regionen til kommunen.
Region vurderer, at de nu via fritvalgsrammen finansierer en del af den specialiserede rehabilitering efter Sundhedslovens §140, som skulle være varetaget af kommunen.
Der er enighed om, at det skal afklares hvorvidt visse specialhospitaler kan henvise til eget tilbud, i kraft af at de opfylder kravene til at udarbejde genoptræningsplaner til rehabilitering på specialiseret niveau. Region H planlægger at indgå i dialog med regionens hospitaler og Center for neurorehabilitering med henblik på at understøtte anvendelse af ensartede kriterier for udarbejdelse af genoptræningsplaner til rehabilitering på specialiseret niveau.
TIDSPLAN OG VIDERE PROCESDen videre proces vil afhænge af Sundhedskoordinationsudvalgets drøftelse.
Såfremt sagen går videre til afklaring hos til Sundheds – og ældreministeriet, vil den administrative styregruppe vende tilbage, når der foreligger et svar fra ministeriet.
Journalnummer
Sagsfremstilling
4.pdf
5.pdf
6.pdf
Bilag
Brev ministeriet - erhvervet hjerneskade -041215
Kommunerne i Region H's beskrivelse af udfordringer med specialiseret rehabilitering 041215
Genoptræning specialiseret niveau - bemærkninger fra Region Hovedstaden041215
Meddelelse Sundhedsaftalen indeholder følgende indsats vedrørende hurtigere fremsendelse af epikriser:
- Understøtte en samlet set hurtigere fremsendelse af epikriser til egen læge end i dag. Særligt for borgere, hvor kommunen eller egen læge er umiddelbart involveret i den fortsatte behandling af borgeren, sikres det, at epikrisen fremsendes til egen læge samme dag for borgere udskrevet på hverdage inden kl. 12 og ellers senest en hverdag efter udskrivelsen af borgeren (indsats 61).
Status for indsatsen på hospitalerne er:
Direktørkredsen for hospitalerne i regionen har besluttet, at alle patientgrupper omfattes af sundhedsaftalens indsats omkring hurtigere fremsendelse af epikriser og der er i regionen stort fokus på at leve op til målsætningen om hurtigere fremsendelse af epikriser. Hospitalerne har foretaget en afdækning af hvilke udfordringer, der kan være forbundet med at udsende epikriser senest en dag efter udskrivelse. På baggrund heraf arbejdes der i samarbejde med afdelingerne på at finde løsningsmuligheder på de konkrete udfordringer.
Nogle eksempler på tiltag:
- Informationsmøder mellem hospitalsdirektion og afdelingsledelser for at sætte fokus på hospitalernes mål om at udsende epikriser senest en hverdag efter udskrivelse.
- Lokal levering af data om epikriser på afdelings- eller afsnitsniveau. Data afrapporteres løbende og flere steder ugentligt. Epikriser indgår i mange afdelingers tavlemøder om driftsmål.
- Fokus på forbedring af udskrivelsesforløbet generelt, herunder ændrede arbejdsgange hos klinikere og ift. administrative procedurer
- Opprioritering af lægesekretærernes skrivning og udsendelse af epikriser frem for andre opgaver.
Der følges systematisk op på målopfyldelsen i forhold til tidspunkt for afsendelse af epikriserne. Som det fremgår af vedlagte bilag er andelen af epikriser som udsendes inden for et døgn efter udskrivelsen steget fra 64,2 procent i januar 2015 til 72,2 procent i oktober 2015. Andelen af eprikriser der udsendes inden for tre døgn efter udskrivelsen er steget fra 76,2 procent i januar 2015 til 82,0 procent i oktober 2015.
Den administrative styregruppe har aftalt, at styregruppen løbende vil følge udviklingen på området.
Sagsfremstilling
7.pdf
Bilag
epikriser til SKU
Eventuelt Tomt indhold
Sagsfremstilling