Region Hovedstadens rolle
Region Hovedstaden har på stx en række lovbestemte opgaver. Regionsrådet skal koordinere den samlede indsats i regionen for at sikre sammenhæng i udbuddet af ungdomsuddannelser, herunder sikre uddannelsesdækningen og kapaciteten på uddannelserne med henblik på, at der er et tilstrækkeligt og varieret uddannelsestilbud til alle unge og voksne i regionen. Regionsrådets koordinering sker i samarbejde med alle selvejende offentlige institutioner og regionsrådet skal derfor:
- Godkende geografiske områder, der skal være afgrænset sådan, at de almengymnasiale skoler ligger i en passende afstand fra de unges bopæl, og hvor skolerne derfor er forpligtet til at samarbejde om kapaciteten.
- Afgive indstilling til ministeren, når en skole ønsker at åbne eller lukke et uddannelsessted.
Regionsrådet kan derudover indstille til ministeren for Børn, Undervisning og Ligestilling, at ministeriet pålægger en almengymnasial skole et midlertidigt kapacitetsloft.
Udgangspunktet for kapacitetsudredningen af stx er, at der hvert år henvises ca. 500 elever (5 % af ansøgerne) til et gymnasium, de ikke selv har søgt. Hovedparten af de henviste har søgt gymnasier i hovedstadsregionens centrale dele. Kapaciteten i dette område er for lille til at imødekomme alle ansøgere, hvilket betyder, at kun ansøgere, der bor meget tæt ved de overansøgte skoler, har mulighed for at få en plads. Kapacitetsudredningen viser, at der frem mod 2025 vil ske en markant stigning i antallet af ansøgere især i Centrum, men også i Nord, hvorfor det vil blive endnu vanskeligere for bl.a. københavnerne at få en plads i Centrum med mindre kapaciteten øges væsentligt.
I 2007 godkendte regionsrådet inddelingen i fire geografiske områder, som stadig gælder. Disse forpligtende samarbejder er inddelt i Centrum, Vest, Nord og Nordsjælland (se side 4 i Kapacitetsudredning for stx). Kapacitetsudredningen for stx behandler udviklingen i kapacitet og søgning for hvert af de fire forpligtende samarbejder og påpeger den udfordring, de står overfor: der skal samarbejdes i et spændingsfelt mellem samfundsmæssige hensyn, hensyn til den enkelte ansøger og det faktum, at institutionerne fungerer som selvejende institutioner på et "marked".
Administrationen sekretariatsbetjener koordinationsudvalget, som koordinerer kapaciteten på tværs af de fire områder, samt de fire fordelingsudvalg, der sikrer fordelingen af elever.
Hovedpunkter i kapacitetsudredningen for stx
Andelen af en ungdomsårgang i regionen, der søger om optagelse på stx, er steget fra 48 % til 60 % i perioden 2007 til 2016. Søgningen til stx er således steget kraftigt fra ca. 8.700 personer i 2007 til ca. 11.500 personer i 2016. Det svarer til en stigning på 31 %. Kapacitetsudredningen for stx har fremskrevet den forventede søgning frem mod 2025. Der præsenteres tre scenarier for fremtidig udvikling i Region Hovedstaden:
- Basisscenariet, som hviler på den demografiske udvikling og en uændret søgefrekvens til stx
- Scenarie for effekter af gymnasiereformen, som hviler på den demografiske udvikling og betydningen af de nye adgangskrav til stx
- Scenarie for effekter af erhvervsuddannelsesreformen, som hviler på den demografiske udvikling og målsætningen om, at 30 % af en ungdomsårgang skal søge en erhvervsuddannelse i 2025.
Alle scenarierne peger på, at udviklingen vil betyde, at der bliver behov for langt mere kapacitet på stx i Centrum, samt at der i Nord også vil være et behov for mere kapacitet. Omvendt peges der på, at behovet for kapacitet i Vest vil mindskes. Søgningen i Nordsjælland vil kræve mindre kapacitet, men dog med forskelle i kapacitetsbehov inden for området. Samlet set viser basisscenariet, at det samlede behov for ekstra kapacitet i Region Hovedstaden vil være 1.800 flere pladser i 2025 end i 2016. Heraf vil behovet være op mod 700 ekstra pladser i Centrum, der i forvejen har en underkapacitet på ca. 500 pladser om året.
Stigningen i antallet af ansøgere over de senere år har ikke været ligeligt fordelt, hvilket heller ikke forventes at være tilfældet fremover. Hidtil har det vist sig, at nogle skoler har fået et stadigt stigende antal ansøgere, mens andre er steget meget beskedent. Epinion påpeger, at unges søgemønster i høj grad har afsæt i elevsammensætningen og ryet på skolerne, mens transporttid og afstand til uddannelsessted betyder langt mindre. Dette underbygges både med afsæt i den eksisterende, forskningsbaserede litteratur og i rektorernes udtalelser i spørgeskemaer og interviews.
I kapacitetsudredningen har Epinion desuden analyseret de henviste ansøgere. De henviste ansøgere har ikke fået plads på et gymnasium, de har søgt og tilbydes derfor en plads på et andet gymnasium, der har ledig kapacitet. Siden 2010 har antallet af henviste ansøgere ligget relativt stabilt omkring 500. Ud af 2613 henviste i perioden 2007-2014 er kun 1766 begyndt på det gymnasium, de er henvist til, og kun 1030 elever har fuldført studentereksamen på det gymnasium, de blev henvist til. Når de bynære gymnasier (Falkonergårdens Gymnasium og HF og Nørre Gymnasium) i Vest fraregnes, viser kapacitetsudredningen, at det i langt overvejende grad er elever fra Centrum og Nord, der henvises. Således er der en skævhed i, hvilke områder, ansøgerne henvises fra, som understreger behovet for en øget kapacitet især i hovedstadsregionens centrale dele.
I forbindelse med ansøgning til stx i 2017 omlægges kriteriet for fordeling fra transporttid til afstand. Kapacitetsudredningen for stx viser, at denne omlægning vil få uvæsentlig betydning for fordelingen af elever i Region Hovedstaden.
Fremadrettede handlemuligheder
Kapacitetsudredningen for stx peger på, at det fremtidige behov for øget kapacitet i særligt Centrum og til dels Nord er så stort, at der vil være behov for at afdække fremadrettede handlemuligheder. Allerede i dag henvises ca. 500 borgere om året, og den demografiske udvikling vil betyde, at dette tal vil stige frem mod 2025. Administrationen har følgende handlemuligheder, som erhvervs- og vækstudvalgets drøftelse kan tage udgangspunkt i:
- Dialog om strategiske løsninger på kapacitetsudfordringen i de centrale dele af Region Hovedstaden: Administrationen kan tage initiativ til en dialog med blandt andet Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling om en strategisk løsningsmodel på kapacitetsbehovet. Løsningsmodellen kunne fokusere på at arbejde for en markant øget kapacitet nær de områder, hvor ansøgere i dag har vanskeligt ved at få plads på et nærliggende gymnasium og derfor henvises til gymnasier i langt større afstand fra ansøgers bopæl. Den strategiske løsningsmodel skulle således fokusere på at øge kapaciteten inden for geografiske områder, hvorfra der allerede i dag henvises mange ansøgere.
- Geografien i de forpligtende samarbejder: En stor del af rektorerne har i interviews peget på, at geografien i de forpligtende samarbejder ikke er hensigtsmæssig. Administrationen vurderer, at en ændring af den geografiske inddeling ikke kan løse kapacitetsudfordringerne, men den kan forbedre samarbejdet. Der er derfor behov for en dialog med bl.a. rektorerne, der også kan afdække andre handlemuligheder.
- Kapacitetsstyring som værktøj: Regionsrådet har hidtil ikke anbefalet Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling at lægge loft over kapaciteten på noget gymnasium. Administrationen vurderer, at kapacitetslofter kan være et initiativ, som vil kunne bruges til at sikre uddannelsesdækningen i områder, hvor der er meget langt til nærmeste uddannelsesinstitution (Gribskov og Halsnæs kommuner), men at brugen af kapacitetslofter ellers ikke er et godt værktøj til kapacitetsstyring.
Det fremgår af kapacitetsudredningen for stx, at såfremt der skabes øget kapacitet i Centrum og Nord med henblik på, at flere borgere skal have opfyldt deres 1. prioritet, vil det betyde, at områder der i dag modtager mange henviste, vil opleve en nedgang i henviste. Dette vil blive gældende for Vest, der den senere årrække har modtaget et stort antal henviste elever, hvoraf mange ikke har færdiggjort deres uddannelse på det gymnasium, de blev henvist til. Således kan det få konsekvenser for de gymnasier, der i dag modtager et større antal henviste. Et fald i antallet af henviste vil dog betyde, at flere ansøgere får en studieplads på et gymnasium, de har ønsket at gå på.