Strategisk Forum for Uddannelse og HR

Punkter på dagsordenen

  1. Aktuel Orientering
  2. Beslutning: Forslag til harmonisering af rammerne for de sygeplejefaglige specialuddannelser (Charlotte Hess og Claus Skriver deltager)
  3. Beslutning: Justering af dimensionering på specialuddannelsen i akutsygepleje (Charlotte Hess og Claus Skriver deltager)
  4. Drøftelse: Karrierelandskab for professionsuddannede sundhedsprofessionelle i Region Hovedstaden (Charlotte Hess, Kathrine Skovdal og Amanda Iversen deltager)
  5. Drøftelse: Årlig drøftelse af praktik- og vejlederevalueringer i Region Hovedstaden (SPU) (Charlotte Hess og Malene Knudsen deltager)

Medlemmer

1. Aktuel Orientering

Ansvarligt center/ hospital

Alle.

Indstilling

Det indstilles, at aktuelle sager drøftes.

Referat

Kirstine Vestergård Nielsen orienterede om status på de kommende overenskomstforhandlingerne.

Sagens videre forløb

Afhænger af drøftelsen.

2. Beslutning: Forslag til harmonisering af rammerne for de sygeplejefaglige specialuddannelser (Charlotte Hess og Claus Skriver deltager)

Ansvarligt center/ hospital

CHRU

Åbent / Lukket punkt

Åbent

Indstilling

Center for HR og Uddannelse indstiller, at Strategisk Forum for Uddannelse og HR

  1. drøfter og godkender forslag til ny governancestruktur og forslag til nye rammer for de regionale specialuddannelsesråd i Region Hovedstaden
  2. drøfter og godkender forslag til ny økonomimodel med harmonisering af de økonomiske rammer
  3. drøfter timingen af harmonisering af de økonomiske rammer

Sagsfremstilling

Baggrund

Som led i reformarbejdet arbejdes der på at forberede uddannelsesområdet til at kunne levere på de målsætninger, som indgår i sundhedsstrukturreformen – herunder etableringen af en samlet Region Østdanmark. Som led i det arbejde kan der med fordel skabes fælles og ensartede rammer på tværs af de sygeplejefaglige specialuddannelser i Region Hovedstaden. De sygeplejefaglige specialuddannelser har i dag meget forskellige rammer og vilkår. Det skyldes typisk, at beslutninger vedrørende de forskellige specialuddannelser inden for sygeplejen er truffet i forlængelse af et særligt nationalt eller regionalt politisk fokus eller perioder med et særligt pres. Center for HR og Uddannelse (CHRU) har på den baggrund udarbejdet et forslag til at harmonisere og justere rammerne på tværs af specialuddannelserne – hovedlinjerne i forslaget er skitseret i sagsfremstillingen, og det detaljerede forslag er vedlagt som bilag 1.

Der er i arbejdet med forslaget taget udgangspunkt i et ønske om at:

Der er i alt otte sygeplejefaglige specialuddannelser (se overblik, rammer og historik for de forskellige specialuddannelser i bilag 2). Nærværende forslag omfatter de seks specialuddannelser, som regionen har (med)ansvar for og økonomi bundet op på (akut, anæstesi, infektionshygiejne, intensiv, kræft og psykiatri).

Forslag til ny governancestruktur

CHRU foreslår at justere de regionale beslutningsprocesser for specialuddannelserne i Region Hovedstaden som følger: 

Forslag til ny økonomimodel

Nuværende økonomi

Den samlede økonomi, der er afsat centralt i Region Hovedstaden til specialuddannelserne i hhv. anæstesi, intensiv, kræft, akut, og hygiejne, beløber sig til ca. 26 mio. kr. Midlerne dækker uddannelse af ca. 135 specialsygeplejersker årligt.

Der er afsat ca. 10 mio. til specialuddannelsen i psykiatri, som dækker uddannelse af ca. 40 studerende årlig. Der er tale om en særlig bevilling grundet rekrutteringsudfordringer til de psykiatriske centre. Små to mio. kr. bruges til at drive uddannelsen. Resten er delt ud til de psykiatriske centre til afvikling af kliniknære uddannelsesaktiviteter og delvis lønkompensation.

Udgifterne til specialuddannelserne fordeler sig på hhv.:

På tværs af de sygeplejefaglige specialuddannelser er der af historiske årsager meget forskellige rammer og vilkår for, hvordan disse udgifter afholdes. Der er fx forskellig praksis for, hvilke aktiviteter der finansieres henholdsvis centralt og decentralt, og om og hvor meget afdelingerne kompenseres for at afholde kliniknære uddannelsesaktiviteter og særligt lønmidler. 

Ny økonomimodel

CHRU foreslår at samle økonomien til specialuddannelserne i en central pulje, og lave en ny fælles behovsstyret økonomimodel på tværs af specialuddannelserne med følgende fælles rammer (se detaljer i bilag 1):

Særordninger

Ovenstående er den model, der som udgangspunkt arbejdes ud fra på tværs af specialuddannelserne. Der kan i perioder være behov for særlige ordninger for konkrete uddannelser. I de tilfælde kan der øremærkes midler til uddannelsen og laves ordninger, der ser anderledes ud end ovenstående. Grundprincippet for disse særordninger er, at de er midlertidige, og at pengene går ind i den fælles pulje af midler til specialuddannelserne efter øremærkningsperioden er afsluttet eller det besluttes i SFUHR.

Konsekvenser for hospitalsafdelingerne

Da specialuddannelsernes rammer i dag er meget forskellige, har ovenstående forslag forskellige konsekvenser for specialuddannelserne og de berørte afdelinger på hospitalerne. Konsekvenserne vil primært kunne mærkes på hospitalerne ift., hvor meget der udmøntes til kompensation for kliniknære uddannelsesaktiviteter. På nuværende tidspunkt bliver der udmøntet mellem ca. 45.000 og 90.000 pr. kursist i den lave ende, og op til 290.000 i den høje ende. CHRU foreslår, at der fremover udmøntes omkring 100.000 kr. pr. kursist på tværs af alle specialuddannelser. Dette tal er fastsat med udgangspunkt i den forventede dimensionering for 2026. Hvis dimensioneringen svinger, vil det beløb der kan udmøntes også fluktuere, da det afhænger af, hvor mange kursister den samlede økonomi skal dække i alt. Denne ændring vil især kunne mærkes på specialuddannelsen i kræftsygepleje, som pt. har en særlig gunstig ordning, hvor der udmøntes ca. 290.000 kr. pr. kursist.

Ift. specialuddannelsen i psykiatri vil forslaget om harmonisering af rammerne kræve, at de midler – der i dag er lagt ud decentralt - tilbageføres til den foreslåede centrale pulje. Dernæst foreslår CHRU, at de midler der er afsat til udmøntning til kursister til specialuddannelsen i psykiatrisk sygepleje indtil videre øremærkes denne specialuddannelse, så der fortsat kan udmøntes 200.000 pr. kursist qua de særlige rekrutteringsudfordringer. Der vil altså være tale om en midlertidig særordning, hvor behovet vurderes som del af den årlige proces, som beskrevet herover.

Forslag til nye rammer for de regionale specialuddannelsesråd i Region Hovedstaden

Den opgavefordeling som følger af den nye governancemodel udvider og præciserer det, der i dag er de regionale specialuddannelsesråds opgave. CHRU foreslår på den baggrund, at kommissorierne for alle de regionale specialuddannelsesråd revideres i tråd med denne opgavevaretagelse - og med det overordnede formål at harmonisere rammerne for specialuddannelserne (se detaljer i bilag 1).

Derudover er der behov for, at der i revisionen tages fornyet stilling til rådenes reference. Praksis indtil videre har været, at de regionale specialuddannelsesråd refererer til det nationale specialuddannelsesråd for den respektive specialuddannelse. Udfordringen med det er, at hverken de regionale eller de nationale specialuddannelsesråd har økonomi- eller budgetansvar. De kan derfor i princippet træffe beslutninger med stor økonomisk konsekvens for regionerne, uden et budgetmæssigt ophæng. CHRU foreslår, at rådene fremover refererer til SFUHR ifm. beslutninger, der har økonomiske konsekvenser, herunder målsætning (hvor mange sygeplejersker på et område der skal have uddannelsen – og hvor hurtigt denne målsætning skal nås), dimensionering (hvor mange hold med hvor mange kursister, der skal startes op om året), mv. (se detaljer i bilag 1).

Der har været praksis for, at de regionale specialuddannelsesråd udpeger egne medlemmer til de nationale specialuddannelsesråd. CHRU foreslår, at de regionale råd fremover indstiller medlemmer af de nationale specialuddannelsesråd til SFUHR, som fremover har beslutningskompetencen.

Timing af harmonisering af de økonomiske rammer

Nærværende sag blev drøftet i Koncerndirektionen (KD) den 9. september 2025. KD drøftede blandt andet timingen af indsatsen – om den samlede harmonisering af rammerne for specialuddannelserne i Region Hovedstaden skal implementeres fra 2026, i løbet af 2026 eller om det skal vente til 2027. CHRU vurderer, at det vil give betydelige administrative udfordringer at implementere løsningen i løbet af året, da holdene på de forskellige specialuddannelser ikke kører samtidig, og der derfor vil skulle udmøntes efter forskellige principper i forbindelse med økonomirapporterne. Derfor er denne løsning ikke beskrevet nedenfor.

Rammer for specialuddannelserne i Region Sjælland

I Region Sjælland afholdes udgifterne til specialuddannelserne generelt decentralt på regionens sygehuse, fordelt med varierende fordelingsnøgler mellem uddannelsesstederne. Dette med undtagelse af administration og koordinering, som for de fleste uddannelsers vedkommende varetages af en centralt finansieret uddannelseskonsulent. Psykiatrien udbyder og finansierer egen specialuddannelse, herunder administration og koordinering, som varetages at to uddannelseskonsulenter. Beslutning om antal udbudte pladser (dimensionering) træffes som udgangspunkt enten på den enkelte matrikel eller i samråd mellem det regionale specialuddannelsesråd og klinik/matrikler ud fra behov.

Økonomipåtegning

Center for Økonomi bemærker, at forslaget er udgiftsneutralt da der er tale om en omfordeling af eksisterende midler. Det bemærkes yderligere, at harmonisering af kompensation ifm. specialuddannelserne for den enkelte afdeling fremover vil betyde en ændring i de tildelte bevillinger.

Referat

Der var opbakning til forslaget om en ny governancestruktur og forslag til nye rammer for de regionale specialuddannelsesråd i Region Hovedstaden. Der bør være et særligt fokus på specialuddannelsen i anæstesi, når dimensioneringen af uddannelserne drøftes.

Økonomi og timing vendes med koncerndirektionen.

Sagens videre forløb

Tiltrædes indstillingen går CHRU i gang med at implementere de nye rammer, herunder:

Bilag

Bilag 1: Notat - Forslag til justering og harmonisering af rammerne for s... (D14346417)

Bilag 2: Notat - Overblik rammer og historik - de sygeplejefaglige specia... (D14267798)

Bilag 3: Årshjul for drift af specialuddannelserne - forslag til harmonis... (D14743298)

3. Beslutning: Justering af dimensionering på specialuddannelsen i akutsygepleje (Charlotte Hess og Claus Skriver deltager)

Ansvarligt center/ hospital

Center for HR og Uddannelse

Åbent / Lukket punkt

Åben

Indstilling

Center for HR og Uddannelse indstiller, at Strategisk Forum for Uddannelse og HR

Sagsfremstilling

Hospitalsdirektørkredsen (HD) drøftede på mødet den 22. maj 2025 planerne for implementering af den nye specialuddannelse i akutsygepleje. På mødet drøftede HD blandt andet målsætning (hvor stor en andel af sygeplejerskerne på akutområdet skal have uddannelsen) og dimensionering (hvor mange hold med hvor mange kursister skal regionen starte op per år) for uddannelsen, og det blev besluttet, at Center for HR og Uddannelse (CHRU) skulle udarbejde forslag til en lavere dimensionering end den i HD-sagen beskrevne, og at sagen skulle drøftes videre i SFUHR.

CHRU har været i dialog med akutafdelingerne på hospitalerne om deres uddannelseskapacitet og uddannelsesbehov. På baggrund af denne dialog foreslår CHRU følgende:

Derudover foreslår CHRU, at drøftelsen af måltal for denne specialuddannelse tages i sammenhæng med drøftelse af måltal for de øvrige specialuddannelser inden for sygeplejen på et senere tidspunkt. Godkendes indstillingspunkt a) i den anden specialuddannelsesrelaterede sag på dagens møde vedrørende harmonisering af rammerne for drift af specialuddannelserne, vil akutafdelingerne såvel som SFUHR således få mulighed for at genvurdere hhv. målsætning og dimensionering på specialuddannelsen i akutsygepleje i løbet af 2026 – frem mod optaget i 2027.

Økonomipåtegning

CHRU vurderer, at økonomipåtegning ikke er relevant.

Referat

Godkendt.

Sagens videre forløb

Tiltrædes indstillingen, arbejder Center for HR og Uddannelse videre med planlægning af specialuddannelsen i akutsygepleje ud fra den vedtagne dimensionering, og orienterer de berørte hospitalsafdelinger om forventede hold og antal kursister i 2025 og 2026.

4. Drøftelse: Karrierelandskab for professionsuddannede sundhedsprofessionelle i Region Hovedstaden (Charlotte Hess, Kathrine Skovdal og Amanda Iversen deltager)

Ansvarligt center/ hospital

Center for HR og Uddannelse

Åbent / Lukket punkt

Åbent

Indstilling

Det indstilles at Strategisk Forum for Uddannelse og HR:

Sagsfremstilling

Baggrund

En af de prioriterede indsatser i Region Hovedstadens Uddannelsesstrategi er ’Fokus på karriereveje’ som er en del af den overordnede målsætning om systematisk kompetenceudvikling i hele arbejdslivet. Af den prioriterede indsats fremgår det, at ’Vi vil fremme arbejdet med karriereveje ved at tydeliggøre de eksisterende kompetenceudviklings- og uddannelsestilbud, der understøtter disse karriereveje’. Som led i arbejdet med denne indsats har Center for HR og Uddannelse udarbejdet en hjemmeside, der præsenterer det overordnede karrierelandskab for professionsuddannede sundhedsprofessionelle i Region Hovedstaden. Hjemmesiden forventes lanceret primo oktober. Enhedschef for Uddannelse Charlotte Hess, og konsulenterne Amanda Ida Iwersen og Kathrine Skovdal deltager på mødet og vil fortælle om de overvejelser der har været undervejs og planerne for lancering. Link til udkast til hjemmesiden er vedlagt som bilag på dagsordenen (bemærk linket er fortroligt, da siden ikke er publiceret endnu).

Ramme og involvering

Hjemmesiden er udarbejdet med udgangspunkt i de prioriteringer, SFUHR gav udtryk for på deres møde den 7. marts 2024. Der er derfor:

Der er i processen været en bred involvering af forskellige aktører. Der har bl.a. været afholdt fokuserede målgruppeinterviews og været nedsat en referencegruppe med repræsentanter fra alle hospitaler og virksomheder, som har givet input på flere forskellige stadier af arbejdet. Referencegruppen har bl.a. givet input til de konkrete karrierespor og deres indhold og relevans på tværs af professionsfaglighederne; til målgrupper; til sprog og tekster; til layout og udtryk på siden, mv. Det sidste møde med referencegruppen bliver afholdt den 18. september, hvor de skal give tilbagemeldinger på den endelige sides udformning og indhold og være med til at drøfte, hvordan karrierelandskabet kan komme ud og leve i organisationerne.

Hjemmesidens indhold – i hovedtræk

Hjemmesiden præsenterer et karrierelandskab med syv overordnede karrierespor, som går på tværs af alle de sundhedsfaglige professionsfagligheder (sygeplejersker, bioanalytikere, radiografer, jordemødre, fysioterapeuter, ergoterapeuter og diætister). De syv karrierespor er: Klinisk Praksis og Specialisering; Udvikling; Uddannelse; Digitalisering og Teknologi; Tværgående Samarbejde; Ledelse; Forskning.

For hvert karrierespor kan man læse en kort tekst om det konkrete spor, hvilke typer opgaver det indeholder, og hvem det henvender sig til, og man kan høre en-to lydfortællinger, hvor en medarbejder fra Region Hovedstaden fortæller om sin karrierevej inden for feltet.

Siden er udarbejdet, så den kan videreudvikles over tid. Det er fx planen at tilføje flere videoelementer og måske nogle mere interaktive elementer som fx en lille test med ’fun facts’ o.lign.

Prioriteringer – til og fravalg undervejs

Der har været mange forskellige ønsker til indholdet på siden. En stor del af dialogen med referencegruppen og arbejdet med hjemmesiden har derfor bestået i at drøfte prioriteringer og foretage informerede til- og fravalg, herunder:

Næste skridt

CHRU har afholdt sidste møde med referencegruppen 18. september. Derefter foretages de foreløbigt sidste rettelser af siden med udgangspunkt i deres tilbagemeldinger og eventuelle tilbagemeldinger fra SFUHR. CHRU forventer at publicere siden ca. primo oktober – efter mødet i SFUHR. I forbindelse med lanceringen og den efterfølgende tid er der lagt en kommunikationsplan, som bl.a. indeholder historier, videoer, mv. på sociale medier, artikler på intranettet mv.

Økonomipåtegning

CHRU vurderer, at økonomipåtegning ikke er relevant.

Referat

Karrierelandskabet blev drøftet og der blev stillet enkelte justeringsforslag til billeder og indhold. Det var et ønske, om at der på sigt, kan tilføjes karrierehistorier der også illustrerer samarbejdet med kommunerne.

Sagens videre forløb

CHRU arbejder videre med karrierelandskabet og lancerer hjemmesiden som planlagt ca. primo oktober. Der bliver sendt en informationsmail ud til hospitals- og virksomhedspostkasserne, når hjemmesiden lanceres.

Bilag

Bilag 1: Bilag 1 - link til hjemmesideudkast - til SFUHR sept 2025 (D14737800)

5. Drøftelse: Årlig drøftelse af praktik- og vejlederevalueringer i Region Hovedstaden (SPU) (Charlotte Hess og Malene Knudsen deltager)

Ansvarligt center/ hospital

Center for HR og Uddannelse

Åbent / Lukket punkt

Åbent

Indstilling

Det indstilles, at Strategisk Forum for Uddannelse og HR;

  1. drøfter evalueringsresultaterne 2024 i rapporten ’Status på Praktik 2025’ fra Strategisk Partnerskab for Uddannelse (SPU) og bakker op om nedenstående:
    1. At hospitalerne i de lokale drøftelser sætter særligt fokus på sygeplejerskestuderendes oplevelse af at mangle opgaver under praktikken
    2. At hospitaler og virksomheder i de lokale drøftelser har en særlig opmærksomhed på rammer og vilkår for vejledning af studerende og elever med afsæt i vejlederevalueringen
  2. tager orienteringen om igangværende tværgående indsatser i Region Hovedstaden, der understøtter arbejdet med anvendelse af data fra SPU til kvalitetssikring og -udvikling af klinisk undervisning til efterretning.

Sagsfremstilling

Hvert år drøfter SFUHR det foregående års resultater fra praktik- og vejlederevalueringerne, der gennemføres af Strategisk Partnerskab om Uddannelse (SPU). Det sker som led i at sikre ensartet og systematisk opfølgning på evalueringsdata.

Ved mødet i december 2024 besluttede SFUHR, at CHRU skulle igangsætte en særlig tværgående indsats for at højne svarprocenten på vejlederevalueringer. SFUHR besluttede desuden at sætte fokus på, at hospitaler og virksomheder arbejder endnu mere med systematisk opfølgning på resultaterne af praktikevalueringerne.

Årets resultater for praktik- og vejlederevaluering (2024)

I juni 2025 udkom den årlige overordnede evalueringsrapport ’Status på praktik’ fra SPU, som opsummerer centrale resultater og pointer om elevers, studerendes og praktikvejlederes evaluering af praktikforløb i region og kommuner (bilag 1). Rapporten er udsendt som orientering og videre opfølgning til direktionspostkasserne primo juli.

Rapporten har i år et anvendelsesorienteret ledelsesperspektiv, der dels opfordrer kommunale og regionale ledelser til at gennemgå de solide evalueringsdata og dels kommer med anbefalinger om bl.a. at skabe systematik i arbejdet med data, tydelige ansvarslinjer og at dele gode eksempler.

CHRU har arbejdet sammen med SPU-sekretariatet for at gøre den årlige rapport endnu mere relevant for Region Hovedstadens hospitaler. Det har resulteret i, at Region Hovedstaden i år har fået sit eget tillæg til rapporten, der har fokus på resultater for sundhedsuddannelserne på udvalgte evalueringsspørgsmål på tværs af regionens hospitaler og virksomheder (bilag 1, s. 28-38).

Overordnet viser resultaterne, at de allerfleste studerende og elever har rigtigt gode og lærerige praktikforløb i Region Hovedstaden, og resultaterne er på samme niveau som de foregående år. 4 ud af 5 studerende og elever oplever et godt udbytte af praktikken. 83% svarer, at praktikforløbet i høj grad har øget deres forståelse for eget fagområde. Samtidig svarer 81%, at de vil anbefale praktikstedet til andre. Det fremgår dog af tillægget, at der på flere områder er væsentlige variationer mellem uddannelser, semestre og praktiksteder/hospitaler. Det peger på, at der fortsat er potentiale for udvikling og for at lære og inspireres på tværs af hospitaler og uddannelser.

Nedenfor er valgt to nedslag, hvor CHRU vurderer, at der er brug for fælles opmærksomhed.

Mangel på opgaver

Evalueringsrapportens sammenhængsanalyser viser, at studerende og elever, der angiver at mangle arbejdsopgaver i praktikken, sjældnere ønsker at vende tilbage til praktikstedet i en fremtidig ansættelse. Samtidig er deltagelse i arbejdsfællesskabet og at løse relevante opgaver en forudsætning for at lære af og i praksis. Oplevelse af manglende opgaver er således en indikator for kvaliteten af den kliniske undervisning, men også en faktor, der har betydning for fremtidig rekruttering af personale.

Derfor er det væsentligt at være opmærksom på, at de studerende på sygeplejerskeuddannelsen de sidste fire år har ligget stabilt højt i oplevelsen af, at der mangler opgaver (ca. 17%). På de øvrige sundhedsuddannelser svinger det mere i niveau også fra år til år. Tallet for sygeplejestuderende varierer en del (3%-43%) afhængig af, hvilket semester de studerende går på og hvilket hospital de er på. Forskelle mellem hospitaler ses særligt på 1. semester (9%-21%) og 5. semester (9% -20%) (se bilag 2).

Desuden skiller 3. semester sig ud. Her er alle sygeplejerskestuderende i 8 uges praktik i Region Hovedstadens Psykiatri (RHP) ca. 275 ad gangen i 8 uger fire gange årligt. 32% af dem oplever at mangle opgaver. For de øvrige semestre og uddannelser, der er i praktik i RHP, ses ikke det samme billede (bilag 2). Det peger på, at der er behov for særlig opmærksomhed på tilrettelæggelsen af praktik i det psykiatriske speciale. Både på hospitalerne i forbindelse med integration af psykiatri og somatik og i samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne i forbindelse med implementering af uddannelsesreformen.  

Prioritering af vejlederopgaven og arbejdsfællesskabet

Rapporten viser, at vejledning har betydning for studerendes udbytte af praktikken, og at der er en tydelig sammenhæng mellem vejledernes oplevelse af at have tilstrækkelig tid til vejledning og oplevelsen af at være fælles om uddannelsesopgaven på arbejdspladsen (bilag 1, s 13 + 14). Der har de sidste år været politisk og strategisk opmærksomhed på at sikre gode praktikforløb ikke mindst gennem Region Hovedstadens uddannelsesstrategi. Der har blandt andet været fokus på at se uddannelsesopgaven som en ligeværdig og fælles opgave på arbejdspladserne samt at sikre gode rammer og vilkår for vejledning - herunder at uddanne og kompetenceudvikle flere vejledere. 

I Region Hovedstaden er der samlet set sket et fald fra 2022 til 2024 (fra 41% til 36%) i, i hvor høj grad vejlederne oplever, at man er fælles om uddannelsesopgaven på arbejdspladsen, med variation mellem hospitalerne (40%-71%) (bilag 1; s. 37). Til spørgsmålet om vejlederne oplever, at der gives tilstrækkelig tid til vejledningen, er det samlede tal 55% med et mindre spænd mellem hospitalerne på 42-66%. Der er en stor forskel mellem uddannelserne, hvor spændet går fra, at 28% af vejlederne på jordemoderområdet oplever, at der gives tilstrækkeligt mulighed for at bruge tid på vejledning - til 94% på fysioterapeutområdet. (bilag1; s. 38).

Der er således fortsat grund til at have opmærksomhed på at sikre gode rammer og vilkår for vejledning, understøttet af en kultur, hvor uddannelsesopgaven er et fælles anliggende i arbejdsfællesskabet.

Igangværende tværgående indsatser i Region Hovedstaden

Systematik opfølgning på evalueringsresultaterne

Med afsæt i sidste års drøftelse i SFUHR har CHRU med inspiration fra hospitalernes forskellige eksisterende materiale udarbejdet en regional ramme, der kan støtte systematisk opfølgning på praktikevaluering på forskellige organisatoriske niveauer – herunder inspirationsmateriale, anbefalinger og guides til at fremsøge og bruge lokale SPU-data. Materialet er tilgængeligt på intranetsiden ’Evaluering og kvalitetssikring af uddannelse’.

Høj svarprocent i praktikevalueringerne

Det er vigtigt at sikre høj svarprocent på praktikevalueringerne (SPU). Dette til trods har der inden for nogle uddannelser været en faldende tendens, og der er et stort spænd mellem uddannelserne (39-83%) (bilag 1; s. 29). CHRU anbefaler, at det drøftes i uddannelsesmiljøerne og hvordan man som vejledere og undervisere kan understøtte høj svarprocent. Det indebærer blandt andet, at man ikke initierer egne spørgeskemaundersøgelser. SPU-evalueringerne er således det fælles grundlag for arbejdet med kvantitativ evaluering i regionen. Hvis der er behov for mere lokal viden, kan der anvendes kvalitative evalueringsmetoder. Inspiration til at gøre det systematisk, findes på den tidligere nævnte intranetside og CHRU’s uddannelseskonsulenter kan også understøtte sådanne lokale evalueringsindsatser.

Høj svarprocent i vejlederevalueringen

Vejlederevalueringen gennemføres hvert år i efteråret. I 2024 var der udfordringer med at få tilstrækkelig høj svarprocent i vejlederevalueringen. Med en ekstra opfølgende indsats til vejledere og ledere lykkedes det efter forlænget svarfrist at komme op på en svarprocent over 60.

CHRU har siden drøftelserne i SFUHR sidste år arbejdet med indsatser, der skal sikre høj svarprocent og repræsentativitet i vejlederevalueringen fremover. Evalueringen udsendes næste gang november 2025. Der er blandt andet planlagt en kommunikationsindsats til vejledere og ledere op til og under evalueringsperioden. Desuden gøres der en særlig indsats for at sikre, at spørgeskemaet når de rette respondenter. Det sker i samarbejde med hospitalerne ved at etablere et samlet overblik over alle vejledere og undervisere i Region Hovedstaden og en systematik for vedligehold af dette.

SPU i Region Østdanmark

På nuværende tidspunkt er SPU et partnerskab mellem organisationer i hovedstadsregionen. Styregruppen i SPU drøfter i september hvilke perspektiver og strategier, der er i forhold til, hvorvidt og hvordan SPU og dermed evalueringskonceptet kan komme til at dække hele Region Østdanmark med kommuner og relevante uddannelsesinstitutioner. CHRU og Koncern HR, Region Sjælland er enige om at arbejde for at bevare og udvide partnerskabet som led i fremtidens kvalitetssikring af de sundhedsfaglige uddannelser.

Økonomipåtegning

CHRU vurderer, at økonomipåtegning ikke er relevant.

Referat

Der var tilfredshed med resultaterne af evalueringen, der blev drøftet.

Sagens videre forløb

Drøftelsen i SFUHR er en del af den systematiske opfølgning af praktik- og vejlederevalueringerne, som også sker på de enkelte hospitaler og virksomheder på forskellige organisatoriske niveauer. 
CHRU arbejder videre med de igangværende indsatser og giver en status til SFUHR i 2026. SFUHR vil igen i 2026 drøfte praktik- og vejlederevalueringsresultater og beslutte eventuelle opmærksomhedspunkter eller tværgående indsatser. 

Bilag

Bilag 1: Bilag 1_Status-paa-praktik-2025_SFUHR-møde Oktober 2025 (D14536909)

Bilag 2: Bilag 2_Uddybende data om mangel på opgaver under praktikken. SF... (D14641001)