Tomt indhold
Administrationen indstiller til udvalget for trafik og regional udvikling:
Udvalget for trafik og regional udvikling udmøntede den 19. juni 2024 0,5 mio. kr. fra puljen for trafik og mobilitet til projekt om forbedring af trafikulykkesdata. Udvalget for trafik og regional udvikling præsenteres under dette punkt for de foreløbige analyseresultater om trafikulykker.
Projektleder Kristoffer Jarlov Jensen fra Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse på Frederiksberg Hospital fremlægger de foreløbige analyser.
I Region Hovedstaden er det et mål, at der skal være 20% flere cykelture i 2030. Regionen har derfor igangsat et projekt om trafikulykker, som skal bidrage til at øge videngrundlaget om trafikulykker, for eksempel hvor og hvordan de sker. Det skal på sigt føre til forebyggelse af trafikulykker igennem målrettede trafiksikkerhedstiltag samt mere tryghed for borgerne ved at vælge cyklen.
Potentialet ved forebyggelse af trafikulykker og øget cyklisme er stort og vil gavne den offentlige sektor økonomisk, herunder sundhedssektoren. Hver trafikulykke koster i gennemsnit de offentlige kasser 600.000 kroner, heraf er de 400.000 kroner kommunale udgifter (Kilde: Transportministeriet).
Men regionen kan også vinde ved det. I Region Hovedstaden møder vi hver måned 1.000 borgere på akutmodtagelsen efter et trafikuheld, og nogle af disse borgere visiteres videre i systemet til behandling på for eksempel ortopædkirurgiske afdelinger pga. knoglebrud, eller neurologiske afdelinger pga. hovedskader. Hver trafikulykke, som kan undgås er derfor også en ressourcebesparelse for hospitalerne. Samtidig er cyklisme med til at forebygge sygdom, idet den samfundsøkonomiske gevinst ved aktiv transport er små 8 mia. kroner om året (Kilde: Region Hovedstadens cykelregnskab).
På baggrund af lovende resultater i forprojekt fra 2022-2024 valgte Region Hovedstaden at videreføre projektet i 2024 i samarbejde med regionens 29 kommuner. Kommunerne medfinansierer i perioden 2024-2026 med 1,3 mio. kroner. Der er indtil videre indsamlet godt 2 års data om trafikulykker registreret på hospitalerne, og det giver mulighed for at undersøge om resultatet af analyser af disse data giver merværdi og kan bruges af kommunerne til at målrette det lokale trafiksikkerhedsarbejde.
Indsamlingen tilvejebringer komplementerende data og viden om trafifkulykker, især cykel- og fodgængerulykker samt eneulykker, end hvad der hidtil har været muligt.
Baggrunden for analyserne
De officielle statistikker giver ikke et fuldt billede af trafikulykker i Danmark. For at bidrage med flere brugbare data og viden om trafikulykker har Region Hovedstaden i 2022 sat et forsøg i gang med at indsamle og nyttiggøre data om trafikulykker, som registreres efter en hospitalskontakt. Det er noget, som bl.a. kommunerne længe har opfordret regionen til at gøre. Foreløbige analyseresultater er klar i efteråret 2025.
Dataindsamlingen kort fortalt
Krumtappen i projektet er en digital, strømlinet og omkostningseffektiv spørgeskemaundersøgelse blandt borgere, som har været på et hospital i Region Hovedstaden efter en trafikulykke. Spørgeskemaundersøgelsen har nu kørt i godt to år. Borgerne opfordres til at fortælle om deres trafikulykke, samt gå ind og sætte et prik på et digitalt kort (stedfæste eller placere det). Dataindsamlingen kører tilfredsstillende med en relativt pæn svarprocent på cirka 25%, og borgernes besvarelser har en høj kvalitet. Samlet var ca. 67.000 borgere blevet kontaktet via e-Boks/Digital Post i juni 2025, heraf ca. 43.000 kontrolpersoner, 22.000 voksne med ulykke og 2.000 børn med ulykke. Invitationerne var sendt ud hver anden måned siden april 2023, fordelt på 11 runder og havde resulteret i knap 6.800 registreringer trafikulykker.
Typer af analyser
Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse vil i samarbejde med kommunerne så vidt muligt udarbejde følgende typer af analyser:
Det er dog endnu usikkert, hvilke analyser der kan lade sig gøre, og hvornår de kan laves. På mødet den 1. oktober 2025 præsenteres udvalget for de foreløbige analyseresultater.
Projektafslutning
Dataindsamlingen er godkendt af Sundhedsdatastyrelsen til udgangen af 2025, men forventes at blive godkendt til en forlængelse ind i 2027. Forsøget afsluttes indtil videre medio 2026, hvor både den regionale og den kommunale medfinansiering ophører. Til den tid vil der være en afklaring på, hvilket reel merværdi, data og analyser reelt giver for kommunerne, og om/hvordan deling af data og resultater vil kunne finde sted.
Udvalget for trafik og regional udvikling vil atter blive orienteret om projektet i forbindelse med projektets ophør medio 2026. Resultaterne foreventes samtidigt også forelagt borgmestrene i regi af KKR Hovedstaden med henblik på drøftelse af eventuelt videre forløb.
Østdansk udbredelse
Til 2026 vil det også være muligt at vurdere, om udbredelse til kommunerne i Region Sjælland vil kunne give merværdi for dem. Det kan eventuelt tænkes sammen med etableringen af Region Østdanmark og fremtidige samarbejdsfora med kommunerne. Den samlede marginale meromkostning for denne udvidelse er meget lille, og for de enkelte bidragydende kommuner kan det måske endda blive prisbesparende, hvis flere kommuner kobler sig på og bidrager økonomisk.
Ved tiltrædelse af indstillingen tages orientering om regionens projekt med analyser af trafikulykker til efterretning.
Der er stor interesse for projektet fra for eksempel kommuner, de øvrige regioner, relevante interesseorganisationer og videninstitutioner, så når analyseresultaterne er klar, så vil Region Hovedstaden lave en kommunikationsindsats.
Sagen forelægges udvalget for trafik og regional udvikling den 26. november 2025.
David Meinke/Birgitte Leolnar
24053375
[Her skrives korrekt manchet INDEN selve indstillingspunkterne og derefter en udførlig indstilling. Ved et enkelt indstillingspunkt brug "dot" - HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Meget kort og kun indeholde begrundelse for, hvorfor sagen skal behandles (anledning, aktualitet) og uden for mange detaljer. Der henvises til den præcise dato for den tidligere politiske behandling.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Sagsfremstillingen skal komme med konklusionen først - og herefter uddyber begrundelse og proces, evt. dilemmaer og scenarier skal også fremgå tidligt i sagen. Yderlig hjælp kan findes i vejledningen til udfyldelse af udvalgsskabelon.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Der skal være en klar sammenhæng mellem indstillingen og konsekvensafsnittet.
Hvis mødesagen er en bevillingssag, så skal sagen i dette afsnit vurderes i forhold til FN’s verdensmål.
Yderlig hjælp kan findes i vejledningen til udfyldelse af udvalgsskabelon.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Administrationen bruger dette felt for at fremhæve risici i forhold til økonomiske og faglige aspekter ved sagen.
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Kan indeholde et afsnit, der er målrettet politikerne og offentligheden og et bevillingsteknisk, som er mere målrettet administrationen (så beslutningens ophæng til finansiering er præcist angivet)
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
Bevillingssager: I skemaet konkretiseres de bevillingstekniske konsekvenser af sagens indstilling(er). Skemaet kan – efter behov – udfyldes i samarbejde med Center for Økonomi. Skemaet fjernes ved sager, der ikke vedrører bevillinger. Skemaet kan ikke stå alene og skal altid følges af prosatekst.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
Indstilling | Modtager | Beløb (mio.kr.) | Varighed | Finansiering |
---|---|---|---|---|
[Hvis det i forbindelse med den politiske behandling giver mening at have planlagt en kommunikationsindsats i forhold til selve beslutningen af sagen, skal det fremgå her.
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Her skal det fremgå om udvalget skal drøfte sagen igen og i så fald hvornår. Der skal også stå, om sagen går videre til forretningsudvalget og regionsrådet og hvornår. Det skal være muligt at se hvornår sagen kommer på igen og hvornår den endelige beslutning skal træffes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
Sagen forelægges [udvalget] den xx. måned år.
[Der skal af dette felt fremgå, hvilken direktør, der har ansvaret for sagen - og derudover hvem , der er kontaktperson (dvs. centerdirektør, enhedschef eller sagsbehandler).
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Direktørnavn/kontaktpersonnavn]
[Sagsummer i Workzone]
[Her skrives korrekt manchet INDEN selve indstillingspunkterne og derefter en udførlig indstilling. Ved et enkelt indstillingspunkt brug "dot" - HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Meget kort og kun indeholde begrundelse for, hvorfor sagen skal behandles (anledning, aktualitet) og uden for mange detaljer. Der henvises til den præcise dato for den tidligere politiske behandling.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Sagsfremstillingen skal komme med konklusionen først - og herefter uddyber begrundelse og proces, evt. dilemmaer og scenarier skal også fremgå tidligt i sagen. Yderlig hjælp kan findes i vejledningen til udfyldelse af udvalgsskabelon.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Der skal være en klar sammenhæng mellem indstillingen og konsekvensafsnittet.
Hvis mødesagen er en bevillingssag, så skal sagen i dette afsnit vurderes i forhold til FN’s verdensmål.
Yderlig hjælp kan findes i vejledningen til udfyldelse af udvalgsskabelon.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Administrationen bruger dette felt for at fremhæve risici i forhold til økonomiske og faglige aspekter ved sagen.
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Kan indeholde et afsnit, der er målrettet politikerne og offentligheden og et bevillingsteknisk, som er mere målrettet administrationen (så beslutningens ophæng til finansiering er præcist angivet)
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
Bevillingssager: I skemaet konkretiseres de bevillingstekniske konsekvenser af sagens indstilling(er). Skemaet kan – efter behov – udfyldes i samarbejde med Center for Økonomi. Skemaet fjernes ved sager, der ikke vedrører bevillinger. Skemaet kan ikke stå alene og skal altid følges af prosatekst.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
Indstilling | Modtager | Beløb (mio.kr.) | Varighed | Finansiering |
---|---|---|---|---|
[Hvis det i forbindelse med den politiske behandling giver mening at have planlagt en kommunikationsindsats i forhold til selve beslutningen af sagen, skal det fremgå her.
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Her skal det fremgå om udvalget skal drøfte sagen igen og i så fald hvornår. Der skal også stå, om sagen går videre til forretningsudvalget og regionsrådet og hvornår. Det skal være muligt at se hvornår sagen kommer på igen og hvornår den endelige beslutning skal træffes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
Sagen forelægges [udvalget] den xx. måned år.
[Der skal af dette felt fremgå, hvilken direktør, der har ansvaret for sagen - og derudover hvem , der er kontaktperson (dvs. centerdirektør, enhedschef eller sagsbehandler).
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Direktørnavn/kontaktpersonnavn]
[Sagsummer i Workzone]
[Her skrives korrekt manchet INDEN selve indstillingspunkterne og derefter en udførlig indstilling. Ved et enkelt indstillingspunkt brug "dot" - HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Meget kort og kun indeholde begrundelse for, hvorfor sagen skal behandles (anledning, aktualitet) og uden for mange detaljer. Der henvises til den præcise dato for den tidligere politiske behandling.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Sagsfremstillingen skal komme med konklusionen først - og herefter uddyber begrundelse og proces, evt. dilemmaer og scenarier skal også fremgå tidligt i sagen. Yderlig hjælp kan findes i vejledningen til udfyldelse af udvalgsskabelon.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Der skal være en klar sammenhæng mellem indstillingen og konsekvensafsnittet.
Hvis mødesagen er en bevillingssag, så skal sagen i dette afsnit vurderes i forhold til FN’s verdensmål.
Yderlig hjælp kan findes i vejledningen til udfyldelse af udvalgsskabelon.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Administrationen bruger dette felt for at fremhæve risici i forhold til økonomiske og faglige aspekter ved sagen.
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Kan indeholde et afsnit, der er målrettet politikerne og offentligheden og et bevillingsteknisk, som er mere målrettet administrationen (så beslutningens ophæng til finansiering er præcist angivet)
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
Bevillingssager: I skemaet konkretiseres de bevillingstekniske konsekvenser af sagens indstilling(er). Skemaet kan – efter behov – udfyldes i samarbejde med Center for Økonomi. Skemaet fjernes ved sager, der ikke vedrører bevillinger. Skemaet kan ikke stå alene og skal altid følges af prosatekst.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
Indstilling | Modtager | Beløb (mio.kr.) | Varighed | Finansiering |
---|---|---|---|---|
[Hvis det i forbindelse med den politiske behandling giver mening at have planlagt en kommunikationsindsats i forhold til selve beslutningen af sagen, skal det fremgå her.
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Her skal det fremgå om udvalget skal drøfte sagen igen og i så fald hvornår. Der skal også stå, om sagen går videre til forretningsudvalget og regionsrådet og hvornår. Det skal være muligt at se hvornår sagen kommer på igen og hvornår den endelige beslutning skal træffes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
Sagen forelægges [udvalget] den xx. måned år.
[Der skal af dette felt fremgå, hvilken direktør, der har ansvaret for sagen - og derudover hvem , der er kontaktperson (dvs. centerdirektør, enhedschef eller sagsbehandler).
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Direktørnavn/kontaktpersonnavn]
[Sagsummer i Workzone]
[Her skrives korrekt manchet INDEN selve indstillingspunkterne og derefter en udførlig indstilling. Ved et enkelt indstillingspunkt brug "dot" - HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Meget kort og kun indeholde begrundelse for, hvorfor sagen skal behandles (anledning, aktualitet) og uden for mange detaljer. Der henvises til den præcise dato for den tidligere politiske behandling.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Sagsfremstillingen skal komme med konklusionen først - og herefter uddyber begrundelse og proces, evt. dilemmaer og scenarier skal også fremgå tidligt i sagen. Yderlig hjælp kan findes i vejledningen til udfyldelse af udvalgsskabelon.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Der skal være en klar sammenhæng mellem indstillingen og konsekvensafsnittet.
Hvis mødesagen er en bevillingssag, så skal sagen i dette afsnit vurderes i forhold til FN’s verdensmål.
Yderlig hjælp kan findes i vejledningen til udfyldelse af udvalgsskabelon.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Administrationen bruger dette felt for at fremhæve risici i forhold til økonomiske og faglige aspekter ved sagen.
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Kan indeholde et afsnit, der er målrettet politikerne og offentligheden og et bevillingsteknisk, som er mere målrettet administrationen (så beslutningens ophæng til finansiering er præcist angivet)
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
Bevillingssager: I skemaet konkretiseres de bevillingstekniske konsekvenser af sagens indstilling(er). Skemaet kan – efter behov – udfyldes i samarbejde med Center for Økonomi. Skemaet fjernes ved sager, der ikke vedrører bevillinger. Skemaet kan ikke stå alene og skal altid følges af prosatekst.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
Indstilling | Modtager | Beløb (mio.kr.) | Varighed | Finansiering |
---|---|---|---|---|
[Hvis det i forbindelse med den politiske behandling giver mening at have planlagt en kommunikationsindsats i forhold til selve beslutningen af sagen, skal det fremgå her.
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Her skal det fremgå om udvalget skal drøfte sagen igen og i så fald hvornår. Der skal også stå, om sagen går videre til forretningsudvalget og regionsrådet og hvornår. Det skal være muligt at se hvornår sagen kommer på igen og hvornår den endelige beslutning skal træffes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
Sagen forelægges [udvalget] den xx. måned år.
[Der skal af dette felt fremgå, hvilken direktør, der har ansvaret for sagen - og derudover hvem , der er kontaktperson (dvs. centerdirektør, enhedschef eller sagsbehandler).
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Direktørnavn/kontaktpersonnavn]
[Sagsummer i Workzone]
[Her skrives korrekt manchet INDEN selve indstillingspunkterne og derefter en udførlig indstilling. Ved et enkelt indstillingspunkt brug "dot" - HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Meget kort og kun indeholde begrundelse for, hvorfor sagen skal behandles (anledning, aktualitet) og uden for mange detaljer. Der henvises til den præcise dato for den tidligere politiske behandling.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Sagsfremstillingen skal komme med konklusionen først - og herefter uddyber begrundelse og proces, evt. dilemmaer og scenarier skal også fremgå tidligt i sagen. Yderlig hjælp kan findes i vejledningen til udfyldelse af udvalgsskabelon.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Der skal være en klar sammenhæng mellem indstillingen og konsekvensafsnittet.
Hvis mødesagen er en bevillingssag, så skal sagen i dette afsnit vurderes i forhold til FN’s verdensmål.
Yderlig hjælp kan findes i vejledningen til udfyldelse af udvalgsskabelon.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Administrationen bruger dette felt for at fremhæve risici i forhold til økonomiske og faglige aspekter ved sagen.
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Kan indeholde et afsnit, der er målrettet politikerne og offentligheden og et bevillingsteknisk, som er mere målrettet administrationen (så beslutningens ophæng til finansiering er præcist angivet)
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
Bevillingssager: I skemaet konkretiseres de bevillingstekniske konsekvenser af sagens indstilling(er). Skemaet kan – efter behov – udfyldes i samarbejde med Center for Økonomi. Skemaet fjernes ved sager, der ikke vedrører bevillinger. Skemaet kan ikke stå alene og skal altid følges af prosatekst.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
Indstilling | Modtager | Beløb (mio.kr.) | Varighed | Finansiering |
---|---|---|---|---|
[Hvis det i forbindelse med den politiske behandling giver mening at have planlagt en kommunikationsindsats i forhold til selve beslutningen af sagen, skal det fremgå her.
Hvis udfyldelse af feltet ikke er relevant, skal titlen på dette felt slettes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Her skal det fremgå om udvalget skal drøfte sagen igen og i så fald hvornår. Der skal også stå, om sagen går videre til forretningsudvalget og regionsrådet og hvornår. Det skal være muligt at se hvornår sagen kommer på igen og hvornår den endelige beslutning skal træffes.
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
Sagen forelægges [udvalget] den xx. måned år.
[Der skal af dette felt fremgå, hvilken direktør, der har ansvaret for sagen - og derudover hvem , der er kontaktperson (dvs. centerdirektør, enhedschef eller sagsbehandler).
HUSK denne hjælpetekst skal slettes]
[Direktørnavn/kontaktpersonnavn]
[Sagsummer i Workzone]
Administrationen indstiller til udvalget for trafik og regional udvikling:
Region Hovedstaden godkendte den 30. januar 2024 den regionale udviklingsstrategi for 2024 og frem. Med sundhedsreformen blev regionerne frataget muligheden for at arbejde med en regional udviklingsstrategi fra 2026. Administrationen forelægger nu en status for, hvordan regionen vil arbejde videre med de mål og ambitioner for de områder, som efter sundhedsreformen fortsat er en del af regionernes myndighedsopgaver.
I regionens arbejde med regional udvikling er målet, at borgere i alle dele af regionen kan arbejde, uddanne sig og få et godt liv med sundhed, tryghed og livskvalitet. For at sikre en retning for indsatsen har regionerne over årene udarbejdet regionale udviklingsstrategier, som har sat ambitioner og mål for understøtte arbejdet.
Men med Aftale om sundhedsreform 2024 bortfalder regionens opgaver relateret til den regionale udviklingsstrategi og klimaområdet ved udgangen af 2025. Regionerne skal fremadrettet varetage en smallere opgaveportefølje end hidtil på det regionale udviklingsområde:
Retning for regional udvikling i Region Hovedstaden i 2026
Bortfaldet har betydning for Region Hovedstadens regionale udviklingsstrategi for 2024 og frem, som blev godkendt af regionsrådet den 30. januar 2024 (bilag 1). Indsatser vedrørende klimatilpasning, energiomstilling og kultur må efter udgangen af 2025 ikke længere være en del af regionens opgaveløsning. Administrationen har derfor i løbet af 2025 haft en proces igang, hvor projekterne er blevet afsluttet eller overført til andre organisationer til videreførsel.
Dog er der en række af mål og ambitioner i strategien, som stadig lægger inden for regionens myndighedsområde efter i krafttrædelsen af sundhedsreformen. Det gælder målene inden for råstofforbrug, jordforurening, kollektiv trafik og uddannelse. De mål vurderer administrationen fortsat er relevante at arbejde, som retning for Region Hovedstadens arbejde i 2026 for regional udvikling. Derfor vil administrationen stadig henvise og indstille beslutninger til politisk beslutning i Region Hovedstaden efter nedenstående mål.
Råstoffer:
Jordforurening:
Kollektiv trafik:
Uddannelse:
[JSAN: Skal der skrives noget ind om de strategiske tilgange? Ift. borgerinvolvering og interregionale/internationale samarbejder?]
Strategier for miljø, mobilitet, uddannelse og det interregionale område i Region Østdanmark
I den kommende Region Østdanmark vil der blive igangsat en proces for at udarbejde strategier, som sætter ny fælles mål og ambitioner for områderne under regional udvikling for et samlet Sjælland.
Ved tiltrædelse af indstillingen tages det til efterretning, at Region Hovedstaden fortsat vil arbejde med de ambitioner og mål opsat i den regionale udviklingsstrategi for de områder, hvor regionen fortsat har en myndighedsopgave efter sundhedsreformen.
Sagen forelægges udvalget for trafik og regional udvikling den 26. november 2025.
David Meinke/Iben Fibiger
[Sagsummer i Workzone]
Bilag 1: Den_regionale_udviklingsstrategi_2024
Tomt indhold
Tomt indhold
Tomt indhold