Udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen - mødesager

Punkter på dagsordenen

  1. Godkendelse af dagsorden
  2. Beslutning: Anmodning om foretræde
  3. Beslutning: Anmodning om foretræde
  4. Beslutning: Flytning af speciallægepraksis indenfor øre-næse-hals specialet
  5. Beslutning: Dispensation for tilgængelighed i forbindelse med flytning af almen praksis
  6. Orientering: Oplæg fra Sundhedsdatastyrelsen om "Sundhedsdata på tværs"
  7. Beslutning: Igangsættelse af indsats ’direkte henvisning fra fodterapeut til sårbehandling’
  8. Beslutning: Kriterier for nynedsættelser på fysioterapeutområdet
  9. Beslutning: Udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsnets mødedatoer for 2026
  10. Orientering: Nye rammer for kapacitetsplanlægning i det almenmedicinske tilbud
  11. Orientering: Status på gennemførelse af budgetinitiativ om udkørende røntgenfunktion
  12. Aktuel orientering
  13. Eventuelt
  14. Underskriftsark

Medlemmer

1. Godkendelse af dagsorden

INDSTILLING

Administrationen indstiller overfor udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen: 

POLITISK BEHANDLING

Godkendt.

Sadek Al-Amood (F) og Christine Dal Thrane (V) deltog ikke i sagens behandling.

JOURNALNUMMER

24077452

2. Beslutning: Anmodning om foretræde

3. Beslutning: Anmodning om foretræde

POLITISK BEHANDLING (offentlig)

Godkendt.

Sadek Al-Amood (F) og Christine Dal Thrane (V) deltog ikke i sagens behandling.

4. Beslutning: Flytning af speciallægepraksis indenfor øre-næse-hals specialet

POLITISK BEHANDLING (offentlig)

Godkendt, idet der meddeles tilladelse til flytning af praksis.

Sadek Al-Amood (F) og Christine Dal Thrane (V) deltog ikke i sagens behandling.

5. Beslutning: Dispensation for tilgængelighed i forbindelse med flytning af almen praksis

POLITISK BEHANDLING (offentlig)

Formanden satte indstillingen til afstemning:
For stemte: A (3), B (2), C (2), i alt 7.
Imod stemte: Ø (1), i alt 1. 
Undlod at stemme: F (1), i alt 1. 
I alt 9.
Indstillingen var herefter godkendt.

Sadek Al-Amood (F) og Christine Dal Thrane (V) deltog ikke i sagens behandling.

6. Orientering: Oplæg fra Sundhedsdatastyrelsen om "Sundhedsdata på tværs"

INDSTILLING

Administrationen indstiller til udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen:

POLITISK BEHANDLING

Taget til efterretning.

Sadek Al-Amood (F) og Christine Dal Thrane (V) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

Det er et centralt element i sundhedsreformen at styrke det nære og sammenhængende sundhedsvæsen. Sundhedsdatastyrelsen har lanceret værktøjet "Sundhedsdata på tværs", der samler sundhedsdata fra hospitaler, almen praksis og udvalgte kommunale indsatser. Udvalget vil med denne sag få en orientering om "sundhedsdata på tværs".

På mødet vil der være oplæg fra Sundhedsdatastyrelsen v. fuldmægtig Alexander La Cour og Afdelingschef Mette Keis fra Afdeling for analyse, statistik og økonomi. 

SAGSFREMSTILLING

Sundhedsdata på tværs

"Sundhedsdata på tværs" har til formål at skabe bedre overblik over populationer på tværs af sektorer -  hospitaler, almen praksis og kommuner - for at understøtte tværsektorielt samarbejde og kvalitetsudvikling. "Sundhedsdata på tværs" kan være med til at skabe fælles dialog mellem sektorerne og dermed forbedre planlægning og kvalitet til gavn for sammenhæng i borgernes sundhedstilbud. Konkret vil de kommende sundhedsråd kunne anvende "Sundhedsdata på tværs" til koordinering af lokale indsatser mhp. at styrke det nære sundhedsvæsen og sikre bedre sammenhæng lokalt.

Oplæg fra Sundhedsdatastyrelsen

På møde vil repræsentanter fra Sundhedsdatastyrelsen præsentere pointer i anvendeligheden af "Sundhedsdata på tværs" og orientere om kommende udviklingstiltag. 

Der vil i forlængelse af oplægget være mulighed for at stille spørgsmål og drøfte oplægget.

KONSEKVENSER

Hvis udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen tiltræder indstillingen, vil oplægget om "sundhedsdata på tværs" være taget til efterretning. 

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen den 26. august 2025.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Charlotte Hosbond/Conni Christiansen

JOURNALNUMMER

23028647

7. Beslutning: Igangsættelse af indsats ’direkte henvisning fra fodterapeut til sårbehandling’

INDSTILLING

Administrationen indstiller til udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen:

POLITISK BEHANDLING

Godkendt.

Sadek Al-Amood (F) og Christine Dal Thrane (V) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

Regionsrådet besluttede den 4. februar 2025 at fremme et medlemsforslag fra Det Radikale Venstre vedrørende direkte henvisning fra fodterapeut til sårbehandling (se bilag 1 og 2).

Med nærværende sag forelægges udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen en realitetsbehandling af medlemsforslaget.

SAGSFREMSTILLING

Administrationen vil på baggrund af medlemsforslaget igangsætte en indsats, der skal give fodterapeuter mulighed for at kunne henvise direkte til sårbehandling på et sårambulatorium eller evt. anden relevant hospitalsafdeling. Indsatsen vil blive udviklet og implementeret i overensstemmelse med intentionen i sundhedsreformen. Administrationen vil løbende være i dialog og samarbejde med Region Sjælland om indsatsen og implementeringen heraf. Derudover vil indsatsen indgå som en del af regionens reformarbejde.

Administrationen har tidligt i denne proces været i dialog med Region Syddanmark, der allerede har indført, at praktiserende fodterapeuter har mulighed for at henvise direkte til sårbehandling på et hospital. På baggrund af disse drøftelser samt af en drøftelse med personale fra Videnscenter for sårheling Bispebjerg Hospital foreslås følgende:

Administrationen lægger op til, at der for hvert planområde minimum er én relevant hospitalsafdeling, hvor fodterapeuter fra området kan henvise til.

Når første udkast til de kliniske og arbejdsgangsmæssige retningslinjer foreligger, vil disse blive sendt i høring forventeligt Q1 2026 hos følgende:

Herefter skal udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen anbefale overfor forretningsudvalget og regionsrådet, at indsatsen kan implementeres.

Som led i implementering af indsatsen vil der blive gennemført undervisning af praktiserende fodterapeuter samt af personalet på hospitalerne på de relevante ambulatorier og evt. afdelinger i de nye arbejdsgange. Danske Fodterapeuter vil blive indtænkt i udarbejdelsen af undervisningsmateriale.

Administrationen bemærkninger:

Administrationen er enig i behovet for implementering af indsatsen.

Det er allerede en målsætning i Region Hovedstadens praksisplan for fodterapi 2023, at fodterapipraksis samarbejder med kommuner og sårambulatorier om at sikre den bedst mulige behandling for patienter med fodsår. Herunder at muligheden for at fodterapeuter kan henvise patienter med særligt alvorlige sår direkte til sårbehandling skal undersøges.

Administrationen har derfor allerede opmærksomhed på området.

I Region Syddanmark har man netop indgået en lokalaftale, der giver mulighed for, at praktiserende fodterapeuter kan henvise direkte til et sårambulatorium. Fodterapeuterne modtager ikke honorar for at henvise til behandling på sårambulatorium. PLO har godkendt aftalen uden indsigelser.  

KONSEKVENSER

Hvis udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen tiltræder indstillingen, vil det være godkendt, at planlægning af indsatsen ’direkte henvisning fra fodterapeut til sårbehandling’ startes op.

ØKONOMI

Forventeligt vil de økonomiske omkostninger forbundet med de nye arbejdsgange (herunder IT-løsninger) være minimale. Der vil skulle afsættes økonomi til fx udarbejdelse af undervisningsmateriale og undervisning. De nærmere udgifter ved gennemførsel af projektet vil blive forelagt sammen med den endelige beslutning om implementering af indsatsen.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen den 26. august 2025.

Når de kliniske og arbejdsgangsmæssige retningslinjer foreligger, herunder afklaring af økonomi, vil udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen få forelagt en sag til beslutning forventeligt Q1 2026. Den endelig godkendelse af implementeringen og økonomien vil også blive forelagt forretningsudvalget og regionsådet. 

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Charlotte Hosbond/Tine Eja Bonke

JOURNALNUMMER

25020125

Bilag

Bilag 1: Medlemsforslag regionsrådsmøde d. 4. februar 2025

Bilag 2: Faktuelle bemærkninger til medlemsforslag om direkte henvisning ... (D13652671)

8. Beslutning: Kriterier for nynedsættelser på fysioterapeutområdet

INDSTILLING

Administrationen indstiller til udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen:

  1. at godkende krav og kriterier for ansøgere til nynedsættelse indenfor fysioterapi
  2. at godkende sammensætningen af bedømmelsesudvalget

POLITISK BEHANDLING

Godkendt med enkelte bemærkninger.

Sadek Al-Amood (F) og Christine Dal Thrane (V) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

I efteråret 2023 blev der indgået en ny overenskomstaftale for fysioterapi, hvor det er aftalt at udvide kapaciteten gennem nedsættelse af nye ydrenumre. I den nye overenskomst er der også indført et nyt og mere fast defineret kapacitetsbegreb inden for fysioterapi, som giver bedre mulighed for vurdering og planlægning af kapaciteten.

På mødet d. 24.10.2024 godkendte udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen de økonomiske rammebetingelser for kapacitetsudvidelse indenfor fysioterapi. Udvalget godkendte desuden en model for kapacitetsvurdering, i forbindelse med udmøntning af kapacitet til nynedsættelser indenfor almindelig fysioterapi.

Med udgangspunkt i den aktuelle kapacitet - ud fra det nye kapacitetsbegreb - skal regionerne og kommunerne inden 1. juli 2025 have revideret praksisplanens afsnit om kapacitet og tage stilling til udmøntning af nye kapaciteter. Regionsrådet godkendte den reviderede praksisplan på møde den 17. juni 2025 og 23 af de 29 kommuner i regionen har pr. 1. juli ligeledes godkendt den reviderede plan. Planen forventes endeligt godkendt i alle kommuner inden udgangen af august måned.

Udvalget forelægges nærværende sag med henblik på at godkende kriterierne til bedømmelse af ansøgere af de nye kapaciteter, samt for at træffe beslutning om sammensætningen af et bedømmelsesudvalg.

SAGSFREMSTILLING

Kapacitetsudvidelser som følge af revision af praksisplan

Med godkendelsen af det reviderede kapacitetsafsnit i praksisplan for fysioterapi er det vedtaget at udmønte 11,3 kapacitet for vederlagsfri fysioterapi og 13,5 kapacitet for almen fysioterapi til nynedsættelser, svarende til 25 nye ydernumre. Der er med revisionen af praksisplanen også taget stilling til, i hvilke områder kapaciteten udvides.

I forbindelse med kapacitetsudvidelsen skal der fastsættes kriterier for bedømmelse af ansøgere til de nye ydernumre. Disse kriterier skal sikre en objektiv og retfærdig vurdering af ansøgerne.

Kriterier til nynedsættelse

På baggrund af drøftelser i samarbejdsudvalget for fysioterapi, foreslår administrationen at alle ansøgninger skal leve op til følgende kriterier for at kunne komme i betragtning til nynedsættelse:

Nedenstående punkter er administrationens forslag til yderligere kriterier der vægter positivt i udvælgelsesprocessen.

Der foretages en helhedsvurdering ud fra de nævnte krav og kriterier.

For at understøtte kontinuitet, ønsker administrationen at der lægges en restriktion ind, der skal sikre at de nye ydernumre ikke kan videresælges i fx to år efter aktivering af kapaciteterne. Vilkår herfor skal afklares nærmere med overenskomstens parter.

Pulje til opnormering af lavt limiterede klinikker

I forbindelse med overgangen til ny overenskomst er omkring 10 klinikker blevet limiteret meget lavt. Det er med godkendelsen af den reviderede praksisplan vedtaget at reservere én kapacitet for vederlagsfri fysioterapi og én kapacitet for almen fysioterapi, til opnormering af disse klinikker.

Klinikkerne får mulighed for at ansøge om opnormering med henblik på at opnå en højere grad af økonomisk bæredygtighed, og dermed understøtte den samlede kapacitetsdækning.

Ansøgningerne skal indeholde relevant redegørelse og motivation for, hvorfor man søger om opnormering. Administrationen kontakter de pågældende klinikker. Hvis det vurderes muligt, indføres en tilsvarende restriktion vedr. videresalg, såfremt overenskomstparterne indgår aftale herom.

Bedømmelsesudvalg

Der nedsættes et bedømmelsesudvalg der har til ansvar at vurdere og udvælge, hvilke fysioterapeuter, der skal have tildelt de ledige kapaciteter ud fra de indkomne ansøgninger og på baggrund af ovenstående kriterier.

Det foreslås at udvalget bliver sammensat af to repræsentanter for Center for Sundhed og en repræsentant for det fælleskommunale sundhedssekretariat. I bedømmelsen af ansøgere til hhv. Københavns Kommune og Brøndby Kommune, ønsker de to kommuner dog selv stille med en repræsentant som vil erstatte repræsentanten for det fælleskommunale sundhedssekretariat.

Videre proces

Inden de nye ydernumre kommer i opslag, skal det afklares mellem overenskomstparterne, om der kan indføres restriktioner med henblik på at forhindre erhvervelse af ydernumre til videresalg, forventeligt ultimo august 2025.

Bedømmelsesudvalget træffer beslutning om tildeling af ydernumre i slutningen af oktober eller starten af november måned.

De der tildeles et af de nye ydernumre, vil herpå blive inviteret til en onboardingdag, om muligt i starten af december 2025, med henblik på aktivering af de nye kapaciteter fra primo 2026.

KONSEKVENSER

Såfremt indstilling 1 tiltrædes, udarbejdes der med afsæt i de vedtagne kriterier, et opslag for de nye ydernumre.

Såfremt indstilling 2 tiltrædes, vil sammensætningen af bedømmelsesudvalget være godkendt.

KOMMUNIKATION

Opslaget for de nye ydernumre lægges på regionens hjemmeside, forventeligt i starten af september måned, med en ansøgningsfrist på ca. 6 uger. Der samarbejdes med Danske Fysioterapeuter om annoncering for opslaget.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen d. 26. august 2025.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Charlotte Hosbond / TIne Eja Bonke

JOURNALNUMMER

25036613

9. Beslutning: Udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsnets mødedatoer for 2026

INDSTILLING

Administrationen indstiller til udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen:

POLITISK BEHANDLING

Godkendt.

Sadek Al-Amood (F) og Christine Dal Thrane (V) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

De stående udvalg skal hvert år godkende datoer og tidspunkter for udvalgsmøder for det kommende år. Med denne sag forelægges udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen forslag til mødedatoer i udvalget for 2026.

2026 bliver et overgangsår, hvor de stående udvalg i regionen videreføres. Samtidig etableres der forberedende Regionsråd, forretningsudvalg og sundhedsråd i den kommende Region Østdanmark.

SAGSFREMSTILLING

Udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen træffer for hvert regnskabsår beslutning om, hvor og hvornår udvalgets møder skal holdes, jf. forretningsordenen. Det er dog hensigtsmæssigt, at udvalgets mødedatoer for 2026 tager hensyn til forretningsudvalgets og regionsrådets øvrige mødeplanlægning. Derudover er der også en væsentlig hensyntagen til fusionen mellem Region Hovedstaden og Region Sjælland.

I overgangsåret 2026 videreføres de stående udvalg, således disse kan varetage driftsopgaver parallelt med, at de forberedende politiske organer behandler sager vedrørende dannelse af Region Østdanmark. Sameksistensen af både videreførte fora og forberedende fora betyder, at overgangsåret risikerer at blive meget intensivt i forhold til møder. Det må samtidig forventes, at i takt med at fusionen nærmer sig, vil driftssager i de videreførte organer mindskes og forberedelsessager i de nye politiske organer højnes. Derfor forventes der at være et faldende behov for mødeaktivitet i de videreførte organer. Derfor lægger administrationen op til, at forretningsudvalget og regionsrådet beder de stående udvalg tilrettelægge en mødeplan ud fra følgende principper:

På den baggrund lægges der op til følgende mødedatoer for udvalget i det nære og sammenhængende sundhedsvæsen i 2026:

07-01-2026 kl. 13:00 - 15:00
04-03-2026 kl. 13:00 - 15:00
06-05-2026 kl. 13:00 - 15:00
19-08-2026 kl. 13:00 - 15:00
07-10-2026 kl. 13:00 - 15:00

Vedhæftet som bilag ses den samlet mødeplan for de politiske udvalg for 2026.

KONSEKVENSER

Hvis udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen tiltræder indstillingen, vil forslag til udvalgets mødedatoer for 2026 være godkendt. 

KOMMUNIKATION

De vedtagne datoer for møder i udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen for 2026 vil blive offentliggjort på regionens hjemmeside.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen den 26. august 2025.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Charlotte Hosbond / Kamilla Burskov Kjærgaard

JOURNALNUMMER

25044954

Bilag

Bilag 1: Mødeplan 2026

10. Orientering: Nye rammer for kapacitetsplanlægning i det almenmedicinske tilbud

INDSTILLING

Administrationen indstiller til udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen:

POLITISK BEHANDLING

Taget til efterretning.

Sadek Al-Amood (F) og Christine Dal Thrane (V) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

I forbindelse med sundhedsreformens implementering sker der mange ændringer på praksisområdet, herunder særligt i almen praksis. Regionsrådet er tidligere blevet orienteret om regionens overordnet organisering af arbejdet med sundhedsreformen.

Udvalget er tidligere blevet orienteret mundtligt om de kommende ændringer på praksisområdet. Med denne sag præsenteres udvalget for første gang for nogle konkrete ændringer, som skal understøtte udvalgets fremtidige beslutninger på området.

Den 3. juli 2025 trådte en ny bekendtgørelse om den nationale model for fordeling og styring af lægekapaciteter i det almenmedicinske tilbud i kraft (Bekendtgørelse om den nationale model for fordeling og styring af lægekapaciteter i det almenmedicinske tilbud).

Udvalget orienteres her om de nye rammer for kapacitetsplanlægning, de kapacitetsmæssige konsekvenser samt forventelig proces for fastsættelse af nye patienttal og dialog med klinikker.

Udvalget vil fremadrettet blive forelagt sager vedrørende den nye kapacitetsmodel og andre ændringer i forbindelse med sundhedsreformen, når det findes relevant.

SAGSFREMSTILLING

Med bekendtgørelsen vil den nye statslige fordelingsmodel fremover fastsætte den overordnede nationale fordeling af lægekapaciteter ud fra befolkningens behandlingsbehov. Fordelingen vil ske inden for hvert af de kommende i alt 17 sundhedsråds geografiske områder (nationalt).

Kompetencefordelingen for lægedækning

Med den nationale fordelingsmodel fastlægger staten de overordnede rammer for lægedækningen. Modellen vil fungere som det primære styringsværktøj til at fordele og styre lægekapaciteter på tværs af landet. Dette erstatter den hidtidige regionale kapacitetsplanlægning, hvor regionen havde kompetence til at sikre lægedækningen ved selvstændigt at fordele kapaciteter.

Baseret på den nationale fordelingsmodel skal regionerne, og fra 2027 sundhedsrådene, sikre en hensigtsmæssig fordeling af lægekapaciteter inden for sundhedsrådenes geografiske områder. Regionen skal også fastsætte patienttal for hver klinik baseret på patientsammensætning og lokale forhold.

Kapacitetsstyring

Det er fremover kun muligt for regionen at udmønte nye kapaciteter, hvis den nationale fordelingsmodel viser, at der mangler kapacitet. Dog er der mulighed for undtagelser i ekstraordinære situationer, såsom høj befolkningstilvækst, og i en periode frem til den 1. januar 2027 på ikke-bofaste øer, hvis det anses som nødvendigt.

Regionen er ikke forpligtet til aktivt at udmønte kapaciteter svarende til det antal kapaciteter, der ’mangler’ i de enkelte områder jf. beregningerne i den nationale model. Regionen er tilsvarende ikke forpligtet til aktivt at reducere kapaciteten svarende til det antal kapaciteter, der er ’i overskud’ i de enkelte områder jf. beregningerne i den nationale model.

Regionen er forpligtet til at inddrage PLO-Hovedstaden og kommunerne for at sikre en koordineret tilgang til fordelingen af lægekapaciteter.

Med den nye bekendtgørelse er praksisplanen for det almenmedicinske tilbud, der tidligere blev udarbejdet af regionen i samarbejde med PLO Hovedstaden og kommunerne, udfaset per 1. juli 2025.

Kapacitetsmæssige konsekvenser for Region Hovedstaden

Den nationale fordelingsmodel skal forstås således at den fastsætter en ’idealfordeling’ af kapaciteten med udgangspunkt i den nationale vurdering af patienttyngden i hvert sundhedsråds geografiske område.

Fordelingen, ifølge den nationale model, indikerer, at der er områder i regionen, der har overskud af kapacitet i forhold til behovet. Samtidig er der andre områder, der har indikeret underskud af kapacitet.

De kapacitetsmæssige konsekvenser af den nye nationale fordelingsmodel fordelt på sundhedsråd i 2025 ses i tabel 1 nedenfor:

Tabel 1: Konsekvenser af den nye nationale kapacitetsfordeling pr. sundhedsråd i Region Hovedstaden

Sundhedsråd

Antal kapaciteter i forskel (2025)

Nordsjælland

+7

Hovedstaden Nord

-32

Hovedstaden Syd og Vest

+9

Hovedstaden

-14

Kilde: BEK nr 975 af 30/06/2025, bilag 4 og LUNA ADM udtræk d. 8. juli 2025.

I Sundhedsråd Hovedstaden Nord, hvor der er størst ’overskud’ af kapacitet i forhold til den nationale model, kan der ikke udmøntes nye kapaciteter og det forventes, at klinikkerne i dette sundhedsrådsområde skal have flere patienter tilknyttet fremover. Til gengæld vil antallet af kapaciteter i Sundhedsråd Nordsjælland og Sundhedsråd Hovedstaden Syd og Vest skulle øges i følge den nye model.

Den nye model fordeler også kapaciteter på kommuneniveau. Kommunefordelingen i den nye model svarer til regionens tidligere planlægningsområder, med undtagelse af Københavns Kommune, der behandles som ét samlet område. I den tidligere regionale planfordeling har Københavns kommune været opdelt i planlægningsområder svarende til bydelene i kommunen. I bilag 2 ses konsekvenserne fordelt på kommuneniveau for hhv. 2025 og 2026.

Fastsættelse af patientantal

Regionen får kompetence til at fastsætte minimumspatienttal for hver klinik baseret på borgernes sygdomsvægt, som bliver estimeret i den nationale kapacitetsmodel. Regionerne har mulighed for at afvige fra modellens estimater, som i denne henseende er vejledende. Regionerne skal derudover sikre dialog med læger ved væsentlige ændringer af patienttal, inden den endelige beslutning tages.

Dialog om fastsættelse af patienttal

Med bekendtgørelsen er regionen forpligtet til at oplyse de praktiserende læger om Sundhedsdatastyrelsens beregninger for klinikkens vejledende patienttal og forventet proces for dialog senest 1. september 2025.

Et brev med indledende orientering om den kommende fastsættelse og dialog om minimumspatienttal er sendt til de praktiserende læger primo august 2025 (se bilag 3).

Indenrigs- og sundhedsministeriet har udarbejdet en FAQ om implementering af den natinonale fordelingsmodel for læger i det almenmedicinske tilbud, som kan være med til at besvare eventuelle spørgsmål (se bilag 4).

I implementeringen af de nye rammer for kapacitetsplanlægning og fastsættelse af patienttal er det for administrationen, nødvendigt med politisk uddelegering af kompetenceansvaret. Med omstillingen til de nye rammer skal der tages stilling til kompetencefordelingen i den konkrete håndtering af kapacitetsstyringen, fastsættelsen af patienttal per klinik, samt processen og kriterierne for dialogen med klinikkerne.

Udvidet mulighed for etablering af flere og nye klinikformer

Med ændringerne i sundhedsloven, der trådte i kraft den 1. juli 2025, får regionen kompetence til at etablere og drive permanente regionsklinikker uden først at skulle afsøge muligheden for at afsætte ydernumre til privatpraktiserende læger. Samtidig fritages regionen fra forpligtelsen til at overdrage regionsklinikker til privatpraktiserende læger efter fire års drift.

Ændringerne giver regionen større fleksibilitet til at sammensætte det almenmedicinske tilbud ud fra lokale behov.

Orientering om lovpakke 2b

Til orientering oplyses det, at lovpakke 2b om forslag til lov om ny organisering af det almenmedicinske tilbud har været i høring frem til 21. august 2025. Lovpakken indeholder forslag til:

Centralt i den nye organisering af de almenmedicinske tilbud bliver en national opgavebeskrivelse, der opstiller nationale krav for almenmedicinske tilbud. Opgavebeskrivelsen vil indeholde en myndighedsrettet del (opgavebeskrivelse) og en klinikrettet del (basisfunktionen). Alle almenmedicinske tilbud uanset ejerform er forpligtiget til at leve op til kravene i opgavebeskrivelsen.

Opgavebeskrivelsen udarbejdes af Sundhedsstyrelsen. Den forventes at blive sendt i officiel høring i september. Den vil være gældende fra 1. januar 2027.

Sagens videre forløb

Administrationen vil i efteråret forelægge en delegationssag til Regionsrådet. Dette er med henblik på, at der uddelegeres beslutningskompetence i forhold til processen og kriterierne for den kommende dialog med klinikkerne samt bestemmelsen af de individuelle patienttal, hvor regionen har den endelig beslutningskompetence. På baggrund af Regionsrådets delegation af beslutningskompetence, vil der blive udarbejdet en sag til mødet i udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen den 25. november 2025. Her vil udvalget blive forelagt de forskellige forventelige scenarier for kapacitetsfordelingen på baggrund af de nye patienttal og rammer for kapacitetsplanlægning.

KONSEKVENSER

Hvis udvalget tiltræder indstillingen, vil de nye rammer for kapacitetsplanlægning i det almenmedicinske tilbud, være taget til efterretning.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen den 26. august 2025.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Charlotte Hosbond / Tine Eja Bonke

JOURNALNUMMER

25057718

Bilag

Bilag 1: Bilag 1_ Kort over sundhedsrådsområder

Bilag 2: Bilag 2_ Aktuel vs. national lægekapacitetsfordeling opdelt på sundhedsråd

Bilag 3: Bilag 3_Informationsbrev om patienttal

Bilag 4: FAQ om implementering af den natinonale fordelingsmodel for læger i det almenmedicinske tilbud

11. Orientering: Status på gennemførelse af budgetinitiativ om udkørende røntgenfunktion

INDSTILLING

Administrationen indstiller over for udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen:

POLITISK BEHANDLING

Taget til efterretning.

Sadek Al-Amood (F) og Christine Dal Thrane (V) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

I Region Hovedstadens budgetaftale for 2025 er der afsat 0,9 mio. kr. i år og 1,5 mio. kr. varigt fra 2026 til en udkørende røntgenfunktion til plejehjem og botilbud. Budgetinitiativet taler ind i sundhedsreformens intentioner om, at hospitalerne skal have udgående funktioner til understøttelse af det nære sundhedsvæsen.

Udvalget får med sagen en status på etablering en udkørende røntgenfunktion.

SAGSFREMSTILLING

Et tilbud om mobil røntgen til de ældre og mest sårbare borgere, der er bosat på plejehjem eller andre typer af botilbud, forventes at skabe en stor værdi for disse borgere. Tilbuddet vil bidrage til, at sårbare borgere – fx borgere med demens - i videst muligt omfang kan blive i trygge omgivelser og undgå hospitalsophold, når det er muligt.

Herlev og Gentofte Hospital, Afdeling for Røntgen og Skanning har tilbudt at huse og drive ordningen med mobil røntgen. Etablering af funktionen indebærer anskaffelse af en specialbygget bil med et mobilt røntgenapparat, som bemandes af radiograf. Der indhentes tilladelse fra Sundhedsstyrelsen, Strålebeskyttelse, til anvendelse af mobilt røntgenapparatur.

Etableringen af funktionen trækker på erfaringer fra Region Syddanmark, hvor man i en årrække har haft en udkørende røntgen på Kolding Sygehus, der kører i Sygehus Lillebælts optageområde.

Opstart af mobil røntgen

Det indgår i Region Hovedstadens budgetaftale, at den mobile røntgenhed i første omgang skal køre i to planområder. For at opnå erfaringer, planlægger Herlev og Gentofte Hospital at starte funktionen op i planområde Midt, hvor der skal indhentes erfaringer med afgrænsning af målgruppen, hvilke typer af undersøgelser som kan foretages i ordningen, hvilken aktivitet der kan rummes indenfor den bevilgede økonomi, samt organiseringen og samarbejdet med kommunerne og almen praksis. Mobil røntgen forventes at starte op i efteråret 2025 med udkørsel til plejehjem. Efter ca. 3 måneder evaluerer Herlev og Gentofte Hospital foreløbigt med henblik på udvidelse med et yderligere planområde. Endvidere vurderes muligheder for udvidelse af funktionen til botilbud.

Borgeren skal være bosiddende på plejehjem eller andet botilbud med plejepersonale til stede, der kan hjælpe i forbindelse med røntgenundersøgelsen. Der skal være adgangsforhold, der muliggør udførelse med mobilt røntgenapparatur.

Herlev og Gentofte Hospitals mobile røntgen forventes at lave røntgenundersøgelse af skelettet (knogler) undtaget røntgen af rygsøjlen og kraniet. Røntgen af lungerne for specifikke indikationer er også del af tilbuddet.

Samarbejde kommunerne og almen praksis

Etablering af den udkørende røntgenfunktion sker i samarbejde med kommunerne i planområde Midt og almen praksis. Der skal med inddragelse af kommunerne udarbejdes en oversigt over, hvilke kommunale plejecentre og botilbud, som skal omfattes af ordningen. Det skal sikres, at adgangskravene er opfyldt, og at der kan være personale til stede til at hjælpe med håndtering af beboeren.

Det vil være almen praksis, som henviser til mobil røntgen ud fra fastsatte faglige kriterier. Plejehjemspersonale ringer til radiografvagten og aftaler tidspunkt for røntgenundersøgelsen. Radiografvagten kører ud til borgeren, tager billederne og sender dem til beskrivelse. Svaret på røntgenundersøgelsen kommer til henvisende læge som vanligt. Ved undersøgelser, hvor henvisninger sendes som akutte, laves beskrivelse, imens radiografen stadig er ved borgeren og radiografen formidler mundtligt resultat (beskrivelse) af undersøgelse til personalet på plejehjem/bosted, der håndterer det videre forløb i samarbejde med henvisende læge.

KONSEKVENSER

Hvis udvalget tiltræder indstillingen, er status på gennemførelse af budgetinitiativet om udkørende røntgenfunktion, taget til efterretning.

RISIKOVURDERING

Forudsætning for, at mobil røntgen kan etableres og idriftsættes i efteråret 2025 er, at det er muligt at anskaffe specialbygget bil og udstyr som planlagt, og garageforhold kan tilpasses, så bil og udstyr kan parkeres under temperaturregulerede forhold. Status pr. juli på anskaffelse af bil er, at tilbud er indhentet, og at ordre snarligt forventes afgivet.

ØKONOMI

Center for Økonomi bemærker, at udgifterne til forsøget skal holdes indenfor det afsatte budget. På nuværende tidspunkt er udgifterne til forsøget ikke fuldt afklaret, herunder udestår endelig afklaring af udgifter til tilpasning af garage. Der skal vælges en model, som holder sig indenfor det afsatte budget. Driftsbudget skal kunne dække alle udgifter til leasingaftale på bil og røntgenudstyr samt udgifter til brændstof, vask mv. til bilen. Forsøget skal bemandes indenfor den afsatte normering, dvs. der ikke nødvendigvis kan være drift på alle hverdage.

KOMMUNIKATION

Regionen vil i løbet af efteråret 2025 iværksætte en informationsindsats overfor almen praksis og kommuner for at udbrede kendskab om den mobile røntgenhed, procedure for henvisning mv. Der iværksættes endvidere en presseindsats i forbindelse med opstart af funktionen.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen d. 26. august 2025. Udvalget orienteres forud for opstart af den udkørende røntgenfunktion.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Charlotte Hosbond / Thomas Pihl

JOURNALNUMMER

14353692

12. Aktuel orientering

INDSTILLING

Administrationen indstiller overfor udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen:

POLITISK BEHANDLING

Taget til efterretning.

Sadek Al-Amood (F) og Christine Dal Thrane (V) deltog ikke i sagens behandling.

SAGSFREMSTILLING

Der er på udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsens møder et fast punkt, hvor administrationen orienterer om aktuelle sager.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen den 26. august 2025.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Charlotte Hosbond/Kamilla Burskov Kjærgaard

JOURNALNUMMER

24077452

13. Eventuelt

Eventuelt

.

14. Underskriftsark

.

Udvalget for det nære og sammenhængende sundhedsvæsen - meddelelser

Punkter på dagsordenen

  1. Midlertidig tilladelse til flytning af praksis mellem planlægningsområder
  2. Forlængelse af frist for aktivering af lægekapacitet, Gladsaxe Kommune
  3. Forlængelse af frist for aktivering af lægekapacitet, Egedal Kommune

Medlemmer

1. Midlertidig tilladelse til flytning af praksis mellem planlægningsområder

2. Forlængelse af frist for aktivering af lægekapacitet, Gladsaxe Kommune

3. Forlængelse af frist for aktivering af lægekapacitet, Egedal Kommune