Administrationen indstiller, at forretningsudvalget over for regionsrådet anbefaler:
1. at godkende at administrationen tager afsæt i følgende nye forslag til målsætninger og løsninger for at forbedre den samlede kapacitet i de medicinske specialer
a. At der ved den kommende kapacitetsfremskrivning for regionens somatiske hospitaler frem til 2025 er særskilt fokus på kapacitetsbehovet på det medicinske område.
b. At sengekapaciteten skal udnyttes endnu bedre.
c. At den ambulante kapacitet skal udnyttes endnu bedre.
d. At der skal sikres mere ensartede ansættelsesforhold for speciallæger på regionens medicinske afdelinger, herunder mere ensartet vagtbelastning. Undersøgelse af muligheder iværksættes.
e. At der sikres en tæt kobling mellem de internmedicinske specialer og modtagelsen af medicinske patienter i akutmodtagelse/akutklinik.
f. At muligheder inden for nuværende overenskomster og arbejdstidsaftaler undersøges med henblik på at understøtte variationen i patientindtaget, bl.a. fra sommer til vinter.
g. At muligheder for mere fleksibel kapacitetsudnyttelse på tværs af hospitaler/planområder undersøges.
2. at orientering om at administrationen arbejder videre med følgende allerede besluttede målsætninger og løsninger for at forbedre den samlede kapacitet i de medicinske specialer og sikre sammenhængen til indsatser i kommuner og almen praksis tages til efterretning:
h. At der i regi af det igangværende benchmark-projekt der speciale for speciale fokuseres på sammenlignende analyser mellem hospitaler, herunder fx i forhold til liggetider og ambulatoriebesøg med henblik på at skabe kapacitet til flere patienter. (jf. budgetaftale for 2016)
i. At arbejdsmiljøet på de akutmedicinske afdelinger skal styrkes, vold mod personalet skal forebygges og der skal sikres den nødvendige støtte i forbindelse med følelsesmæssige spidsbelastninger. (jf. budgetaftale for 2016)
j. At der for at fastholde og rekruttere erfarent personale til de medicinske afdelinger udarbejdes en model for at styrke kompetenceudviklingen og pleje og omsorg på de medicinske afdelinger. (jf. budgetaftale for 2016)
k. At regionen forventer, at kommunerne sikrer, at de har relevante og tilstrækkelige tilbud til borgere, der er færdigbehandlede på hospitalet. Regionen vil tage initiativ til en dialog med de enkelte kommuner herom. (jf. budgetaftalen for 2016; Sundhedsaftale 2015-2018; Praksisplan for Almen Praksis 2015-2019)
l. At regionen med relevante parter vil indgå aftale, som understøtter let adgang til rådgivning og specialviden i konkrete tværsektorielle forløb for borgere med komplekse pleje- og rehabiliteringsbehov. (jf. Sundhedsaftale 2015-2018; Praksisplan for Almen Praksis 2015-2019)
m. At regionen arbejder videre med at udvikle og implementere almen praksis’ adgang til diagnostisk bistand af høj kvalitet, så almen praksis kan varetage rollen som tovholder. (jf. Praksisplan for Almen Praksis 2015-2019)
n. At region og kommuner udarbejder en overordnet ramme for samarbejdet mellem behandlingsansvarlige læger og kommunale medarbejdere, når de kommunale medarbejdere udfører lægelige ordinationer i hjemmesygeplejen og på kommunale tilbud. (jf. Sundhedsaftale 2015-2018)
Administrationens har udarbejdet vedlagte rapportudkast om den samlede kapacitet i de medicinske specialer og sammenhængen til indsatser i kommuner og almen praksis. Der er desuden vedlagt et oversigtsskema med rapportens forslag til målsætninger og løsninger. Rapporten blev præsenteret for Regionsrådet på et temamøde den 23. februar 2016.
Nedenfor fremgår resumé af oplægget.
Organisering med fokus på at understøtte funktioner i patientens forløb
Udgangspunktet for alle hospitalerne er, at den sundhedsfaglige organisering skal understøtte patientens forløb og forløbstankegangen. For hospitalerne er der fokus på at varetage funktionerne i patientforløbet med de rette kompetencer og at sikre sammenhæng mellem funktionerne. De enkelte hospitalers rammer er forskellige og påvirker dermed mulighederne for organisering, men samme funktioner kan varetages under forskellige organiseringsmodeller.
I Region Hovedstaden er der både brede medicinske afdelinger, der varetager flere medicinske specialer samt mere specialiserede afdelinger, der kun varetager ét enkelt speciale. Endvidere er der afdelinger, der dækker en matrikel og afdelinger, der går på tværs af hospitalets matrikler. Det enkelte hospital beslutter i stort omfang, hvordan hospitalets afdelinger er organiseret, herunder afdelingsledelsens spænd over specialer. Der er en lang række faktorer, der udgør rammerne for de enkelte hospitalers mulighed for organisering af de medicinske afdelinger, herunder fx fysiske forhold og rekrutteringssituationen. De medicinske afdelinger på regionens hospitaler er givet de forskellige rammer organiseret forskelligt, og der er styrker og svagheder ved de forskellige modeller.
Samlet set har hospitalsfusionerne med større organisatoriske enheder muliggjort flere forskellige modeller for organisering af de medicinske afdelinger og understøttelse af sammenhæng i patientforløb, høj kvalitet i behandlingen og en hensigtsmæssig udnyttelse af kapaciteten.
På baggrund af rapporten er der ikke grundlag for at anbefale en organiseringsmodel frem for en anden. Et væsentligt hensyn i organiseringen er dog, at der er en tæt kobling mellem de internt medicinske specialer og modtagelsen af medicinske patienter i akutmodtagelsen/akutklinikken.
I dag er der inden for hvert planområde en Central Visitationsenhed, der formidler akutte og elektive henvisninger fra praktiserende læger samt indlæggelser via Akuttelefonen 1813 til relevante kliniske afdelinger i planområdet. Der findes desuden systemer (elektroniske og organisatoriske), der giver visse muligheder for overblik over kapacitet og fordeling derefter.
Med Sundhedsplatformen vil det enkelte hospitals akutmodtagelser/akutklinikker få et stærkt forbedret redskab til tidstro at vurdere kapaciteten. En styrkelse af mulighederne for fleksibel kapacitetsudnyttelse kunne være at se på mulighederne for fleksibel kapacitetsudnyttelse på tværs af hospitaler og planområder.
Flere patienter skal igennem hospitalet på kortere tid
Analysen af aktiviteten i de medicinske specialer viser, at der er sket en væsentlig stigning i antallet af unikke patienter, der er udskrevet fra hospital eller har haft ambulante besøg på hospital. Udviklingen går samtidig i retning af færre sengedage og flere ambulante besøg dvs. en omlægning fra behandling under indlæggelse til ambulant behandling. Samtidig falder den gennemsnitlige liggetid. Alt i alt er der således flere patienter, som skal igennem hospitalet på kortere tid.
Der er store forskelle i det gennemsnitlige antal sengedage og det gennemsnitlige antal ambulante besøg pr. patient inden for de forskellige specialer i medicinsk blok. Der ses også forskelle mellem afdelinger inden for samme speciale. Der er bl.a. derfor igangsat et benchmark-projekt, der speciale for speciale vil se nærmere på data, herunder hvordan data kan understøtte videndeling mellem afdelinger om udbredelse af bedste praksis i forhold til såvel patientbehandling som organisering.
Udfordringer med at skabe tilstrækkelig sengekapacitet og ambulant kapacitet til medicinske patienter
Ved seneste opgørelse for oktober 2015, var der 1.565 disponible medicinske senge i Region Hovedstaden. I hvilken grad de disponible senge er i brug og dermed dækker sengebehovet på et givent tidspunkt opgøres ved belægningsgraden. Belægningsgraden viser, at der er udfordringer med at skaffe tilstrækkelig kapacitet til indlagte medicinske patienter. Den samlede gennemsnitlige belægningsprocent inden for de medicinske specialer er generelt under 100, men året rundt ses der overbelagte senge. Overbelagte senge er særligt udtalt i vintermånederne. Endvidere er der store variationer afdelingerne imellem.
En indikator for, om der er kapacitetsudfordringer i ambulant regi er, hvor stor en andel af patienterne, der ikke kan tilbydes udredning og behandling inden for de frister, som gælder i forhold til udredningsretten og behandlingsgarantien. Opgørelser heraf viser, at der er udfordringer med at skaffe tilstrækkelig ambulant kapacitet på regionens hospitaler. Patienterne tilbydes i disse tilfælde i stedet viderevisitering til privat regi i henhold til gældende regler.
Behov for særskilt fokus på det fremtidige kapacitetsbehov i de medicinske specialer
Regionen følger løbende hospitalernes kapacitetsbehov med udgangspunkt i forventninger til den fremtidige aktivitet vedr. sengedage og ambulante besøg. Forventningerne bygger på en antagelse om, at den udvikling, der er sket de senere år, vil fortsætte. Desuden har fremskrivningerne hidtil primært været fokuseret på den samlede udvikling dvs. samlet for alle specialer.
Regionens aktivitets- og kapacitetsfremskrivning viser, at udviklingen henimod færre sengedage, flere ambulante besøg og kortere liggetid, ser ud til at være lidt mere markant for det medicinske område end for de resterende specialer. Når der ses på den faktiske udvikling frem til 2014, tyder det endvidere på, at regionens fremskrivning ikke har været i stand til at forudsige udviklingen inden for det medicinske område helt præcist.
Fremskrivningen viser endvidere, at der samlet set er tilstrækkelig med fysiske sengepladser og ambulatorierum på regionens hospitaler, når de nye hospitalsbyggerier er afsluttet.
Der er grundlag for at se nærmere på udviklingen inden for de medicinske specialer, således at der fremadrettet er et endnu bedre grundlag for at sikre tilstrækkelig fysisk kapacitet på regionens hospitaler og en hensigtsmæssig fordeling af aktiviteten mellem hospitalerne, herunder at kapaciteten er fordelt hensigtsmæssigt mellem medicinske og kirurgiske specialer og mellem indlagte og ambulante patienter.
De nuværende fysiske rammer udfordrer den daglige drift
De nuværende fysiske rammer med relativt få enestuer, undersøgelsesrum og samtalerum udfordrer den daglige drift og giver ikke mange muligheder for at sikre fysisk bufferkapacitet. De få enestuer og samtalerum begrænser desuden personalets muligheder for at sikre fortrolighed med den enkelte patient.
Det er ikke muligt at ændre de overordnede fysiske rammer nu og her, men de nye hospitalsbyggerier samt ombygning og tilpasning af eksisterende bygningsmasse vil skabe bedre fysiske rammer, der bidrager til at understøtte et hospitalsvæsen af høj kvalitet og effektivitet.
Patientflowet er påvirket af udviklingstendenser for den medicinske patient samt udviklingen i aktivitet
Der er forskellige udviklingstendenser både generelt i befolkningen, men også særligt for medicinske patienter, som påvirker efterspørgslen efter sundhedsydelser, men også udfordrer mulighederne for at skabe et hensigtsmæssigt patientflow. Det drejer sig bl.a. om øget kompleksitet i patienternes tilstande fx med en stigning i antallet af patienter med multisygdom og en stigning i akutte medicinske tilstande, der kræver akut indlæggelse.
Der skal desuden flere patienter igennem hospitalet på kortere tid, men arbejdsopgaverne i et patientforløb formindskes ikke i samme omfang som fx liggetiden formindskes. Der er derfor behov for at sikre et godt patientflow på både sengeafsnittene og i ambulatorierne. Hospitalerne har igangsat forskellige tiltag. Både sengekapaciteten og den ambulante kapacitet skal udnyttes endnu bedre.
Udfordringer med rekruttering og fastholdelse på medicinske afdelinger
Hospitalerne er udfordrede i forhold til både rekruttering og fastholdelse af personale på de medicinske sengeafdelinger, særligt af sygeplejersker, men i nogen grad også speciallæger varierende mellem hospitaler og mellem specialer. For sygeplejerskerne afspejler rekrutteringsudfordring sig i en lav ledighed samt få ansøgere per ledig stilling.
Imidlertid kan der forventes flere nyuddannede sygeplejersker i løbet af de kommende år, da der er sket et øget optag på uddannelsen til sygeplejerske. Samtidig er der sket en udvikling i retning af senere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet for sygeplejersker. Endelig er de nyuddannede sygeplejersker blevet yngre. Der er også fortsat en arbejdskraftreserve i forhold til medarbejdere på deltid.
Personaleomsætningen for alle personalegrupper varierer på de medicinske afdelinger, men niveauet ligger inden for samme spænd som den samlede personaleomsætning for det enkelte hospital, med en tendens mod at være lidt højere.
Der er allerede flere steder lokalt igangsat en række særlige initiativer, der kan imødegå disse rekrutterings- og fastholdelsesudfordringer, men der er behov for en styrket indsats for at fastholde og rekruttere erfarent personale samt at styrke arbejdsmiljøet. Endelig er der behov for at se på mulighederne inden for de nuværende overenskomster og arbejdstidsaftaler med henblik på at understøtte variationen i patientindtaget bl.a. fra sommer til vinter.
Sammenhæng til indsatser i kommuner og almen praksis
Aftaler om samarbejde mellem hospitaler, kommuner og praksissektoren foregår primært via 4-årige sundhedsaftaler og praksisplaner.
En tidlig og koordineret indsats kan medvirke til, at færre borgere har behov for indlæggelse på hospital og dermed bidrage til at skabe kapacitet på hospitalerne. Sammenlignet med resten af landet har Region Hovedstaden en højere andel af patienter, der indlægges med forebyggelige indlæggelser. Kommuner og almen praksis skal styrke indsatsen med tidlig opsporing.
Region Hovedstaden har en høj andel patienter, der er færdigtbehandlet på hospitalet og venter på et kommunalt tilbud. De færdigbehandlede patienter optager dermed plads på hospitalet. Der er løbende dialog mellem region og kommuner om dette, og der ses et markant fald i over de seneste måneder sammenlignet med foregående år. Kommunerne opruster kapaciteten af kommunale tilbud, og regionen understøtter med specialiseret rådgivning fra hospitalerne. En række initiativer bidrager til at forebygge, at patienterne genindlægges. Det drejer sig bl.a. om styrket elektronisk kommunikation og forskellige former for forløbskoordination.
Akutpakken
Af aftaler om finansloven for 2016 fremgår, at aftaleparterne er enige om at afsætte 320 mio. kr. i 2016 og 300 mio. kr. i 2017 og frem til en handlingsplan for den ældre medicinske patient, herunder en akutpakke målrettet nedbringelse af overbelægning på sygehusene.
Sundheds- og ældreministeren offentliggjorde den 2. februar 2016 en akutpakke, som fordeler 415 mio. kr. i årene 2016-2019 på en række initiativer bl.a. øget kapacitet i form af bedre arbejdstilrettelse, mere personale til at tage sig af patienterne og udvidede åbningstider. Det forventes, at hovedparten af midlerne udmøntes som bloktilskud.
I foråret 2016 aftaler parterne bag finansloven en mere langsigtet handlingsplan for den ældre medicinske patient med fokus på bl.a. styrkede kompetencer i kommuner og almen praksis.
Det er den umiddelbare vurdering, at der er god overensstemmelse mellem rammerne for udmøntning af regeringens akutpakke og forslagene til målsætninger/løsninger. Af vedlagte skema fremgår, om de enkelte forslag til målsætninger/løsninger kræver finansiering eller forslagene kan implementeres umiddelbart. Forslag om udmøntning af regeringens akutpakke vil blive forelagt politisk.