Forretningsudvalgets beslutning den 19. juni 2018:
Enhedschef Jette Sylow deltog under sagens behandling.
Der var omdelt notat med følgende tekniske ændringsforslag (bilag 3):
”3. at administrationen bemyndiges til at indfri leasinggæld for i alt op til 180,7 mio. kr. hvoraf 51,7 mio. kr. disponeres inden 1. juli 2018 og de resterende midler disponeres inden 1. december 2018.
Dermed bliver de oprindelige indstillingspunkter 3, 4 og 5 hermed til indstillings-punkt 4, 5 og 6.”
Det tekniske ændringsforslag blev godkendt uden afstemning.
Formanden satte herefter indstillingspunkt 1 og 4 til afstemning:
For stemte: A (5), B (1), C (2), F (1), V (2) og Å (1), i alt 12.
Imod stemte: (Ø) 1.
Undlod at stemme: 0.
I alt 13.
I forhold til indstillingspunkt 1 blev det fra flertallet tilkendegivet, at scenarie b vælges, hvorved der arbejdes videre med en politisk prioriteringspulje på 85 mio. kr.
Indstillingspunkt 1b og 4 var herefter godkendt.
Indstillingspunkterne 2, 3, 5 og 6 blev godkendt uden afstemning.
Enhedslisten angav, at de ikke støtter indstillingspunkt 1 og 4 og ønskedes følgende protokolbemærkning:
”Det kan være okay at afsætte 45 mio. kr. til en politisk prioriteringspulje, men ikke okay at afsætte store puljer og reserver, samtidig med at der lægges op til at spare 200 mio. kr.
Medicinudgifterne sættes for højt, især når der sammenlignes med de øvrige regioner, og vi kan afsøge mulighederne for at bruge af mindreforbruget i 2018 til at dække evt. nye udgifter i 2019.
Sundhedsområdet er uhyre presset, derfor skal vi ikke lægge op til ekstra besparelser.”
Henrik Thorup (O) og Martin Geertsen (V) deltog ikke i sagens behandling.
Sundhedsområdet
Aftalen mellem regeringen og Danske Regioner giver en samlet forøgelse af råderummet på sundhedsområdet for regionerne på 1.000 mio. kr., heraf 200 mio. kr. øremærket psykiatrien. Der indgår fortsat et omprioriteringsbidrag vedr. regionernes administration på ca. 60 mio. kr., dvs. netto en forøgelse af regionernes råderum på 940 mio. kr. For Region Hovedstaden betyder det en forøgelse på 314 mio. kr. og en reduktion på 18 mio. kr., i alt 296 mio. kr.
Ændringer i bloktilskudsfordelingen betyder en reduktion på 24 mio. kr. Der tages forbehold, da tallet ikke er endeligt udmeldt. Dertil kommer mindre ændringer som følge af omfordelingen af gevinsterne ved kvalitetsfondsbyggerierne, samt medfinansiering af fællesoffentlige it-investeringer, i alt en reduktion på 1 mio. kr.
Samlet udvides regionens ramme med 271 mio. kr., jf. nedenstående tabel.
På baggrund af økonomiaftalen samt arbejdet med afklaring af budgettets forskellige poster siden vurderingen i april måned, er den samlede ubalance i regionens økonomi opgjort til 292 mio. kr., som det fremgår af nedenstående tabel. I bilag 2 er nærmere redegjort for ændringerne i de forskellige poster siden april.
Der er i tabellen opstillet to alternativer for opbygningen af budgettet til politisk drøftelse og beslutning. Det første alternativ bygger på hidtidig budgetteringspraksis, mens det andet alternativ indebærer en ændret strategi for, hvordan regionen sikrer, at der er tilstrækkelige reserver i budgettet til at håndtere økonomiske usikkerheder i løbet af året.
I opgørelsen indgår som udgangspunkt, at den renoveringspulje på 130 mio. kr., der hidtil har været afsat på sundhedsområdets fælleskonto, overføres til Center for Ejendomme.
De to alternativer indebærer en række overvejelser og hensyn vedr.
- Budgetsikkerhed / -risiko
- Timing af politiske prioriteringer – ved budgetaftalen og løbende i budgetåret
- Ansvar for omprioriteringer – både lokalt og regionalt
Overvejelserne er nærmere beskrevet i bilag 2. En væsentlig overvejelse vedrører sammenhængen mellem den politiske prioriteringspulje, der er til udmøntning i forbindelse med budgetforhandlingerne, og den økonomiske fleksibilitet i budgettet. Jo mindre fleksibilitet og dermed løbende mulighed for at foretage politiske prioriteringer, jo større behov for at kunne tage strategiske beslutninger i forbindelse med budgetaftalen.
Alternativ a - "BF2019 efter øa19"
Det første alternativ i tabellen er baseret på sædvanlig praksis med afsættelse af en pulje til kapacitetsudvidelser mv. til udmøntning i løbet af året, samt en mindre pulje til politisk prioritering som led i budgetforhandlingerne. Som følge af at økonomiaftalen fik et bedre resultat end ventet, er den politiske prioriteringspulje forøget til 45 mio. kr. Det vil, sammen med et råderum på anlæg, samtidig i højere grad muliggøre den prioritering af psykiatrien, som indgår i økonomiaftalen, hvor regionens andel udgør 63 mio. kr.
Alternativ b - "Alternativ BF2019"
Det andet alternativ baserer sig på en ny reservestrategi. Første skridt i denne forbindelse er overførslen af renoveringspuljen til Center for Ejendomme, idet renoveringspuljen tidligere har fungeret som reserve i den forstand, at der har været tilbageholdenhed med udmøntning ved økonomisk usikkerhed.
Det andet alternativ indebærer endvidere, at der ikke længere afsættes en pulje til kapacitetsudvidelser, og at den politiske prioriteringspulje forøges til 85 mio. kr. I stedet for kapacitetspuljen afsættes en dedikeret reserve på fælleskontoen på 100 mio. kr. som stødpude ift. uforudsete ændringer i løbet af året. Det betyder, at ansvaret for de løbende omprioriteringer overføres til hospitalerne, og at det således må forventes, at der på hospitalerne skal ske en opbygning af reserver til håndtering heraf.
En politisk prioriteringspulje på 85 mio. kr. vil skabe et væsentligt manøvrerum ved de politiske forhandlinger om budgettet og mulighed for større indsatser på udvalgte områder. Dertil kommer, at administrationen arbejder på ved nedbringelse af forbruget på privathospitaler at tilvejebringe yderligere 15 mio. kr. i råderum frem mod budgetforhandlingerne, således at den samlede pulje bliver 100 mio. kr. Til gengæld vil der som udgangspunkt være begrænset mulighed for politiske markeringer i løbet af året.
Det er således en central politisk beslutning, om der skal budgetteres efter den hidtidige model og dermed afsættes en politisk prioriteringspulje på 45 mio. kr., eller der skal vælges en ny reservestrategi, hvor den politiske prioriteringspulje vil være 85 mio. kr.
Den opgjorte ubalance på 292 mio. kr. vil under alle omstændigheder kunne reduceres ved to tiltag, således at størrelsen af de besparelser, der skal hentes på hospitaler og virksomheder, bringes ned.
For det første er der mulighed for at indfri leasinggæld i 2018 for 181 mio. kr., hvilket vil aflaste 2019 med 44 mio. kr.
For det andet er der i 2019 et højere anlægsloft, hvilket gør det muligt at budgettere med en større renoveringspulje på investeringsbudgettet og dermed aflaste driftsbudgettet. Det samlede beløb afsat til renovering udgør herefter 160 mio. kr., sammensat af de 80 mio. kr. der overføres til Center for Ejendomme på driftsrammen og de 80 mio. kr., det er muligt at afsætte på investeringsbudgettet, jf. nedenfor. Det svarer til det beløb, der foreslås disponeret i forbindelse med arbejdet vedr. renoveringsefterslæbet i regionen.
Ved anvendelse af de to mulige tiltag kan ubalancen reduceres til 198 mio. kr.
Administrationen foreslår således, at der indhentes forslag til besparelser for i alt 198 mio. kr. i 2019 fra hospitaler og virksomheder, samt 20 mio. kr. vedr. administrative besparelser. Det foreslås endvidere at friholde psykiatrien mhp. så vidt muligt at sikre en nettotilvækst i psykiatriens budget på 63 mio. kr., svarende til regionens andel af de øremærkede midler i økonomiaftalen for 2019.
Det indgår endvidere i økonomiaftalen, at regeringen vil fremsætte lovforslag om afskaffelse af den statslige aktivitetsafhængige finansiering og i stedet indføre "nærhedsfinansiering". Nærhedsfinansieringen udgør 1,5 mia. kr., og der vil i 2020 blive en opfølgning på, om regionerne opfylder fem nærmere bestemte kriterier. Kriterierne er:
- Reduktion i antal sygehusforløb pr. borger
- Reduktion i drg-værdi pr. kroniker med KOL og/eller diabetes
- Reduktion i andelen af indlæggelser, der fører til en akut genindlæggelse inden for 30 dage
- Stigning i andel af virtuelle sygehusforløb
- Implementering af digitale løsninger til sammenhæng for patienten
Finansieringen reduceres gradvist, afhængigt af hvor mange kriterier den enkelte region opfylder. 2019 betragtes som et indfasningsår, hvorfor der alene vil blive foretaget en reduktion på op til 750 mio. kr., dvs. det halve af nærhedsfinansieringen. En eventuel reduktion af finansieringen vil ikke have betydning for det udgiftsmæssige råderum, men udelukkende påvirke likviditeten på samme måde som den aktivitetsafhængige finansiering i dag.
Der styres dermed ikke længere direkte efter den samlede drg-værdi, men det fremhæves i teksten, at "aktivitet opgjort som DRG-/DAGS-produktionsværdi også fremover ses som en central og valid del af monitoreringen på sundhedsområdet".
Der vil frem mod budgetforhandlingerne blive arbejdet med de nye muligheder for styring på baggrund af de fremtidige rammer på sundhedsområdet.
Regional udvikling
Økonomiaftalen fastlægger, at regionernes samlede økonomiske ramme på det regionale udviklingsområde reduceres med 600 mio. kr. som følge af aftale om ændring af erhvervsfremmesystemet. Dette svarer til, at budgettet til regional udvikling i Region Hovedsatden reduceres med ca. 195 mio. kr. Der er endvidere i lighed med tidligere år indarbejdet et omprioriteringsbidrag på ca. 1 pct.
Der er i økonomiaftalen afsat 50 mio. kr. til kollektiv trafik, hvilket svarer til ca. 16 mio. kr. for regionen.
Som konsekvens af ændringerne på erhvervsfremmeområdet og dermed ændret lovhjemmel er der behov for at overføre opgaver til sundhedsområdet for at kunne videreføre dem. Det drejer sig om Copenhagen EU-office og Copenhagen Health Science Partners mv., hvilket svarer til 8 mio. kr.
Investeringsbudgettet
Økonomiaftalen for 2019 resulterede for Region Hovedstadens vedkommende på et anlægsloft på 804 mio. kr., hvilket er over det forventede niveau. Med det planlagte afløb på allerede igangværende projekter, vil det i 2019 være muligt at disponere 145 mio. kr. til konkrete formål. Administrationen indstiller, at der afsættes 80 mio. kr på investeringsbudgettet i 2019 til igangsættelse af den planlagte renovering af regionens bygningsmasse, som er et samlet projekt på næsten 7,2 mia. kr. over de kommende ti år. Sammen med de 80 mio. kr., der afsættes på driftsbudgettet, vil der være mulighed for en renoveringsindsats på 160 mio. kr.
De resterende 65 mio. kr. indstiller administrationen disponeres til håndtering af budgetudfordringer på allerede igangværende projekter. Der er herudover et råderum til prioritering af konkrete engangsinvesteringer inden for psykiatrien.
Den videre proces
Der er fortsat en proces i gang i administrationen med at foretage en nærmere kvalificering af elementerne i budgetgrundlaget frem til udarbejdelse af et budgetforslag for 2019. Der vil som følge heraf kunne forekomme justeringer i vurderingen af udgiftsbehov, og skønnet for ubalancen kan derfor ændres.
For at sikre en hensigtsmæssig proces på hospitaler og virksomheder og et tilstrækkeligt gennemarbejdet materiale til den politiske behandling af budgetforslaget for 2019 foreslås det, at udarbejdelse af forslag til besparelser og andre løsningsforslag sættes i gang inden sommerferien.
Det foreslås herudover, at der gives en orientering for regionsrådets medlemmer d. 28. august 2018 om de indsendte forslag.
Processen efter sommerferien ser herefter således ud:
- 14. august 2018: 1. behandling af budgetforslaget i forretningsudvalget og budgetseminar for regionsrådet
- 21. august 2018: 1. behandling af budgetforslaget i regionsrådet
- 23. august 2018: Møde mellem forretningsudvalget og det regionale MED-udvalg
- 28. august 2018: Orienteringsmøde for regionsrådet om de indsendte spare- og løsningsforslag
- 30. august 2018: Frist for fremsættelse af budgetspørgsmål
- Ultimo august/primo september: Politiske forhandlinger
- 18. september 2018: 2. behandling i forretningsudvalget
- 20. september 2018: Frist for fremsættelse af ændringsforslag
- 25. september 2018: 2. behandling i regionrådet