Baggrund
Wonderful Copenhagen er organiseret som en erhvervsdrivende fond, og reguleres af fondslovgivningen. Det indebærer blandt andet, at bestyrelsesmedlemmerne skal varetage fondens interesser og at de regionalt udpegede medlemmer ikke er undergivet regionsrådets instruktionsbeføjelse. Region Hovedstaden kan øve indflydelse på fondens aktiviteter igennem resultatkontrakten, hvor vilkår for anvendelsen af det årlige tilskud aftales.
Wonderful Copenhagen har en bestyrelse på 10 medlemmer, hvoraf 2 er udpeget af regionsrådet. Fonden modtog i 2015 et tilskud fra regionen på ialt 39 mio. kr. - hhv. basisbevilling på 35 mio. kr. og tilkøb af strategiske turismeprojekter til 4 mio. kr., hvilket svarer til ca. 1/4 af Fondens samlede budget. I 2016 udgør tilskuddet ialt 41,5 mio. kr. - hhv. basisbevilling på 36 mio. kr og tilkøb af strategiske turismeprojekter på 5,5 mio. kr.
Resultatkontrakten med Wonderful Copenhagen indeholder retningslinjer for det fortløbende samarbejde i kontraktperioden. Herunder at parterne mødes årligt for at evaluere organisationens aktiviteter og resultater i det forgangne år og aftale eventuelle justeringer i indsatsen i det kommende år. Kontrakten angiver også, at Vækstforum Hovedstaden og regionsrådet modtager årlig afrapportering. Bilagene til sagen er årsrapport 2015, årsplan 2016 og aftale med Region Hovedstaden vedrørende 2016. Vækstforum og regionsrådet skal i foråret 2017 tage stilling til, om resultatkontrakten skal forlænges med et år.
Resultater 2015
Wonderful Copenhagens opgaver kører i fem programmer, der er aftalt mellem Fonden og regionen: Krydstogt og kongres; Nye vækstmarkeder; Storby- og kulturturisme; Tværregionale samarbejder og Analyse og stabsfunktioner.
Kontrakten med Wonderful Copenhagen er bygget op om et mindre antal hovedmål samt KPI’er (Key Performance Indicators) for de enkelte programmer.
I 2015 bidrog Wonderful Copenhagen til at skabe/fastholde et samlet antal kommercielle overnatninger på ca. 9,8 mio. svarende til en turismeøkonomisk omsætning på ca. 43 mia. kr. og en jobeffekt på ca. 52.000 jobs. Året før var antallet af overnatninger 9,1 mio., og der er således tale om en stigning på ca. 8 pct.
Nedenstående tabel opsummerer effekterne af Wonderful Copenhagens arbejde i 2015 set i forhold til de seks overordnede mål, der er opstillet i resultatkontrakten. Fondens indsats for at tiltrække kongresser, krydstogtskibe og flyruter bidrog i 2015 med en estimeret omsætning på 1,5 mia. kr., mens kongresserne og krydstogterne alene bidrog med 2.202 fuldtidsstillinger.
Overordnet effekter og resultatskabelse 2015
| Resultat | Mål/budget |
1. Vækstbidrag fra turismen | | |
Omsætning (kr.)* | 1.5 mia. | 2 mia. årligt i snit |
- Kongres (kr.) | 696 mio. | 1.116 mio. |
- Krydstogt (kr.) | 717 mio. | 742 mio. |
- Global Connected (kr.) | 117 mio. | 117 mio. (350 mio. i kontraktperiode) |
Jobs** | 2.202 | 2.200 |
- Kongres (jobs) | 1.254 | - |
- Krydstogt (jobs) | 948 | - |
2. Netværk | | |
- Unikke betalende medlemmer/projektpartnere | 325*** | 300 |
- Tilfredshedsgrad medlemmer | 3,75 (skala 1-5)**** | 2/3 oplever høj grad af tilfredshed |
| | |
3. Medfinansiering | | |
- Gearing | 4,02 | 3,5 |
4. International synlighed | | |
- Fremtrædende placering sammenlignet med andre destinationer | No. 9 ud af 100 ***** | Fremtrædende placering |
- Antal årlige internationale journalistbesøg | 334 | 270 |
5) Bedst i international benchmark | | |
- Internationalt review****** | | Kontraktperioden |
6) Genopbygning af omdømme | | |
- Omdømme undersøgelse******* | | Kontaktperioden |
* Tallet for omsætning omfatter kongres-, ruteudvikling- og krydstogtarbejdet. Jf. kontrakten er der fastsat et mål på 8 mia. kr. svarende til 2 mia. kr. årligt.
** Tallet for jobskabelse omfatter kongres- og krydstogtarbejdet. Jf. kontrakten er der fastsat et samlet mål på 2.200 jobs i perioden.
***De 325 er unikke bidrag, der er et mix af netværks-, produkt- og projektbidrag.
**** I 2015 er der udelukkende gennemført en tilfredshedsundersøgelse af medlemmer i Cruise Copenhagen Network. Der vil blive gennemført en samlet tilfredsmåling i kontraktperioden.
***** På RepTrak liste (en online-redegørelse for 100 byers brand-værdi). Kilde: 2015 City RepTrak®.
******Der vil ifm. WoCo’s kommende strategi blive gennemført et internationalt review, som vil måle WoCo’s performance over for andre sammenlignelige turistorganisationer.
*******WoCo har gennem årene opbygget et godt ry som resultatskabende organisation. Forløbet omkring Eurovision har dog haft betydelige konsekvenser for organisationens image og betydet tab af omdømme. Der er i 2015 implementeret en række tiltag for at genoprette omdømmetabet. Der vil i kontraktperioden blive gennemført en omdømmeundersøgelse blandt WoCo’s stakeholders.
En stor del af Wonderful Copenhagens værdiskabelse sker i projekter, hvor ikke alle aktiviteter kan måles 1:1 i omsætning og jobskabelse, fordi effekten sker indirekte. Det gælder Wonderful Copenhagens salgs- og markedsføringsaktiviteter som fx skaber fælles platforme for turismeaktører, så regionens oplevelsesprodukter kan præsenteres samlet et sted og derigennem opnå større gennemslagskraft. Tilsvarende gælder det Wonderful Copenhagens udviklingsaktiviteter, som har et længere sigte og medvirker til at styrke regionens oplevelsestilbud.
Aftale om kontraktsamarbejde 2016 mellem Region Hovedstaden og Wonderful Copenhagen
Wonderful Copenhagen vil i 2016 varetage en central rolle i at drive den fælles turismefremmeindsats inden for Greater Copenhagen-samarbejdet bland andet ved at udarbejde en vision for ”Greater Copenhagen turisme 2025” samt etablere samarbejdsaftale mellem de centrale aktører og udarbejde fælles handlingsplan. Herudover skal Wonderful Copenhagen i 2016 formulere Fondens strategi for 2017-2020, hvor regionen vil blive inddraget undervejs (uddybet i bilag ”Aftale mellem Region Hovedstaden og Wonderful Copenhagen 2016”).
Der er desuden aftalt vedrørende mulige konsekvensreduktioner i tilskuddet til Wonderful Copenhagen, såfremt der i økonomiaftaler mellem Danske Regioner og Finansministeriet bliver indgået aftale om rammebesparelser eller omprioriteringsbidrag på det regionale udviklingsområde. Herudover er der aftalt mindre justeringer som følge af, at Wonderful Copenhagen jf. resultatkontrakten skal foretage en gennemgang af resultatmålene (de såkaldte KPI’er, key performance indicators) for de enkelte indsatsområder og projekter med henblik på at skærpe og tydeliggøre mål og effekter.
De mindre justeringerne af de underliggende KPI’er vurderes samlet set ikke at have nogen betydning for det centrale overordnede mål om et vækstbidrag fra turismen på 8 mia. kr. og en jobskabelse på 2.200 i kontraktperioden, hvorfor dette mål fastholdes. Det samme gælder de overordnede mål 3-6, jf. resultatkontraktens s. 6-7. Der er aftalt følgende mindre justeringer af de underliggende KPI’er:
Tilfredshed blandt samarbejdspartnere
Målet justeres således, at der måles på antal unikke økonomiske bidrag frem for antal virksomheder og samtidig opjusteres måltallet fra 300 til 330:
- Minimum 2/3 af WoCo’s samarbejdspartnere skal opleve en høj grad af tilfredshed med samarbejdet, og samarbejdspartnerne skal yde i alt minimum 330 unikke økonomiske bidrag til netværk og projekter.
Kongresser
- Målene for kongresser nedjusteres til 55 vundne kongresser og 340.000 afledte overnatninger. Dette medfører en justering af den afledte omsætning til 1.057 mio. kr. og af jobskabelsen til 1.269. Der afgives 110 bud.
Krydstogt
- Målene for krydstogt opjusteres til 307 anløb og 740.000 passagerer, hvilket medfører en turismeøkonomisk omsætning på 784 mio. kr. og en jobskabelse på 1.036.
- Målet om ’Antal partnere i CBN’ erstattes med et mål om ’Antal turnarounds’, der i 2016 fastsættes til 139.
Tiltrækning af events og sportsbegivenheder
- Målet for ’antal besøg’ er justeret fra 130.000 til 100.000 besøgende
- Målet om ’turistøkonomisk omsætning’ er ændret til ’40.000 antal solgte billetter’.
- Målet for ’andel af internationale gæster’ er justeret fra 33 pct. til 15 pct. Målinger har vist, at andelen af internationale gæster i både 2011 og 2015 var på 7 pct., hvorfor en målsætning om 15 pct. internationale gæster i 2016 vurderes at være særdeles ambitiøst, mens 33 pct. er urealistisk.
Internationale medier, pressetjenester og destinationsmarkedsføring
Det fremgår af resultatkontrakten, at to delmål under mål 2.3 vedr. ’Internationale medier mv.’ skal tilpasses i kontraktperioden. De to delmål erstattes med følgende to mål:
- Årlig stigning på 5 pct. øget interesse (engagement) som følge af Wonderful Copenhagens markedsføringsaktiviteter. Engagement måles som antallet af personer, der ”liker”, deler eller kommenterer en annonce, eller ser mere end 3 sekunder af en videoannonce.
- Årlig stigning på 5 pct. på return on investment (målt som ROE) på større kampagner. ROE måles som antallet af engagement-handlinger i forhold til det budget, der er brugt på at købe medier.
Regional og national satsning på kulturturisme
Det fremgår af resultatkontrakten, at der skal fastsættes målsætninger i kontraktperioden på området ’Regional og national satsning på kulturturisme’, herunder ’etablering af konsortium for Kulturturisme’ og ’Nationalt storbykonsortium’. Følgende mål er fastsat:
- Der skal gennemføres 12 eksperimenter i 2016, 20 kulturinstitutioner skal være repræsenteret i ’Culture Auditorium’ og 9 kulturinstitutioner skal indgå i dataportalen Turismebarometeret.
Storbyorganisationerne har aftalt at prioritere tre strategiske indsatsområder:
- Smart City Tourism og strategisk brug af data; tilgængelighed og ruteudvikling; samt kulturturisme og målrettet værdiskabelse. Indsatsernes gennemførelse afhænger af, at der kan findes den fornødne finansiering.
Serviceløft i Turistbranchen
Følgende nye mål er fastsat:
- Der skal i 2016 være 4 presseomtaler i landsdækkende og regionale medier
- 300 antal deltagere til NICE konference i 2017.
Nye vækstmarkeder og øget værdiskabelse
Der er opsat to nye, supplerende KPI’er på området:
- Vækst i besøgende fra nye markeder på 13 pct. i 2016
- Øget værdiskabelse ift. de gæster, vi har, gennem: 1) Merforbrug, 2) Øget opholdslængde og 3) Anbefalingstilbøjelighed
Copenhagen Connected
- Målet for antal nye ruter/kapacitetsudvidelse opjusteres fra 5 til 7 ruter og omsætningen opjusteres fra 350 til 400 mio. kr. Begge mål gælder hele projektperioden 2015 - 2017.
Turismeudvikling Femern Bælt / tiltrækning af tyske turister
Henset til at hele Femern projektet er udsat, foreslås det, at målet vedr. Femern Bælt udtages som selvstændigt mål af kontrakten. WoCo vil i stedet fokusere på at skabe et forstærket og formaliseret samarbejde mellem de to metropolregioner Hamborg og København, herunder om tiltrækning af kinesiske turister. Samtidig er det aftalt i STRING-netværket, at der i 2016 gennemføres en mindre aktivitet.
Copenhagen Card
- Besøg på kortets attraktioner og kulturintuitioner opjusteres fra 600.000 til 750.000 besøg. Flere besøg gavner alle attraktioner. WoCo arbejder på at udbrede kortet inden for Greater Copenhagens geografiske område.
(Ovenstående uddybes i bilag 3 ”Aftale mellem Region Hovedstaden og Wonderful Copenhagen 2016”).
Resultatkontrakten som styringsværktøj
Senest den 31. juli 2017 skal der politisk tages stilling til evt. forlængelse af resultatkontrakten med Wonderful Copenhagen til 2018. Det kan samtidig være anledning til et metodisk servicetjek af resultatkontrakten som styringsværktøj, og administrationen vil derfor igangsætte en proces med evaluering af resultatkontrakten som styringsværktøj.