Ekstraordinært Forretningsudvalg - mødesager

Punkter på dagsordenen

  1. Godkendelse af dagsorden
  2. Orientering om nyt udbud af den siddende patienttransport
  3. Generel orientering fra ledelsen
  4. Eventuelt
  5. Underskriftsark

Medlemmer

1. Godkendelse af dagsorden

Forretningsudvalgets beslutning den 12. august 2025:

Det Konservative Folkeparti stillede følgende procedureforslag til godkendelse af dagsordenen:

Formanden satte procedureforslag fra Det Konservative Folkeparti til afstemning:
For stemte: C (3), i alt 3.
Imod stemte: A (4), B (2), V (2), Ø (2) og Finn Rudaizky (ufp) i alt 11. 
Undlod at stemme: 0. 
I alt: 14.
Procedureforslag fra Det Konservative Folkeparti var hermed bortfaldet.

Peter Westermann (F) deltog ikke i afstemningen.

Det Konservative Folkeparti fremsatte følgende mindretalsbemærkning:
”Vi mener, at de forelagte priser i det annullerede udbud er væsentligt højere end forventet, og derfor kræver en ny politisk behandling, af respekt for skatteborgernes penge.”

Dagsordenen blev godkendt.

Peter Westermann ankom kl. 15.58.

Mødet sluttede kl. 16.52.

2. Orientering om nyt udbud af den siddende patienttransport

INDSTILLING

Administrationen indstiller til forretningsudvalget:

  1. at tage orienteringen om forlængelse og finansiering af nuværende kontrakter på den siddende patienttransport til efterretning, og
  2. at tage orienteringen om nyt udbud på den siddende patienttransport til efterretning.

POLITISK BEHANDLING

Forretningsudvalgets beslutning den 12. august 2025:

Oplæg fra mødet er vedlagt (bilag 4).

Formanden satte indstillingens punkt 1 til afstemning:
For stemte: A (4), B (2), C (3), F (1), V (2), Ø (2) og Finn Rudaizky (ufp) i alt 15.
Imod stemte: 0.
Undlod at stemme: 0.
I alt: 15.
Indstillingens punkt 1 var hermed taget til efterretning.

Formanden satte indstillingens punkt 2 til afstemning:
For stemte: A (4), B (2), F (1), V (2), Ø (2) og Finn Rudaizky (ufp) i alt 12.
Imod stemte: C (3) i alt 3.
Undlod at stemme: 0.
I alt: 15.
Indstillingens punkt 2 var hermed til efterretning.

BAGGRUND

Regionsrådet godkendte på mødet den 16. april 2024 at igangsætte et udbud af den siddende patienttransport i alle regionens fem planområder (1 Nord, 2 Midt, 3 Byen, 4 Syd og 5 Bornholm). På baggrund af administrationens evaluering af de indkomne tilbud godkendte regionsrådet på møde den 11. marts 2025 den endelige tildeling af kontrakter. 

Den 30. april 2025 blev regionsrådet orienteret om, at én af tilbudsgiverne havde indgivet en klage til klagenævnet over regionens tildeling af kontrakter for den siddende patienttransport. Klagen omfatter tildeling af kontrakterne i områderne 3 Byen, 4 Syd og 5 Bornholm. Orienteringen er vedlagt som bilag 1.

Den 9. juli 2025 blev regionsrådet orienteret om, at Klagenævnet havde varslet, at tildelingen af kontrakterne i de tre områder med stor sandsynlighed vil blive annulleret som følge af klagen. På den baggrund besluttede koncerndirektionen at lade udbudsprocessen gå om. Orienteringen er vedlagt som bilag 2. 

Med denne sag orienteres forretningsudvalget derfor om en juridisk problemstilling som ikke ændrer på den oprindelige politiske beslutning fra mødet den 16. april 2024, hvor det som tidligere nævnt blev besluttet at igangsætte et udbud af den siddende patienttransport i alle regionens fem planområder.

Indkøbschef i Center for Økonomi, Jens Brøndberg og Advokat, Peter Lund Meyer deltager under punktet.

SAGSFREMSTILLING

Klagenævnet for Udbud har den 2. juli 2025 fremsendt en delkendelse i sagen vedrørende udbuddet af den siddende patienttransport. Det fremgår af delkendelsen, at regionen kan forvente, at tildelingsbeslutningen for de delområder, som klagen omfatter, vil blive annulleret med Klagenævnets endelige kendelse. Kendelsen skyldes, at kravet i udbudsmaterialet om en sidebegrænsning på 20 sider ifølge Klagenævnet ikke var tilstrækkeligt klart i udbudsmaterialet. 

Det er ikke usædvanligt, at en tabende tilbudsgiver indgiver klage over tildelingen af en kontrakt. Det er dog usædvanligt, at Klagenævnet varsler, at tildelingen vil blive annulleret på baggrund af en klage. 

På baggrund af Klagenævnets delkendelse har administrationen besluttet, at den mest hensigtsmæssige fremgangsmåde er at lade udbuddet af den siddende patienttransport skal gå om. Gennemførelsen af et nyt udbud betyder, at regionen vil kunne indgå nye kontrakter med leverandører med opstart den 1. juni 2026. 

 

Forlængelse af eksisterende kontrakter 

Da regionens eksisterende kontrakter om siddende patienttransport udløber 30. september 2025, har administrationen hen over sommeren arbejdet på at forlænge de eksisterende kontrakter frem til 1. juni 2026. 

Der er nu underskrevet tillæg til kontrakterne om forlængelse af de gældende kontrakter med Falck Danmark og HB-Care. Aftalerne er indgået for perioden 1. oktober 2025 til og med 31. maj 2026. Regionen har mulighed for én gang at forlænge kontrakten med 3 måneder med 1 måneds varsel.

 

Tillæg til kontrakt med Falck Danmark:

Falck Danmark vil fortsat varetage kørsel for dele af områderne 1 Nord, 2 Midt, 3 Byen og 5 Bornholm. Derudover overtager Falck Danmark kørslen i delområde 4 Syd, som Movia varetager i øjeblikket. Movia har tilkendegivet, at de ikke har mulighed for at forlænge kørslen i området. 

Akutberedskabet betaler fortsat et fast vederlag månedsvis bagudrettet. For aftalerne vedrørende områderne 1 Nord, 2 Midt, 3 Byen og 5 Bornholm er priserne uændret ift. de nuværende aftaler. For aftalen vedrørende delområde 4 Syd er der aftalt den pris, som Falck Danmark tilbød i det annullerede udbud, hvilket resulterer i en prisstigning i forhold til den eksisterende udgift til Movia. Der er dog budgetteret med prisstigning på delområde Syd på baggrund af tilbudspriserne fra udbuddet. Der er derfor ikke behov for ekstraordinær finansiering hertil. Priserne reguleres ikke i kontraktperioden frem til 31. maj 2026.

Der er aftalt, at Falck betales et engangsbeløb til dækning af de etableringsomkostninger, der er forbundet med oprettelsen af den midlertidig drift i perioden. Beløbet dækker nødvendige investeringer for at kunne understøtte driften, herunder blandt andet anskaffelse af køretøjer, investeringer i eksisterende og nye køretøjer samt sikre tilstrækkeligt mandskab i den relativt korte forlængelsesperiode. Dette skyldes, at Falck frem mod kontraktens ophør har afviklet en del af sin vognpark og tilpasset organisationen til afslutningen af de tidligere kontrakter. 

Engangsbeløbet udgør ca. 12,4 mio. kr. for aftalerne vedrørende områderne 1 Nord, 2 Midt, 3 Byen og 5 Bornholm og ca. 3,1 mio. kr. på området 4 Syd.

 

Tillæg til kontrakt med HB-Care:

HB-Care vil varetage dele af transporten i områderne 1 Nord, 2 Midt og 3 Byen.

Akutberedskabet betaler også her fortsat et fast vederlag månedsvis bagudrettet i den ordinære periode af kontrakten frem til og med maj 2026. Priserne er uændrede og reguleres ikke i den ordinære kontraktperiode.

Som med Falck Danmark er det også aftalt, at HB-Care betales et engangsbeløb til dækning af de etableringsomkostninger mv., som HB-Care har ved oprettelse af den midlertidig drift i perioden. 

Engangsbeløbet udgør ca. 1,9 mio. kr. for aftalerne.

 

Finansiering af forlængelse af de eksisterende kontrakter 

De samlede etableringsomkostninger for at sikre driften til maj 2026 udgør samlet 17,4 mio. kr. som finansieres i 2025. De ekstraordinære omkostninger kan finansieres centralt af regionens samlede råderum, som er opstået på baggrund af bl.a. fremrykkede medicinindkøb sidste år og afklaring vedrørende fastholdelse af regionens ejendomsskatter.

 

Ekstraordinære omkostninger til forlængelse af aftaler

Oktober 2025    

Falck, ekstraordinære omkostninger til forlængelser af eksisterende aftaler

                  12,4 mio. kr. 

Falck, samlet etableringsomkostninger for nyt område Syd

                    3,1 mio. kr.

HB care, ekstraordinære omkostninger til forlængelser af eksisterende aftaler

                    1,9 mio. kr.

Samlet

                 17,4 mio. kr.

 

Nyt udbud

Administrationen har påbegyndt arbejdet med det nye udbud af den siddende patienttransport. Det forventes, at regionen kan underskrive de nye aftaler den 1. december 2025 med opstart fra den 1. juni 2026 under forudsætning af, at der ikke kommer klager.

Alle betingelserne fra det første udbud, som blev politisk godkendt af regionsrådet 16. april 2024, vil være gældende i det nye udbud. Administrationen forventer dog at skærpe nogle af kravene i udbudsmaterialet for at minimere risikoen for yderligere klager, og for at sikre at regionen får nogle stabile og erfarne leverandører af driften. 

Det nye udbud vil adskille sig fra det første udbud på følgende punkter:

Administrationen forventer stor interesse for udbuddet fra flere potentielle leverandører, og hertil at markedet er godt forberedt på genudbuddet med forventeligt gode tilbud som konsekvens heraf. 

KONSEKVENSER

Forlængelsen af kontrakterne med Falck Danmark og HB-Care medfører en ekstraordinær omkostning for regionen på 17,4 mio. kr. 

Tiltrædes sagens indstillinger, så tages orienteringen om forlængelse og finansiering af nuværende kontrakter for siddende patienttransport samt processen for et nyt udbud til efterretning.

RISIKOVURDERING

Administrationen ser det som en potentiel risiko, at der på grund af udbuddets økonomiske størrelse og potentiel indtjening vil kunne komme en klage efter det nye udbud. Administrationen forventer derfor, at tidsplanen kan bliver udskudt med 30 dage, som er maksimum perioden for, at klagenævnet skal afgive delkendelse, hvori der gives en indikation af, om klager vurderes at få medhold. Dette vil betyde, at kontraktunderskrift og kontraktstart vil udskydes med 30 dage, hvis klagen ikke får opsættende virkning. For at sikre driften kan de nye tillæg til kontrakterne forlænges med op til 3 måneder. Hvis klagen får opsættende virkning, skal administrationen sammen med ekstern advokat vurdere klagenævnets svar og den videre proces herfra. Udgangspunktet er naturligvis, at udbuddet gennemføres således, at en eventuelt klage ikke får opsættende virkning. 

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges forretningsudvalget den 12. august 2025.

Forretningsudvalget og regionsrådet vil få forelagt en sag i december 2025 inden tildeling af kontrakter. 

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Jens Buch Nielsen/Jens Brøndberg

JOURNALNUMMER

23065178.

Bilag

Bilag 1: Orientering om klagesag over udbuddet af siddende patienttransport af 30. april 2025

Bilag 2: Orientering om at udbud om siddende patientbefordring går om af 9. juli 2025

Bilag 3: Svar på spørgsmål fra Konservative vedr. orientering om udbud af siddende patienttransport

Bilag 4: Oplæg - Orientering om udbud af den siddende patienttransport

3. Generel orientering fra ledelsen

INDSTILLING

Administrationen indstiller:

POLITISK BEHANDLING

Forretningsudvalgets beslutning den 12. august 2025:

Koncerndirektør Anne Skriver Andersen orienterede om en fortrolig sag.

Sagsfremstilling

Koncerndirektionen vil på mødet orientere om aktuelle emner.

ØKONOMISKE KONSEKVENSER

En tiltrædelse af indstillingen indebærer ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.

KOMMUNIKATION

Ingen særskilt kommunikationsindsats planlagt.

TIDSPLAN OG VIDERE PROCES

Sagen forelægges forretningsudvalget den 12. august 2025.

DIREKTØRPÅTEGNING

Jens Gordon Clausen

Journalnummer

24081211

4. Eventuelt

5. Underskriftsark