Administrationen indstiller til social- og psykiatriudvalget
Udvalget godkendte den forelagte plan.
Herudover bemærkede udvalget, at der i det kommende arbejde med treårsplanen ønskes et særligt fokus på at nedbringe tvang, arbejdet med F-ACT samt sammenhængen mellem somatiske og psykiatriske indsatser.
"Sammen om Psykiatriens Udvikling - Treårsplan 2020-2022" blev godkendt af regionsrådet den 19. november 2019. Social- og psykiatriudvalget besluttede den 27. november 2019 at udarbejde en handleplan, der konkretiserer, hvordan der kan arbejdes videre med treårsplanens syv temaer og de 27 anbefalinger. Social- og psykiatriudvalget har afholdt i alt 7 temadrøftelser i 2020-2021, og har på denne vis gennemgået samtlige temaer i treårsplanen. Der er dog områder, der er blevet gennemgået mere indgående end andre, ligesom der også er sket en udvikling på flere områder. Yderligere er der med Budget 2021 bevilget midler til implementering af en række af anbefalingerne i treårsplanen. Der er derfor områder, som det giver god mening at genbesøge i 2021. Denne sag indeholder forslag til det videre arbejde i 2021 med Treårsplan 2020-2022.
Der blev i forbindelse med hver af social- og psykiatriudvalgets temadrøftelser udarbejdet et status- og udviklingsnotat, hvor samtlige anbefalinger inden for hvert tema blev gennemgået. I forbindelse med planlægningen af temadrøftelsen om ”Samarbejde med kommuner, praksissektoren og civilsamfundet” blev en grundigere drøftelse af både praksissektoren og civilsamfundet på grund af COVID 19 situationen udskudt i 2020. Administrationen foreslår, at der i 2021 udarbejdes en statussag om praksissektoren til et udvalgsmøde, og at der først i 2022 holdes en temadrøftelse, da det er forventningen, at der med regeringens 10-årsplan sættes fokus på området. Derudover forventes det, at der vil kunne følges op på en række initiativer på området, som igangsættes og afsluttes i 2021. For så vidt angår civilsamfundet er et dialogmøde med Psykiatriforeningernes Fællesråd ved at blive planlagt og administrationen foreslår, at social- og psykiatriudvalget efterfølgende holder en temadrøftelse med fokus på hvilke indsatser og rammer, der skal til for at styrke og fastholde civilsamfundets muligheder for at involvere sig endnu mere i samarbejdet med Region Hovedstaden om at skabe gode forhold for de psykiatriske patienter.
Administrationen foreslår foruden ovenstående, at hovedparten af de øvrige temaer genbesøges, som sager på udvalgsmøderne, med blandt andet følgende fokus:
Tema | Udpluk af forslag til mulige fokusområder |
Recovery | Muligheder for medbestemmelse og kognitiv adfærdsterapi |
Samarbejde med kommuner, praksissektoren og civilsamfundet | Jf. teksten ovenfor |
Bedre forløb for børn og unge | FACT i Børne og Ungepsykiatrien |
Forebyggelse af tvang | Betydningen af de fysiske rammer, etablering af et særligt behandlingstilbud til patienter med voldsom selvskade, næste skridt i forhold til tvang fx overvejelser om etablering af et forskningscenter for tvang |
Lighed i sundhed | Selvmordsforebyggelse, somatisk screening af patienter med svær psykisk sygdom, samarbejde mellem psykiatrien og somatikken |
Psykisk sygdom og misbrug | Tværsektorielt samarbejde om koordineret behandling af misbrug og psykiatrisk lidelse i Region Hovedstaden og misbrugsproblemstillinger hos unge |
For en nøjere gennemgang af forslag til fokusområder henvises der til bilag 1. Bilag 2 er en oversigt over igangsatte Treårsplan 2020-2022 initiativer, som også fremgår af social- og psykiatriudvalgets hjemmeside..
Administrationen foreslår følgende tidsplan, hvor der dog tages forbehold for COVID-19 relaterede forsinkelser samt øvrige forhold, der peger på en anden og mere hensigtsmæssig timing:
Tema | April | Maj | Juni | Aug. | Sep. | Okt. | Nov. |
Recovery | X |
|
|
|
|
|
|
Samarbejde med kommuner, praksissektoren og civilsamfund |
|
|
| X | X |
| |
Bedre forløb for børn og unge |
|
| X |
|
|
| |
Forebyggelse af tvang |
|
|
|
|
| X | |
Lighed i sundhed |
|
| X |
|
|
|
|
Psykisk sygdom og misbrug | X |
|
|
|
|
| |
Rekruttering og fastholdelse |
|
|
|
|
|
| X |
Administrationen vil på baggrund af drøftelser og beslutninger på mødet arbejde videre med planlægningen af arbejdet i 2021 med Treårsplan 2020-2022.
Der vil være en risiko for, at det ikke er muligt at realisere alle anbefalingerne i treårsplanen. En række af anbefalingerne i treårsplanen kræver ikke tilførsel af midler, men kan implementeres i takt med, at det passer ind i Region Hovedstadens Psykiatris generelle planlægning. Andre anbefalinger vil blive rejst i forbindelse med de kommende års budgetter. En række anbefalinger afhænger af aftaler med eksterne parter, såsom kommuner, praksissektoren, civilsamfundet og nationale myndigheder.
Social- og psykiatriudvalgets handleplan vil løbende blive opdateret på treårsplanens hjemmeside www.regionh.dk/treaarsplanpsyk med initiativer med relevans for treårsplanen.
Treårsplan 2020-2022 er treårig, og det må derfor forventes, at samtlige temaer og anbefalinger vil blive genbesøgt i hele planperioden.
Laura Glavind / Carine Bududu Heltberg
20008530
Bilag 1: Bilag 1. Arbejdet i 2021 med Treårsplan 2020-2022
Bilag 2: Bilag 2. Igangsatte Treårsplan 2020-2022 anbefalinger
Administrationen indstiller til social- og psykiatriudvalget
Orienteringen blev taget til efterretning.
Der er med Budget 2021 afsat 4,4 mio. kr. til at fortsætte arbejdet og udbrede erfaringerne fra et satspuljeprojekt om nedtrapningsplaner i de psykiatriske ambulatorier. Finansieringen fra satspuljen udløb ved udgangen af 2020, og med bevillingen kan Region Hovedstadens Psykiatri fortsætte arbejdet med en standardiseret nedtrapningsplan for antipsykotisk medicin.
Behandling med antipsykotisk medicin er forbundet med en lang række bivirkninger, fx vægtøgning, diabetes, motoriske bivirkninger og emotionel indifferens. Tidligere har man ofte anbefalet livsvarig antipsykotisk behandling af skizofreni, men nyere studier har vist, at nogle patienter kan klare sig uden fortsat behandling med antipsykotika. For nuværende er det desværre ikke muligt at forudse hvilke patienter, som kan klare sig med meget lidt eller ingen antipsykotisk medicin. Desværre er det heller ikke uden risiko at nedtrappe antipsykotisk medicin, da tilbagefaldsraten er høj og bl.a. kan være forbundet med øget selvmordsrisiko.
Fra 2018-2020 har patienter med skizofreni kunnet indgå i et nyt behandlingstilbud ved Psykiatrisk Center Glostrup, hvor et tværfagligt team har udarbejdet nedtrapningsplaner for antipsykotika i tæt dialog med hver enkelt patient. Satspuljefinansiering er udløbet med udgangen af 2020, men ordningen er blevet gjort permanent med bevillingen fra budget 2021 på 4,4 mio. kr. årligt. Formålet med bevillingen er endvidere at indarbejde erfaringerne med nedtrapningsplaner i de psykiatriske ambulatorier, så indsatsen kan komme flere patienter til gode.
De foreløbige resultater viser, at et stort antal af patienterne er lykkedes med at reducere forbruget af antipsykotisk medicin med mere end 50 pct. Der er også gode erfaringer med tidlig opsporing af tegn på betydelig forværring af den psykiske tilstand, så det er muligt at forebygge indlæggelse og andre alvorlige hændelser.
I forbindelse med projektet blev der udført et forskningsprojekt, som blandt andet havde til formål at karakterisere patienter, som søger medicinnedtrapning, og om der kan identificeres faktorer som kan hjælpe med at forudsige, om nedtrapningen kan gennemføres. Resultaterne fra forskningsprojektet foreligger endnu ikke, men de første artikler forventes publiceret i løbet af foråret 2021.
Der er generelt fokus på at sikre den mindste effektive medicindosis til patienter i psykiatrien, da medicinen har bivirkninger. Der er en gruppe patienter, der stadig har behov for et mere intensivt og håndholdt tilbud. Der arbejdes i øjeblikket på at udforme det permanente behandlingstilbud.
Projektet er løbende evalueret, og erfaringerne herfra indgår nu i planlægningen af det permanente tilbud. I det reviderede behandlingstilbud er der øget fokus på patientinddragelse igennem brug af Min Sundhedsplatform. Opfølgningsperioden for patienterne udvides fra 6 måneder til 12-18 måneder. Derudover arbejdes der videre med at opnå specialiseret viden om medicinnedtrapning hos patienter med skizofreni, herunder særligt tidlige advarselstegn på tilbagefald. Der arbejdes med videreformidling af projektets erfaringer, herunder hvordan principper og tilgang fra medicinnedtrapningsprojektet kan implementeres bredere i behandlingstilbuddet til patientgruppen.
Orienteringen om medicinnedtrapning bliver taget til efterretning.
Anne Skriver / Marie-Louise Holt Jensen
21012259
Administrationen indstiller til social- og psykiatriudvalget:
Orienteringen blev taget til efterretning.
Region Hovedstadens Psykiatri fik i budgettet for 2021 bevilget 5,5 mio. kr. til at videreføre samarbejdet med en række socialpsykiatriske botilbud, da den hidtidige SATS pulje finansiering udløb med udgangen af 2020. Herudover blev der afsat yderligere 4,4 mio. kr. årligt til at udvide modellen til at omfatte flere socialpsykiatriske botilbud.
Siden 2017 har Psykiatrisk Center Amager og Psykiatrisk Center Glostrup afprøvet nye modeller for betjening af botilbud med finansiering fra både satspuljen og regionens eget budget. Formålet har været at styrke den behandlingsmæssige og tværsektorielle indsats for mennesker med svær psykisk sygdom.
I regionens budget for 2019 blev der tilført yderligere midler til at udvide ordningen til de øvrige psykiatriske centre (ekskl. Bornholm). Da den daværende finansiering fra satspuljen ville udløbe med udgangen af 2020, blev der i Region Hovedstadens budget for 2021 afsat 5,5 mio. kr. årligt til at bevare botilbudsbetjeningen, og herudover blev der afsat yderligere 4,4 mio. kr. årligt til at udvide ordningen til flere socialpsykiatriske botilbud.
Ved at udbygge samarbejdet mellem Region Hovedstadens Psykiatri og flere socialpsykiatriske botilbud er det målet at tilbyde patienter/borgere på botilbuddene en styrket behandlingsmæssig og tværsektoriel indsats med henblik på at forebygge sygdomsmæssige forværringer, hvilket blandt andet kan udløse (gen-)indlæggelser og tvangsindlæggelser.
Region Hovedstadens Psykiatris model for behandlingen af beboere på socialpsykiatriske botilbud tager udgangspunkt i erfaringerne fra F-ACT-modellen, og medarbejderne i de enkelte botilbudsteam har lægefaglige, sygeplejefaglige, brugerbaggrund (recoverymentor) samt eventuelt farmaceutiske kompetencer. Botilbudsteamet er enten organiseret i et selvstændigt F-ACT-team eller integreret i de eksisterende psykiatriske ambulatorier.
Indsatsen sker ved:
Erfaringerne fra projektperioden er bl.a., at det virker at have:
Med de yderligere 4,4 mio. kr. pr. år, der også blev afsat i budget 2021, er det fra 2021 blevet muligt at udbrede betjeningen til endnu flere botilbud. Samarbejdet mellem hvert psykiatrisk center og de socialpsykiatriske botilbud i det pågældende centers optageområde vil blive reguleret i en samarbejdsaftale.
I slutningen af 2021 vil der ske en opsamling af erfaringer med botilbudsteam, og det vil herunder blive undersøgt, om der er sket en reduktion i varigheden af indlæggelser fra de botilbud, der er indgået samarbejdsaftaler med.
Orienteringen om arbejdet med botilbudsteams bliver taget til efterretning.
Social- og psykiatriudvalget bliver orienteret om arbejdet med botilbudsteams på mødet den 3. marts 2021.
Anne Skriver / Jakob Sidenius
21011974
Administrationen indstiller overfor social- og psykiatriudvalget:
1. Taget til efterretning.
2. Drøftet.
3. Taget til efterretning.
Den 14. maj 2019 blev Region Hovedstadens handlingsplan for FN’s verdensmål vedtaget af Regionsrådet. Udarbejdelse af handlingsplanen er forankret i miljø- og klimaudvalget, men involverer relevante stående udvalg og forretningsudvalget.
I forbindelse med vedtagelsen af handlingsplanen har Regionsrådet besluttet, at regionen vil udarbejde en årlig opfølgning på handlingsplanens fremdrift for løbende at kunne vurdere og eventuelt justere på indsatserne – frem mod handlingsplanens mål i 2030. Den årlige opfølgning tager udgangspunkt i målene i handlingsplanen, som er udfoldet i bilag 3: ”Indsatsbeskrivelser i handlingsplan for FN’s verdensmål”.
Regionsrådet godkendte den 12. marts 2019, at de vedtagede indsatser i handlingsplanen for FN’s verdensmål er en del af de stående udvalgs indspil til de årlige budgetprocesser. Indsatserne kræver længerevarende fokus og har forskellige behov ift. ledelsesopmærksomhed, budget, kommunikation mv. Regionen har allerede inden for eksisterende budgetter igangsat væsentlige tiltag, der bidrager til verdensmålene. Flere af indsatserne i handlingsplanen kræver dog yderligere midler for at blive realiseret. Den supplerende finansiering af indsatserne sker ved regionens årlige budgetaftaler.
Regionens Handlingsplan for FN’s verdensmål fokuserer på bæredygtighed i Region Hovedstaden, hvad vi gør og hvordan vi kan blive bedre (bilag 1). Handlingsplanen har fokus på tre ud af de 17 verdensmål, hvor Region Hovedstaden særligt vil løfte udviklingen: Verdensmål nr. 3 om Sundhed og Trivsel; verdensmål nr. 11 om Bæredygtige Byer og Lokalsamfund og verdensmål nr. 12 om Ansvarligt forbrug og Produktion. Verdensmålene er med til at sætte fokus på, at bæredygtighed ikke kun handler om klima og miljø, men også om social og økonomisk bæredygtighed, og særligt hvordan disse fire ting spiller sammen.
Ud af handlingsplanens 15 indsatser hører indsatsen ”Mindre ulighed i sundhed” under social og psykiatriudvalgets ressortområde. Indsatsen er yderligere opdelt i to A: ”Sammen om psykiatriens udvikling 2020-2023” og B: ”Politisk ramme for regionens arbejde med at skabe social lighed i sundhed”.
Udvikling i indsatser for 2020
Udviklingen inden for indsatserne i handlingsplanen er vurderet af administrationen og viser, at otte ud af 15 indsatser har oplevet en positiv udvikling. Men indsatserne måler forskelligt på udviklingen: Syv ud af 15 indsatser måler på udviklingen med tal, og otte af indsatserne følger op på udviklingen med en årlig beskrivelse af, hvilke aktiviteter der er sat i gang og gennemført (fordi effekten enten er svær at måle, eller fordi indsatsen endnu ikke har konkrete målsætninger eller indikatorer). Udviklingen for hver af de 15 indsatser kan ses i bilag 2.
Udvikling i indsatserne inden for social- og psykiatriudvalgets ressortområde
Udviklingen i indsatsen ”Mindre ulighed i sundhed” har ophæng i:
Som en interessant historie kan det nævnes, at et initiativ inden for Den Sociale Virksomhed blev nomineret til Region Hovedstadens Verdensmålspris i 2020. Der var tale om Røde Kors Herberg for Kvinder, der med projektet ”Omform” har givet herbergets udsatte kvinder mulighed for at få mere mening og aktivitet i hverdagen, noget som kvinderne havde efterspurgt. Kvinderne syer bæredygtige indkøbsnet og karklude ud af genbrugte tekstiler og sælger dem efterfølgende til Danhostel. Projektet øger kvindernes trivsel og bidrager positivt til genbrug af materialer. På den måde bidrager projektet både til to af regionens udvalgte verdensmål, nemlig nr. 3 ”Sundhed og Trivsel” og nr. 12 ”Ansvarligt forbrug og produktion”, men også en række andre verdensmål, f.eks. verdensmål 10 om ”Mindre ulighed” og verdensmål 17: ”Partnerskaber for handling”. Det var blandt andet derfor, at projektet blev nomineret. Læs mere og se videoen via linket: https://intranet.regionh.dk/koncerncentre/nyheder/intranetnyheder/Sider/Verdensmaalspris-Moed-de-tre-nominerede-initiativer.aspx?rhKeywords=nominerede+verdensm%C3%A5lspris
Smiley-ordning for indsatserne
Udviklingen i alle 15 indsatser i handlingsplanen for verdensmål er blevet vurderet af administrationen på en smiley-skala, hvor 1 er dårligt og 5 er godt. ”Mindre ulighed i sundhed” med ophæng i A: ”Sammen om psykiatriens udvikling i 2020-2023” er blevet vurderet til tallet 4. Indsatsen med ophæng i B: ” Politisk ramme for regionens arbejde med at skabe social lighed i sundhed” er blevet vurderet til tallet 3. Der skal tages forbehold for, at det er forskellige tovholdere, der har vurderet udviklingen i indsatserne, og at vurderingerne derfor ikke er afvejet i forhold til hinanden.
Alle vurderinger kan ses på en oversigtsfigur i bilag 2. Nogle generelle læringspunkter for indsatserne kan trækkes ud af data:
Fællestræk for de indsatser, der er vurderet lavere (1 – 3):
Fællestræk for de indsatser, der er vurderet højere (4 – 5):
Opfølgning: Budgetaftalen 2021 - Det handler om liv (2021-2024)
Dette års opfølgning på handlingsplanen for verdensmål viser, at ni indsatser ud af i alt 15 indsatser for verdensmål er prioriteret i budgetaftalen for 2021. Det er en stor fremgang i forhold til sidste år, hvor kun fem indsatser blev prioriteret.
Indsatser inden for social og psykiatriudvalgets ressortområde:
Budgetforslaget om ”Fast personale på herberg og bosteder” blev ikke vedtaget.
Justering af indsatser og behov inden for relevante indsatser
I forbindelse med den årlige opfølgning på handlingsplanen for FN’s verdensmål er der mulighed for at justere og skærpe indsatserne. Følgende justeringer er gjort for indsatsen ”Mindre ulighed i sundhed”:
Behov inden for indsatserne, som kræver prioritering (politisk eller ledelsesmæssigt)
Udvalget har taget den årlige opfølgning på Region Hovedstadens handlingsplan for FN's verdensmål til efterretning og administrationen vil tage input til indspil til budgetprocessen fra de politiske drøftelser med til videre kvalificering.
Flere af handlingsplanens indsatser er afhængige af, at der bliver afsat yderligere ressourcer for at de kan realiseres.
Der kan være behov for at udarbejde en fælles, sammenhængende kommunikationsindsats for arbejdet med verdensmålene i Region Hovedstaden, både internt og eksternt i organisationen.
Alle relevante stående udvalg og forretningsudvalget drøfter parallet sager om den årlige opfølgning Region Hovedstadens handlingsplan for FN's verdensmål, under deres udvalgs portefølje.
Sagen forelægges i trafikudvalget, miljø- og klimaudvalget og udvalget for forsknings, innovation og uddannelse den 2. marts 2021, i social- og psykiatriudvalget og udvalget for forebyggelse og sammenhæng den 3. marts 2021, og i forretningsudvalget den 9. marts 2021.
Diana Arsovic Nielsen / Kåre Albrechtsen
20001719
Bilag 1: Bilag 1 - Region Hovedstadens handlingsplan for FN's verdensmål
Bilag 2: Bilag 2 - Samlet opfølgning 2020
Bilag 3: Bilag 3 - Indsatsbeskrivelser i handlingsplan for FNs verdensmål - 2020
Administrationen indstiller til social- og psykiatriudvalget
Orienteringen blev taget til efterretning.
Overholdelsen af udredningsretten inden for børne- og ungdomspsykiatrien har siden juli 2019 nogenlunde stabilt ligget tæt på 100%. Der har dog i forbindelse med COVID-19 situationen været en mindre nedgang i overholdelsen. Social- og psykiatriudvalget får efter ønske fra Karsten Skawbo (C) en redegørelse for den faldende overholdelse af udredningsretten i børne- og ungdomspsykiatrien. Herudover bliver udvalget forelagt en plan for, hvordan der søges rettet op på udviklingen.
Udredningsretten betyder, at alle patienter henvist til et somatisk eller psykiatrisk hospital skal være udredte indenfor 30 dage, hvis det er fagligt muligt. Pga. Covid-19 har udredningsretten for psykiatrien været suspenderet i dele af 2020, men trådte i kraft igen pr. 1. september 2020.
Der ses sædvanligvis udsving hen over året i henvisningsmønsteret til børne- og ungdomspsykiatrien, men i 2020 har mønstret været særligt påvirket af covid-situationen. Antallet af henvisninger var i foråret 2020 påvirket af nedlukningen af skolerne og i kommunerne, hvilket bl.a. har betydet, at de kommunale PPR-vurderinger ikke blev udarbejdet, og der kom derfor langt færre henvisninger i forårsperioden. Som konsekvens af dette har der været en stor stigning i antallet af henvisninger i andet halvår 2020, især hen over efteråret og frem mod jul (se figur 1 i bilag).
Derudover har der også samlet været en stigning i antallet af henvisninger i 2020 sammenlignet med 2019. Denne stigning er større end i andre dele af psykiatrien. Hertil kommer covid-relaterede udfordringer, som vanskeliggør den almindelige drift, fx omlægning af arbejdsgange og hjemsendte medarbejdere i forbindelse med smitteopsporing. Alt i alt har dette betydet, at det ikke har været muligt at overholde udredningsretten i børne- og ungdomspsykiatrien.
For at imødekomme det stigende antal henvisninger er der igangsat en række initiativer, herunder:
I de seneste uger har der været en stigning i overholdelsen af udredningsretten fra 68% i uge 3 til 87% i uge 5, hvilket indikerer, at ovenstående tiltag har en effekt.
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center arbejder løbende med at tilpasse kapaciteten til efterspørgslen. Seneste kapacitetsanalyse er udarbejdet i efteråret 2020. Når forbedringstiltagene fra kapacitetsanalysen er realiseret, og ekstra behandlere er ansat, forventes indtaget af patienter at stige til ca. 92 patienter i gennemsnit om ugen. Til sammenligning var det ugentlige gennemsnit i 2020 på ca. 82 patienter.
Udover ovenstående arbejdes der aktuelt på yderligere analyse af muligheder for udvidelse af kapaciteten samt større fleksibilitet til at imødekomme udsvingene i løbet af året.
Orienteringen om status for overholdelse af udredningsretten i Børne- og Ungdomspsykiatrien bliver taget til efterretning.
Anne Skriver / Marie-Louise Holt Jensen
21012260
Tomt indhold
I Budget 2021 er det beskrevet, at administrationen i samarbejde med Københavns Kommune skal afdække og beskrive mulighederne for en tværsektoriel udsatteenhed. Der er en tilsvarende politisk beslutning i Københavns Kommune.
Baggrunden er forslag fra udsatterådene i Region Hovedstaden og Københavns Kommune om etablering af en udsatteenhed på tværs af kommune og region med det formål at sikre sammenhængende forløb på tværs af sektorer for de mest udsatte borgere.
Der er etableret en styregruppe på tværs af Region Hovedstaden og Københavns Kommunes Socialforvaltning med repræsentanter fra:
Styregruppen refererer til Social- og Psykiatriudvalget i Region Hovedstaden og til Socialudvalget i Københavns Kommune.
Det konkrete arbejde med at afdække mulighederne for en tværsektoriel udsatteenhed sker i en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra kommune, region og almen praksis med kendskab til organiseringen af indsatser til socialt udsatte. Arbejdsgruppen refererer til styregruppen. Arbejdet understøttes af to konsulenter fra henholdsvis Københavns Kommune og Region Hovedstaden.
Den planlagte proces er desværre blevet forsinket på grund af den aktuelle Covid-19 situation, og der sigtes efter, at et oplæg vil være klar til politisk behandling i august 2021.
Tomt indhold
Forhandlingerne om budget 2022 starter for de stående udvalg i Region Hovedstaden til møderne den 21. og 22. marts og fortsætter til møderne i april og maj.
Hvert udvalg kan herefter indstille op til fem budgetforslag til de videre budgetforhandlinger.
Til møderne den 27. og 28. april vil både politikere og administrationen præsentere forslag til budgetforhandlingerne. Administrationen har mulighed for at kvalificere politikernes budgetforslag ift. fx økonomisk overslag og gør i den forbindelse opmærksom på, at fristen for at aflevere budgetforslag til kvalificering er mandag den 29. marts.
21012025