Baggrund
Novo Nordisk A/S, som ejer Steno Diabetes Center A/S ønsker at afvikle sine behandlingsaktiviteter og regionen må derfor hjemtage behandlingsaktiviteten. Gennem et samarbejde med en donation fra med Novo Nordisk Fonden på i alt 2,945 mia. kr. er der åbnet mulighed for at etablere et nybygget Steno Diabetes Center Copenhagen, som udover behandlingsopgaver kan varetage forsknings-, -sundhedsfremme, -forebyggelses og uddannelsesaktiviteter på højeste internationale niveau. Regionsrådet godkendte den 18. august 2015 et visionsoplæg for etablering af Steno Diabetes Center Copenhagen (SDCC) i samarbejde med Novo Nordisk Fonden. Visionen omfatter tre målsætninger:
- at sikre et af de bedste behandlingstilbud globalt for personer med diabetes i et sammenhængende sundhedssystem.
- at skabe et af verdens førende miljøer for klinisk diabetesforskning.
- at positionere Region H og Greater Copenhagen som globalt fyrtårn i innovativ diabetesuddannelse.
I henhold til visionsoplægget skal SDCC sikre patienter og pårørende i hovedstadsregionen et diabetestilbud på højeste internationale niveau. Centret bliver 100% ejet af Region H og bliver en del af det offentlige sundhedsvæsen. Centret skal gennem tætte forpligtende samarbejder med hospitaler, almen praksis, kommuner og øvrige aktører medvirke til at løfte det samlede niveau for behandling og forebyggelse af diabetes i hovedstadsregionen.
Det er NNF’s hensigt at søge tilsvarende centre etableret i landets øvrige regioner med henblik på et nationalt løft af den forskningsbaserede behandling og forebyggelse af diabetes.
Beslutningsnotat
Der er udarbejdet et beslutningsnotat (bilag 2), der danner det fælles grundlag for aftaleindgåelsen mellem NNF’s bestyrelse og regionsrådet, ligesom notatet beskriver den videre proces for etableringen af SDCC. Beslutningsnotatet er et resumé af drejebogen for etablering af SDCC (bilag 3).
Aftaler
Derudover er der udarbejdet 5 aftaler med regionens som part, som fastlægger parternes rettigheder og forpligtelser. Hver aftale er betinget af, at de øvrige aftaler indgås. Udkast til transitionsaftale, langsigtet Bevillingsaftale og Bygningsaftalen forelægges for NNF's bestyrelse den 19. maj. Udkast til lejeaftale for SDC's nuværende lokaler og udkast til aktivoverdragelsesaftalen behandles af bestyrelsen for SDC den 10. maj. Af hensyn til bestyrelsernes behandling af sagen forelægges aftaleudkastene som et samlet fortroligt bilag 1. Hvis NNF's bestyrelse godkender aftalerne offentliggøres de efterfølgende, bortset fra detaljerede oplysninger om byggebudgettet, som af hensyn til senere udbud skal holdes fortroligt, konkrete medarbejderoplysninger mv. Kammeradvokaten har bistået regionen med forhandling af de konkrete aftalebestemmelser. Underbilag til aftalerne er ikke vedlagt, men kan rekvireres i Sekretariatet.
Drejebog
Drejebogen er udarbejdet med afsæt i visionsoplægget og i regionsrådets politiske planer og målsætninger – særligt Hospitalsplan 2020, Sundhedsaftalen 2015-2018 og ReVUS. I tråd med regionens målsætning om, at patientens situation styrer forløbet, er det ambitionen, at SDCC sikrer individuel behandling og forebyggelse med udgangspunkt i patientens situation, herunder i et samarbejde med hospitaler, kommuner, almen praksis og øvrige aktører. Etableringen af SDCC understøtter regionens vision om et sammenhængende sundhedsvæsen med forskningsbaseret patientbehandling på højeste internationale niveau.
Inddragelse
Udkast til drejebog har i flere omgange været forelagt for Erhvervs- og vækstudvalget og Sundhedsudvalget, som har drøftet de relevante kapitler i forhold til udvalgenes opgaveområder. Sundhedsudvalget drøftede primært behandling - standardbehandling og supplerende behandling - og patienttilhørsforhold, mens Erhvervs- og vækstudvalget i et Greater Copenhagenperspektiv havde fokus på forskning, erhvervssamarbejder og samarbejde med kommunerne. Udvalgene er positivt indstillet over for realisering af projektet.
Drejebogen er som nævnt udarbejdet under inddragelse af regionens hospitaler, universiteter, professionshøjskoler, patientforeninger, kommuner, praktiserende læger, det nuværende Steno Diabetes Center m.fl. Aktørerne på diabetesområdet - herunder Sundhedsfagligt Råd for Endokrinologi, Dansk Sygeplejeråd, kommunerne i regionen, PLO Hovedstaden, Juvenile Diabetes Foundation (organisation med særligt fokus på børn og unge) - har således været inddraget i arbejdet gennem talrige møder og mere end 20 workshops. Drejebogens forslag om etablering af det nye center er således bredt funderet og der er blandt aktørerne på området bred opbakning til etablering af Steno Diabetes Center Copenhagen.
A: Hjemtagelse af behandlingsopgaven - overtagelse af det nuværende Steno Diabetes Center A/S (SDC)
Regionens hjemtagelse af behandlingsopgaven gennemføres ved en virksomhedsoverdragelse af medarbejdere og aktiviteter på det nuværende Steno Diabetes Center. Regionen lejer sig ind i centerets nuværende bygninger, indtil den nye bygning står klar i Herlev i 2020. Udgiften til overtagelse af aktiver fra SDC og til husleje dækkes af fondens bevilling og er således udgiftsneutral for regionen. Overdragelsen af medarbejderne er omfattet af Lov om lønmodtagers retstilling ved virksomhedsoverdragelse. Det indebærer, at medarbejderne overføres til regional ansættelse med deres nuværende løn- og ansættelsesvilkår. Som ved andre fusioner bevares disse vilkår i resten af medarbejdernes ansættelsesperiode. Novo Nordisk A/S kompenserer inden overtagelsen medarbejderne for enkelte individuelle og kollektive goder, som ikke kan videreføres. Notat herom er vedlagt som fortroligt bilag 5.
B: Etablering af nyt regionalt center for diabetesbehandling og -forskning - Steno Diabetes Center Copenhagen (SDCC)
Visionen er, at SDCC skal være drivkraften i et omfattende klinisk samarbejde om behandling og forebyggelse af diabetes, der understøttes af stærke miljøer inden for klinisk diabetesforskning, sundhedsfremmeforskning samt uddannelse af patienter, pårørende og sundhedsprofessionelle. Centret etableres med enheder for aktivitetsområderne:
- Behandling - både standardbehandling og supplerende behandling
- Klinisk forskning
- Sundhedsfremme og forebyggelse, samt
- Uddannelse.
Standardbehandling
SDCC skal tilbyde og løbende udvikle standardbehandlingen sammen med andre diabetesambulatorier og hospitaler i Region Hovedstaden og i resten af Danmark. Standardbehandlingen tager udgangspunkt i det nuværende behandlingstilbud i Region H, der omfatter ambulant diabetesbehandling, undervisning, rehabilitering, screening for og status på sendiabetiske komplikationer. Behandlingen inkluderer både hovedfunktioner, regionsfunktioner og højt specialiserede funktioner som fx behandling af præ-gestationel diabetes og svær insulinresistens. SDCC’s behandlingsindsats skal kobles tæt til centrets aktiviteter og samarbejder inden for forskning, sundhedsfremme og forebyggelse og uddannelse. Det skal sikre, at erfaring fra klinikken på den ene side hurtigt indgår i forskning og uddannelse, ligesom forskning og løbende uddannelse på den anden side skal bidrage til at udvikle og implementere nye og bedre evidensbaserede behandlinger, der også er med til at forebygge sendiabetiske komplikationer.
Supplerende behandling
SDCC skal tilbyde og udvikle et supplerende og udviklingsorienteret behandlingstilbud, der løfter og koordinerer behandlingen både for patienter tilknyttet SDCC og andre patienter i Region H. I arbejdet med konkretiseringen af visionen, er der identificeret en række veldokumenterede tilbud inden for behandling, forebyggelse af sendiabetiske komplikationer samt rehabilitering, der skal indgå i den supplerende behandling, f.eks. diverse screeningstilbud. Herudover foreslås det, at der etableres projekter, der udvikler og igennem forskning skaber evidens for effekten af en række nye behandlingstilbud for at afklare om de skal indgå i behandlingen fremadrettet (bilag 2 s.7).
Klinisk forskning
SDCC skal være med til at skabe et markant samlet løft og en stærkere sammenhæng i forskningsindsatsen på tværs af kliniske og basale forskningsmiljøer på hospitaler, universiteter og professionshøjskoler i regionen. SDCC vil fokusere på forskning i klinisk epidemiologi, patofysiologi, systemmedicin, kliniske studier, sundhedsteknologi og tværfaglig klinisk forskning (bilag 2 s.7), og resultaterne herfra skal implementeres i behandlingen på SDCC og i forebyggelsen af diabetes generelt.
Sundhedsfremme og forebyggelse
SDCC skal udvikle og drive sundhedsfremmeforskningsaktiviteter med fokus på implementering gennem et tæt samarbejde med SDCC’s klinik, kommuner og almen praksis og være med til at forebygge udviklingen af diabetes hos raske personer i regionen (bilag 3 s.48). Ét fokusområde vil være på forebyggelse og håndtering af diabetes i familien, og på at udvikle og evaluere interventioner, som hjælper familier med at realisere en sundere livsstil. Familien er en oplagt ramme både for at støtte personer med diabetes og for at forebygge, at andre i familien udvikler diabetes (tidlig opsporing).
Uddannelse
SDCC skal være det førende videnscenter inden for diabetesområdet og har derfor en særlig forpligtigelse til at nå ud til så bred en målgruppe af sundhedsprofessionelle, patienter og deres pårørende som muligt. Målet er at løfte vidensniveauet for sundhedsprofessionelle, så de kan give den bedst mulige behandling, samt at øge kvaliteten af egenomsorg for patienter og pårørende. SDCC skal derfor have en bred portefølje af konkrete forsknings- og evidensbaserede uddannelsesaktiviteter, f.eks. meritgivende efter- og videreuddannelse af plejepersonale (bilag 2 s.9).
Alle SDCC's aktivitetetsområder er beskrevet i bilag 2 afsnit 2.2 og bilag 3 afsnit 1-5.
De overordnede succeskriterier for SDCC er forbedret behandlingskvalitet og patientoplevelse, et samlet løft af folkesundheden i forhold til diabetes, samt diabetesforskning på højeste internationale niveau og samarbejde herom. Udvikling og implementering af disse succeskriterier skal ses i sammenhæng med regionens arbejde med driftsmål og regionsrådets politiske målsætninger på kvalitetsområdet. Regionsrådet og NNF's bestyrelse vil få forelagt en årlig afrapportering om fremdrift og resultater.
Ambitionerne og succeskriterierne for SDCC realiseres gennem tætte og forpligtende samarbejder med relevante aktører. Hensigten er bl.a., at der som det første indgås samarbejdsaftaler med regionens hospitaler – i drejebogen kaldet Steno Partners. Som Steno Partner modtager akuthospitaler, Rigshospitalet og Bornholm Hospital en årlig bevilling via donationen fra Novo Nordisk Fonden til understøttelse af samarbejdet om eksempelvis klinisk forskning og patientbehandling på 1,25 mio. kr. årligt til hver af hospitalspartnerne.
Styringsmodel
SDCC bliver ejet af Region H som en del af det offentlige sundhedsvæsen og vil blive styret i overensstemmelse med de til enhver tid gældende regulativer og strategier i Region H. SDCC placeres som et center ved Herlev og Gentofte Hospital, Herlevmatriklen. Der samarbejdes mellem centeret og hospitalet om driftsmæssige og administrative forhold. SDCC får en regional funktion i forhold til udvikling og løft af den samlede diabetesindsats i regionen, hvorfor centret skal have mulighed for at kunne agere som et regionalt kraftcenter og indgå forpligtende samarbejder med hospitaler, kommuner, universiteter og erhvervslivet m.fl.
For at understøtte denne rolle etableres SDCC med en bestyrelse, der agerer på et strategisk niveau med indstillinger til godkendelse i Region H’s koncerndirektion. Bestyrelsen sammensættes med en repræsentant fra Region H’s koncerndirektion (som formand), en repræsentant udpeget af NNF, en repræsentant udpeget af Københavns Universitet, en repræsentant udpeget af kommunerne og en repræsentant udpeget af medarbejderne på SDCC, samt Herlev og Gentofte Hospitals hospitalsdirektør. NNF’s vilkår for støtte fremgår af parternes bevillingsaftale, hvori det præciseres, at NNF ud over udpegelsen af en repræsentant i SDCC’s bestyrelse, ikke deltager i driften af SDCC. Bestyrelsen får bl.a. til opgave at udarbejde forslag til centrets strategi og årlige budget samt overvåge, at SDCC lever op til de målsætninger og succeskriterier, som fremgår af drejebogen og bevillingsaftalen med NNF.
SDCC etableres som et selvstændigt bevillingsområde. Budgettet for SDCC udarbejdes med en særskilt beskrivelse af henholdsvis den fondsfinansierede og den regionalt finansierede del af budgettet. Regnskabet udarbejdes på samme måde. Den fondsfinansierede del budgetteres i henhold til bevillingsaftalen mellem NNF og Region H. Den regionalt finansierede del budgetteres i henhold til den proces og de retningslinjer, der årligt fastsættes af regionsrådet. Der kan ikke overføres bevillingsbeløb fra den fondsfinansierede del til den regionale finansierede del.
Såfremt der er uforbrugte fondsfinansierings beløb ved regnskabsårets udløb, kan beløbet overføres til året efter – dog mod modregning i det efterfølgende års budget. Centerets ledelse kan via bestyrelsen søge om at modregning undlades.
Evalueringer
I starten af 2021 foretages en "opstarts"-evaluering af SDCC. Evalueringen foretages i 2021, da dette er det første år, hvor centret er fuldt operationelt i de nye fysiske rammer på Herlev Hospital. SDCC’s bestyrelse er ansvarlig for evalueringen, der udføres af SDCC’s centerledelse støttet af eksterne fageksperter. Evalueringen indeholder en vurdering af centrets status i forhold til opfyldelse af succeskriterierne, som de fremgår af regionens succeskriterier (se bilag 3 side 78) og af NNF's bevillingsskrivelse. I 2026 foranstalter NNF en hovedevaluering af SDCC's aktiviteter. Evalueringskriterierne bygger på de succeskriterier, der blev beskrevet i den langsigtede strategi for den forgangne periode, og indeholder vurderinger af blandt andet SDCC’s effekt på behandlingskvalitet, folkesundhed og forskningsresultater, detaljeret status på hver af kerneaktiviteterne, anvendelsen af de økonomiske midler og samarbejdsrelationerne med eksterne parter. Evalueringen har til hovedformål at vurdere, hvorvidt NNF’s bevilling skal forlænges yderligere, men vil ligesom opstartsevalueringerne give et fagligt grundlag for efterfølgende justeringer i centrets strategi. Sideløbende med evalueringen foretages en revision af den langsigtede strategi for SDCC for den kommende periode. Resultatet af evalueringen forelægges NNF’s bestyrelse, der efterfølgende og efter dialog med regionen beslutter, om bevillingen forlænges. I forhold til forlængelsen af bevillingen er der to udfaldsrum:
- Støtten forlænges med yderligere fire år ud over de resterende tre år fra den tidligere bevilling; første forlængelse sker frem til ultimo 2033, eller
- Støtten forlænges ikke, og NNF bevilger en mindre toårig bevilling til udfasning efter aftalens udløb i 2029. Første mulige år for udfasning er derved 2031
Ved begge udfald underrettes regionsrådet om beslutningen, hvorefter regionsrådet godkender den nye bevillingsskrivelse eller kan kommentere på beslutningen om udfasning af NNF’s bevillinger. Første mulige år for udfasning er derved 2031. Efter evalueringen i 2026 gennemføres evalueringer hvert fjerde år efter samme metode. Der vil, når resultatet af evalueringen foreligger altid være mindst fem års bevilling tilbage, bestående af tre års tidligere bevilling og mindst to års udfasningsbevilling. Der er ingen maksimal levetid for støtten fra NNF.
C: Hospitalsplan 2020 - Tilpasning af patientgrundlag
Den hospitalsbaserede diabetesbehandling i Region H varetages i dag på 11 matrikler med varierende patientvolumen og behandlingstilbud. I tråd med specialeplanlægningen og Hospitalsplan 2020 sker der en løbende konsolidering af indsatsen. Etableringen af SDCC, der samler behandlingen af op mod 11-13.000 patienter i løbet af det første halvår af driften i de nye fysiske rammer (2021 er første fulde driftsår), ligger inden for rammerne af Hospitalsplan 2020, som fastlægger at, der skal være behandling af diabetes på alle hospitaler. Akuthospitalerne vil således stadig varetage akutmodtagelse af diabetespatienter, samt ambulant behandling og screening for komplikationer, særligt for type 2 diabetes, som udgør hovedparten af diabetespatienterne. Visionerne for SDCC er blevet præsenteret for Sundhedsstyrelsen i december 2015. Det er aftalt at indhente styrelsens rådgivning i forhold til specifikke dele af drejebogen, herunder i forhold til de ændringer, der medfører ændringer i specialeplanen. Samling af specialiseret diabetesbehandling på SDCC, f.eks. svær insulinresistens, skal godkendes i specialeplanen, og det er aftalt, at regionen ansøger styrelsen mellem de ordinære ansøgningsrunder.
Målet er, at det fulde patientgrundlag for SDCC er på plads senest medio 2021, når den nye bygning ved Herlev Hospital er taget i brug. De fleste ændringer sker derfor først, når de fysiske rammer tillader det, bortset fra personer med nydiagnosticeret type 1-diabetes, der behandles i SDCC-regi allerede fra 2017. Optageområdet i 2020 for det kommende SDCC består af to ”lag”, der refererer til regionens fire plan- eller optageområder (Midt, Byen, Syd og Nord):
- Kernen i Midt: SDCC behandler alle ambulante patienter fra planområde Midt med type 1-diabetes eller type 2-diabetes med komplikationer – inklusive nuværende patienter på Steno Diabetes Center. Denne kerne vil omfatte ca. 9.000 personer med diabetes, som i 2020 behandles på SDCC.
- Resten af Region H: Centret vil desuden varetage behandlingen af en del af de personer med diabetes, der i øjeblikket hører til planområderne Byen, Syd og Nord:
- Patienter med type 2-diabetes med komplikationer: vil i henhold til hospitalsplanen fortsat blive behandlet på alle diabetesambulatorier – både for at sikre geografisk nærhed og for at bevare den lægefaglige kompetence til at behandle patienter med diabetes i hvert planområde. Patienterne vil blive orienteret om behandlingstilbuddet på SDCC,
- Gravide med præ-gestationel diabetes (diabetes hos gravide, der er diagnosticeret inden svangerskab): behandles i et samarbejde mellem SDCC og Rigshospitalet. Deres patientforløb skal foregå på SDCC, men kontrollerne under graviditeten foretages udelukkende på Rigshospitalet i samarbejde med SDCC,
- Gravide med gestationel diabetes (diabetes opstået under svangerskab): patienter, der har behov for insulinbehandling, skal afhængig af deres behandlingssted enten behandles på SDCC eller Rigshospitalet under graviditeten. Efter endt graviditet skal SDCC være en regional drivkraft i opfølgningen på de enkelte patienter,
- Patienter med type 1-diabetes (uden pumpe): nuværende patienter af denne type vil som udgangspunkt gå til ambulant kontrol og behandling på deres lokale diabetesambulatorium. Patienterne vil blive orienteret om behandlingstilbuddet på SDCC,
- Patienter med type 1-diabetes (med pumpe): vil alle blive behandlet på SDCC for at sikre et tilstrækkeligt volumen, samle ekspertisen ét sted og dermed muliggøre højt kvalificeret behandling. Patienterne flyttes til SDCC senest medio 2021, så samlingen er gennemført, når bygningen er ibrugtaget,
- Patienter med nydiagnosticeret type 1-diabetes: vil fra 2017 alle blive visiteret til SDCC,
- Børn med diabetes: SDCC vil varetage behandlingen af alle børn med diabetes i Region H senest medio 2021, når bygningen er ibrugtaget.
SDCC vil desuden som i dag kunne tilbyde behandling af patienter på højt specialiseret niveau, herunder patienter med andre diabetestyper. Der vil blive igangsat en proces i efteråret 2016 med inddragelse af regionens hospitaler, ledere og medarbejdere for at aftale samarbejdet, planlægge udmøntningen af det fremtidige patienttilhørsforhold, samt sikre den nødvendige tilretning af regionens visitationsregler på området.
D. Opførelse af ny bygning
Der etableres en byggeorganisation og styringsmodel for det kommende diabetescenter, som tager afsæt i de samme styringsmodeller som regionens kvalitetsfondsbyggerier for at sikre, at byggeriet kan leveres i overensstemmelse med den økonomi og stand samt til det tidspunkt, som er forudsat i aftalen mellem regionen og NNF. Det foreslås, at den politiske følgegruppe for Nyt Hospital Herlev også varetager opgaven som følgegruppe for dette projekt. Byggeorganisationen for projektet forankres i byggeorganisationen på Herlev og Gentofte Hospital med en byggeprojektleder, der organisatorisk refererer til hospitalsdirektøren. Byggeprojektlederen forestår den daglige ledelse af projektet. Medlemmer af den politiske følgegruppe deltager i dommerkomitéen, som vil blive nedsat for at vurdere de indkomne forslag til konkurrenceprogrammet. Der udarbejdes som for kvalitetsfondsbyggerierne en styringsmanual for byggeprojektet.
Der nedsættes en byggeprojektstyregruppe for byggeprojektet, der har det overordnede administrative ansvar for projektets indhold og økonomi. Byggeprojektstyregruppen skal virke i hele perioden, fra byggeriet sættes i gang til den dag, det afleveres. Byggeprojektstyregruppen vil bestå af 8 medlemmer med hospitalsdirektør Klaus Lunding, Herlev og Gentofte Hospital som formand. Byggeprojektstyregruppen refererer til den styregruppe, der med koncerndirektør Svend Hartling som formand er nedsat til forberedelse af det samlede SDCC-projekt. Når bestyrelsen for SDCC er udpeget, varetager den styregruppens opgaver.
Den politiske følgegruppe og styregruppen/bestyrelsen afgiver udtalelse til brug for regionsrådets godkendelse af faseskift. Udkast til konkurrenceprogram foreligger først i færdig udgave efter regionsrådsmødet den 17. maj, hvorfor det indstilles, at regionens koncerndirektion bemyndiges til at godkende konkurrenceprogrammet. Der vil i forbindelse med regionsrådsmødet blive givet en mundtlig orientering om indholdet i konkurrenceprogrammet. Konkurrenceprogrammet vil indeholde den overordnede vision for byggeriet, byggeriets grundprincipper om arealbenyttelse samt en række mere detaljerede tekniske detaljer. Derudover vil konkurrenceprogrammet ligeledes specificere processen for byggeriet frem til 2020, samt detaljere hvilke bedømmelseskriterier, de enkelte forslag vil blive vurderet ud fra.
Økonomi
Region H og NNF finansierer i fællesskab etablering og drift af SDCC indtil 2029, hvor bevillingsaftalen udløber, medmindre den forlænges (se dog udfasning under afsnittet "evalueringer"). NNF finansierer udgifterne til supplerende behandling, forskning, sundhedsfremme og forebyggelse samt uddannelse. Regionen finansierer udgifter til standardbehandling og til centrets ordinære udgifter til drift og service.
Hjemtagelse af behandlingsopgaven - engangsomkostninger i 2016
Der er i 2016 engangsomkostninger til forberedelse af hjemtagelsen af behandlingsopgaven pr. 1. januar. Det drejer sig om udgifter til dels IT-mæssig forberedelse af overførslen af det nuværende Steno Diabetes Center med virkning fra den 1. januar 2017 til regionens systemer. Hertil kommer visse udgifter til forberedelse af byggeopgaven. Udgifterne udgør for regionens vedkommende 37 mio. kr., som kan afholdes af udisponerede midler i renoveringspuljen på driftsbudgettet.
NNF og Novo Nordisk A/S finansierer diverse andre engangsudgifter.
Driftsudgifter i transitionsperioden 2017 - 20
I transitionsperioden, hvor SDCC drives fra de nuværende lokaler i Gentofte, er den årlige driftsudgift i 2017 niveau på 187 mio. kr., hvoraf regionen afholder 45 mio. kr. Hertil kommer i denne periode engangsomkostninger for regionen på i alt 108 mio. kr. til genhusing og klargøring af byggegrund samt yderligere IT-udgifter, herunder overførsel til Sundhedsplatformen mv. NNF finansierer i samme periode andre engangsomkostninger.
Driftsudgifter fra 2020 - 29
Når SDCC er i fuld drift med patientgrundlag på 11- 13.000 patienter forventes de årlige udgifter at være på 271 mio. kr. i 2021 niveau, hvoraf fonden afholder 173 mio. kr., mens regionens andel af det estimerede udgiftsniveau udgør 98 mio. kr. Samtidig fordobles centrets patientunderlag i forhold til det nuværende niveau i Gentofte, hvilket indebærer overførsel af en tilsvarende forholdsmæssig budgetramme fra de nuværende behandlingssteder (de øvrige hospitaler i regionen).
Udgifter til byggeri
Den samlet udgift til bygningen inkl. nedrivning, opførelse, aptering, genhusning m.m. anslås til 760 mio. kr. Regionens udgifter til forberedelse af byggeriet afholdes som nævnt ovenfor som engangsomkostninger i 2016-2020.
Regionens nettoudgift til drift af SDCC
Regionens nuværende udgiftsniveau til behandling på centret i Gentofte er på 37 mio. kr., og centrets drift vil derfor for regionen udløse en årlig merudgift på 8 mio. kr., som vil skulle indarbejdes i budgetforslaget for 2017-20.
Regionens nettoudgift ved etablering af SDCC i perioden 2016 - 2020 fremgår af følgende oversigt:
En deltajeret budgetoversigt er vedlagt som fortroligt bilag 4.