Der er udarbejdet en analyse af eksterne konsulenter i samarbejde med en arbejdsgruppe bestående af Movia, Lokaltog og Region Hovedstaden. Analysen giver et overblik over investeringsbehovet på lokalbaneområdet, og er første skridt mod udarbejdelsen af en handlings- og investeringsplan samt prioritering af de forskellige initiativer i lokalbanen, frem til 2025.
Analysen foreligger i to rapporter, som er vedlagt sagen som bilag (bilag 2 og 3). På baggrund af rapporterne er der udarbejdet et forslag til, hvordan der kan arbejdes videre med en model for finansiering af de fremtidige projekter i lokalbanen.
I baggrundsrapporten (bilag 2) beskrives ti pakker, som er baseret på eksisterende viden om de kommende investeringsbehov, der er for lokalbanen. For hver pakke er angivet et overslag over anlægsomkostninger, som indgår i den videre prioritering i realiseringsplanen (bilag 3).
I realiseringsplanen (bilag 3) beskrives fire scenarier for investeringer i lokalbanerne - et grundprodukt (scenarie 1) med efterfølgende scenarier, som er tillægsydelser med gradvise forbedringer. Scenarierne er valgt og prioriteret ud fra nødvendigheden af projekterne:
Scenarie 1: Nødvendige reinvesteringer og trinbræt ved Favrholm.
Indeholder de absolutte minimumsinvesteringer, der er nødvendige for at sikre, at en lokalbanedrift i fremtiden er mulig, samt at det bliver muligt for lokalbanen (kun Frederiksværkbanen) at betjene Nyt Hospital Nordsjælland ved Favrholm uden en ombygning af Hillerød station.
Scenarie 2: Plus gennemkørsel på Hillerød station.
Indeholder en ombygning af Hillerød station samt udvidelse af Favrholm station og er nødvendig, hvis der skal sikres en god kollektiv betjening af Nyt Hospital Nordsjælland, hvor alle lokaltog nordfra kan få direkte forbindelse til Favrholm station (uden skift på Hillerød).
Scenarie 3: Plus optimering af stationsplaceringer.
Indeholder en flytning af mindre standsningssteder til en bedre placering i forhold til brugerne. Er forbundet med relativt få ekstra omkostninger for regionen i forhold til en forventet stigning i billetindtægterne samt de betydelige brugergevinster, der er ved at ændre på stationsplaceringerne.
Scenarie 4: Plus frekvensudvidelser.
Indeholder frekvensudvidelser på Lille Nord, Gribskovbanen og Hornbækbanen i henhold til Lokalbanens visionsplan. Har betydelige brugergevinster, som også overstiger de økonomiske udgifter, men er forbundet med store driftsudgifter.
Der er i de beregninger, der ligger til grund for rapporterne, gjort en række antagelser samt taget forskellige forbehold, ligesom der indgår usikkerheder, som er vigtige at tage højde for. Disse er beskrevet i vedlagte notat (bilag 1).
Herunder er angivet de årlige ændringer i regionens forventede udgifter ved forskellige typer af lånefinansiering. Investeringsbeløbene er opgjort eksklusiv NAB (korrektionsreserve jf. Ny Anlægsbudgettering, som anvendes i statslige infrastrukturprojekter. Som udgangspunkt tillægges en korrektionsreserve på 50% i fase 1 og 30% i fase 2, hvor projekterne er er grundigere belyst).
Mio. kr. | Scenarie 1 | Scenarie 2 | Scenarie 3 | Scenarie 4 |
---|
Forventet tilskudsbehov ekskl. anlægsomkostninger pr. år * | +0 | -4 | -6 | +20 |
Årlig ydelse til anlægsomkostninger ved et 40-årigt obligationslån | +14 | +19 | +20 | +27 |
Årlig ydelse til anlægsomkostninger ved et 25-årigt obligationslån | +18 | +25 | +26 | +35 |
Årlig ydelse til anlægsomkostninger ved et 25-årigt fastforrentet aftalelån | +16 | +22 | +23 | +30 |
Årlig ydelse til anlægsomkostninger ved kombineret 10-årigt og 25-årigt fastforrentet aftalelån** | +33 | +39 | +40 | +47 |
Kilde: Se baggrundsrapporten. Ydelser på lån er hentet på kommunekredit.dk d. 19. maj 2016.
Noter:
Et positivt fortegn angiver en omkostning, mens et negativt fortegn angiver en indtægt. 2015-prisniveau. Den årlige ydelse er regnet ud fra et enkeltstående lån optaget i 2016. Det vil være muligt at optage et antal mindre lån fordelt i de år, hvor de store investeringsbehov opstår.
* For at få at det samlede billede af påvirkningen på regionens økonomi skal man til den årlige ydelse lægge den forventede ændring i det årlige tilskudsbehov (driftsomkostninger minus forventede billetindtægter).
** Hvor anlægsomkostningerne til nødvendige reinvesteringer af infrastruktur finansieres med et 10-årigt lån, og de øvrige investeringer finansieres med et 25-årigt lån. Tallet i tabellen viser ydelsen de første 10 år.
Regionens økonomi til lokalbaner påvirkes forskelligt i de enkelte scenarier. Den forventede ændring i det årlige driftstilskud, som regionen yder til Lokalbanen A/S påvirkes af øgede driftsomkostninger og øgede billetindtægter i de enkelte scenarier. Den samlede ændring i tilskudsbehov fremgår af tabellens første linje. Scenarierne 2 og 3 har positiv påvirkning af tilskudsbehovet.
De øvrige rækker i tabellen viser den forventede årlige ydelse ved forskellige typer af lånefinansiering af investeringer i lokalbanen i de fire scenarier. Med de beregnede lånetyper vil det medføre en årlig ydelse på lånet på mellem 14 og 47 mio. kr. afhængig af det valgte scenarie og løbetid for lånet.
Økonomi på lokalbaneområdet
Regeringen har besluttet at fastholde investeringstilskuddet til lokalbaner i stedet for at omlægge til bloktilskud. Aftalen blev forlænget i 2015 og gælder indtil andet besluttes. Derfor modtager Region Hovedstaden årligt et statsligt tilskud til gennemførelse af anlægsinvesteringer til lokalbaner på ca. 42 mio. kr. Heraf finansieres leasing af togmateriel for 27,2 mio. kr. Der er hermed et rådighedsbeløb på ca.14,8 mio. kr. årligt.
Med et 40-årigt lån vil nettoudgiften for regionen udgøre i størrelsesordenen 14-15 mio. kr. i scenarie 1, 2 og 3. Disse tre scenarier vil derfor med et rådighedsbeløb på 14,8 mio. kr. om året kunne være mulige at gennemføre med de viste beregninger (tallene i række 1 og 2 lagt sammen).
Det er således administrationens vurdering, at scenarierne 1, 2, og 3 bør indgå i det videre arbejde. Der er dog forskellige uklarheder, som bør belyses nærmere før der træffes valg om investeringsomfang.
Nærmere belysning af økonomiske forhold
I forbindelse med beregninger af de enkelte scenarier er gjort antagelser, som i den videre proces med afklaring af valg af scenarie og fastlæggelse af en investeringsplan, bør analyses nærmere.
For alle scenarier er beregnet en årlig ydelse forbundet med et 40-årigt lån. Investeringer i infrastruktur er som hovedregel langsigtede investeringer og af et væsentlig beløbsmæssigt omfang. Lånebekendtgørelsen tilsiger typisk 25-årige lån, men der er etableret 40-årige lån, f.eks. til Letbanen.
Scenarie 1 omfatter både en éngangsinvestering til at anlægge Favrholm trinbræt i 2019 samt anlægsudgifter til opretholdelse af infrastrukturen (skinner) over en 10-årig periode fra 2017. Lånemuligheder for denne investering skal nærmere belyses, da levetiden skal stå mål med lånet løbetid. I tabellen er derfor også vist årlig ydelse ved 10- årigt og 25-årigt kombineret lån. Dette vil fordyre lånet betydeligt.
I forbindelse med scenarie 2 (og 3) er forudsat, at staten bidrager til finansiering af en ombygning af Hillerød Station. Der er taget udgangspunkt i, at regionen finansierer 50 % af anlægsudgiften. Ombygningen af Hillerød Station er anslået til at koste 182 mio. kr. (122 mio. kr. uden NAB) og hertil kommer en merudgift på Favrholm Station på 82 mio. kr. (55 mio. kr. uden NAB).
Endelig er der en usikkerhed forbundet med prissætningen af anlægsoverslagene, da der blandt andet ikke er afsat reserver til uforudsete udgifter (ikke indregnet NAB-tillæg, som indgår i statens retningslinjer ved anlægsbudgettering). Det er umiddelbart vurderingen, at behovet for reserver vil variere fra scenarie 1 til de øvrige scenarier, da kompleksiteten i anlægget er stigende i de enkelte scenarier. Vedligehold af skinnenettet vurderes ikke at medføre samme behov for reserver som ombygning af Hillerød Station.
Administrationens vurdering
Det er administrationens vurdering, at rådighedsbeløbet bør øremærkes og anvendes til anlæg forbundet med anlæg på lokalbanen.
Reinvestering af infrastrukturen indeholder de absolutte minimumsinvesteringer for at kunne holde banerne kørende og Favrholm trinbræt på Frederiksværkbanen betjener Nyt Hospital Nordsjælland. Et trinbræt består af en perron ved et spor, hvor der kun er plads til ét tog ad gangen i modsætning til en station som er et standsningssted, hvor flere tog kan mødes. Det betyder, at det med et trinbræt ikke vil være muligt at betjene Nyt Hospital Nordsjælland med lokaltog fra Helsingør, Fredensborg, Helsinge, Gilleleje m.v. uden at skulle skifte i Hillerød. Denne løsning (scenarie 1) giver ikke en tilstrækkelig god trafikal betjening af det nye hospital. Hvis der skal opnås en bedre og mere sammenhængende trafik i Nordsjælland, kræver det en finansiering af scenarie 2 og eventuelt scenarie 3.
Såfremt der skal findes finansiering til en ombygning af Hillerød station og dermed en udvidelse af Favrholm station (scenarie 2) uden statsligt bidrag, foreslås, at der indledes dialog med staten om at få lov til at anvende de akkumulerede uforbrugte midler på det regionale udviklingsområde til en ombygning af Hillerød station. I 2015 udgjorde det akkumulerede overskud 171 mio. kr.
Administrationen vurderer på det foreliggende grundlag, at scenarie 4, som er frekvensudvidelser på Lille Nord, Gribskovbanen og Hornbækbanen, er forbundet med så forholdsmæssigt store drifts- og anlægsomkostninger, at det vil være svært at realisere på nuværende tidspunkt.
Den videre proces
På baggrund af ovenstående arbejdes videre med udgangspunkt i de fremlagte scenarier og de nævnte udfordringer undersøges nærmere. Herefter udarbejdes et konkret forslag til valg af scenarie og finansieringsmodel (lånemuligheder), som kan holdes indenfor rådighedsbeløbet på 14,8 mio. kr. Der indgås aftale med Lokaltog A/S om at udarbejde en vurdering af mulighederne for forbedring af infrastrukturen. Det vil indgå i det samlede forslag til valg af scenarie.
Herudover anbefales det, at der arbejdes videre med at undersøge om de akkumlerede uforbrugte midler kan bringes i spil med henblik på at realisere scenarie 2 og 3 - herunder konsekvenserne i forhold til, hvis staten ikke vil bidrage til at finansiere en ombygning af Hillerød station.
Et oplæg til valg af scenarie og mulig finansiering forventes at kunne forelægges politisk ultimo 2016/primo 2017.