Regionsrådet vedtog 15. december 2015, på baggrund af budgetaftalen for 2016, at igangsætte Udviklingshospital Bornholm i februar 2016. Regionsrådets ønske er at skabe mere værdi for patient og personale gennem indsatser, der forbedrer den patientoplevede kvalitet og omlægning af arbejdsgange. Værdien skabes bl.a. gennem en afprøvning af nye styringsformer i sundhedsvæsenet. Bornholms Hospital er valgt som udviklingslaboratorium for et bedre sammenhængende patientforløb og bedre tværsektorielt samarbejde og er som følge heraf undtaget fra regionens takststyringsmodel.
Forventningen er, at der kan skabes fokus på hele patientforløbet før, under og efter behandling og dermed fokus på samarbejdet med kommune og praksissektor omkring det, der giver værdi for patienten. Det giver en forøget patientoplevet kvalitet og en bedre brug af sundhedsvæsnet på Bornholm. Det er intentionen med projektet, at de erfaringer, der kan drages, er af en sådan karakter, at det er muligt at udbrede dem til det øvrige sundhedsvæsen i Region Hovedstaden og resten af Danmark. Forsøget vil derfor bygge videre på erfaringer fra andre regionale og internationale projekter og, som noget unikt, implementere det på et helt hospital – og i et samlet sundhedsvæsen på Bornholm.
Bornholms Hospital betjener øens knap 40.000 fastboende beboere, godt 600.000 turister pr. år og de næsten 90.000 besøgende til det årlige Folkemøde. Hospitalet er et nærhospital med akut modtagefunktion og varetager medicinske og kirurgiske hovedfunktioner. Hospitalet varetager hovedfunktioner ved fastansat personale, konsulentordninger (speciallæger fra de øvrige hospitaler i Region Hovedstaden, der f.eks. ugentligt kommer til hospitalet), telemedicin og samarbejde med praktiserende speciallæger.
Bornholms Hospital er udviklingshospital for nye styreformer og varetager samtidig funktionen som nærhospital for øens befolkning. Befolkningsprofilen for Bornholm afviger fra resten af Region Hovedstaden. En større andel af befolkningen er over 55 år, færre har en lang videregående uddannelse og en større andel af de 25-64 årige har ingen tilknytning til arbejdsmarkedet. Der er herudover en stor forekomst af personer med en eller flere kroniske sygdomme som hjertesygdomme, diabetes, apopleksi og KOL.
Patientgrupper
Der er i projektet fokus på den ældre medicinske patient, de kroniske og multisyge patienter og patienter med hyppige kontakter til sundhedsvæsnet på Bornholm. Disse patientgrupper er udvalgt på baggrund af en proces i 1. halvår af 2016. Her har været en løbende inddragelse af patienter, personalet, personaleorganisationer, danske og internationale eksperter. Der er også foretaget indledende dataanalyser af patienterne, der betjenes på hospitalet. Disse analyser viser, at mange af patienterne har en eller flere kroniske diagnoser med gentagne ambulante besøg, mange patienter indlægges gentagne gange akut på hospitalet.
De ældre medicinske patienter
Formålet er at skabe et mere sammenhængende patientforløb gennem et mere struktureret samarbejde mellem patienten og de enkelte parter i sundhedssektoren. Patienter, der har været indlagt på hospitaler, oplever ofte manglende kontinuitet i patientforløbet, utilstrækkelig informationsudveksling og manglende samarbejde mellem sektorerne.
Det foreslås at igangsætte en indsats for at understøtte det tværsektorielle samarbejde for de medicinske patienter gennem fælles ansvar for indlæggelse og udskrivelse for ældre patienter mellem hospital, kommune og almen praksis. Målet er, at patienten oplever et samlet patientforløb gennem en fælles, tværsektoriel, konference (dagligt møde mellem lægerne). Når ældre patienter skal indlægges eller udskrives skal behandlingen målrettes for disse patienter og de hyppige akutte genindlæggelser skal reduceres for patienten. Målet for konferencen er på kort sigt, at patienterne oplever, at der er sammenhæng i deres forløb og er trygge ved udskrivelsen. På længere sigt, er det forventningen at indsatsen vil reducere antallet af akutte genindlæggelser indenfor 30 dage for patientgruppen med op til 10 pct. Det svarer til en af de nye nationale mål for sundhedsområdet.
Patienter med kroniske sygdomme og multisyge patienter.
Patienter med kroniske sygdomme oplever at have mange planlagte ambulante besøg uden hensyn til behovet for besøg hos den enkelte patient. Andre kroniske patienter oplever gentagne akutte indlæggelser med problemstillinger, der bedst løses i dagtiden. Der skal derfor ske ændringer i kendte arbejdsgange og etableres alternative tilbud for at søge problemerne adresseret og løst.
Det foreslås at etablere fælles og fleksible ambulatorier, som skal sikre at patienterne udredes så vidt det er muligt ved første henvisning til hospitalet, at ambulante kontroller tilrettelægges efter den enkelte patients konkrete behov, at behovet for fremmøde til kontrol i ambulatoriet vurderes løbende, sammen med patienten, at konsultationstiderne for de patienter, der har størst behov kan forlænges og at der etableres akutte ambulatorietider for at undgå unødvendige indlæggelser. I indsatsen indgår også, at rammerne for besøget skal være tidssvarende og imødekommende. Målet med indsatsen er på kort sigt, at patienterne oplever at antallet af ambulante besøg er passende, tilpasset deres behov og godt tilrettelagt og på længere sigt, at antallet af ambulante besøg i ambulatoriet reduceres med 10 pct. og erstattes i det omfang det er nødvendigt med telefon- eller behovsdrevne konsultationer.
I forlængelse heraf foreslås, at der etableres ny visitationsform for akutte kendte patienter bl.a. på baggrund af svenske erfaringer fra Ängelholm, hvor en fokuseret indsats omkring allerede kendte patienter har reduceret indlæggelser og indlæggelsestid for denne gruppe af patienter. Konkret fokuseres indsatsen mod patienter, som har mere end en kronisk sygdom og hyppigt ses på hospitalet. Indsatsen skal afprøve muligheden for alternativer til indlæggelse, når en kendt patient henvender sig med et akut opstået helbredsproblem. Målet for indsatsen er på kort sigt, at patienterne oplever at få det rette tilbud ved kontakt til hospitalet og på længere sigt en reduktion i antallet af akutte indlæggelser med 5 pct. for de kendte patienter.
Patienter med hyppig kontakt til hospitalet
For patienter med hyppig kontakt til hospitalet iværksættes en række tiltag, der skal give bedre overblik over, hvad der skal ske og hvornår, herunder daglige aktiviteter, stuegang og udskrivelse med dag-til-dag oversigter, koordineret stuegang og planlagte udskrivelser. Disse tiltag skal sikre, at både patienter og pårørende er informeret og inddraget i beslutninger og tiltag i behandlingsforløbet, således at alle ressourcer udnyttes på bedste måde. For at skabe større fælles viden og sammenhæng for patienterne med størst behov etableres fast dialog ved indlæggelse og udskrivning mellem praktiserende læge, kommune og hospital. Målet med indsatsen på kort sigt er, at patienterne oplever at have bedre overblik over deres indlæggelse, at der er mulighed for at de pårørende kan inddrages i forløbet og at medarbejderne oplever at der er et bedre overblik over planlagte daglige aktiviteter for patienten og at der i forløbet er bedre mulighed for at imødekomme patientens behov og ønsker. På længere sigt er målet en højere patienttilfredshed i den landsgennemsnitlige patienttilfredshedsundersøgelse.
Understøttende initiativer
Der etableres en indsats, der skal sikre, at der er adgang til hurtig og relevant diagnostik, når behovet er der. Hospitalets laboratorium oplever dagligt, at der tages flere blodprøver fra samme patient, som kunne være undgået, hvis prøvetagningen var planlagt bedre. De ekstra prøvetagninger er til gene for patienterne, der skal afgive blodprøver med få timers mellemrum og giver et unødigt træk på laboratoriets ressourcer. Der etableres endvidere en lignende indsats på det radiologiske område, således at unødvendige scanninger og røntgenbilleder undgås.
Inddragelse af patientens behov og erfaringer
Der gennemføres som indledning til projektet en organisationsanalyse i samarbejde med Planetree. Organisationsanalysen indebærer gennemførelse af en række interviews med patienter, pårørende og medarbejdere med det formål at dykke ned i de helt konkrete uhensigtsmæssigheder - som de ser og mærker i deres dagligdag, og som, de vurderer, ikke er værdiskabende for patienten – og definere, hvilke muligheder de ser for bedre patientforløb, hvis nogle af disse barrierer løftes.
Der påbegyndes endvidere et initiativ med indsamling af patientrapporterede oplysninger om patienternes oplevelse af funktionsniveauer og behandlingsresultater (PROM). Indsatsen skal systematisk indsamle data for blandt andet patienter med kroniske sygdomme. Konkret indledes ved indsamling af oplysninger for patienter med KOL. De indsamlede oplysninger bearbejdes og præsenteres for patienterne, således at der er et grundlag for patientens medinddragelse i valget af behandlingsform. Det er forventningen, at dette på længere sigt og fremadrettet kan biddrage til at unødige behandlinger kan undgås.
Der iværksættes et initiativ med afklaring og opfølgning på patienternes præference for den sidste levetid. Det skal sikre at flere patienter, som ikke er i et palliativt forløb, dør der, hvor de foretrækker at være den sidste tid. De konkrete mål skal yderligere kvantificeres.
Der tages på hospitalet højde for at de forskellige indsatser planlægges og gennemføres i relevant sammenhæng, således at der sikres både de rette ressourcer er tilstede for en gennemførsel samtidig med forankringen i organisationen sikres.
Udbredelse og evaluering
Fundamentet for projektet er et godt datagrundlag, der skal sikre at indsatserne løbende justeres og kvalificeres. Datagrundlaget udgøres af implementeringen og opfølgningen på de nye 8 nationale mål for sundhedsområdet. Her indrages bl.a. målene bedre sammenhængende patientforløb, styrket indsats for kronikere og ældre og øget patientinddragelse. Hertil kommer inddragelsen af driftsmålsstyringen på hospitalet, som for eksempel den løbende patienttilfredshedsundersøgelse. I det projektgrundlaget godkendes og aktiviteterne iværksættes vil data til baseline blive kvalificeret. Generelt vil medarbejdere, patienter og pårørende og andre interessenter blive inddraget løbende gennem governancestrukturen omkring projektet, workshops og interviews i forbindelse med de enkelte initiativer.
Udviklingshospitalet afprøver og implementerer forandringer, der på flere områder grundlæggende ændrer ved arbejdsgange, kultur og sprog. For at sikre en holdbar implementering, der tager hensyn til lokale forhold benyttes forbedringsmodellen som overordnet metode. Forbedringsmodellen indgår som en ud af flere værktøjer i det nye nationale kvalitetsprogram.
Konkret afprøves indsatserne først i lille skala, som dagligt eller ugentligt justeres, indtil man har fundet frem til det, der virker i hverdagen. Herefter øges skala for udbredelse og anvendelse. Herved er modellen også velegnet til videre udbredelse af erfaringer og resultater til regionens øvrige hospitaler. Det betyder, at såvel indsatser som mål vil blive ændret og eller afsluttet gennem projektperioden. Når de enkelte projektindsatser når til en fase, der kræver afprøvning på større enheder end Bornholm, inddrages de øvrige hospitaler som partnere i delprojektet, som et led i den anvendte forbedringsmodel.
Erfaringerne med ændring af styringsmodellen og ophævelse af takststyringen på Bornholms Hospital opsamles løbende og deles med de øvrige hospitaler. Inddragelsen og videndelingen skal ske gennem den løbende orientering fra projektet til de faste regionale fora.
I forbindelse med tilrettelæggelsen af projektet og dets indsatsområder er der samarbejde med en række førende eksperter bl.a. i regi af projektets Advisory board. Dermed er det sikret, at de valgte indsatser er af en sådan karakter at de umiddelbart kan gøres genstand for en forskningsbaseret evaluering, der kan danne grundlag for en videre udbredelse af projektet.
Udviklingshospital Bornholm kommer til at levere vigtige erfaringer og resultater til brug for fremtidens sundhedsvæsen. En strategisk kommunikationsindsats skal sikre, at projektets erfaringer og resultater vil blive kommunikeret både regionalt, nationalt og internationalt. Dels så det danske sundhedsvæsen og borgere bredt i Danmark kan høste fordelene af projektet. Dels for at profilere regionen og Udviklingshospital Bornholm som aktør på sundhedsområdet, der tænker fremad på patientens vegne. En kommunikationsstrategi vil ud fra visionen og målene definere de vigtigste interessenter og målgrupper, de bærende budskaber, og hvem der skal kommunikere hvilke budskaber. En tæt dialog med Bornholms Hospital vil sikre, at de gode historier og dagsordenssættende budskaber løbende identificeres i takt med, at projektets resultater foreligger.
For at de opnåede resultater og erfaringer i størst muligt omfang kan generaliseres og udbredes regionalt og nationalt, indgås en samarbejdsaftale med en anerkendt evaluator.
KORA har i vedlagte bilag 1 udarbejdet et oplæg til, hvordan en forskningsbaseret evaluering af Udviklingshospital Bornholm kan designes. Heri indgår både et effekt- og et processtudie. Effektstudiet er designet, så det både følger op på udviklingen i de 8 nationale kvalitetsmål, økonomi- og aktivitetsdata – og i de mere specifikke effekter af de foreslåede indsatser. Det gennemføres sammenlignende til et andet hospital med henblik på at afgøre, om de observerede effekter kan tilskrives Udviklingshospitalet og indsatserne eller den generelle samfundsmæssige udvikling i sundhedsvæsnet.
Procesevalueringen følger hver af de foreslåede indsatser – eksempelvis indsatserne med fælles ansvar for indlæggelse og udskrivelse og indsatsen omkring bedre overblik over patientforløbet. Fra procesevalueringen gives løbende tilbagemeldinger til udviklingshospitalet med henblik på optimeringen af indsatserne og uddragelse af generaliserbar læring til resten af regionen.
Det kan ikke på forhånd udelukkes at kravene om en forskningsmæssig evaluering fører til, at der midlertidigt skal foretages registreringer med henblik på denne evaluering.
Projektøkonomi
Det er tidligere besluttet, at der afsættes 1,5 mio. kr. i hvert af årene 2016 og 2017 til en projektorganisation på Bornholms Hospital. Disse midler er bevilliget fra bevillingsområdet Sundhedsområdets fællesudgifter som del af midlerne vedr. Sundhedsstrategi. Her er afsat en pulje på 15 mio. kr. årligt i perioden 2016 -2019 til forsøg med udvikling af nye styreformer i sundhedsvæsenet.
Med konkretiseringen af projektgrundlaget er der samtidigt udarbejdet et budget vedr. realisering af projektets forskellige indsatser, herunder en ekstern evaluering, inddragelse af international erfaring og spredning til de øvrige hospitaler. I bilaget redegøres for de enkelte indsatsområders udgiftsbehov. Det er på nuværende tidspunkt vurderingen, at der til brug for igangsættelse af aktiviteterne tilføres yderligere midler på hhv. 4,7 mio. kr. i 2016, 7,75 mio. kr. i 2017 og 8,65 mio. kr. i 2018.
I projektgrundlaget er redegjort nærmere og indgående for forudsætningerne for de ønskede budgettilførsler.
Tidsplan
Udviklingshospitalets aktiviteter igangsættes efter regionsrådets godkendelse 20. september 2016 og det forventes at en evaluering af projektet foreligger med udgangen af 2018. Arbejdet med projektbeskrivelsen i foråret 2016 har vist, at hvis målet om væsentlig inddragelse af personale, patienter, pårørende og andre interessenter skal opfyldes, er der behov for længere tid til at gennemføre projektet, hvorfor tidsplanen er udvidet.
Udvalgene vil i overensstemmelse med regionsrådets beslutning af 15. december 2015 følge forsøget i projektperioden med afsæt i deres respektive ansvarsområder.