Det økonomiske udgangspunkt
På baggrund af 1. økonomirapport 2019 er foretaget en ny vurdering af den økonomiske udfordring i 2020 og frem. Det vil sige en ny vurdering af forudsætningerne for den økonomiske ramme i 2020 på baggrund af forventninger til afvigelser fra budgettet i 2019, forventede vækstområder i 2020 og effekten af besluttede og planlagte effektiviseringer i 2020.
Vurderingen vil frem mod udarbejdelsen af budgetforslaget blive opdateret ved ændringer i forudsætninger mv. For en del af områderne vil vurderingen af udgiftspres for regionen blive inddraget ved økonomiforhandlingerne mellem regeringen og Danske Regioner.
Aftalen om regionernes økonomi for 2020 ventes at foreligge i første halvdel af juni 2019, med mindre der først afholdes valg i denne periode. Aftalen, der giver klarhed om det økonomiske råderum for 2020 og eventuelle forudsatte regionale tiltag, vil føre til, at vurderingen justeres forud for udarbejdelse af forslag til budget 2020-23. I økonomiaftalen kan indgå, at der skal ske en særlig indsats i regionerne på udvalgte områder, og det kan således være nøvendigt at afsætte en del af en budgetudvidelse hertil.
Der vil på seminaret for regionsrådet d. 2. - 3. april 2019 om budget 2020 blive præsenteret og drøftet overvejelser i forbindelse med budgetlægningen. Dertil kommer de planlagte drøftelser i de stående udvalg og forretningsudvalget i løbet af foråret.
Samlet vurdering af balance og vækstområder på sundhedsområdet i 2020
Vurderingen af den økonomiske balance i 2020 fremgår af nedenstående tabel. Vurderingen tager afsæt i 1. økonomirapport 2019.
Der er forudsat et niveau for resultatet af økonomiforhandlingerne på 150 mio. kr. hvert af årene, sv.t. det gennemsnitlige niveau gennem de senere år. Der er derudover usikkerhed vedr. bloktilskudsfordelingen, som kan påvirke regionens andel af et øget råderum ifm. økonomiaftalen.
Der er i tabellen indarbejdet de besparelser på det administrative område på 20 mio. kr. i 2020, der blev besluttet i forbindelse med budget 2018. Der er indtil videre ikke afsat midler til en politisk prioriteringspulje.
Nye forventede merudgifter
Der forventes på nuværende tidspunkt nye merudgifter i 2020 for 284 mio. kr. De væsentligste poster er pulje til kompensation af stigende medicinudgifter på hospitalerne, praksisområdet, sygehusbehandling uden for regionen og udgifter på Center for Ejendommes område. Der afsættes ikke længere en pulje til kapacitetsudvidelser, og den afsatte reserve i 2019 forventes ikke på nuværende tidspunkt anvendt til varige merudgifter og indgår således allerede i grundbudgettet for 2020. Begge dele medvirker til at nedbringe udgiftspresset i 2020 i forhold til tidligere år.
Medicin på hospitalerne
Der forudsættes på nuværende tidspunkt en vækst i medicinudgifterne på 150 mio. kr. fra 2019 til 2020. Det betyder, at der fra den centrale pulje skal tilføres hospitalerne 120 mio. kr., sv.t. 80 pct. af væksten. Da der i 2019 ventes et mindreforbrug vedr. medicin på 30 mio. kr., er der behov for at afsætte yderligere 90 mio. kr. i budget 2020.
Praksisområdet, inkl. medicin
Der er behov for at afsætte 26 mio. kr. til praksisområdet i 2020. Det hænger først og fremmest sammen med den almindelige befolkningsvækst, der både medfører større træk på de praktiserende læger mv. og et højere medicinforbrug.
Sygehusbehandling uden for regionen
Der har været et merforbrug på sygehusbehandling uden for regionen, som forventes at fortsætte i 2020.
Center for Ejendomme
Der er en række udgiftspres på Center for Ejendommes område. Det handler bl.a. om el, vand og varme, hvor både priser og forbrug er stigende. Derudover vil der i de kommende år i forbindelse med indflytningen i de nye byggerier være en væsentlig forøgelse af antal kvadratmetre, der er i drift, og dermed indebærer løbende vedligehold, teknisk drift, el og varme mv. Der vil blive arbejdet videre med afdækningen af de konkrete udfordringer.
Øvrige poster
Herudover er der en række poster, der tilsammen udgør 77 mio. kr. Det drejer sig bl.a. om tjenestemandspensioner, leasingudgifter, lægelig videreuddannelse mv.
Der arbejdes fortsat med afklaring af budgettets indtægts- og udgiftsposter, og der vil kunne ske ændringer frem mod udarbejdelsen af budgetforslaget. Det drejer sig bl.a. om udviklingen i behandlingsindtægter fra andre regioner og udgifter på forsyningsområdet.
Forudsatte effektiviseringer og besparelser
Der er på nuværende tidspunkt planlagt effektiviseringer og besparelser i 2020 for 40 mio. kr.
Optimering af indkøb
Det er forudsat, at det videre arbejde med optimering af indkøb kan reducere det samlede ubalance med 20 mio. kr. i 2020. Beløbet er ikke endeligt afklaret, hvilket vil ske frem mod juni måned og udarbejdelsen af budgetforslaget.
Derudover er der forudsat indkøbsbesparelser på 30 mio. kr. til finansiering af en række initiativer besluttet i budgetaftalen for 2019, hvor der blev tilført ressourcer til en forstærket indkøbsindsats.
Administrative besparelser
Som aftalt i forbindelse med budget 2018 skal der realiseres effektiviseringer på det administrative område svarende til 20 mio. kr.
Som forudsat i forbindelse med kvalitetsfondsbyggerierne skal der realiseres effektiviseringsgevinster, når hospitalerne flytter ind i de nye bygninger. Effektiviseringsgevinsterne vil bidrage til at reducere den samlede ubalance året efter indflytning, dvs. første gang i 2021.
Der vil frem til udarbejdelsen af budgetforslaget blive arbejdet videre med analyser og konkretisering af mulige besparelser med henblik på at sikre balance i økonomien for 2020. Det vil også i forbindelse med 2. økonomirapport og udarbejdelsen af budgetforslaget blive vurderet i hvilket omfang, det vil være muligt at disponere et eventuelt råderum til indfrielse af leasinggæld ell.lign. og dermed aflastning af udgiftsniveauet i 2020.
Regional udvikling
Det regionale udviklingsområde forventes overordnet set at være i balance i 2020, og der vil frem mod udarbejdelsen af budgetforslaget blive arbejdet med afklaringen af det politiske råderum. Det er aktuelt vurderingen, at der vil være et råderum på 15-20 mio. kr.
Der er i 2020 en tilbagebetaling fra Movia på ca. 37 mio. kr. som følge af regnskabsresultatet for 2018. Det betyder umiddelbart, at der ikke vil være noget tilpasningsbehov på kollektiv trafik. Dog må det forventes, at der fremadrettet er et voksende tilpasningsbehov som følge af udgifter til letbanen.
Budgetproces i de stående udvalg og forretningsudvalget
Regionsrådsformanden har sammen med udvalgsformændene og repræsentanter for partier uden udvalgsformandspost på særskilt møde drøftet udvalgenes bidrag til den kommende budgetproces.
På forretningsudvalgets møde d. 5. marts blev behandlet og godkendt en sag om de stående udvalgs bidrag til budgetproces 2020-23.
Investeringer
Kvalitetsfondsprojekter
Region Hovedstaden gennemfører i disse år seks kvalitetsfondsprojekter. Det drejer sig om Det Ny Rigshospital, Nyt Hospital Herlev, Ny Retspsykiatri Sct. Hans, Nyt Hospital Hvidovre, Nyt Hospital Bispebjerg og Nyt Hospital Nordsjælland. Det samlede tilsagn til Region Hovedstaden udgør i alt 12,9 mia. kr. (09-pl) for de seks projekter. Med en fordeling mellem statslig og regional finansiering svarende til fordelingen på landsplan vil den statslige medfinansiering udgøre 7,7 mia. kr., mens regionens egenfinansiering vil udgøre 5,2 mia. kr. Heraf vil 3,6 mia. kr. kunne forventes at skulle tilvejebringes gennem opsparede midler fra bloktilskud, og 1,6 mia. kr. vil kunne tilvejebringes gennem salg af nedlagte hospitaler og lånefinansiering. Det er på nuværende tidspunkt forventningen, at byggerierne på Rigshospitalet og i Herlev kan ibrugtages i løbet af 2020. Fælles for de seks kvalitetsfondsprojekter er, at de følges tæt både i forhold til tid, kvalitet og økonomi.
Øvrige byggeprojekter
For øvrige byggeprojekter pågår et arbejde med en fornyet vurdering af, hvordan udgifterne fordeler sig i 2020 og følgende år for de allerede besluttede projekter. Der blev med budgetaftalen for 2019 påbegyndt en længe påkrævet opdatering af bygningsmassen på flere af de store hospitaler. Renoveringsprojektet, der efter planen skal løbe frem til 2028, vil frem til da båndlægge en betydelig andel af regionens investeringsbudget. Dertil kommer en række projekter, som administrationen vurderer som værende uomgængelige at gennemføre i løbet af de kommende år. På nuværende tidspunkt er det bl.a. derfor vurderingen, at anlægsrammen er under væsentligt pres, og at det kun i meget begrænset omfang vil være muligt i løbet af den kommende budgetperiode at træffe beslutning om igangsætning af nye investeringsprojekter.
Den videre proces
Forhandlingerne mellem regeringen og Danske Regioner om de økonomiske rammer for 2020 forventes indtil videre at ske i maj og juni 2019 og forventes afsluttet medio juni. Regionsrådet vil blive orienteret om resultatet herefter.
Der skal på baggrund af økonomiforhandlingernes resultat træffes beslutning om, hvordan der kan opnås balance i budgettet for 2020, herunder i hvilket omfang der er behov for at iværksætte udarbejdelse af forslag til besparelser på hospitaler og virksomheder. Der er tidligere truffet beslutning om, at der skal spares 20 mio. kr. på administrationen. I denne forbindelse vil niveauet for den politiske prioriteringspulje også skulle besluttes.
Med udgangspunkt i forudsætningerne om regionernes økonomi i aftalen med regeringen og på baggrund af opdaterede vurderinger af de øvrige forudsætninger for budgettet udarbejdes et budgetforslag for 2020, der præsenteres for regionsrådet på et budgetseminar den 13. - 14. august 2019.
Førstebehandling af budgetforslaget i regionsrådet sker den 20. august 2019.