Indhold i den nationale turismestrategi
Regeringen præsenterede d. 19. september 2016 den første nationale turismestrategi, der sætter de overordnede pejlemærker for Danmark som turismeland frem mod 2025. Ambitionen er, at Danmark i 2025 har en tredjedel flere turister, svarende til 17 mio. flere overnatninger end i 2015, og at turismeomsætningen når 140 mia. kr., hvilket er 45 mia. kr. mere end i 2014. Samtidig skal de udenlandske turister være mindst lige så tilfredse med ferieoplevelsen i Danmark som i vores nabolande.
Udgangspunktet for at nå målsætningerne er, at private og offentlige aktører arbejder for og sammen om at gøre de danske turismeprodukter attraktive og nærværende, og via markedsføring øger kendskabet til Danmark som turistdestination. Visionen for strategien lyder som følger: ”Danmark skal være en nærværende turistdestination, hvor vi sammen med vores gæster skaber ægte og mangfoldige oplevelser af høj kvalitet – altid i øjenhøjde og tæt på.”
Det fremgår af strategien, at realiseringen af visionen og de fastsatte pejlemærker kræver en vedholdende og langsigtet indsats med udgangspunkt i den nationale strategi for dansk turisme, som er rettet til alle aktører i dansk turisme. Endvidere bemærkes det, at strategiens hovedindhold kan sammenfattes i følgende ti anbefalinger:
- Turismeerhvervet skal have gode rammer for vækst
- Turismefremmeindsatsen skal være effektiv, og effekten af de offentlige midler skal øges
- Danmark skal markedsføres koordineret og digitalt
- Stærke destinationer skal drive turismevæksten
- Turisterne skal møde kvalitetsoplevelser i Danmark
- Digitaliseringen af dansk turisme skal styrkes
- Turisterne skal nemt kunne komme til og rundt i Danmark
- Turismeerhvervet skal være kompetent og innovativt
- Udviklingen af dansk turisme skal baseres på viden
- Ikke kun turismeerhvervet, men hele Danmark skal byde turisterne velkomne.
I strategien omsættes anbefalingerne til en række initiativer, der skal medvirke til, at udfordringerne for dansk turisme håndteres, og at vækstpotentialet kan realiseres. Der skal således gennemføres initiativer inden for fem strategiske indsatsområder: ”Mere effektiv markedsføring målrettet relevante målgrupper”, ”Bedre tilgængelighed, internet og skilte”, ”Bedre turistoplevelser i Danmark”, ”Moderne planlov og øget turismekapacitet” og ”Konkurrenceevne og gode rammevilkår”.
Det statslige tilskud til de to turismeselskaber; Dansk Kyst- og Naturturisme, samt Erhvervs- og mødeturisme (MeetDenmark) fortsætter i 2017-18, men på et lavere niveau, mens der fortsat ikke er afsat statslig finansiering til selskabet for Storbyturisme.
Administrationens vurdering af den nationale turismestrategi.
Det er administrationens vurdering, at det er positivt, at regeringen har præsenteret en national turismestrategi, da turismeområdet uden tvivl indeholder en række vækstpotentialer, som kun kan forløses i et nationalt perspektiv.
Administrationen finder dog, at en national turismestrategi bør være langt mere ambitiøs end det er tilfældet her. Dette skyldes ikke mindst, at storbyturismen som egentligt fokusområde er fraværende i strategien. Det er uhensigtsmæssigt, da de seneste års fremgang i dansk turisme netop er drevet af markant vækst i storbyturismen. I hovedstadsregionen bidrager turismen med omkring 50.000 arbejdspladser, hvoraf halvdelen af de ansatte er ufaglærte og en ud af fem er nydanskere.
Ambitionen bør være, at internationale turister vælger København og Greater Copenhagen metropolen frem for Berlin eller Barcelona, fx fordi turisterne forbinder hovedstadsområdet med unikke kultur- og gourmetoplevelser. Det trækker dem først til Københavns lufthavn og hovedstaden og derefter ud i resten af landet, hvor de bidrager til omsætningen.
Desuden vurderer administrationen, at også møde- og erhvervsturismen fylder for lidt i strategien. Regeringen lægger op til i finanslovsforslaget at reducere statens medfinsiering af de nationale turismeudviklingsselskaber, herunder MeetDK, i 2017 og 2018 i forhold til det nuværende niveau. Konsekvensen heraf kan være, at man går glip af muligheden for at tiltrække flere internationale møder og kongresser til Danmark og dermed også går glip af den medfølgende omsætning.
Udover de lavere bidrag til de to turismeselskaber er der ikke afsat "nye" statslige midler til udmøntningen af strategien, hvorfor strategien primært skal eksekveres inden for aktørernes eksisterende økonomiske rammer. Strategien er således ikke umiddelbart en økonomisk statslig opprioritering af turismeområdet.