IT- og afbureaukratiseringsudvalget beslutning den 14. august 2017:
Indstillingspunkt 1 og 2 blev anbefalet uden bemærkninger.
Formanden satte indstillingspunkt 3 til afstemning:
For stemte: A (3), C (1), F (1), V (1), i alt 6.
Imod stemte: Ø (1), i alt 1.
Undlod at stemme: 0
Indstillingspunkt 3 var hermed anbefalet.
Enhedslisten ønskede følgende tilført protokollen:
Den bygger på samme forudsætninger, som den gamle. Forudsætningerne for vurderingerne har været, at alt fungerer optimalt, og det er jo ikke virkeligheden. Hvad skal vi med en spekulativ og ikke realistisk businesscase. Eventuelle økonomiske gevinster er uklare og ligger længere ude i fremtiden.
Formanden satte indstillingspunkt 4 til afstemning:
For stemte: A (3), C (1), F (1), Ø (1), i alt 6.
Imod stemte: 0
Undlod at stemme: V (1), i alt 1.
Venstre oplyste, at gruppen vil tilkendegive deres stillingtagen ved forretningsudvalgets behandling af sagen.
Formanden satte indstillingspunkt 5 til afstemning:
For stemte: A (3), C (1), F (1), i alt 5.
Imod stemte: Ø (1), i alt 1.
Undlod at stemme: V (1), i alt 1.
Venstre oplyste, at gruppen vil tilkendegive deres stillingtagen ved forretningsudvalgets behandling af sagen.
Enhedslisten ønskede følgende tilført protokollen:
Vi er meget skeptiske over for de store økonomiske gevinster og deres hurtige implementering. Derudover ønsker vi at lægge vægt på de øvrige gevinster: faglig kvalitet, patienternes oplevelse og datasikkerhed.
Indstillingspunkt 6, 7 og 8 blev anbefalet uden bemærkninger.
Karsten Skawbo-Jensen (C) og Erik Sejersten (V) deltog ikke i sagens behandling.
Regionsrådsformand, Sophie Hæstorp Andersen (A) deltog i mødet.
Forretningsudvalgets beslutning den 15. august 2017:
Formanden satte indstillingspunkt 1-2 under afstemning:
For stemte: A (3), B (2), C (2), F (1), V (3) og Ø (2), i alt 13.
Imod stemte: 0.
Undlod at stemme: O (2).
I alt 15.
Indstillingspunkterne 1-2 var herefter anbefalet.
Forretningsudvalget tilføjede til 3. indstillingspunkt efter ordet businesscase: ”som en teknisk opdatering”.
Formanden satte herefter indstillingspunkt 3 under afstemning:
For stemte: A (3), B (2), C (2), F (1), og V (3), i alt 11.
Imod stemte: Ø (2).
Undlod at stemme: O (2).
I alt 15.
Indstillingspunkt 3 var herefter anbefalet.
Formanden satte indstillingspunkt 4 under afstemning:
For stemte: A (3), B (2), C (2), F (1), V (3) og Ø (2), i alt 13.
Imod stemte: 0.
Undlod at stemme: O (2).
I alt 15.
Indstillingspunkterne 4 var herefter anbefalet.
Formanden satte herefter indstillingspunkt 5 under afstemning:
For stemte: A (3), B (2), C (2), F (1) og V (3), i alt 11.
Imod stemte: Ø (2).
Undlod at stemme: O (2).
I alt 15.
Indstillingspunkt 5 var herefter anbefalet.
Formanden satte indstillingspunkt 6-8 under afstemning:
For stemte: A (3), B (2), C (2), F (1), V (3) og Ø (2), i alt 13.
Imod stemte: 0.
Undlod at stemme: O (2).
I alt 15.
Indstillingspunkterne 6-8 var herefter anbefalet.
Dansk Folkepartis medlemmer oplyste, at gruppen vil tilkendegive sin stillingtagen ved regionsrådets behandling af sagen.
Forretningsudvalget bad om et oplæg til, hvordan driftsmålene i gevinstrealiseringsprogrammet afrapporteres til forretningsudvalget.
Der er fra medlemmer af regionsrådet anmodet om en række redegørelser som alle er centreret omkring Sundhedsplatformen.
Denne sag vil redegøre for følgende efterspurgte forhold:
- En redegørelse for udvikling af økonomien i Center for It, Medico og Telefoni (CIMT) for perioden 2013-2017 (bilag 1),
- En status for den samlede økonomi i relation til anskaffelse og implementering af Sundhedsplatformen (bilag 2),
- En redegørelse for arbejdet med gevinstrealisering (bilag 3),
- En opdatering af businesscasen for Sundhedsplatformen (bilag 4,)
- En gennemgang af Sundhedsplatformens drifts- og udviklingsorganisation 2018-2020 for så vidt angår antal ansatte, opgaver, driftsøkonomi og investeringsbehov (bilag 5).
For de ovenstående punkter foreligger en mere detaljeret gennemgang i bilag til denne sag.
Der er endvidere anmodet om en redegørelse for, hvordan der realiseres økonomiske gevinster 2018-2020 som følge af Sundhedsplatformen. Regionsrådet vil på orienteringsmødet den 22. august 2017 få en gennemgang af, hvorledes hospitalerne forventer at realisere gevinsterne i budget 2018.
Det er endvidere besluttet, at It- og afbureaukratiseringsudvalget og forretningsudvalget løbende bliver orienteret om økonomistyringen af Sundhedsplatformen mindst en gang i kvartalet med forventet første leverance ved it- og afbureaukratiseringsudvalgets møde den 29. november 2017.
I. Udvikling i økonomien for Center for It, Medico og Telefoni i perioden 2013-2017
En gennemgang af udviklingen i bevillingen til CIMT i perioden 2013-2017 viser, at CIMT’s samlede bevilling er steget med ca. 150 mio. kr. i perioden svarende til et løft på ca. 12 %. I samme periode er Region Hovedstadens samlede nettoudgiftsbudget steget fra 34,2 mia. kr. til 38,1 mia. kr. svarende til ca. godt 11 %.
Det største løft på bevillingssiden er sket på løn som er vokset med ca. 150 mio. kr., mens øvrig drift netto blev løftet ca. 100 mio. kr. fra 2013 til 2014 og siden hen har været stort set stabil eller nedadgående. Anlægsbevillingen er faldet fra 146 mio. kr. i 2013 til 50 mio. kr. fra 2015 og frem.
I forhold til den samlede udvikling skal der bemærkes, at der i perioden blandt andet er sket en række ændringer i opgaveporteføljen og dermed overflytning af budget til CIMT svarende til en årlig forøgelse af budgettet med ca. 30 mio. kr.
De bevillingsmæssige løft på øvrig drift er i al væsentlighed sket i 2014 og 2015, hvor der blev indarbejdet løft på driftsbevillingen til dækning af afledte driftsudgifter i relation til foretagne investeringer på it- og medicoområdet samt til yderligere investeringer som forudsætning for udrulning af Sundhedsplatformen. Således blev der i budgettet for 2015 bevilget 146 mio. kr. til infrastrukturprojekter, en bevilling som blev gjort varig fra 2015 og frem. Indenfor disse rammer har CIMT over den samlede periode derudover finansieret en række vækstområder for mere end 200 mio. kr.
Forøgelsen på løn er finansieret dels ved en varig merbevilling jf. regionsrådssag 11. marts 2014 på 51 mio. kr. dels ved en konvertering af eksterne driftsudgifter (primært til konsulenter) i CIMT til løn, således at der har kunnet opbygges en kapacitet til at løse den omfattende stigning i udviklings- og driftsopgaver.
II. Den samlede økonomi i relation til anskaffelse og implementering af Sundhedsplatformen (2014-2017)
Projektbevilling
Den samlede projektbevilling til implementering og anskaffelse af Sundhedsplatformen udgør for Region Hovedstaden 1.038,4 mio. kr.
Regionsrådet godkendte den 17. december 2013 i forbindelse med valg af leverandør til Sundhedsplatformen en samlet projektbevilling for projektperioden på i alt 861 mio. kr. til anskaffelse og implementeringen af Sundhedsplatformen.
Regionsrådet godkendte den 14. april 2015 – efter en nærmere konkretiseringen af projektet - at projektets bevilling blev tilført 172 mio. kr. til en udvidelse af projektets samlede økonomi over projektperioden. Begrundelsen for udvidelsen var anskaffelse af en medicoteknisk integrationsplatform, etablering af to datacentre samt afsættelse af en yderligere reserve. Midlerne blev fundet ved intern omplacering og forhøjelse af leasingandelen med 36 mio. kr.
Samlet set forventes den godkendte projektbevilling overholdt, herunder at de afsatte reserver anvendes i fuldt omfang.
Det har særligt her i slutfasen af projektperioden været nødvendigt at foretage stramme prioriteringer inden for den samlede bevilling. Dette skyldes blandt andet, at der fra hospitalsside er en forventning om og ønsker til forbedringstiltag i Sundhedsplatformen. Fra Herlev og Gentofte Hospital, som første hospital gik på Sundhedsplatformen, er der nu gået næsten 1½ år, og der er et stigende behov for at imødekomme ønsker til udvikling og forbedringer. Med så lang en implementeringsperiode bliver det meget vanskeligt, at sondre mellem hvornår noget er en del implementering af Sundhedsplatformen, og hvornår det er tale om almindelig løbende udvikling. Eksempelvis i forhold til behov for nye eller ændrede integrationer til fællesoffentlige systemer, nyt brugerudstyr mv.
Øvrige udgifter
Ud over den direkte afsatte projektbevilling til Sundhedsplatformen er der inden for budgetterne i andre dele af organisationen afholdt udgifter, som kan relateres til eller er afledt af implementeringen af Sundhedsplatformen. Der er tale om udgifter, som i væsentligt omfang formentlig ville være blevet afholdt til anden it-understøttelse af arbejdet på hospitalerne.
På hospitalerne er der samlet set afholdt udgifter på 82 mio. kr. i forbindelse med implementeringen af Sundhedsplatformen til nyt udstyr for at understøtte Sundhedsplatformens arbejdsgange og tekniske krav. Udgifterne er finansieret inden for hospitalernes afsatte budgetter. Hovedparten af indkøbene kan ses som reinvesteringer og behov for investeringer, der formentlig alligevel skulle have været foretaget i forbindelse med den løbende teknologiske udvikling.
Inden for CIMT's budget har der været aktiviteter og afholdt udgifter i relation til regionernes egenleverancer. Der er i perioden 2015 til 2017 afholdt i alt ca. 107 mio. kr.. Der kan dels være tale om fremrykning af udgifter, aktiviteter vedr. gennemgang og test af udstyr eller indfrielse af tekniske krav, som har været en forudsætning inden implementeringen af Sundhedsplatformen.
Det kan imidlertid være svært at sondre mellem, hvad der er udgifter, som er direkte afledt af Sundhedsplatformen, og udgifter, som formentlig alligevel ville være afholdt som led i understøttelsen af et digitaliseret sundhedsvæsen og den teknologiske udvikling i almindelighed. Dette gælder eksempelvis opgradering og udvidelse af kablet og trådløst netværk på hospitalerne. Dette arbejde er nødvendigt som følge af almindelig slitage og forældelse og ændrede brugerbehov, men den oprindelige plan er løbende blevet justeret og på visse områder fremrykket med henblik på at kunne understøtte udrulningsplanen for Sundhedsplatformen og de tekniske og brugermæssige behov knyttet hertil. Tilsvarende er moderniseringen af den tekniske løsning, der skal sikre fleksible kliniske it-arbejdspladser og reducere antallet af logins blevet fremrykket.
I Center for Økonomi er der i forhold til afhjælpning af problemerne med korrekt registrering af aktivitet, primo 2017 iværksat en oprydningsopgave, som håndteres inden for centrets budgetramme bl.a. gennem udskydelse af andre opgaver. Udgiften antages at udgøre 8 mio. kr. for regionen og er vigtig af hensyn til at sikre regionen et korrekt indtægtsgrundlag og korrekt finansiering.
Anvendelse af personaleressourcer
Der er, ud over afholdte udgifter, ligeledes medgået personaleressourcer til projektet og implementeringen.
Hospitaler og koncerncentre har udlånt medarbejdere til programorganisationen. Det samlede udlån fra Region Hovedstaden udgør i 2017 290 fuldtidsårsværk. Heri indgår bl.a. de certificere undervisere, som har forestået undervisning af superbrugerne.
Løn til de udlånte medarbejdere har i den udlånte periode været afholdt via de afgivende dele af organisationen og inden for de eksisterende lønbudgetter.
CIMT har herudover medarbejdere, som ikke formelt er udlånt til programorganisationen, men som vurderes at være beskæftiget med opgaver i relation til Sundhedsplatformen - dette skønnes at udgøre ca. 70 årsværk i 2016 og 2017 og er afholdt inden for CIMT's budget. Der er dog for disse medarbejdere tale om, at opgaverne gradvist udvikler sig fra udviklingsopgaver vedr. implementeringen til almindelige driftssupportopgaver.
Lige som det gælder de afledte udgifter, er det også svært at lave en præcis sondring mellem, hvornår medarbejderne skal betragtes som en del af implementeringen af Sundhedsplatformen, og hvornår der varetages almindelige driftsopgaver. Der er snart gået halvandet år siden første hospital gik på Sundhedsplatformen og i denne periode har man løst både opgaver som vedrører de næste hospitaler, som skal på Sundhedsplatformen og drifts- og supportopgaver for de hospitaler, som er på Sundhedsplatformen. Derfor er det vanskeligt at lave præcise opgørelser over, hvad selve implementeringen koster/har kostet.
I tillæg hertil har der også i andre koncerncentre og på hospitalerne været medarbejdere, som i større eller mindre omfang har været beskæftiget med afledte opgaver af Sundhedsplatformen. Der foreligger imidlertid ikke opgørelser over dette, da det kan være svært at lave en præcis sondring mellem tidsforbrug medgået til implementering, og hvornår opgaver skifter til almindelig løbende drift. Et eksempel på dette er arbejdet med utilsigtede hændelser (UTH'er), som varetages af Center for Sundhed. Uanset Sundhedsplatform eller ej, så arbejdes der som led i den løbende drift med UTH'er.
Der er udarbejdet en opgørelse over tidsforbruget for superbrugerne i forbindelse med go-live-perioderne på de enkelte hospitaler. Ressourceforbruget svarer samlet set til 80 årsværk i et år.
Administrationen har gennemført en analyse af udviklingen i udbetalt merarbejde og afspadsering af timer for klinisk personale på Herlev og Gentofte Hospital samt Righospitalet for perioden 2014 til 2017. Der er ikke på baggrund af denne analyse indikationer på, at der skulle være en stigning i overarbejde i forbindelse med implementeringen af Sundhedsplatformen på de to analyserede hospitaler.
Ovenstående opgørelse af af afholdte udgifter, herunder forbug af personaleressourcer er indarbejdet i opdateringen af omkostningssiden i buisnesscasen. Den opdaterede businesscase viser, at de samlede omkostninger ved anskaffelse og implementering af Sundhedsplatformen fortsat beløber sig til 2,1 mia. kr. Dette svarer også til vurderingen i businesscasen, der blev udarbejdet i forbindelse med indgåelse af kontrakten i december 2013.
III. Arbejdet med gevinstrealiseringer
Gevinsterne ved Sundhedsplatformen forstås i Region Hovedstaden som de forbedringer indenfor den faglige kvalitet, patientoplevelsen og effektiviteten, som Sundhedsplatformen gør mulige. Det skal understreges, at de tre kategorier hænger sammen og påvirker hinanden.
Arbejdet med at opnå gevinsterne tænkes i en ramme på fem år i anerkendelse af den betydelige omstilling af det kliniske arbejde og ledelse, som Sundhedsplatformen medfører. Der arbejdes således fra år til år med planer og budgetter.
Der er udarbejdet et katalog med 26 driftsmål, der er indikatorer for om gevinsterne opnås. Det drejer sig om kvalitative mål og mål for anvendelsen af funktionaliteter i Sundhedsplatformen. Hvor der i forvejen eksisterer driftsmål i Region Hovedstaden, der kan vurdere gevinsten, er disse anvendt – fx udsendelse af epikriser til praktiserende læger. Det er de enkelte hospitalsdirektioner, der tager stilling til hvilke driftsmål, de vil arbejde med det næste år. Hospitalsdirektionen udarbejder en gevinstrealiseringsplan med udvalgte mål og denne godkendes af koncerndirektionen. Driftsmålene er dynamiske i den forstand at de revideres efterhånden, som der høstes erfaringer med Sundhedsplatformen i praksis.
Der er udarbejdet rapporter for de enkelte driftsmål i Sundhedsplatformen, og målene vises på dashboards (visningssider), men der udestår en vigtig validering op mod den kliniske praksis – ligesom for en lang række øvrige styringsmæssige data fra Sundhedsplatformen. Dette arbejde foregår i regi af Sundhedsplatformen under ledelse af Dataenheden i Center for Økonomi, der forventer, at programstyregruppen for platformen kan beslutte en plan for udarbejdelse af endelige mål i september. Først herefter vil en systematisk opfølgning på målene kunne påbegyndes.
Når data foreligger genoptages hospitalernes arbejde, hvor gevinstrealiseringsplanerne fornys årligt således, at man gennem arbejdet med få udvalgte mål når igennem alle indikatorerne. Rækkefølgen i dette vil naturligvis blive påvirket af de erfaringer, der gøres på tværs i regionen og af de nye udviklinger af Sundhedsplatformen, der løbende implementeres.
Implementering af Sundhedsplatformen medfører en række effektiviseringsmuligheder i det kliniske arbejde og dermed økonomiske gevinster. I den oprindelige business case for Sundhedsplatformen var effektiviseringsmuligheder estimeret til meget betydelige beløb med meget betydelige spænd med et minimumsniveau på 575 mio. kr. årligt, der kunne indfases i løbet af fem år. Business casen har således sat et ambitionsniveau og en tidshorisont, men i øvrigt er det tanken, at der tages stilling til de økonomiske gevinster fra år til år i forbindelse med budgetfastlæggelsen.
Forretningsudvalget har besluttet, at der til brug for beslutning af budgettet for 2018 skal indhentes forslag fra hospitalerne til realisering af gevinster, som følge af implementeringen af Sundhedsplatformen for 102 mio. kr.
Mulighederne for effektiviseringsgevinster vil løbende udvikle sig i takt med, at systemet optimeres, tilpasses og fejljusteres samt klinikernes anvendelse af systemet forbedres. Dette gælder i første omgang i særdeleshed udviklingen af best./ord.-sæt (pakker af bestillinger ordinationer), men også den nye version af systemet som Epic frigiver i 2018 og indførelsen af ”Landspatientregister 3” (LPR3) forventes at give betydelige lettelser. Det er pt. forventningen, at der i budget 2019 kan nås et samlet niveau på 250 mio. kr. som et rundt tal, men samtidig som en indikation af, at der på nuværende tidspunkt forventes yderligere og større besparelser i dette budgetår.
Det er lederne i regionen, der har ansvaret for at realisere gevinsterne ved Sundhedsplatformen, og som nævnt er der spillerum for hospitalsdirektionerne både ved fastlæggelse af gevinstrealiseringsplaner og forslag til realisering af økonomiske gevinster. En forudsætning for en reel udnyttelse af Sundhedsplatformens mange muligheder for forbedringer i klinikken – herunder lokale muligheder – er en ændring af den måde ledelse udføres på i regionen. Lederne skal tage opgaven på sig og forstå, at platformen ændrer grundlaget for udførelse af kerneopgaven og gå foran i denne forandring. Dette er en stor opgave. Samtlige kliniske ledere har op imod go-live været på et kursus af ca. en halv dags varighed og temaet er en del af regionens ledelsesudviklingsprogram. Det fremtidige arbejde med gevinstrealisering vil indebære vidensdeling og erfaringsudveksling på tværs i regionen.
IV. Businesscase for Sundhedsplatformen
Der er foretaget en opdatering af businesscasen for Sundhedsplatformen, som besluttet af forretningsudvalg og regionsrådet på møde den 13. juni 2017.
I forbindelse med beslutningen om at anskaffe Sundhedsplatformen i 2013 blev der udarbejdet en businesscase for anskaffelsen og implementeringen. Denne er senest blevet opdateret i efteråret 2015, jf. resume af businesscase forelagt regionsrådet 2. februar 2016, sag nr 11.
En businesscase har til formål at understøtte beslutningsprocesserne og vise de økonomiske konsekvenser ved et projekt og hvilke typer gevinster og omfang, der kan forventes. Businesscasen er ikke udtryk for en egentlig bevilling givet af regionsrådet til projektet, men en opgørelse over de samlede omkostninger, uanset om de er finansieret af en særskilt bevilling eller afholdes inden for eksisterende budgetter.
Omkostningerne i regionens businesscase omfatter således, ud over den af regionsrådet besluttede projektbevilling, også interne omkostninger, fx. medgåede personaleressourcer samt et økonomisk estimat for risici ved projektet eller en buffer.
Den oprindelige businesscase opgjorde de samlede omkostninger til 2,1 mia. kr. Den opdaterede businesscase viser, at dette estimat fortsat holder.
For så vidt angår businesscasens gevinstside udmøntes denne i de gevinstrealiseringsplaner, som er under opdatering og vil indgå i den årlige budgetproces. Gevinstrealiseringsplanerne tager afsæt i gevinsterne identificeret i businesscasen og det gevinstpotentiale, som businesscasen har anvist. For så vidt angår omkostningssiden i businesscasen udmøntes denne gennem budgetlægningen. Samlet set betyder dette, at businesscasen i sin helhed ikke længere opdateres, men fremadrettet bruges som ramme for budgetlægning og gevinstrealiseringsplaner.
Det er derfor administrationens vurdering, at udbyttet ved en fortsat vedligeholdelse af businesscasen ikke tilfører yderligere værdi og ej står mål med ressourceforbruget.
Der indgår ikke i businesscasen estimater for og konsekvenser af en nedgang i aktiviteten på hospitalerne. Det er vurderingen, at der kan imødeses en nedgang i produktionen på hospitalerne i 2017, men der foreligger ikke valide opgørelser på nuværende tidspunkt.
Administrationen vil i forbindelse med de kommende års budgetproces foretage en vurdering af erfaringerne med anvendelse af Sundhedsplatformen, herunder status for arbejdet med optimering og opdatering af systemet, således at dette indgår i beslutningsgrundlaget for det kommende års mål for gevinstrealiseringen.
På gevinstsiden betyder den tekniske opdatering, at gevinsterne vurderes at ligge i et interval på mellem 680 og 1.040 mio. kr. årligt, når gevinsterne er fuldt indfaset. Stigningen i gevinstberegningen kan bl.a. henføres til en almindelige pris- og lønfremskrivning i perioden fra 2011 og frem og afspejler endvidere, at der har været en vækst i udgifterne til hospitalsbehandling i løbet af perioden.
Der er i opdateringen af gevinstsiden ikke ændret på forudsætninger i øvrigt om gevinsterne eller tidsprofil for gevinstrealiseringen, så der alene er tale om, at der er taget udgangspunkt i nyere data for udgifterne på hospitalerne mv.
Gevinstpotentialeberegningen betragtes alene som et pejlemærke i forhold til det konkrete arbejde med gevinstrealiseringen, og der er alene taget stilling til hvor meget, der skal indarbejdes i budgetterne for 2018 men ikke fra årene herefter.
V. Overblik over økonomien til Sundhedsplatformens drifts- og udviklingsorganisation 2018-2020.
Sundhedsplatformens drifts- og udviklingsorganisationens struktur og størrelse består af tre spor; infrastruktur, som varetages af Region Sjælland for begge regioner, systemforvaltning, som delvist varetages af Region Hovedstaden for begge regioner og support, som varetages af regionerne hver især. Organisationen er dimensioneret til at udgøre cirka 350 årsværk placeret i Region Hovedstaden og cirka 100 årsværk placeret i Region Sjælland, jf. regionsrådet den 13. juni 2017, sag nr. 6. De 350 årsværk i Region Hovedstaden fordeler sig med 108 årsværk til lokal systemforvaltning (anvendelsesoptimering, ændringer og fejl specifikke for Region Hovedstaden), 161 årsværk til fælles systemforvaltning (udvikling og vedligehold af den fælles platform, grundlæggende workflows, etablering af nye moduler og applikationer, mv. samt 83 årsværk til support af brugere i Region Hovedstaden. Mere detaljeret beskrivelse af opgaverne og årsværksfordeling er yderligere beskrevet i bilag 5.
Bemandingen afspejler behovet for at sikre kapacitet til løbende optimering og videreudvikling. I forhold til den fremtidige struktur og størrelse er det i samarbejdsaftalen med Region Sjælland aftalt, at parterne vil arbejde for en løbende optimering af Sundhedsplatformens drifts- og udviklingsorganisationens størrelse. Lønudgifter i driftsorganisationen tilvejebringes indenfor regionens eksisterende lønbudgetter. Bemandingen fordelt på hovedopgaver fremgår af nedenstående tabel 1.
Mange af de medarbejdere, der i dag arbejder med Sundhedsplatforms relaterede opgaver, og som er udlånt fra CIMT, hospitaler og øvrige koncerncentre mv. til programorganisationen vil indgå i den nye SP drifts- og udviklingsorganisation. Fra hospitaler og øvrige centre vil lønsum svarende til 90 årsværk blive overført til SP drifts- og udviklingsorganisation, mens CIMT bidrager med 260 årsværk inden for CIMT´s nuværende lønramme. Fra hospitalernes side er der i dag indstationeret ca. 170 årsværk til Sundhedsplatformen. Dermed føres mere end halvdelen af de udstationerede fra hospitalerne fra 1. januar 2018 tilbage til det kliniske arbejde på hospitalerne.
De øvrige driftsudgifter er afledt af hovedopgaverne i driftsorganisationen indenfor systemforvaltning, infrastruktur og support. Der er en nettobesparelse på den løbende vedligeholdsomkostning (licensbetaling) ved overgangen til Sundhedsplatformen på 6 mio. kr. i 2018 og op til ca. 22 mio. kr. fra 2019. Dette modsvares dog af en række andre driftsudgifter. Da der endnu er en række uafklarede forhold vedrørerende de fremadrettede krav til infrastrukturen i forbindelse med fremtidige opgraderinger afsættes der således 24 mio. kr. til reinvesteringer i infrastrukturen i 2018. Det er forventningen, at der også vil være behov for midler til den fortsatte vedligeholdelse og løbende udskiftning af infrastrukturen fra 2019 og frem, men der foreligger ikke estimater herfor på nuværende tidspunkt.
Endvidere forlænges lejemålet på Lyngbyvej, hvor den nuværende programorganisation er placeret, med et år til udgangen af 2018. Dette gøres for at sikre stabilitet og kontinuitet for medarbejderne i forbindelse med overgangen fra projekt til drift. Husleje og øvrige personalerelaterede driftsomkostninger andrager i alt 4,8 mio. kr. i 2018. Hertil kommer licensudgifter mv. vedr. nogle af de udvidelser og tilkøb, som er foretaget i programperioden. Samlet set beløber disse poster sig til 17 mio. kr. i 2018 og 9-12 mio. kr. i 2019-2020.
Endelig afsættes i 2018 endvidere 10 mio. kr. i 2018 til at indkøbe ekspertbistand vedr. justering og optimering af Sundhedsplatformen på områder, hvor regionen ikke selv har ekspertisen eller ikke kan rekruttere den nødvendige ekspertise og specialviden.
Estimater særligt for 2019-2020 er behæftet med usikkerhed forbundet med omfanget af driftsudgifter i forhold til at understøtte den fortsatte drift af Sundhedsplatformen.
I arbejdet med at etablere et roadmap for udviklingen af Sundhedsplatformen er der, efter drøftelse med de klinisk faglige miljøer (via Styregruppen for Klinisk Administrativt Indhold, KAI), tilvejebragt en prioriteret liste over ønsker. Derudover indeholder roadmappet krav som følge af kontraktuelle eller fællesoffentlige forpligtelser, der kræver ændringer eller integration til Sundhedsplatformen. Disse er pt. estimeret til samlet set 86 mio. kr.. Hertil kommer nyt Landspatientregister pt. estimeret til op til 62 mio. kr. Da disse behov samlet set overstiger den nuværende økonomiske ramme, herunder i lyset af presset på anlægsrammen, medfører det et behov for underlægge udviklingen af Sundhedsplatformen en meget stram prioritering.