Implementeringen af Sundhedsplatformen følger fortsat tidsplanen, og som planlagt tog de tre sidste organisationer systemet i brug den 20. maj 2017, nemlig Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, Psykiatrien og Steno Diabetes Center. Dermed rundedes en milepæl i implementeringen af Sundhedsplatformen, og 35.000 ansatte anvender nu Sundhedsplatformen.
Driften af Sundhedsplatformen vurderes fortsat tilfredsstillende, idet antallet af brugerhenvendelser og utilsigtede hændelser ligger på et forventet og håndterbart niveau. Antallet af ugentlige brugerhenvendelser er efter sidste implementering stabiliseret på samme niveau, som før sidste implementering - på trods af det store antal ekstra brugere og at psykiatrien for første gang har ibrugtaget systemet. Programmet bag Sundhedsplatformen har siden sidste rapportering haft fuldt fokus på at sikre en sikker implementering af de sidste hospitaler i Region Hovedstaden, og har samtidigt afsluttet den første, grundlæggende opsætning af systemet til Region Sjælland. Derudover er der endnu engang leveret tekniske forbedringer – både i form af fejlrettelser og optimeringer. Til orientering er der offentliggjort en oversigt på intranettet over de forbedringer, der forventes at få størst effekt, og som vil blive implementeret i løbet af 2017. Den senest opdaterede liste fra juli er vedhæftet som bilag 1.
Status for de idriftsatte hospitaler
Driften af Sundhedsplatformen vurderes af programledelsen tilfredsstillende. Vurderingen er sket med baggrund i antallet og alvorligheden af brugernes indmeldinger og utilsigtede hændelser (UTH’er).
Der er primo august 3.534 åbne sager (mod 3.105 ved sidste rapportering ultimo april 2017), som alene kan løses af programmet, hvoraf 1.553 vurderes at vedrøre anvendelsesudfordringer. Stigningen skyldes Go-live på bølge 4, og vurderes acceptabel, idet det gennemsnitlige antal henvendelser allerede er stabiliseret på samme niveau som før implementeringen af bølge 4. Generelt har der vist sig en tendens til en tilvækst på ca. 250 ekstra henvendelser pr. uge efter hver implementering. Efter 4. implementeringsbølge er denne tilvækst dog udeblevet, hvilket også understreges at den beskedne tilvækst af åbne sager.
Der rapporteres stadig om uhensigtsmæssigheder og optimeringsønsker, som programmet løbende håndterer, men det generelle billede er, at programmet – på trods af de samtidige implementeringsforberedelser og optimeringstiltag – formår at løse et antal henvendelser, der stort set svarer til antallet af indkomne. Dermed stiger det samlede antal åbne henvendelser kun svagt, og det må forventes, at stigningen stopper, når implementeringsaktiviteterne afsluttes ved årets udgang, idet medarbejderne derefter udelukkende skal koncentrere sig om drift og optimering. I de seneste 6 uger er der løst flere sager pr. uge, end der er indkommet.
Servernes oppetid er fortsat tæt på 100 %, og der har siden sidste rapporteringsperiode kun været et kortvarigt udfald. Den 4. august 2017 oplevede alle Region Hovedstadens hospitaler desuden at Sundhedsplatformen og alle andre systemer var utilgængelige i 2-3 timer. Dette skyldtes en fejl på netværket, som er en nødvendighed for alle de programmer, der skal kommunikere mellem flere pc’er. Dermed skyldtes nedetiden ikke fejl på Sundhedsplatformen.
Programmet bag Sundhedsplatformen arbejder som en del af driften kontinuerligt med fejlrettelser, justeringer og deciderede optimeringer. To af de vigtigste områder er kodning/afregning og medicinering/Fælles Medicinkort (FMK), som uddybes nedenfor.
Der har siden første Go-live været udfordringer med brugen af kodefunktionaliteten i Sundhedsplatformen, og deraf følgende manglende afregning. Programmet håndterer problemet med flere forskellige indsatser – herunder både understøttelse af brugerne og optimering af selve systemet. Siden sidste rapportering til forretningsudvalget er det lykkedes at få afsluttet afregningen i forhold til 2016 tilfredsstillende, således at Region Hovedstaden ikke vil opleve en reduktion i finansieringen, som der har været udtrykt bekymring for.
Der har siden sidste rapportering været øget fokus på obstetrikken, både i form af møder med henblik på optimering af systemet, og med fokus på anvendelsesinitiativer. Rigshospitalet har haft succes med at nedbringe mængden af ophobede fejl markant (14-20 %) med en intensiveret indsats i samarbejde med et særligt studenterhold. Indsatsen forventes gentaget på Herlev og Gentofte Hospital.
Programmet har leveret en række konkrete forbedringer siden sidste rapportering, herunder en funktion der gør det lettere for sekretærer at flytte administrative behandlingskontakter, hvilket letter oprydningen før afregning kan sikres via Landspatientregisteret (LPR). Derudover er alle de såkaldte ’LPR valideringsregler’ nu bygget ind i Sundhedsplatformen, hvilket betyder at Sundhedsplatformen fanger alle kodningsfejl, og sender advarsel om manglende data/koder til sekretærernes arbejdslister, så fejlen kan rettes før afregningen fremsendes til LPR.
Data fra de sidste hospitaler, der har ibrugtaget Sundhedsplatformen viser, at hospitalerne indtil videre kan følge med til den daglige oprydning af fejl og mangler, og disse hospitaler har oplevet markant færre fejl og har været bedre stillede til at rydde op i dem. For yderligere information om konsekvenserne for hospitalernes økonomi og aktivitet, se afsnit om hospitalernes aktivitet nedenfor.
I 2017 fortsættes programmets fokus på at levere konkrete forbedringer, som skal gøre det lettere at benytte kodefunktionaliteten.
Der har ligeledes været udfordringer på medicineringsområdet og FMK funktionen. Disse områder er siden sidst blevet eskaleret yderligere til leverandøren Epic og er inkluderet blandt de 9 særlige optimeringsområder, hvor det i 2017 skal sikres, at leverandørens løsning opfylder regionernes krav. Programmet følger op på udviklingen af medicineringsområdet og de øvrige optimeringsområder hver uge i 2. halvår 2017. Optimeringsområderne omfatter FMK, medicineringsfunktionen, kodning, rapportering/rapporter, kræftpakkeregistrering, lægers effektivitet, kliniske databaser, Min Sundhedsplatform og primær sektor samarbejdet.
Programmet har siden sidste rapportering været i dialog med Sundhedsdatastyrelen (SDS), som står for certificeringen af FMK løsningen i alle regioner. Da Sundhedsplatformens FMK løsning i 2016 blev certificeret, blev dette gjort på baggrund af nye certificeringskrav, og med Sundhedsplatformen som det første sygehussystem på FMK version 1.4.4. Siden er andre regioners Elektronisk Patientjournal (EPJ) systemer certificeret efter samme krav, men med en mere lempelig fortolkning af kravene til blandt andet ajourføringsfunktionen. Efter dialog med SDS er der nu blevet givet tilladelse til, at blandt andet ajourføringsfunktionen i Sundhedsplatformens FMK løsning kan ændres, så kravene til læger og sygeplejersker lempes, hvilket vil forbedre brugeroplevelsen væsentligt. Der er på den baggrund iværksat forhandling med Epic om ny udvikling, som forventes implementeret i 3. kvartal af 2017.
Sager der har haft særlige patientsikkerhedsmæssige implikationer er blevet håndteret i samarbejde med regionens enhed for Patientsikkerhed, for at sikre hurtig analyse og problemløsning. Særlige sager er rapporteret til Styrelsen for Patientsikkerhed, og seneste status er fortsat, at der ikke er konstateret patientskade i forbindelse med implementeringen af Sundhedsplatformen. Styrelsen for Patientsikkerhed har besluttet at justere kadencen for rapportering fra månedligt til kvartalsvist med virkning fra august 2017.
Som tidligere nævnt har programmet iværksat en dybdegående arbejdsgangsanalyse af et udvalgt speciale med henblik på at afdække uhensigtsmæssigheder på tværs af patientforløb. Arbejdsgangsanalysen blev igangsat i maj på karkirurgisk klinisk på Rigshospitalet, og de konkrete besøg i afdelingen er foregået primo juni. Programmet har været til stede i afdelingen med 10 – 14 medarbejdere hver dag i en uge, hvor de har fulgtes med klinikerne i deres arbejde, især i det ambulante workflow.
Den endelige afrapportering fra projektet er planlagt til september. De første ugers besøg i afdelingen indikerer dog allerede, at Sundhedsplatformens ’smarte’ funktioner ikke benyttes tilstrækkeligt. Det resulterer i, at mange klinikere oplever langsomme arbejdsgange, som sænker dokumentationstiden unødigt. En foreløbig konklusion er dermed, at der er behov for at uddanne flere medarbejdergrupper i udvalgte funktioner, for at sikre optimal udnyttelse af systemet. På den baggrund er der allerede igangsat udvikling af et uddannelseskoncept, som forventes godkendt i september. Ambitionen er, at iværksætte de første uddannelsesaktiviteter på Herlev og Gentofte Hospital i efteråret 2017.
Hospitalernes aktivitet efter implementering
Ved hver SP-implementering har der, i ugerne omkring ibrugtagning, været planlagt lavere aktivitet med det formål at give plads til den nødvendige undervisning i tiden op til Go-live samt at have tid til den første tilvænning til de nye arbejdsgange og den nye teknologi.
Der er nu data over udviklingen af aktiviteten over en længere periode fra Herlev og Gentofte Hospital, der implementerede Sundhedsplatformen den 21. maj 2016.
I nedenstående graf er udviklingen i antallet af månedlige indlæggelser ved Herlev og Gentofte Hospital afbildet for perioden fra 1. januar 2015 til og med juni måned 2017.
Som det fremgår af grafen, sker der omkring implementeringstidspunktet et fald i antallet af indlæggelser, og henover efteråret kommer antallet af indlæggelser på niveau med før implementeringen.
Den blå kurve er lavet på baggrund af regionens indberetninger til LPR. Den røde kurve, der starter i juni 2016, umiddelbart efter implementeringen på Herlev og Gentofte Hospital, er lavet på baggrund af data om indlæggelser fra Sundhedsplatformen. Forskellen mellem de to kurver er udtryk for, at der fortsat er udfordringer med at sikre en dækkende indberetning fra Sundhedsplatformen til LPR, idet data fra Sundhedsplatformen viser større aktivitet, end der er indberettet til LPR.
Rigshospitalet implementerede Sundhedsplatformen den 5. november 2016. Rigshospitalet har således endnu ikke haft så lang tid som Herlev og Gentofte Hospital til at komme tilbage til normalt aktivitetsniveau. Grafisk kan situationen på Rigshospitalet illustreres efter samme metode som i ovenstående graf vedrørende Herlev og Gentofte Hospital.
Også her illustrerer forskellen mellem den røde og den blå kurve de indlæggelser, der endnu ikke er indberettet til LPR grundet fejlregistreringer og fejlindberetninger.
Nordsjællands Hospital, Amager og Hvidovre Hospital og Bornholms Hospital (bølge 3) implementerede Sundhedsplatformen den 18. marts 2017. Her ses også et fald i antallet af indlæggelser ved implementeringen, men det ser ud til i høj grad at skyldes udfordringer med korrekt og dækkende indberetning til LPR, da data fra Sundhedsplatformen viser et niveau tæt på det, det var før implementeringen.
Bispebjerg og Frederiksberg Hospital og Psykiatrien (bølge 4) implementerede Sundhedsplatformen den 20. maj 2017. Data vedrørende indlæggelser på disse hospitaler er endnu ikke retvisende, men det er forventningen, at billedet vil være det samme, som er set i forbindelse med implementeringen i bølge 3.
På det ambulante område er erfaringen, at der indtil nu har været et længerevarende aktivitetsfald.
I Sundhedsplatformen findes der endnu ikke valideret statistik over ambulante besøg opgjort efter danske opgørelsesprincipper, hvorfor det ikke har været muligt at supplere grafen med en kurve for de besøg, der er registreret i Sundhedsplatformen.
Data på det ambulante område generelt set, er derfor ikke helt præcise, og aktiviteten kan derfor reelt godt være højere end det niveau der er indberettet til LPR. En af årsagerne til, at aktiviteten er lavere end tidligere er, at Sundhedsplatformen endnu ikke registrerer alle ambulante besøg efter det danske opgørelsesprincip, hvilket medfører færre indberetninger. Når udviklingen af denne løsninger er færdig i 2017, vil de udestående indberetninger blive efterindberettet og dermed øge den ambulante aktivitet. Der forventes dog, særligt for de hospitalerne der har implementeret Sundhedsplatformen i 2017, stadig en lavere aktivitet for 2017 pga. implementeringsaktiviteterne.
For Rigshospitalet, hvor ibrugtagning af Sundhedsplatformen fandt sted i november 2016, er billedet det samme for perioden omkring implementeringstidspunktet. Niveauet ser stadig ud til at være lavere end inden implementeringen. Der vil også på dette område, som på området for indlæggelser, være afviklede ambulante besøg, der endnu ikke er indberettet fejlfrit til LPR.
For ’bølge 3’ hospitalerne ses et tilsvarende fald ved implementeringen og lavere niveau efter implementeringen.
For bølge 4 hospitalerne er det endnu for tidligt at opgøre aktivitetsniveauet efter implementeringen.
Som tidligere nævnt er der fortsat udfordringer med korrekt registrering og korrekt indberetning til LPR.
En del af udfordringerne er brugerrelaterede og kan – og bliver – afhjulpet med mere og bedre undervisning af brugerne. En anden del af udfordringerne skyldes, at ”oversættelsen” af registreringer i Sundhedsplatformen til de regelsæt, der gælder for indberetning til registre i Danmark, har vist sig vanskeligere end forudsat. Der er således fortsat enkelte tekniske fejl i den måde registreringer i Sundhedsplatformen håndteres indberetningsmæssigt, og konsekvensen er registreringer, der ikke indberettes eller registreringer, der indberettes med fejl og havner i LPR’s fejlregister. De sidste tekniske rettelser forventes foretaget inden udgangen af 2017.
Mængden af registreringer, der havner i LPR’s fejlregister, er stadig stor. Der er således aktuelt godt 70.140 hospitalskontakter med fejl, hvilket er et niveau langt højere end tidligere. Registreringer i LPR's fejlregister indgår ikke i de økonomiske opgørelser. De indgår heller ikke i opgørelser af prioriterede indsatsområder som kræftpakker, udredningsret mv. Det har derfor høj prioritet at sikre, at indberetningen til nationale registre, herunder også de nationale kvalitetsdatabaser, hurtigst muligt bliver retvisende for den aktivitet, der reelt er.
Region Hovedstaden lykkedes med at afslutte regnskabsåret for 2016 uden manglende finansiering trods vanskelighederne med aktivitetsregistrering og -teknik. Dette fokus fastholdes både på hospitalerne, hos Sundhedsplatformsprogrammet og i Center for Økonomi, så fejlregistreringer og manglende registreringer i større grad forhindres og de sidste tekniske rettelser foretages.
Status på implementeringsforberedelserne frem mod bølge 5
Forberedelserne til femte og sidste implementeringsbølge den 25. november 2017 går godt, og parathedsvurderingerne viser både den ønskede fremdrift og overblik fra projekterne, it-afdelingens og sygehusenes side. Således viser konsolideringen af projektplanerne en realiseret fremdrift på 45,20 % mod en forventet fremdrift på 45,00 %. Den sidste implementeringsbølge bliver den største samtidige implementering med ca. 14.000 brugere.
Den væsentligste udfordring i forbindelse med forberedelserne er, at der er opstået problemer med at sikre integrationen til radiologisystemet i Sjælland. Dette har en væsentlig konsekvens for løsningen, idet radiologien er tæt forbundet med store dele af de kliniske arbejdsgange, som allerede er bygget til at skulle integrere med radiologien. Såfremt det ikke lykkes, kan det potentielt udsætte Go-live. It-afdelingen i Region Sjælland og programmets integrationsprojekt har dog lagt en plan, som forventes at sikre integrationen.
Som det tidligere har været tilfældet forberedes de nye sygehuse via det omfattende parathedskoncept som inkluderer en lang række forberedelser helt ned til afdelingsniveau. I dette arbejde er der særligt fokus på de fokusområder, som tidligere har vist sig at give særlige udfordringer – herunder medicinering, brugerrettigheder, kodning med videre.
Fremdrift vurderes kontinuerligt frem mod Go-live
Ledelsen af programmet og regionerne følger nøje fremdriften i projekterne og forberedelsesarbejdet frem mod den sidste implementering. En ændring af Go-live-tidspunktet vil blive vurderet helt frem til Go-live natten, ligesom det var tilfældet ved de tidligere implementeringer. Go-live vil kunne rykkes, hvis der opstår uforudsete udfordringer i opsætningen til de nye sygehuse, eller hvis den idriftsatte løsning skulle vise sig at blive destabiliseret. En udsættelse vil blive besluttet af programstyregruppen, hvis det er den rette løsning af hensyn til patientsikkerheden, som har højeste prioritet.