Sundhedsudvalgets beslutning den 31. oktober 2018:
Efter drøftelse blev der fremsat ændringsforslag til indstillingspunktet vedrørende præcisering af ordlyd. Det oprindelige indstillingspunkt var:
at godkende hvilken af nedenstående løsningsmodeller vedrørende organisering af akutte behandlingstilbud for henholdsvis planlægningsområde Midt, planlægningsområde Syd Glostrup-matriklen og planlægningsområde Syd Amager-matriklen, der indarbejdes i høringsversion af ny hospitalsplan,
- Løsningsmodeller for planlægningsområde Midt:
a. at akutklinikken på Gentofte-matriklen bevares med ændret opgavedeling, at de medicinske senge samt intensivsengene fra Gentofte samles på Herlev-matriklen, og at den ambulante aktivitet på Gentofte-matriklen øges (model 3).
b. at organiseringen af akutte behandlingstilbud mellem Gentofte- og Herlev-matriklen bevares uændret (model 1).
- Løsningsmodeller for planlægningsområde Syd, Amager-matriklen:
a. at akutklinikken på Amager-matriklen bevares med ændret opgavedeling, at de medicinske senge fra Amager samles på Hvidovre-matriklen, og at den ambulante aktivitet på Amager-matriklen øges (model 3).
b. at organiseringen af akutte behandlingstilbud mellem Amager- og Hvidovre-matriklen bevares uændret (model 1).
- Løsningsmodeller for planlægningsområde Syd, Glostrup-matriklen:
a. at akutklinikken på Glostrup-matriklen bevares med ændret opgavedeling og overgår organisatorisk til Rigshospitalet, og at de medicinske senge og ambulatorier fra Glostrup samles på Hvidovre-matriklen (model 3).
b. at organiseringen af akutte behandlingstilbud mellem Glostrup- og Hvidovre-matriklen bevares uændret (model 1).
Det Konservative Folkeparti fremsatte ændringsforslag om en præcisering af ordlyden i 1b, 2b og 3b:
1b. at organiseringen af akutte behandlingstilbud mellem Gentofte- og Herlev-matriklen bevares uændret i “Hospitalsplan 2025”, svarende til den i dag gældende hospitalsplans organisering af de akutte behandlingstilbud.
2b. at organiseringen af akutte behandlingstilbud mellem Amager- og Hvidovre-matriklen bevares uændret i “Hospitalsplan 2025”, svarende til den i dag gældende hospitalsplans organisering af de akutte behandlingstilbud.
3b. at organiseringen af akutte behandlingstilbud mellem Glostrup- og Hvidovre-matriklen bevares uændret i “Hospitalsplan 2025”, svarende til den i dag gældende hospitalsplans organisering af de akutte behandlingstilbud.
Sundhedsudvalget godkendte præciseringen.
Sundhedsudvalgets formand satte herefter 1a, 2a og 3a til afstemning overfor den præciserede 1b, 2b og 3b:
For 1a, 2a og 3a stemte: B (1), i alt 1.
For den præciserede 1b, 2b og 3b stemte: A (3), C (2), F (1), I (1), O (1), V (1) og Ø (1), i alt 10.
Undlod at stemme: 0
i alt 11.
Det præciserede indstillingspunkt 1b, 2b og 3b blev godkendt, hvorved indstillingspunkt 1a, 2a og 3a bortfaldt.
Karin Friis Bach (B) ønskede følgende protokolbemærkning:
"Radikale Venstre ønsker en ændret opgavefordeling mellem regionens akutklinikker og akutmodtagelser som beskrevet på grund af muligheden for at yde en højere kvalitet i behandlingen samt få en bedre ressourceudnyttelse, herunder at kunne udnytte de nybyggede sengestuer. Desuden ønsker vi at efterleve Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og vi ser det også som en fordel at have en ensartet struktur på akutområdet i regionen."
(Rettelsesbilag vedrørende afsnit om konsekvenser vedlagt som bilag 5)
Forretningsudvalgets beslutning den 13. november 2018:
Der var eftersendt henvendelse fra afdelingsledelserne (bilag 8) og kontaktudvalget (bilag 6) på Herlev og Gentofte Hospital (bilag 8), samt svar fra Sundhedsudvalgets formandskab, Christoffer Buster Reinhardt (C) og Leila Lindén (A) til kontaktudvalget for medarbejderne på Herlev og Gentofte Hospital (bilag 7).
Karen Friis Bach (B) fremsatte følgende ændringsforslag:
"at forretningsudvalget over for regionsrådet anbefaler at godkende nedenstående løsningsmodel, som blev præsenteret på Sundhedsudvalgets møde som løsningsmodel 1A, 2A og 3A, vedrørende organisering af akutte behandlingstilbud for henholdsvis planlægningsområde Midt, planlægningsområde Syd Glostrup-matriklen og planlægningsområde Syd Amager-matriklen, der indarbejdes i høringsversion af ny hospitalsplan:
1.Løsningsmodeller for planlægningsområde Midt:
a. at akutklinikken på Gentofte-matriklen bevares med ændret opgavedeling, at de medicinske senge samt intensivsengene fra Gentofte samles på Herlev-matriklen, og at den ambulante aktivitet på Gentofte-matriklen øges (model 3).
2.Løsningsmodeller for planlægningsområde Syd, Amager-matriklen:
a. at akutklinikken på Amager-matriklen bevares med ændret opgavedeling, at de medicinske senge fra Amager samles på Hvidovre-matriklen, og at den ambulante aktivitet på Amager-matriklen øges (model 3).
3.Løsningsmodeller for planlægningsområde Syd, Glostrup-matriklen:
a. at akutklinikken på Glostrup-matriklen bevares med ændret opgavedeling og overgår organisatorisk til Rigshospitalet, og at de medicinske senge og ambulatorier fra Glostrup samles på Hvidovre-matriklen (model 3)."
Formanden satte Radikale Venstres ændringsforslag 1a, 2a og 3a under afstemning:
For stemte: B (1).
Imod stemte: A (5),C (2), F (1), O (1), V (3) og Ø (1), i alt 13.
Undlod at stemme: Å (1).
i alt 15.
Radikale Venstres ændringsforslag var dermed bortfaldet.
Formanden satte herefter indstillingspunkterne til forretningsudvalget under afstemning:
For stemte: A (5), C (2), F (1), O (1), V (3) og Ø (1), i alt 13.
Imod stemte: B (1).
Undlod at stemme: Å (1).
i alt 15.
Indstillingspunkterne til forretningsudvalget var herefter anbefalet.
Karin Friis Bach (B) ønskede følgende tilført protokollen:
"Radikale Venstre ønsker en ændret opgavefordeling mellem regionens akutklinikker og akutmodtagelser som beskrevet på grund af muligheden for at yde en højere kvalitet i behandlingen samt få en bedre ressourceudnyttelse, herunder at kunne udnytte de nybyggede sengestuer. Desuden ønsker vi at efterleve Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og vi ser det også som en fordel at have en ensartet struktur på akutområdet i regionen."
Nye hospitalsbyggerier og nye muligheder for samarbejde med kommuner og praktiserende læger
I de kommende år står nybyggerierne på hospitalerne klar til brug, og det giver fornyet anledning til at se på mulighederne for organisering af akutte behandlingstilbud i regionen. På alle de fire store akuthospitaler bygges nye akutmodtagelser. Med dem følger nye muligheder for at skabe gode, sammenhængende patientforløb og opnå hurtig afklaring af patientens videre forløb. Der er tale om helt nye fysiske rammer, hvor det vil være muligt at tilbyde patienterne en bedre oplevelse end i de nuværende akutmodtagelser. Blandt andet vil der være bedre mulighed for at adskille de mest syge og sårbare patienter, fra de patienter, som kommer med mindre skader og mindre alvorlig sygdom.
Fremover vil der være flere ældre borgere i regionen og flere borgere, som lever med flere samtidige kroniske sygdomme. Denne gruppe borgere har typisk forløb både i primærsektoren og på hospitalet. Det er ikke altid den bedste løsning for disse borgere at komme på hospitalet, og samtidig udfordrer det kapaciteten på hospitalerne. Der udvikles løbende nye behandlingsformer og teknologiske muligheder der sammen med nye samarbejdsformer mellem patienter, kommuner, praksissektoren kan være med til at flytte mere behandling til det nære sundhedsvæsen og tættere på borgeren.
Der er på den baggrund behov for at se på, hvordan den akutte behandling kan organiseres, så regionens borgere får den bedst mulige behandling, hvad angår både patientoplevet og faglig kvalitet, samtidig med at der sikres nærhed for borgerne, god udnyttelse af de samlede ressourcer og et godt samarbejde med primærsektoren.
Hospitalerne arbejder i disse år intensivt med at planlægge ibrugtagningen af de nye hospitalsbyggerier, og organiseringen af akutområdet har stor betydning for hvordan hospitalerne skal planlægge deres samlede anvendelse af hospitalsmatriklerne.
Det er vigtigt at have fokus på, hvad en eventuel samling af den akutte patientbehandling vil betyde for regionens borgere, særligt i forhold til nærhed i de akutte sundhedstilbud. De seneste måneders drøftelser har også vist, at der er forskellige politiske ønsker og holdninger i forhold til organisering af akutområdet, og særligt i forhold til regionens akutklinikker og behovet for nære sundhedstilbud. Dette er søgt inddraget i analysearbejdet og administrationens anbefalinger.
Organisering af akutte behandlingstilbud i Region Hovedstaden
På hospitalerne foregår den akutte indsats i dag på tre niveauer, alt efter hvilket behov den enkelte patient har:
- Traumecenter (specialiseret akutmodtagelse),
- Akutmodtagelse (placeret på akuthospitalerne),
- Akutklinik.
Akutklinikkerne er enten placeret på hospitalsmatrikel med medicinsk sengeafdeling og deraf mulighed for indlæggelse eller i sundhedshus uden mulighed for indlæggelse.
Alle akut syge og tilskadekomne patienter kan modtages på akutmodtagelserne, dog visiteres de sværest tilskadekomne og mest kritisk syge patienter til regionens traumecenter. Akutklinikker i tilknytning til sundhedshus kan alene modtage patienter henvist med mindre skader og akut almen medicinsk sygdom, det vil sige sygdom der i dagtiden varetages af praktiserende læger. På akutklinikker med mulighed for indlæggelse modtages endvidere akut syge intern medicinske patienter, dog visiteres til akutmodtagelse, hvis der kan være tale om mere alvorlig sygdom.
Organisering af akutte behandlingstilbud i Region Hovedstaden er beskrevet nærmere i Analyse af organisering af akutte behandlingstilbud, side 3-6. Endvidere er der som bilag vedlagt oversigtkort over organisering af akutte behandlingstilbud som besluttet med den gældende hospitalsplan.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger for akutområdet
Sundhedsstyrelsen udgav i 2007 de gældende anbefalinger for organisering af akutområdet. Med den gældende hospitalsplan lever Region Hovedstaden ikke til fulde op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger for akut modtagelse af patienter. Baggrunden herfor er blandt andet, at de nuværende fysiske rammer på regionens hospitaler sætter begrænsninger for samlingen af den akutte behandling. I lyset af at nybyggerierne på hospitalerne står klar de kommende år, finder administrationen det afgørende, at mulighederne for at efterleve Sundhedsstyrelsens anbefalinger undersøges, så der fortsat kan sikres den bedst mulige kvalitet i patientbehandlingen.
Følgende forhold i den gældende hospitalsplan er ikke i fuld overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens retningslinjer:
- Modtagelse af intern visiterede medicinske patienter uden om akutmodtagelserne på matriklerne Amager, Gentofte og Glostrup,
- Modtagelse af patienter med mindre og ukomplicerede skader og patienter med akut almen medicinsk sygdom uden om akutmodtagelserne på matriklerne Amager, Gentofte og Glostrup samt i sundhedshusene i Frederikssund og Helsingør.
Det bemærkes, at Sundhedsstyrelsen alene kan rådgive om varetagelsen af hovedfunktioner på hospitalerne, herunder om organisering af akutmodtagelser og akutklinikker. Sundhedsstyrelsen kan ikke stille krav til varetagelse af hovedfunktioner. Ved afvigelse fra Sundhedsstyrelsens anbefalinger må regionen dog forvente at skulle redegøre for hvorfor, der afviges, og hvordan den faglige kvalitet så kan sikres.
Sundhedsstyrelsen udgiver efter planen nye anbefalinger for akutområdet primo 2019. I det foreløbige udkast er der ikke slækket på anbefalingerne. Sundhedsstyrelsens nye anbefalinger forventes sendt i høring ultimo november 2018.
Ifølge sundhedslovens §206 skal Sundhedsstyrelsen rådgive regionerne om hospitalsplaner og væsentlige ændringer heri, inden sagen behandles i regionsrådet. Sundhedsstyrelsen har afgivet sin faglige rådgivning om akutstrukturen i Region Hovedstaden forud for regionsrådets behandling, og rådgivningen er vedlagt som bilag. Styrelsen angiver i sin faglige rådgivning, at akutklinikkerne i regionen skal kunne håndtere og have kompetencer og udstyr svarende til samme type patienter, som almen praksis håndterer i dagtid. Styrelsen angiver endvidere, at indlæggelse af patienter med akut opstået sygdom og skade bør ske på akutmodtagelse. Styrelsens argumenterer med, at det vil sikre entydighed og enstrengethed samt sikre, at der er de relevante lægefaglige specialer og faciliteter til stede til at vurdere patienterne, hvilket understøtter høj og ensartet kvalitet i den akutte sundhedsindsats.
Regionens Sundhedsfaglige Råd for Præhospital og Akutmodtagelse samt hospitalsadministrationerne bakker op om Sundhedsstyrelsens anbefalinger om samling af akut modtagelse af patienter på akuthospitalerne. De finder, at det understøtter høj faglig kvalitet og sammenhængende patientforløb. Endvidere tilsiger knappe personaleressourcer og knappe økonomiske ressourcer, at de akutte funktioner samles, da det er et bedre udgangspunkt for effektiv ressourceudnyttelse.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger fra 2007 er nærmere beskrevet i bilaget Analyse af organisering af akutte behandlingstilbud, side 7-8.
Overordnede løsningsmodeller
Administrationen ser følgende overordnede muligheder for den fremtidige organisering af akutte behandlingstilbud i hospitalsregi:
- Model 1: Bevare organiseringen af akutte behandlingstilbud, som besluttet med den gældende hospitalsplan,
- Model 2: Samle akut behandling på akuthospitalerne og lukke akutklinikkerne,
- Model 3: Bevare akutklinikkerne med ændret opgavedeling mellem akutklinikker og akutmodtagelser og samle de medicinske senge på akuthospitalerne.
På baggrund af drøftelser på mødet i sundhedsudvalget den 3. oktober 2018 belyses model 2 vedr. samling af akut behandling på akuthospitalerne og lukning af akutklinikkerne ikke nærmere.
Model 3 indbefatter som grundpræmis, at der ikke længere er mulighed for indlæggelse på akutklinikkerne, hvilket begrænser hvilke akut syge medicinske patienter, som kan modtages. Med et helt klart snit i opgavedelingen mellem akutklinikker og akutmodtagelser indebærer modellen, at der på akutmodtagelser alene modtages patienter henvist som akut syge og tilskadekomne (eventuelt til indlæggelse), og at der på akutklinikker alene modtages patienter henvist med mindre skader og akut almen medicinsk sygdom (behandlerspor).
Administrationens udgangspunkt for den videre analyse har været, at opnå en ensartet akutstruktur for hele regionen. Dog under hensyn til, at der er forhold i de enkelte planlægningsområder, fx geografiske afstande og fysiske muligheder på hospitalerne, der tilsiger lokale løsninger.
Det skal fremhæves, at der er mange måder at øge nærheden i behandlingen på – både i og uden for hospitalsregi. Uanset hvilken løsningsmodel der besluttes, finder administrationen, at der er behov for at styrke fokus på udviklingen af det nære sundhedsvæsen. Dette både for at sikre nærhed for borgerne, når det er fagligt hensigtsmæssigt og undgå unødvendige indlæggelser, men også for at udnytte kapaciteten og ressourcerne på hospitalerne bedst muligt til gavn for de mest syge. For nærmere beskrivelse af mulighederne henvises til bilaget Analyse af organisering af akutte behandlingstilbud, side 35-37.
Generelle fordele og ulemper ved løsningsmodeller
De generelle fordele og ulemper ved model 1 og model 3 er med udgangspunkt i bilaget Analyse af organisering af akutte behandlingstilbud beskrevet nedenfor. I parentes er angivet hvilket princip for ny hospitalsplan, som det enkelte punkt vedrører. For nærmere beskrivelse af principper for ny hospitalsplan henvises til mødesag nr. 15 behandlet på møde i regionsrådet den 25. september 2018
Regionsrådet besluttede følgende prioritering af principperne: 1) Kvalitet, 2) Sammenhængende patientforløb, 3) Nærhed og 4) Effektivitet.
De mere specifikke forhold, der gør sig gældende for de enkelte planlægningsområder, er beskrevet i de respektive afsnit.
Model 1: Bevare organiseringen af akutte behandlingstilbud som besluttet med den gældende hospitalsplan
Fordele:
- Uændret transporttid. (nærhed),
- Tryghed og overskuelighed i lokale og mindre rammer på akutklinikkerne (nærhed),
- Højere patienttilfredshed og lavere ventetid på akutklinikkerne (kvalitet).
Ulemper:
- Mindre vifte af specialister og specialiseret udstyr på akutklinikkerne (kvalitet),
- Manglende efterlevelse af Sundhedsstyrelsens anbefalinger (kvalitet),
- Ikke optimal ressourceudnyttelse (effektivitet),
- Ufuldstændig udnyttelse af nybyggerierne, herunder af de bedre fysiske rammer for patienterne (kvalitet og effektivitet).
I forhold til den prioriterede rækkefølge af principperne bemærkes det, at flere af de beskrevne ulemper i model 1 vedrører kvalitet, som er prioriteret højest.
Model 3: Bevare akutklinikkerne med ændret opgavedeling mellem akutklinikker og akutmodtagelser og samle de medicinske senge på akuthospitalerne
Fordele:
- Efterlevelse af Sundhedsstyrelsens anbefalinger (kvalitet),
- Bredere vifte af specialister og specialiseret udstyr på akuthospitalerne (kvalitet),
- Bedre fagligt miljø på akuthospitalerne (kvalitet),
- Øget ressourceudnyttelse (effektivitet),
- Udnyttelse af nybyggerierne, herunder af de bedre fysiske rammer for patienterne (kvalitet og effektivitet),
- Mere sammenhængende forløb for patienter, som viderehenvises / overflyttes fra akutklinik og akuthospital (sammenhængende patientforløb og kvalitet),
- Tryghed og overskuelighed i lokale og mindre rammer på akutklinikkerne (nærhed).
Ulemper:
- Længere transporttid (nærhed),
- Det kan for nogle patienter virke mere utrygt og uoverskueligt at besøge en stor akutmodtagelse (nærhed).
I forhold til den prioriterede rækkefølge af principperne bemærkes det, at forhold vedrørende kvalitet og sammenhængende patientforløb indgår som fordele ved model 3, men at nærhed, der har en tredjeprioritet, indgår som en ulempe.
Planlægningsområde Byen
Med den gældende hospitalsplan er det besluttet at samle aktiviteten fra Frederiksberg og Bispebjerg i nybyggeriet på Bispebjerg Bakke. Det er således besluttet at lukke akutklinikken på Frederiksberg senest i 2023. Med budget 2019 er det besluttet at fremrykke indflytningen af de medicinske senge fra Frederiksberg, og fra 2019 er der ikke længere mulighed for indlæggelse på akutklinikken på Frederiksberg.
Planlægningsområde Midt - administrationens anbefaling
Der er i dag akutmodtagelse på Herlev-matriklen og akutklinik med mulighed for indlæggelse på Gentofte-matriklen. Det anbefales at bevare akutklinikken på Gentofte-matriklen med ændret opgavedeling. Samtidig anbefales det, at de medicinske senge samt intensivsengene fra Gentofte samles på Herlev-matriklen, og at den ambulante aktivitet på Gentofte-matriklen øges. Realiseringen af forslaget kan påbegyndes, når nybyggeriet i Herlev er klar til ibrugtagning i 2020.
Akutklinikken på Gentofte vil med forslaget fortsat have et stort volumen af akutte patientkontakter. Der vil fortsat være behandling af patienter henvist med mindre skader og akut almen medicinsk sygdom (behandlerspor). Volumen øges således, at en del af de patienter der i dag henvises til Herlev henvises til Gentofte. Patienter, som er akut syge og tilskadekomne og eventuelt skal indlægges, vil blive henvist til akutmodtagelsen på Herlev.
De planlagte og subakutte ambulante funktioner på Gentofte udvides. Der sikres lægefagligt beredskab til akutklinikken på Gentofte ved placering fysisk sammen med ambulatorierne.
Når nybyggeriet på Herlev-matriklen står klar, vil der være ledig kapacitet til at kunne indflytte de medicinske senge og intensivsengene fra Gentofte. Der er i dag 147 medicinske senge, heraf 60 hjertemedicinske senge, på Gentofte-matriklen. Sengene anvendes både til patienter, som indlægges til akut og planlagt behandling. Der er således mange medicinske indlæggelser på Gentofte i dag, og cirka 97% af de akutte patienter, som modtages på Gentofte, kan færdigbehandles her. Det afgørende udgangspunkt for administrationens anbefalinger er dog, at Sundhedsstyrelsens faglige anbefalinger om at modtage intern medicinske patienter via akutmodtagelserne efterleves, og at de nye fysiske rammer udnyttes.
Forslaget indbefatter, at de fem intensivsenge, som er på Gentofte, samt Kardiologisk Laboratorium, hvor der foretages hjerteundersøgelse for blodprop og ballonudvidelser, flyttes til Herlev. Forslaget indbefatter endvidere, at de medicinske specialfunktioner, som varetages på Gentofte efter ansøgning til Sundhedsstyrelsen overflyttes til Herlev. De medicinske senge, intensivsengene og Kardiologisk Laboratorium er internt afhængige af hinanden. Hvis der opretholdes medicinske senge på Gentofte, anbefales det således at opretholde intensivsenge for at understøtte den betydelige medicinske sengeaktivitet og varetagelse af medicinske specialfunktioner.
En samling af de medicinske senge og intensivsengene på Herlev-matriklen vil sikre et ensartet tilbud til patienterne, bedre fagligt miljø, bedre mulighed for tilsyn af intensivpatienter samt effektivisering af driften. Det tværsektorielle samarbejde med de omkringliggende kommuner og praktiserende læger vil kunne fortsætte uafhængigt af om de medicinske senge flyttes til Herlev.
Planlægningsområde Nord
Med den gældende hospitalsplan er det besluttet at samle aktiviteten fra Hillerød og Frederikssund på Nyt Nordsjællands Hospital, etablere sundhedshus med akutklinik i Frederikssund (uden mulighed for indlæggelse) samt fortsat have sundhedshus med akutklinik i Helsingør. Beslutningen kan implementeres, når Nyt Nordsjællands Hospital er klar til ibrugtagning i 2022.
Planlægningsområde Syd - administrationens anbefaling
Der er i dag akutmodtagelse på Hvidovre-matriklen og akutklinik med mulighed for indlæggelse på Amager- og Glostrup-matriklen. Det anbefales at bevare akutklinikkerne på Amager og Glostrup-matriklerne med ændret opgavedeling. Samtidig anbefales det, at de medicinske senge fra Amager og Glostrup samt de medicinske ambulatorier fra Glostrup samles på Hvidovre-matriklen, og at den ambulante aktivitet på Amager-matriklen øges. Forslaget kan implementeres fra 2022, når nybyggeriet og renoveringen på Hvidovre er færdiggjort.
Akutklinikkerne på Amager og Glostrup vil med forslaget fortsat have et stort volumen af akutte patientkontakter. Der vil fortsat være behandling af patienter henvist med mindre skader og akut almen medicinsk sygdom (behandlerspor). Volumen øges således, at en del af de patienter, der i dag henvises til Hvidovre, henvises til Amager og Glostrup. Henvisning vil ske under hensyn til patienternes bopæl / transporttid. Patienter, som er akut syge og tilskadekomne og eventuelt skal indlægges, vil blive henvist til akutmodtagelsen på Hvidovre. Akutklinikken på Glostrup vil overgå organisatorisk fra Amager og Hvidovre Hospital til Rigshospitalet.
De planlagte og subakutte ambulante funktioner på Amager udvides. De ambulante funktioner på Glostrup vil blive flyttet til Hvidovre. Befolkningstætheden på Amager og transporttiden til Hvidovre-matriklen tilsiger, at der opretholdes et ambulant tilbud på Amager, mens kortere geografiske afstande tilsiger, at der ikke opretholdes ambulatorier på Glostrup. Samtidig sikres der lægefagligt beredskab til akutklinikken på Amager ved placering fysisk sammen med ambulatorierne.
Når nybyggeriet og renovering af de eksisterende bygninger står klar på Hvidovre-matriklen, vil der være ledig kapacitet til at kunne indflytte de medicinske senge fra Amager og Glostrup. På Hvidovre vil alle patienter kunne indlægges på 1- eller 2-sengsstue med eget bad og toilet. Der er i dag 94 medicinske senge på Amager og 83 medicinske senge på Glostrup. Der er således mange medicinske indlæggelser på de to matrikler i dag, og cirka 98 procent af de akutte patienter, som modtages på Amager og Glostrup, kan færdigbehandles her. Det afgørende udgangspunkt for administrationens anbefalinger er dog, at Sundhedsstyrelsens faglige anbefalinger om at modtage intern medicinske patienter via akutmodtagelserne efterleves, og at de nye fysiske rammer udnyttes.
Samtidig vil en samling af de medicinske senge på Hvidovre-matriklen sikre et ensartet tilbud til patienterne, behandling i moderne rammer, bedre fagligt miljø, bedre muligheder for bemanding og rekruttering samt effektivisering af driften. Det tværsektorielle samarbejde med de omkringliggende kommuner og praktiserende læger vil kunne fortsætte uafhængigt af om de medicinske senge flyttes til Hvidovre.
Økonomiske konsekvenser
For planlægningsområde Midt kan driften effektiviseres svarende til 20-22 mio. kr. årligt ved at samle de medicinske senge og intensivsengene. For planlægningsområde Syd, kan driften effektiviseres med 14-15 mio. kr. årligt ved at samle de medicinske senge fra Amager-matriklen og med 6-7 mio. kr. årligt ved at samle de medicinske senge og ambulatorier fra Glostrup-matriklen. I beregningen for Glostrup indgår, at en del stordriftsfordele på Glostrup matriklen vil gå tabt.
Effektiviseringsgevinsterne forventes at kunne bidrage til at indfri det effektiviseringskrav, der er fra Regeringen til kvalitetsfondsbyggerierne. Effektiviseringskravet udgør ca. 120 mio. kr. årligt for Herlev og Gentofte Hospital og ca. 81 mio. kr. årligt for Amager og Hvidovre Hospital. Jo flere begrænsninger der er for hospitalerne i forhold til at lave strukturelle besparelser, fx organisationsændringer, jo sværere vil det blive at realisere effektiviseringskravet, idet midlerne vil skulle findes på andre måder, herunder generelle besparelser.
Uanset valg af løsningsmodel vil der være anlægsudgifter. Der vil være udgifter til bygningsmæssige efterslæb, kvalitetsløft for at sikre moderne standard af blandt andet sengestuer, samt flytning og udvidelse af funktioner. Det vil dog kræve en nærmere analyse.