Udvalget for trafik og regional udvikling - mødesager

Punkter på dagsordenen

  1. Godkendelse af dagsorden
  2. Beslutningssag: Valg af formand og næstformand for udvalget for trafik og regional udvikling
  3. Beslutningssag: Godkendelse af forretningsorden for udvalget for trafik og regional udvikling for 2022-2025
  4. Beslutningssag: Godkendelse af mødeplan for 2022
  5. Drøftelsessag: Udvalgets ønsker til dets arbejde i perioden 2022-2025
  6. Orienteringssag: Introduktion til trafik
  7. Orienteringssag: Introduktion til uddannelse
  8. Beslutningssag: Udpegning af to repræsentanter af regionsrådet til STRING
  9. Orienteringssag: Kortlægning af mulige busfremkommelighedstiltag
  10. Eventuelt
  11. Underskriftsark

Medlemmer

1. Godkendelse af dagsorden

Godkendelse af dagsorden

Dagsorden blev godkendt kl. 14.05.

Bergur Løkke Rasmussen (V) deltog ikke i sagens behandling.

2. Beslutningssag: Valg af formand og næstformand for udvalget for trafik og regional udvikling

INDSTILLING

Administrationen indstiller til udvalget for trafik og regional udvikling:

  1. at udvalget vælger en formand
  2. at udvalget vælger en næstformand

POLITISK BEHANDLING

Udvalget for trafik og regional udvikling beslutning den 9. februar 2022: 

Godkendt

Bergur Løkke Rasmussen (V) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

Regionsrådet har den 7. december 2021 vedtaget ny styrelsesvedtægt for Region Hovedstaden. Af styrelsesvedtægten fremgår, at der skal nedsættes seks stående udvalg i valgperioden, heraf følgende for det regionale udviklingsområde: miljø- og klimaudvalget og udvalget for trafik- og regional udvikling. Det fremgår endvidere af styrelsesvedtægten, at det enkelte udvalgs medlemmer selv vælger sin formand. Endvidere har de valgte partier i konstitueringsaftalen 2022-2025, at de stående udvalg også har en næstformand. Formand og næstformand er ansvarlige for at sikre politikudvikling i udvalget og samarbejder om udvalgets koordinationsopgaver.

SAGSFREMSTILLING

Udvalget for trafik og regional udvikling skal jf. styrelsesvedtægten for Region Hovedstaden selv udpege udvalgets formand.

Med konstituteringsaftalen for Region Hovedstaden 2022-2025 er det samtidig besluttet, at der skal udpeges en næstformand for udvalget for trafik og regional udvikling. Yderligere fremgår det af konstituteringsaftalen, at formandsposten i udvalget for trafik og regional udvikling besættes af Enhedslisten og næstformandsposten af Socialitisk Folkeparti. Enhedslisten har udpeget Marianne Frederik (Ø) som formand og Socialistisk Folkeparti har udpeget Sadek Al-Amood (F) som næstformand for udvalget for trafik og regional udvikling i indeværende periode. 

Der lægges op til, at udvalget for trafik og regional udvikling stemmer om valget af formand og næstformand.

KONSEKVENSER

Såfremt udvalget for trafik og regional udvikling tiltræder indstilling vil udvalget formandskab være valgt.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for trafik og regional udvikling den 9. februar 2022. 

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

David Meinke

JOURNALNUMMER

22001035

Bilag

Bilag 1: Styrelsesvedtaegt-vedtaget-af-RR-30.nov-og-7.dec-2021

3. Beslutningssag: Godkendelse af forretningsorden for udvalget for trafik og regional udvikling for 2022-2025

INDSTILLING

Administrationen indstiller til udvalget for trafik og regional udvikling:

POLITISK BEHANDLING

Udvalget for trafik og regional udvikling beslutning den 9. februar 2022: 

Radikale Venstre stillede følgende ændringsforslag til sagen:

Den foreslåede ændring til det første afsnit i §11 slettes, så der fremover blot står den sætning, som også var gældende i sidste periode, nemlig: Det er muligt for enkeltpersoner eller grupper at få foretræde for udvalget såfremt det er inden for udvalgets ressortområde”.

Formanden satte Radikale Venstres ændringsforslag under afstemning. 

Udvalget godkendte enstemmigt ændringsforslaget, og forretningsordenen blev herefter godkendt med tilsvarende justering (bilag 5).

Bergur Løkke Rasmussen (V) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

Regionsrådet har den 7. december 2021 andenbehandlet en ny styrelsesvedtægt for Region Hovedstaden. Ifølge styrelsesvedtægten skal det enkelte udvalg fastsætte sin forretningsorden.

SAGSFREMSTILLING

Jævnfør styrelsesvedtægten har alle udvalg en forretningsorden. En forretningsorden er et sæt etablerede og anerkendte spilleregler for arbejdet i udvalgene. Den indeholder blandt andet regler om, hvornår dagsorden udsendes, hvordan medlemmerne kan få et punkt på dagsordenen til et kommende møde, hvordan afbud meddeles og registreres. Desuden regler om, hvornår et udvalg er beslutningsdygtigt, om mødehandling, medlemmernes habilitet i beslutninger og om referater (protokol).

Administrationen har udarbejdet vedlagte forslag til forretningsorden (bilag 1). Der er taget udgangspunkt i de forretningsordener, som var gældende for henholdsvis forretningsudvalget og de stående udvalg i den foregående valgperiode. Der er i forhold til den tidligere version sket nogle få præciseringer og tilføjelser i overensstemmelse med styrelsesloven. Herved samler forretningsordenen nu de parlamentariske værktøjer, et udvalgsmedlem har i forbindelse med den politiske behandling af sager.

For så vidt angår forretningsordenens bestemmelser om foretræde - som ikke er en rettighed i henhold til styrelsesloven, men en ordning, forretningsudvalget og de stående udvalg har indført med henblik på at være mest mulig borgerinddragende - har der vist sig behov for at få simplificeret og ensrettet retningslinjerne for foretræde i de forskellige udvalg. 

For at sikre ensartede arbejdsvilkår i alle udvalg, lægges der op til, at udvalgene har den samme forretningsorden. Vedrørende protokolbemærkninger er det derfor tilføjet, at der kun kan gives protokolbemærkning i den situation, hvor man stemmer imod et forslag/indstilling, og ikke når man undlader at stemme.

KONSEKVENSER

Ved tiltrædelse af indstillingen vedtages forslag til forretningsorden for udvalget for trafik og regional udvikling.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for trafik og regional udvikling den 9. februar 2022.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

David Meinke/Josephine Sandal

JOURNALNUMMER

22001035

Bilag

Bilag 1: Udkast til forretningsorden for udvalget for trafik og regional udvikling

Bilag 2: Udkast til forretningsorden for udvalget for trafik og regional udvikling - med synlige rettelser

Bilag 3: Web-tekst om foretræde

Bilag 4: ÆF vedr forretningsorden for de stående udvalg stillet af Radikale Venstre - den 8. feb. 2022

Bilag 5: Forretningsorden for udvalget for trafik og regional udvikling - endeligt godkendt den 9. februar 2022

Bilag 6: Sag 2_Forretningsorden præsentation

4. Beslutningssag: Godkendelse af mødeplan for 2022

INDSTILLING

Administrationen indstiller overfor udvalget for trafik og regional udvikling

POLITISK BEHANDLING

Udvalget for trafik og regional udvikling beslutning den 9. februar 2022: 

Godkendt

Bergur Løkke Rasmussen (V) deltog ikke i sagens behandling.

BAGGRUND

Ifølge regionsrådets styrelsesvedtægt skal der nedsættes et udvalg for trafik og regional udvikling som stående udvalg. Udvalget fastsætter selv sin mødeplan. På den baggrund har administrationen udarbejdet et forslag til mødeplan for 2022.

SAGSFREMSTILLING

Regionsrådet godkendte den 7. december 2021 endeligt et ny styrelsesvedtægt for Region Hovedstaden, hvorefter der nedsættes et udvalg for trafik og regional udvikling som stående udvalg.

Ifølge den kommunale styrelseslovs bestemmelser om stående udvalg, som ifølge regionsloven også gælder for stående udvalg i regioner, vedtager udvalget selv sin mødeplan. Det er dog hensigtsmæssigt, at udvalgets mødeplan tager hensyn til regionsrådets øvrige mødeplanlægning, hvorfor det fremgår af forretningsordenen, at udvalget vedtager sin mødeplan inden for regionsrådets fastlagt rammer.

Administrationen har derfor med baggrund i den mødeplan, som er vedtaget for regionsrådets og forretningsudvalgets møder, udarbejdet et forslag til mødeplan for udvalget for trafik og regional udvikling.

Det foreslås, at udvalget for trafik og regional udvikling holder udvalgsmøder på følgende dage:

*Administrationen indstiller, at mødetidspunktet for udvalgsmødet den 26. april 2022 rykkes med opstart en halv time tidligere end udkastet i den samlede mødeplan (bilag 1), som allerede ændret i ovenstående liste. Dette for at kunne give plads til en fælles workshop om retningen for udmøntningen af Den Regional Udviklingsstrategi (RUS) mellem miljø- og klimaudvalget og udvalget for trafik og regional udvikling. Udvalget vil på mødet den 2. marts 2022 modtage en sag vedr. processen for udmøntningen af RUS.

Udvalgets mødeplan vedtages af et flertal. Såfremt der efterfølgende er behov for at ændre i mødeplanen, kan mødeplanen kun ændres ved enstemmighed.

Administrationen vil orientere udvalget om årsplan med indhold for udvalgsmøderne i 2022 i forbindelse med et senere udvalgsmøde.

KONSEKVENSER

Ved tiltrædelse af indstillingen godkendes det forelagte forslag til mødeplan.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for trafik og regional udvikling den 9. februar 2022. 

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

David Meinke

JOURNALNUMMER

22001035

Bilag

Bilag 1: Udkast til mødeplan 2022

5. Drøftelsessag: Udvalgets ønsker til dets arbejde i perioden 2022-2025

INDSTILLING

Administrationen indstiller til udvalget for trafik og regional udvikling:

POLITISK BEHANDLING

Udvalget for trafik og regional udviklings beslutning den 9. februar 2022:

Drøftet

 

BAGGRUND

Af hensyn til tilrettelæggelsen af det politiske arbejde i udvalget for trafik og regional udvikling i valgperioden, og for at kunne prioritere de opgaveområder, som udvalget finder det særligt vigtigt at fokusere på, lægges der op til en drøftelse af, hvilke emner, der skal indgå i udvalgets årsplan for 2022. Administrationen vil præsentere udvalget for en årsplan for 2022 på et senere møde.

Direktør i Center for Regional Udvikling, David Meinke, vil holde et kort oplæg med en introduktion til udvalgets ressortområder, som danner rammen for den efterfølgende drøftelse.

SAGSFREMSTILLING

Styrelsesvedtægten for Region Hovedstaden skal danne rammerne for det politiske arbejde i udvalget for trafik og regional udvikling for 2022. Det fremgår af styrelsesvedtægten, at "Udvalget beskæftiger sig med trafik og regional udvikling i bred forstand. Udvalget har fokus på at sikre en god kollektiv trafik, der aflaster trængselsproblemer og sikrer grøn mobilitet på tværs af regionen. Udvalget forbereder Den Regionale Udviklingsstrategi og har derudover fokus på ungdomsuddannelser, samarbejdet om flere praktikpladser mv."

I årsplanen for udvalget for trafik og regional udvikling for 2022 vil der, udover styrelsesvedtægtens rammer, blive taget udgangspunkt i udvalgets egne ønsker til konkrete emner, konstitueringsaftalen for Region Hovedstaden for 2022-2025 samt de dagsordener, som administrationen anbefaler, at udvalget for trafik og regional udvikling beskæftiger sig med i det kommende år.

Udvalget for trafik og regional udvikling vil efter drøftelsen blive introduceret til større dagsordener vedrørende udvalgets ressortområder. De beskrevne sager er et udpluk af overordnede dagsordener og er ikke fyldestgørelse i forhold til udvalget for trafik og regional udvikling ansvarsområder. 

KONSEKVENSER

Administrationen vil efter udvalgets drøftelse udarbejde en prioriteret årsplan for 2022 for udvalgets politiske arbejde i udvalget for trafik og regional udvikling, som vil blive præsenteret for udvalget til orientering. 

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for trafik og regional udvikling den 9. februar 2022.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

David Meinke / Josephine Sandal

JOURNALNUMMER

22001035

Bilag

Bilag 1: Sag 4_Overblik over udvalget for trafik og regional udviklings ressort

6. Orienteringssag: Introduktion til trafik

INDSTILLING

Administration indstiller til udvalget for trafik og regional udvikling.

  1. at tage orientering om regionens rolle på trafik- og mobilitetsområdet til efterretning.

POLITISK BEHANDLING

Udvalget for trafik og regional udviklings beslutning den 9. februar 2022:

Taget til efterretning.

BAGGRUND

Udvalget for trafik og regional udvikling har ansvar for regionens opgaver indenfor trafik og mobilitet. I sagen præsenteres udvalget for regionens opgave som trafikbestiller (myndighedsopgave) samt udviklingsopgaver inden for mobilitet.
Enhedschef Birgitte Leolnar holder et oplæg på mødet i forbindelse med sagen.

SAGSFREMSTILLING

Region Hovedstaden har en række myndighedsopgaver inden for trafik- og mobilitetsområdet for at sikre borgerne sammenhængende og tværgående trafik på tværs i regionen.

Regionen står over for flere hovedudfordringer i forhold til den kollektive trafik og sammenhængende mobilitet:

I den Regionale Udviklingsstrategi (RUS) og regionens Trafik- og Mobilitetsplan er der fokus på arbejdet med effektiv og bæredygtig mobilitet, og at den kollektive trafik bliver et attraktivt førstevalg for flere. Konkret er målet i RUS, at 20 % flere rejser med kollektive trafikløsninger, cykler eller går i 2035. Det er centralt, at flere vælger den kollektive trafik for at øge den bæredygtige mobilitet og mindske trængslen. Samtidig sikrer flere passagerer indtægtsgrundlaget i den kollektive trafik. Det er nødvendigt for at fastholde det nuværende serviceniveau, og det er en forudsætning for at kunne udbygge den regionale kollektive trafik.

Regionens samlede budget til kollektiv trafik udgør i 2022 580 mio. kr., hvor størstedelen af midlerne går til driften af busser og lokalbaner. Herudover hører udgifter til anlæg af Letbanen i Ring 3, anlæg og vedligehold på lokalbanerne samt pensionsudgifter til tidligere tjenestemandsansatte ved lokalbanern også under budgettet til kollektiv trafik. Udgifterne til kollektiv trafik udgør dermed ca. 65 pct. af budgettet til Regional Udvikling.

Midler til nye faste anlæg og øvrige udviklingsprojekter på mobilitetsområdet ligger udover budgettet til den kollektive trafik.

 

Det regionale trafikansvar

Ifølge Lov om trafikselskaber har regionerne ansvar for busser og lokalbaner af regional betydning. Region Hovedstaden finansierer således driften af 29 regionale buslinjer og seks lokalbanestrækninger, der årligt transporterer ca. 40 mio. passagerer på tværs af regionen. Faktaark for de regionale linjer er vedhæftet som bilag.

Region Hovedstadens opgaver med busser og lokalbaner løses sammen med Trafikselskabet Movia. Regionsrådet beslutter og bestiller omfanget af den regionale bus- og lokalbanekørsel i en årlig trafikbestilling til Movia. Movia står for den konkrete planlægning. Herudover vurderes det løbende i en dialog mellem Region Hovedstaden og Movia, hvordan regionale ruter kan optimeres for at sikre den bedst mulige betjening af passagerer, og hvilke tiltag, der er nødvendige, for at forberede infrastrukturen til fremtidens kollektive trafik og mobilitet. Arbejdet med udvikling og drift af den regionale kollektive trafik sker desuden i tæt dialog med kommunerne i regionen.

Det er lovbestemt, at regionen skal bidrage med et tilskud til Movia svarende til udgifterne til privatbaner og busruter af regional betydning samt udgifter til fælles administration og drift af selskabet. Tilskuddet til Movia i 2022 er 521 mio. kr.

Tilskud til kollektiv trafik er forbundet med risiko for udsving f.eks. som følge af stigende udgifter til brændstof eller faldende indtægter fra passagererne. Særligt kan det faldende passagertil som følge af Covid-

19-pandemien medføre øget økonomisk usikkerhed. I budgettet for 2022 er det forudsat, at staten kompenserer for eventuelle merudgifter relateret til Covid-19.

Regionen er involveret i flere større anlægsprojekter, der skal skabe en bedre kollektiv trafik. Regionen er medejer af letbanen i Ring 3, som åbner i 2025. Busnettet omkring letbanen skal omlægges, så busser og letbane understøtter hinanden bedst muligt til gavn for borgerne. Omlægningen kaldes Nyt Ringnet, og skal besluttes i de kommende år, således at Movia kan nå at omlægge ruter og forhandle nye kontrakter med operatørerne, inden letbanen åbner.

Regionsrådet har derudover besluttet en omfattende udviklings- og vedligeholdelsesplan for lokalbanerne, som skal sikre infrastrukturen i årene fremover samt etablering af en ny station, Favrholm St., ved Nyt Hospital Nordsjælland.

 

Udvikling af den kollektive trafik og sammenhængende mobilitet

Regionen arbejder for at understøtte den kollektive trafik både gennem udvikling og forbedringer af den fysiske infrastruktur og gennem udviklingsprojekter, som forbedrer rejseoplevelsen og skaber sammenhænge mellem forskellige transportformer. Indsatserne sker i samarbejde med kommuner, trafikselskaber og private aktører og har blandt andet fokus på at sikre samspillet mellem kollektiv trafik, samkørsel, delemobilitet og cykling, men også på at udnytte data og ny teknologi.

Andre indsatser har fokus på at forbedre infrastrukturen f.eks. gennem etablering af BRT (Bus Rapid Transit - højklasset bustransport med egne busbaner) eller mindre projekter som etablering af cykelparkering ved stationer og stoppesteder eller prioritering af busser i lyssignaler.

For at fremtidens kollektive trafik bliver så klimavenlig som muligt, vil den grønne omstilling af tog og busser være et fortsat indsatsområde. Især på de lange regionale buslinjer er der fokus på at finde mulige løsninger for emissionsfri drift. Region Hovedstadens mål er at udfase dieselbusser og erstatte dem med nulemmisionsbusser frem mod 2030. Der stilles krav om nulemission i alle kommende udbud af busdrift. Omstillingen af dieseltog på lokalbanerne er også i fokus i den kommende tid.

Konstituereringsaftalen sætter retning for øget inddragelse af kommunale samarbejdspartnere og borgere, bl.a. med nedsættelse af et opgaveudvalg. Også arbejdet op imod staten skal styrkes, bl.a. i forbindelse med udmøntningen af indsatserne under Folketingets Infrastrukturplan 2035, inkl. de puljer der udmøntes her. I fællesskab med kommunerne i regi af KKR arbejder Region Hovedstaden for at varetage den samlede hovedstadsregions interesser på infrastrukturområdet.

Region Hovedstaden arbejder også for at løfte målsætninger på mobilitetsområdet i fællesskab med naboregionerne i regi af bl.a. samarbejdsorganisationerne Greater Copenhagen og STRING.

KONSEKVENSER

Sagen tages til efterretning.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for trafik- og regional udvikling den 9. februar 2022. 

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

David Meinke / Birgitte Leolnar

JOURNALNUMMER

22002309

Bilag

Bilag 1: Faktaark for bus- og toglinjer, 2022

Bilag 2: Sag 5_Intro til Kollektiv trafik og mobilitet_jan2022_VS5

7. Orienteringssag: Introduktion til uddannelse

INDSTILLING

Administrationen indstiller overfor udvalget for trafik og regional udvikling:

  1. at tage introduktionen til uddannelse til efterretning.

POLITISK BEHANDLING

Udvalget for trafik og regional udviklings beslutning den 9. februar 2022:

Taget til efterretning.

BAGGRUND

Ansvaret for regionens opgaver på uddannelsesområdet inden for det regionale udviklingsområde overtages af udvalget for trafik og regional udvikling. Regionsrådets uddannelsesindsats bygger på to indsatser: At sikre uddannelsesdækningen, således at alle unge kan tage en ungdomsuddannelse, og udvikling af fremtidens kompetencer, med udgangspunkt i fremtidens kompetencebehov på arbejdsmarkedet, til gavn for både borgere og arbejdsmarkedet. 

Denne sag forelægges for at give en introduktion til regionens opgaver på uddannelsesområdet. Sagen ledsages af et oplæg fra enhedschef Per Egedal Iskov.

SAGSFREMSTILLING

Uddannelse er nøglen til at ruste den enkelte til fremtidens udfordringer og bidrage til en bæredygtig udvikling. Regionsrådet løfter en række vigtige opgaver inden for uddannelsesområdet, hvor størstedelen er målrettet ungdomsuddannelserne. Regionsrådet har i den regionale udviklingsstrategi sat fokus på den næste generation, hvor uddannelse skal understøtte, at borgerne har fremtidens kompetencer. Strategiens mål skal nås i et samspil mellem udviklingsindsatser og regionale myndighedsopgaver i samarbejde med uddannelsesinstitutioner, kommuner og øvrige samarbejdspartnere.

Regionsrådets uddannelsesindsats bygger på to indsatser: At sikre uddannelsesdækningen, således at alle unge kan tage en ungdomsuddannelse, og udvikling af fremtidens kompetencer, med udgangspunkt i fremtidens kompetencebehov på arbejdsmarkedet, til gavn for både borgere og arbejdsmarkedet. 

Regionsrådets indsats adresserer en række væsentlige samfundsudfordringer på uddannelsesområdet: Faldende ungdomsårgange i dele af regionen, massiv mangel på kvalificeret arbejdskraft på både det private og offentlige arbejdsmarked, og et stort antal unge uden job og uddannelse.

Nedenfor beskrives regionens uddannelsesindsats fordelt på uddannelsesdækning, udvikling af fremtidens kompetencer, samt hvilke opgaver der er myndighedsopgaver, og hvilke opgaver der er politisk prioriterede udviklingsopgaver. Endvidere har regionsrådet overtaget indstillingsretten over 20% af den europæiske socialfond, svarende til en samlet projektsum på 17 mio. årligt. Regionen kan indstille udviklingsprojekter på ungdomsuddannelserne til socialfonden, med henblik på at understøtte regionens uddannelsesindsats. Uddybning af områderne kan findes i bilag.

 

Uddannelsesdækning (myndighedsopgaver)

Indberetning af optagekapacitet på de gymnasiale uddannelser (stx, hf, hhx, htx)

Regionen koordinerer optagekapaciteten for at sikre et bredt og varieret uddannelsestilbud i hele regionen. Regionen indgår i dialog om kapacitetsbehovet, og regionsårdet indstil af kapacitet samt eventuelle kapacitetslofter til Børne- og undervisningsministeren på stx og hf, samt orientering om kapacitet på hhx og htx. Fra 2023 træder en ny elevfordelingsmodel i kraft, der på sigt udvider regionens ansvar på kapacitetsområdet.

Fordelingsudvalg/Lokale fordelingsregler

Regionen skal sikre et bredt og varieret uddannelsestilbud i hele regionen, sikre en balanceret elevsammensætning samt overholdelse af lovgivning bl.a. ved fordeling af ansøgere til stx og hf. Regionsrådet har udpeget politiske repræsentanter til deltagelse i fordelingsudvalg, der har ansvar for fordeling af stx/hf elever til overansøgte gymnasier. Regionsrådet kan vedtage lokale fordelingsregler, hvis et gymnasiums bestyrelse klager over et fordelingsudvalgs beslutning, såfremt bestyrelsen har anmodet om lokale fordelingsregler. Fra 2023 træder en ny elevfordelingsmodel i kraft, hvor elever fremadrettet fortsat kan prioritere ønsker, men fordeles efter forældreindkomst eller rejsetid til uddannelsesstedet. Fra 2023 træder en ny elevfordelingsmodel i kraft, der på sigt ændrer regionens ansvar på elevfordelingsområdet.

Oprettelse/Nedlæggelse ungdomsuddannelser

Regionsrådet har til opgave at sikre et bredt og varieret uddannelsestilbud i hele regionen under hensyntagen til elevgrundlag. Regionsrådet afgiver indstilling til Børne- og undervisningsministeren om oprettelse/nedlæggelse af EUD grundforløb og gymnasiale uddannelser.

Ordblindeundervisning (OBU) og Forberedende Voksenundervisning (FVU)

Regionen skal sikre et bredt udbud af undervisning af OBU og FVU. Regionsrådet afgiver høringssvar, når VUC’ere indgår/opsiger driftsoverenskomster efter lovgivningen og drøfter i øvrigt aktiviteten.

Lukning af videregående uddannelse (professionshøjskoler)

Regionen har til opgave at sikre et bredt udbud professionsuddannelser, og regionsrådet skal derfor høres, når en professionshøjskole ønsker at lukke et udbudssted.

 

Udvikling af fremtidens kompetencer (Politisk prioriterede udviklingsopgaver)

Flere skal vælge STEM-uddannelserne (Naturvidenskab, Teknik, Ingeniørvidenskab og Matematik).

I 2025 vil der mangle 17.000 STEM-uddannede i Region Hovedstaden. Med henblik på at sikre flere med STEM-kompetencer, har Reigon Hovedstaden vedtaget et rammeprogram, hvorigennem der samlet udmøntes 16 mio. kr. fra 2020-2023 til indsatser på regionens ungdomsuddannelser.  

Flere skal væge en faglærte uddannelse

I 2025 vil der mangle 32.500 faglærte i Region Hovedstaden. Med henblik på at sikre flere faglærte er Region Hovedstaden en del af Rekrutteringsindsatsen i Copenhagen Skills, ligesom Region Hovedstaden har vedtaget rammeprogrammet ”Fremtidens Faglærte”, hvorigennem der udmøntes 21 mio. kr. fra 2021-2024 til indsatser på erhvervsuddannelserne.  

Flere skal vælge en videregående velfærdsuddannelse

Der er massiv mangel på velfærdsuddannede i Region Hovedstaden: Lærere, pædagoger og sygeplejersker. Derfor har Regionsrådet afsat budgetmidler til indsatser på regionens ungdomsuddannelser, der skal bidrage til at flere væger en velfærdsuddannelse. Der er afsat 5,2 mio kr. fra 2022-2023.

Flere unge skal i uddannelse og job

20.000 unge uden job og uddannelse i Region Hovedstaden. Regionsrådet ønsker at flere unge kommer i job eller uddannelse. Region Hovedstaden har derfor startet et Samarbejde med FGU Nordsjælland (forberedende grunduddannelse) og udvalgte kommuner om nye værktøjer til at få flere unge i uddannelse og job.

Nedsætte Fremtidens Kompetenceråd

Med henblik på at adressere ovenstående udfordringer, har regionsrådet besluttet at nedsætte fremtidens kompetenceråd, der skal rådgive regionsrådet inden for uddannelsesområdet, samt sikre større samspil på tværs af uddannelses-, erhvervs-, og beskæftigelsesindsatsen.

KONSEKVENSER

Sagen tages til efterretning. 

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

David Meinke/Per Egedal Iskov

JOURNALNUMMER

22001035

Bilag

Bilag 1: 1 Faktaark regionsrådets opgaver på det gymnasiale uddannelsesområde

Bilag 2: Faktaark - STEM

Bilag 3: Faktaark Copenhagen Skills Region Hovedstaden

Bilag 4: Faktaark fordelingsudvalg i Region Hovedstaden

Bilag 5: Faktaark om FVU og OBU samt regionsrådets opgave (002)

Bilag 6: Fremtidens Faglærte

Bilag 7: Fremtidens Kompetenceråd - faktaark

Bilag 8: Sag 6_Oplæg for uddannelse til TRU den 9. feb. 2022

8. Beslutningssag: Udpegning af to repræsentanter af regionsrådet til STRING

INDSTILLING

Administrationen indstiller til udvalget for trafik og regional udvikling at anbefale overfor forretningsudvalget og regionsrådet:

  1. at udpege to medlemmer af regionsrådet, hvoraf den ene er regionsrådets formand til Political Forum i STRING
  2. at godkende, at det andet medlem vælges blandt udvalget for trafik og regional udvikling

POLITISK BEHANDLING

Udvalget for trafik og regional udviklings beslutning den 9. februar 2022:

  1. anbefalet
  2. Udvalget for trafik og regional udvikling indstiller Sadek Al-Amood (F) som 2. repræsentant i STRING.

BAGGRUND

Efter regionsrådsvalget skal der udpeges to repræsentanter til det internationale samarbejde STRING. Regionsrådsformanden har ønsket at besætte den ene plads i Political Forum. Det andet medlem anbefales udpeget fra udvalget for trafik og regional udvikling.

SAGSFREMSTILLING

STRING er et grænseoverskridende politisk samarbejde, som omfatter 13 regioner og store byer i Tyskland, Danmark, Sverige og Norge. STRING står for South Western Baltic Sea Transregional Area – Implementing New Geography.

STRING blev grundlagt i 1999 som et samarbejde om at få en fast forbindelse over Femern. Da Femern-tunnelen blev en realitet, skiftede samarbejdet fokus.

STRING-samarbejdet bygger i dag på en vision om at skabe en grøn og bæredygtig megaregion, med fokus på at være et globalt centrum for grønne løsninger og på at være bundet sammen af en stærk, grøn infrastruktur fra Oslo til Hamborg.

Der afholdes 3-4 møder om året. Møderne, der bliver afholdt i hele STRING’s geografi, foregår på engelsk.

STRING har en bestyrelse kaldet Political Forum. I henhold til STRING’s forretningsorden § 2 kan op til to repræsentanter fra hver medlemsorganisation deltage. Hver medlemsorganisation har én stemme. Der er mulighed for at udpege 1-2 regionsrådsmedlemmer til Political forum. Regionsrådsformanden har ønsket at besætte den ene plads i Political Forum.

Udvalget for trafik og regional varetager den rådgivende funktion overfor forretningsudvalget og regionsrådet i forhold til STRING-samarbejdet, og derfor anbefaler administrationen, at den anden repræsentant udpeges fra udvalget for trafik og regional udvikling.

KONSEKVENSER

Ved tiltrædelse af indstilling udpege to medlemmer, herunder regionsrådets formand, til STRING.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for trafik og regional udvikling den 9. februar 2022, forretningsudvalget 8. marts 2022 og regionsrådet 15. marts 2022.

 

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

David Meinke/Eva Jacobsen

JOURNALNUMMER

22001010

9. Orienteringssag: Kortlægning af mulige busfremkommelighedstiltag

INDSTILLING

Administrationen indsitller til udvalget for trafik og regional udvikling:

POLITISK BEHANDLING

Udvalget for trafik og regional udviklings beslutning den 9. februar 2022:

Taget til efterretning.

BAGGRUND

I budgetaftalen for 2022 blev der afsat 2,5 mio. kr. til at kortlægge og udpege nye muligheder for at forbedre fremkommeligheden for busserne, så det sikres, at busserne kommer hurtigt frem, og rejsetiden holdes nede trods stigende trængsel på vejene. Her er udarbejdelse af et katalog ligeledes beskrevet. 

SAGSFREMSTILLING

Passagerne efterspørger hurtig og rettidig kollektiv trafik, men med den stigende trængsel på vejene forsinkes busserne i bilkøer, og har svært ved at overholde rejsetiderne. Bedre fremkommelighed for busserne vil øge bussens pålidelighed, give bedre rejseoplevelser for passagerne, og stabilisere driftsbudgetter. Det gør den kollektive trafik mere attraktiv. Region Hovedstaden har i Den Regionale Udviklingsstrategi (RUS) sat som mål at øge antallet af pendlerture i den kollektive trafik med 20% frem mod 2035. Skal den kollektiv trafik være et reelt alternativ til bilen, så skal bussen hurtigere frem. Derfor undersøges muligheder for busfremkommelighed.

Et katalog med busfremkommelighedsprojekter for de regionale busser danner grundlag for at søge om medfinansiering fra den statslige pulje til busfremkommelighed, ”Pulje til busfremkommelighed i hele landet”, på 100 mio. kr., der blev afsat ifm. regeringens ”Infrastrukturplan 2035”.

Regionsrådet har tidligere godkendt udarbejdelsen af et lignende katalog af busfremkommelighedsmuligheder – ”Regional busfremkommelighed i hovedstaden”, der lå færdigt i 2018. Mange af tiltagene er nu gennemført eller i gang. En del af disse projekter realiseres med medfinansiering fra statslige puljer. De fleste fremkommelighedsprojekter har haft fokus på mindre tiltag som f.eks. signalprioritering i kryds, kortere strækninger med busbaner og fremrykning af stoppested. Disse tiltag har sikret, at køretiden er forblevet stabil på trods af stigende trængsel.

Det nye katalog skal indeholde konkrete forbedringstiltag, der får bussen hurtigere frem på strækninger med høj trængsel og højt passagertal. På nogle strækninger kan det være hensigtsmæssigt at analysere mere ambitiøse tiltag, fx forlængelse af busbaner, svingbaner og gatinganlæg, samt bredere tiltag, der kan øge passagerpotentialet, fx opgradering af stoppested og integreringen i byrummet. Kataloget vil have fokus på buslinjer med størst forbedrings,- og passagerpotentiale:

Regionen har igangværende eller planlagte tiltag  på de resterende linjer, herunder BRT,- og +Way-analyser, forberedende arbejde ifm. bustilpasning til letbanen, samt øvrige fremkommelighedstiltag.

Der er i alt afsat 2,5 mio. kr i budgetaftalen for 2022 til at kortlægge og udpege nye muligheder for at forbedre fremkommeligheden for busserne. Der afsættes 1 mio. kr til udarbejdelse af nærværende katalog med mulige fremkommelighedstiltag. De resterende midler (1,5 mio. kr) reserveres til efteråret 2022, da der bl.a. kan være et behov for midler til medfinansiering af foranalyse til BRT (Bus Rapid Transit) på 200S forud for den statsligt finansierede VVM-undersøgelse. BRT er en højklasset trafikløsning, hvor busser kører i separate vejbaner dedikeret busser. Regionen har allerede afsat midler til at medfinansiere den forberedende analyse til BRT på 400S.

KONSEKVENSER

Ved tiltrædelse af indstilling igangsættes udarbejdelsen af katalog med mulige fremkommelighedstiltag.

Udvalget for trafik og regional udvikling vil modtage en sag i efteråret vedr. af de resterende 1,5 mio. kr. afsat til at kortlægge nye muligheder for fremkommelighed for busserne.

Løsningsforslag i kataloget vil understøtte FN's verdensmål nr.11: Bæredygtige byer og lokalsamfund ved at investere i den offentlige transport, og dermed gøre den mere attraktiv.

RISIKOVURDERING

De foreslåede tiltag kræver opbakning fra de pågældende kommuner, og der må derfor tages forbehold for kommunernes politiske godkendelse af tiltagene (de fysiske), da regionen ikke er vejmyndighed. Samme forbehold må tages på vejstrækninger, hvor Vejdirektoratet er vejmyndighed, fx motorveje.

ØKONOMI

Der er afsat 2,5 mio. kr. i budgetaftalen for 2022 til udpegning og kortlægning af muligheder for forbedring af busfremkommelighed.

Der anvendes 1 mio. kr. til udarbejdelse af katalog med fremkommelighedsprojekter, mens de resterende 1,5 mio. kr. reserveres til efteråret 2022 til øvrige fremkommelighedsprojekter.

Der skal afsættes særskilte midler til realisering af disse pulje-projekter, da de afsatte midler ikke dækker regionens egenfinansiering af projekterne.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges udvalget for trafik og regional udvkling den 9. februar 2022.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

David Meinke/Birgitte Leolnar

JOURNALNUMMER

21079056

10. Eventuelt

Eventuelt

Tomt indhold

11. Underskriftsark

Udvalget for trafik og regional udvikling - meddelelser

Punkter på dagsordenen

  1. Meddelelse - Movias vedtagelse af budget samt status på Covid-19-kompensation fra staten i 2022
  2. Meddelelse - Kommune- og Regionsorientering vedr. letbanen, november 2021
  3. Meddelelse - Flytning af tilsagnsbudgetterede RUS-midler fra ansøgning til godkendt projekt
  4. Meddelelse - Troldebakkerne St.
  5. Meddelelse - Nyt fra Passagerrådet

Medlemmer

1. Meddelelse - Movias vedtagelse af budget samt status på Covid-19-kompensation fra staten i 2022

Movias bestyrelse godkendte på deres bestyrelsesmøde den 8. december 2021 Movias budget for 2022. Heri indgår også Region Hovedstadens tilskud til Movia i 2022, som udgør størstedelen af regionens udgifter til kollektiv trafik og en betydelig andel af det samlede budget til regional udvikling. Regionens tilskudsbehov er opjusteret med 3,3 mio. kr. siden 1. behandlingen af Movias budget i juni 2021. Dette beløb svarer til de ændringer, som blev besluttet af regionsrådet i forbindelse med årets trafikbestilling i oktober 2021 på baggrund af budgetaftalen for 2022. Trafikudvalget blev orienteret om 1. behandlingen af Movias budget på møde den 24. august 2021. Sagsfremstillingen er vedlagt som bilag til denne meddelelse.

Movias budget er behæftet med større usikkerheder end normalt på grund af Covid-19 og konsekvenserne heraf for Movias bus- og togdrift. Det blev i forbindelse med forhandlingerne om kommuners og regioners økonomiaftale med staten aftalt, at Covid-kompensation til kollektiv trafik vedrørende 2022 skulle drøftes i det tidlige efterår 2021. Denne drøftelse har endnu ikke fundet sted, men Danske Regioner og KL arbejder på at få et møde med transport- og finansministerierne. Movias budget for 2022, og dermed tilskudsbehovet vedr. de regionale bus- og toglinjer, er udarbejdet under forudsætning om fuld statskompensation i 2022 på trods af at en aftale med staten endnu udestår. 

Movia har i budgettet for 2022 estimeret en méromkostning til Region Hovedstaden som følge af Covid-19 på 38,6 mio. kr., som vil skulle afholdes såfremt der ikke modtages kompensation. Dette estimat er lavet i november og tager dermed ikke højde for den delvise nedlukning og de nye restriktioner, der er indført siden, og som påvirker driften i begyndelsen af 2022. Movia vil senest i juni 2022 fremlægge en status omkring statskompensationen set i forhold til Movias estimerede COVID-19 merudgift.

Både i 2022 og i overslagsårene er der altså betydelige usikkerheder forbundet med udgifterne til bus- og togdrift, da passagerudviklingen på baggrund af Covid-19 pandemien kan risikere at medføre et indtægtstab og dermed et forhøjet tilskudsbehov. 

 

Journalnummer

21041885

Bilag

Bilag 1: Orienteringssag_Movias budget for 2022 - TU den 24. august 2021

2. Meddelelse - Kommune- og Regionsorientering vedr. letbanen, november 2021

Kommune- og regionsorienteringen er et supplement til Status Letbane, der er den kvartalsvise afrapportering om letbaneprojektet til bestyrelsen og ejerne af Hovedstadens Letbane. Status Letbane forelægges forretningsudvalget i Region Hovedstaden. Kommune- og Regionsorienteringen for november 2021 afdækker projektaktiviteter, som allerede er i gang eller forventes igangsat i perioden til og med maj 2022. I den periode forventes projektaktiviteter i alle otte kommuner, som letbanen kører igennem. Projektaktiviteterne vil både være ledningsomlægninger og rydning af arealer, men også projektets egne anlægsaktiviteter, herunder fx større konstruktionsarbejder samt kryds- og strækningsarbejder. Nogle af projektaktiviteterne vil medføre gener for omgivelserne i form af trafikale påvirkninger samt støjgener.

Et særligt opmærksomhedspunkt i denne orientering er anlægsarbejdet langs Rigshospitalet Glostrup frem til Kindebjergvej samt Valdemar Hansens Vej. Her skal der anlægges nyt fortov og cykelsti ind mod hospitalet samt anlægges et nyt kryds, hvilket kan påvirke trafikken til og fra hospitalet.

Næste Kommune- og Regionsorientering bliver fremsendt til ejerne medio februar 2022.

Bilag

Bilag 1: Kommune- og Regionsorientering, november 2021

3. Meddelelse - Flytning af tilsagnsbudgetterede RUS-midler fra ansøgning til godkendt projekt

Udvalget for Trafik og Regional Udvikling er ansvarlig for den Regionale Udviklingsstrategi. I 2020 støttede regionsrådet medfinansieringen af ansøgningen til LIFE IP-projektet ”Circular Economy Beyond Waste”. I forbindelse med udarbejdelsen af ansøgningen blev der tilsagnsbudgetteret et beløb fra 2020-budgettet til ad-hoc konsulentbistand, hvoraf der er 94.000 kr. uforbrugte midler tilbage. EU besluttede i juni 2021, at bevilge penge til LIFE IP-projektet. Administrationen har besluttet, at de 94.000 kr. overføres til implementering af projektet, som løber fra 2022 til 2029, da det er administrationens vurdering, at det er den bedste anvendelse af midlerne.

4. Meddelelse - Troldebakkerne St.

Regionsrådet har i forbindelse med udmøntning af midler til etablering af et nyt standsningssted på Gribskovbanen på møde i regionsrådet den 24. september 2019 besluttet, at Laugø Trinbræt skulle nedlægges når det nye standsningssted Troldebakkerne St. åbnede. 

Troldebakkerne St. åbnede i forbindelse med det årlige køreplanskift søndag den 12. december 2021. Togbetjeningen af Troldebakkerne St. erstatter den hidtidige betjening af Laugø, som er placeret knap en kilometer fra Troldebakkerne St.

Nogle borgere fra Laugø har udtrykt utilfredshed med, at Troldebakkerne St. åbner før der er flyttet beboere ind i byudviklingsområdet Troldebakkerne nord for Helsinge i Nordsjælland. Det har medført, at bl.a. Frederiksborg Amts Avis og Berlingske har skrevet om konsekvenserne af køreplanskiftet.

Der er ca. 13 daglige passagerer, der hidtil har brugt Laugø Trinbræt, og som nu skal bruge Troldebakkerne St. De to standsningssteder er forbundet med vej og en cykel/gangsti.

De første beboere i Troldebakkerne forventes at flytte ind i første halvdel af 2022. Når byudviklingsområdet er fuldt udbygget, forventes 500 daglige passagerer at benytte det nye standsningssted.

Planerne om at Laugø Trinbræt skulle nedlægges, i forbindelse med at den nye station ved Troldebakkerne åbnede, går tilbage til 2012, hvor der i en plan for lokalbanerne, ”Visioner for Lokalbanen 2012-2025”, indgik forslag til en række ændringer i placering af stationer. Sidenhen har Gribskov Kommune indarbejdet planerne i deres ”Kommuneplan 2021-33”, hvor det fremgår, at det nye standsningssted ved Troldebakkerne vil erstatte trinbrættet ved Laugø.

Lokaltog 960R er en del af R-nettet og er den toglinje der betjener de omtalte standsningssteder. R-nettet er et net af busser og tog hvor afgangstiderne passer sammen ved skift mellem linjerne, så passagererne undgår spildtid. Linjerne i R-nettet har således samme afgangsfrekvens (halvtimesdrift) og faste minuttal (dvs. samme afgangstid i hvert timebånd). Det er på grund af R-nettet ikke muligt at tilbyde togbetjeningen af både Laugø og Troldebakkerne idet køreplanen i dag er så presset at et ekstra stop vil medføre, at toget ikke længere kan afgå hver halve time. Lokomotivføreren har kun 3 minutter til at vende toget når det ankommer til Tisvildeleje. Med et ekstra stop på strækningen vil toget ankomme senere til Tisvildeleje og skulle afgå tidligere, hvilket ikke er muligt.

Journalnummer

18029263

5. Meddelelse - Nyt fra Passagerrådet

Invitation til at hilse på Passagerrådet og afrapportering fra politisk paneldebat

Regions Hovedstadens Passagerråd, der drives af Passagerpulsen under Forbrugerrådet Tænk, har været igang siden december 2020 med et ønske om at få passagerernes unikke viden om den kollektive transport i Region Hovedstaden endnu mere i spil. Medlemmerne af Passagerrådet kan komme med input til politikerne og trafikselskaberne om, hvad der skal til, for at vi får en attraktiv, bruger- og klimavenlig kollektiv transport i fremtiden. Passagerrådet kan tage egne emner op, som de gerne vil drøfte, med input fra regionen, trafikselskaber og andre aktører. Passagerpulsen og Passagerrådet vil derfor gerne invitere TRU til et hilse-på-møde og åben dialog omkring udfordringer i den kollektive trafik lørdag den 5.marts, hvor Passagerrådet er samlet til et seminar. Nærmere tid, sted og indhold meldes ud når det er fastlagt. 

Udover passagerrådets ordinære møder arrangerer Passagerpulsen i samarbejde med rådet en årlig passagerkonference for derigennem at sætte fokus på de regionale udfordringer og muligheder inden for den kollektive trafik. I 2021 blev denne afholdt som en politisk paneldebat forud for kommunal,- og regionsvalget. Passagerpulsen har som opfølgning udarbejdet og publiceret en rapport (se bilag). Et af de temaer som Passagerpulsen efterfølgende har defineret som gennemgående i paneldebatten er tryghed. Tryghed anses derfor som et centralt aspekt i den kollektive transport for både politikere og borgere. Passagerrådet følger derfor op på emnet med en konference, der arrangeres af Passagerpulsen den 25. maj. Nærmere information følger herom, herunder mulighed for deltagelse.

 

Vigtige datoer

Hilse-på-møde ml. TRU og Passagerrådet - lørdag den 5. marts 2022

Årlig Passagerkonference - onsdag den 25. maj 2022

Journalnummer

20058668

Bilag

Bilag 1: Afrapportering politisk paneldebat Region Hovedstaden September 2021-224884_(1)