Lovgivningen om maksimale ventetider er overholdt
Patienter med livstruende kræftsygdom og visse tilstande af hjertesygdomme har i henhold til de maksimale ventetider ret til, at deres behandlingsforløb igangsættes inden for en bestemt periode. De nærmere regler er fastsat i bekendtgørelsen om maksimale ventetider, og hospitalerne skal naturligvis overholde de maksimale ventetider, som er fastsat i loven.
Hver måned fremsender hospitalerne en redegørelse for, hvorvidt de maksimale ventetider er overholdt for de patienter, som er omfattet af bekendtgørelsen. Hvis hospitalerne, mod forventning, indberetter en eller flere hændelser, hvor de maksimale ventetider ikke er overholdt, fremsender regionen en redegørelse til Sundhedsstyrelsen. Seneste skete det i et enkelt tilfælde i januar.
Hverken på Rigshospitalet eller Herlev og Gentofte Hospital, som er de to store kræfthospitaler i Region Hovedstaden, har man oplevet, at indførelsen af Sundhedsplatformen har betydet, at patienter med en kræftdiagnose ikke bliver behandlet i forhold til bekendtgørelsen om maksimale ventetider. I Region Hovedstaden har der i 2017 været én enkelt overskridelse af de maksimale ventetider – og overskridelsen, der skete i januar, havde ikke noget med Sundhedsplatformen at gøre.
Hurtige patientforløb (kræftpakkeforløb)
I pakkeforløbene for kræftpatienter er der angivet fagligt begrundede forløbstider ud fra et standard-patientforløb, hvor forløbstiden er den hurtigst mulige tid. De fleste patienter vil kunne følge forløbstiderne, men der vil være patienter, som ikke kan følge standardforløbstiderne beskrevet i de enkelte kræftpakker. Der er i alle pakkeforløb angivet forløbstider for de enkelte elementer - fx 'tid fra henvisning til udredning' og 'tid fra udredning til behandling'.
Der er ikke taget hensyn til hospitalernes eksisterende kapacitets- og ressourceforhold ved angivelsen af forløbstider i kræftpakkerne. Det er regionens ansvar at planlægge, at tiden fra begrundet mistanke til start på behandling bliver uden unødig ventetid.
Både Rigshospitalet og Herlev og Gentofte Hospital oplyser, at de har stort fokus på, at kræftpatienter behandles indenfor de anbefalede forløbstider i pakkeforløbene, men på det ambulante område har der siden indførelsen af Sundhedsplatformen været et længerevarende aktivitetsfald. Der er gjort en række indsatser for at højne aktivitetsniveau, og der ses nu en tendens mod højere aktivitet - særligt på Herlev og Gentofte Hospital.
Redegørelser fra Rigshospitalet og Herlev og Gentofte Hospital
Rigshospitalet og Herlev og Gentofte Hospital har fremsendt redegørelser om de aktuelle udfordringer med aktiviteten og lange ventetider for kræftpatienter, herunder også en beskrivelse af, hvad man lokalt har gjort for at nedsætte ventetiderne og sikre, at de maksimale ventetider overholdes. Desuden har hospitalerne redegjort for, hvordan de arbejder for en høj målopfyldelse af det enkelte kræftpakkeforløb.
Af bilag 1 fremgår Rigshospitalets redegørelse, og af bilag 2 og 4 fremgår Herlev og Gentofte Hospitals redegørelser. Desuden er data for aktivitet og registrering på de to hospitaler vedlagt i bilag 3. Det kan fremhæves fra redegørelserne, at både Rigshospitalet og Herlev og Gentofte Hospital angiver, at lovgivningen om de maksimale ventetider for kræftpatienter fortsat overholdes, og at der ses en tendens til øget aktivitet.
Både Rigshospitalet og Herlev og Gentofte Hospital beskriver, at der er stort fokus på, at kræftpatienter behandles til tiden i overensstemmelse med de angivne forløbstider i pakkeforløbene. For at overholde pakkeforløbene for kræftpatienter er det til gengæld ofte nødvendigt at foretage en prioritering blandt andre patientgrupper. I perioder med spidsbelastning og mange nyhenviste kræftpatienter vil patienter med godartede og ikke akutte sygdomme blive nedprioriteret og opleve længere ventetid.
Tendens mod højere aktivitet i ambulatorierne
Implementeringen af Sundhedsplatformen har især skabt udfordringer for den ambulante aktivitet på Rigshospitalet og Herlev og Gentofte Hospital, hvor der har været aktivitetsfald i en længerevarende periode. Blandt andet medfører lægernes øgede registreringer, at de ikke kan nå at tilse samme antal patienter i ambulatoriet som tidligere. I bilag 5 er fremhævet nogle af de nye arbejdsgange ved Sundhedsplatformen og det øgede tidsforbrug, som opleves ved ambulante konsultationer. Desuden fremgår det også af bilag 5, at det er besluttet at gennemføre en dybdegående arbejdsgangsanalyse i et speciale med fokus på at optimere arbejdsgange og sikre klinisk effektivitet. Det vil især være de ambulante arbejdsgange, som er i fokus, hvor det bl.a. er relevant at se på, om der er registreringsopgaver, som lægerne varetager, der ikke har behandlingsdokumentation og som derfor evt. kan løses af andre faggrupper.
Herlev og Gentofte Hospital angav i deres redegørelse af 26. april 2017, at aktiviteten i flere ambulatorier ligger på 80 % af den aktivitet, der var før Sundhedsplatformen. Imidlertid er der sket en udvikling siden da, idet Herlev og Gentofte Hospital i notat af 4. maj 2017 har oplyst, at nedgangen i den planlagte ambulante aktivitet aktuelt samlet set vurderes at være 3 % ift. før implementeringen af Sundhedsplatformen. I dette resultat indgår også de afdelinger, som typisk af andre årsager har en fremgang. Hvis der udelukkende ses på de afdelinger, som har planlagt med færre ambulante besøg efter implementeringen af Sundhedsplatformen, er nedgangen på gennemsnitligt 7 % ift. før Sundhedsplatformen. Det tyder således på, at aktiviteten i stadig stigende grad nærmer sig niveauet før Sundhedsplatformen. Herlev og Gentofte Hospital oplyser videre, at afdelinger, som behandler livstruende sygdomme, aktuelt har det samme antal planlagte besøg om ugen som før Sundhedsplatformen. De seneste meldinger tyder således på, at Herlev og Gentofte Hospital er på vej mod en aktivitet på omtrent samme niveau som tidligere.
Også på Rigshospitalet ses der tegn på højere aktivitet ovenpå det længerevarende aktivitetsfald.
Næste spørgsmål vil derefter være, om det tidligere aktivitetsniveau opnås til en højere omkostning. Denne analyse er ikke lavet til bunds, og der vil givet være stor variation afdelinger og specialer imellem, men ses der helt overordnet på lønforbruget på Herlev og Gentofte Hospital i perioden fra 2014 til og med første kvartal 2017, så ligger omkostningen på samme niveau som gennemsnittet årene før - og der afspadseres og afholdes også ferie i samme omfang som tidligere.
Hospitalernes initiativer for at højne aktiviteten
Begge hospitaler beskriver, at de udover ekstra bemanding forsøger at løse udfordringerne i ambulatoriet ved organisatoriske omlægninger, fx ved at indføre nye arbejdsgange, åbne nye ambulatoriespor og uddelegere lægeopgaver til andre faggrupper, herunder sekretærer og sygeplejersker.
Herlev og Gentofte Hospital peger desuden på, at medarbejderne er ved at lære funktionaliteterne i Sundhedsplatformen at kende, og at der samtidig er ved at ske en tilvænning til nye arbejdsgange. På Herlev og Gentofte Hospital har man også øget andelen af kliniske telefonsamtaler, hvilket har reduceret antallet af kontroller, hvor patienten fremmøder på hospitaler, og det har skabt plads til andre patienter.
På Rigshospitalet er det bl.a. afdelinger, som udreder og behandler patienter med brystkræft, hjernekræft og urologiske kræftformer, hvor der er udfordringer. Brystkræftområdet på Rigshospitalet er særligt prioriteret, da klinikken næsten udelukkende tilser kræftpatienter og derfor har svært ved at foretage en prioritering mellem diagnoser og andre patienter. Konkret arbejder Rigshospitalet på at få flere personaleressourcer, og der er bl.a. bevilget en afdelingslægestilling til sektionen samtidig med, at man i en kortere periode vil udvide den ambulante åbningstid (forventet opstart primo maj).
Der må forventes en bedre ressourceudnyttelse inden for brystkræftområdet, når den iværksatte fusionsproces mellem de to brystkirurgiske afdelinger på Rigshospitalet og Herlev og Gentofte Hospital træder i kraft 1. juni 2017.
Herlev og Gentofte Hospital angiver, at der inden for de gynækologiske kræftformer arbejdes med at løse udfordringer ifm. Fællesmedicinkort og medicin for afdelingens svært syge palliative patienter, samt sikring af kommunikation med hjemmepleje og egen læge for patientgruppen, som har betydningen for aktiviteten.
Pilotprojekt for pakkeforløb
Regionen har stort ledelsesmæssigt fokus på at forbedre overholdelse af kræftpakkeforløbene. Primo 2016 igangsatte regionen et pilotprojekt på udvalgte kræftpakker, hvor en vicedirektør fra et af hospitalerne er forløbsansvarlig formand. Formålet med projektet er at forbedre kræftpakkernes målopfyldelse og sikre, at der iværksættes nye forbedringstiltag på tværs af de hospitaler, som er involveret i den enkelte kræftpakke.
Ultimo 2016 blev det besluttet, at projektet skal udvides til også at omfatte brystkræft, som netop er det pakkeforløb, som den seneste tid har fyldt meget i medierne, og hvor regionen har oplevet en svingende målopfyldelse. Administrationen forventer, at pilotprojektet vil påvirke forløbstiderne positivt og således sikre en højere målopfyldelse for bl.a. brystkræftpakkeforløbet.
Udmøntning af flere penge til kræft
Desuden vil Sundhedsudvalget til maj og Forretningsudvalget til juni få forelagt en sag med forslag til udmøntning af yderligere midler fra regeringens sundhedsstrategi fra 2015, hvor fokus er på at sikre hurtigere udredning for kræftpatienter.
Det er yderligere værd at bemærke, at det i forbindelse med Kræftplan IV er besluttet, at der skal laves et servicetjek af kræftpakkerne i regi af Sundhedsstyrelsen. Ved servicetjekket fastholdes formålet med kræftpakkerne, og ingen patienter skal opleve unødig ventetid i forbindelse med deres udredning og behandling. I første omgang er kræftpakkeforløbene for lungekræft og brystkræft udvalgt, og der igangsættes en gennemgang af disse to forløb medio 2017.
Aktivitet i forbindelse med Sundhedsplatformen samt registreringer til Landspatientregistret (LPR) og de kliniske kvalitetsdatabaser
Der er udfordringer med registreringerne til både LPR og de kliniske kvalitetsdatabaser, og der arbejdes fortsat på at få løst dette.
Ambitionen med Sundhedsplatformen var, at der ikke skulle være en selvstændig indberetning til de kliniske kvalitetsdatabaser. Integrationen mellem Sundhedsplatformen og databaserne har vist sig mere kompliceret og ressourcekrævende end forudset. Overførslen fungerer på nuværende tidspunkt tilfredsstillende for fire databaser, som baserer sig på data fra Landspatientregistret. Det er planlagt at få understøttet yderligere tre databaser i 2017, og for 2018 er der planlagt arbejdsgangsunderstøttelse for yderligere seks databaser, som baserer sig på data fra Landspatientregistret.
Opgaven med at understøtte arbejdsgange for de resterende databaser, som aktuelt ikke baserer sig på Landspatientregistret, indgår som et højtprioriteret ønske i den videre udviklingsplan for Sundhedsplatformen. I den sammenhæng vil nationale eller tværregionale strategiske beslutninger være nødvendige. Det er derfor aktuelt ikke muligt at sige, hvornår dobbeltregistreringen kan ophøre.
Dobbeltregistreringen er ikke et nyt fænomen. For langt de fleste databaser har det også tidligere været nødvendigt at registrere data i flere systemer/databaser. Det skal bemærkes, at det allerede tidligt i udviklingen af Sundhedsplatformen viste sig, at nogle nationale modtagedatabaser var så "primitive" i deres it-opbygning, at det ikke ville være muligt at udvikle en automatisk integration.
I forbindelse med implementeringstidspunktet (Go Live) har der været planlagt en nedsat aktivitet for at give plads til tilvænning af nye arbejdsgange for personalet og undervisning i Sundhedsplatformen. Af bilag 3 fremgår det, at der med Sundhedsplatformen er udfordringer med korrekt og dækkende indberetning til Landspatientregistret. De første grafer i bilag 3 viser nemlig en forskel i registreringen af antal indlæggelser i henholdsvis Landspatientregistret og i Sundhedsplatformen. Det er gældende for både Herlev og Gentofte Hospital og Rigshospitalet. Det er forventningen, at en del af disse registreringsudfordringer kan afhjælpes med mere og bedre undervisning af brugere, samt indsatser, der løser system- og indberetningsfejl i Sundhedsplatformen. Af bilag 5 fremgår det, at programmet bag Sundhedsplatformen i 2017 vil foretage en lang række tekniske optimeringer af systemet og desuden vil muligheden for at lave lokale tilpasninger også blive øget.
Udfordringer med de gamle it-systemer før Sundhedsplatformen
Beslutningen om at indføre Sundhedsplatformen, der samler alle informationer om patienten i én elektronisk journal, bunder i et udbredt ønske om et stabilt og sammenhængende it-system, der erstatter de mange forældede og usammenhængende it-systemer, der var hospitalernes virkelighed før Sundhedsplatformen.
Medarbejderne brugte tid på at logge på flere forskellige systemer. En del systemer var langsomme og gik ned. Nogle var så forældede, at de ikke kunne opdateres. De enkelte faggrupper arbejdede i adskilte systemer, og det var svært at få overblik, og data kunne være uaktuelle eller gemt i en form, så de var svære at finde eller dele.
Eksempelvis var der et system til medicinering, et system til operationsplanlægning, to systemer til patientadministration mv. De mange adskilte systemer var en arv fra de gamle amter. Sundhedspersonalet arbejdede derfor i forskellige systemer med forskellige brugergrænseflader og skærmbilleder. I værste fald kunne dette reducere patientsikkerheden, fx hvis et system ikke overførte relevant data til et andet system, eller hvis en kliniker skrev oplysninger om en patient i et system, der var åbent med en anden patients CPR-nr. Ligeledes var det tidskrævende at tilgå flere forskellige systemer for at få oplysninger om en patient.
Tidstro og struktureret data
Med indførelsen af Sundhedsplatformen skal lægerne selv dokumentere direkte i patientens journal. Førhen dikterede lægen, og en sekretær skulle senere indtaste oplysningerne. Derfor kunne der gå timer eller dage, før data kom ind i systemet. Med Sundhedsplatformen opdateres data konstant og gemmes struktureret, så de kan deles på tværs af faggrupper, hospitaler og regioner. På sigt vil det betyde, at personalet lettere kan tilrettelægge et sammenhængende behandlingsforløb af høj kvalitet.
Sundhedsplatformen giver mulighed for at markere fx patientønsket ventetid eller tid til overvejelse i patientens journal, så der skabes plads til individuelle forskelle og den enkelte kræftpatients ønsker og behov under samtidig hensynstagen til den kliniske vurdering af patientens tilstand og prognose. Dette har også været en mulighed tidligere - blot på en anden måde.
Sundhedsplatformen implementeres både i Region Hovedstaden og Region Sjælland. Dette er hensigtsmæssigt i situationer, hvor borgeren behandles i en region, men har bopæl i en anden. Før Sundhedsplatformen var det besværligt at få oplysninger om en patient på tværs af hospitaler mellem de to regioner.