Politisk ønske om flere faglærte og flere praktikpladser
Der er politisk fokus på, at god adgang til praktikpladser er med til at sikre, at flere vælger en erhvervsuddannelse. I dag vælger kun 14 pct. af de unge i Region Hovedstaden en erhvervsuddannelse efter folkeskolen. Der er et nationalt mål om, at 25 pct. af de unge skal vælge en erhvervsuddannelse. Erhvervsuddannelser skal kort sagt gøres til et mere attraktivt førstevalg for de unge.
Den nationale trepartsaftale, som blev indgået i 2016, den regionale rundbordsaftale i Hovedstaden og den kommunale rammeaftale omkring praktikpladser har givet et nyt fundament for, at skoler, kommuner, regioner og organisationer kan gå sammen om de nødvendige indsatser for at nå målet om flere dygtige faglærte.
Med et oplæg af Nina Olsen, vicedirektør for Danske Erhvervsskoler, lægges op til en drøftelse af, hvordan der fremadrettet sikres en ambitiøs regional udmøntning af rundbords- og trepartsaftalen i Region Hovedstaden.
Trepartsaftale
Med trepartsaftalen forventer parterne, at der skabes 8-10.000 ekstra praktikpladser om året. Aftalens centrale tiltag er såkaldte fordelsuddannelser. Der er udarbejdet en liste med 33 fordelsuddannelser (svarende til ca. 1/3 af alle erhvervsuddannelser), hvor der forventes at mangle arbejdskraft i fremtiden. Virksomheder, som opretter praktikpladser på de områder, får en bonus på maksimalt 5.000 kr. per årspraktikelev. Intentionen i fordelsuddannelserne ligger tæt op af de ambitioner, som Region Hovedstaden foreslog som en ”praktikpladsgaranti”. Et andet centralt tema i trepartsaftalen er en professionalisering af erhvervsskolernes praktikpladsopsøgende arbejde. Her henviser aftalen til, at der bør trækkes på regionale erfaringer.
Rundbordsaftale
Der er i Region Hovedstaden indgået en rundbordsaftale om faglært til vækst. Formålet er at få flere dygtige faglærte. Et centralt element i rundbordsaftalen er, at parterne er enige om, at de ønsker at løfte ambitionerne i trepartsaftalen ved:
- At professionalisere og udvikle god praksis for brugen af strategiske partnerskaber for at sikre, at der skabes flere praktikpladser, der hvor der er mangel på arbejdskraft
- At samle erhvervsskolerne om en mere effektiv praktikpladsindsats, der går på tværs af geografier, og om at sikre, at der i praktikpladscentrene er både et strategisk og operationelt samarbejde med virksomhederne
Kommunal rammeaftale
I forlængelse af treparts- og rundbordsaftalen arbejder kommunerne i hovedstadsregionen med en fælles rammeaftale for flere unge i erhvervsuddannelse. Her sættes der fokus på at udbrede brugen af partnerskaber og løfte ambitionen om flere og dygtigere faglærte ved at indgå lokale trepartsaftaler med virksomheder. (Bilag 1)
Praktikpladsudfordringerne i Region Hovedstaden
I Region Hovedstaden fik ca. 12.000 erhvervsskolelever en praktikplads i 2015, mens ca. 3000 stod i kø til en praktikplads. Det svarer til, at ca. 20 pct. ikke umiddelbart kunne færdiggøre deres uddannelse i en virksomhed.
Der er mange årsager til, at så mange af de praktikpladssøgende elever står i kø. Region Hovedstadens vækstbarometer pegede i foråret 2016 på to væsentlige udfordringer: 1) at de unge ikke søger ind på de uddannelser, hvor der er gode beskæftigelsesmuligheder og 2) at virksomhederne ikke udnytter deres fulde potentiale for praktikpladser. Virksomhederne peger i Vækstbarometerundersøgelsen også på, at mange elever ikke er tilstrækkeligt rustede til at være på en arbejdsplads.
Det er endnu for tidligt at vurdere, hvor mange af trepartsaftalens 8-10.000 praktikpladser, der vil blive skabt i Region Hovedstaden. Ca. en fjerdedel af praktikpladserne i Danmark skabes i Region Hovedstaden. Tages der udgangspunkt heri vil trepartsaftalen betyde ca. 3000 ekstra praktikpladser i Region Hovedstaden, svarende til det antal, som stod i kø til en praktikplads i 2015.
Udfordringen er imidlertid, at der er brug for mange flere praktikpladser, hvis målsætningen om, at 25 pct. af de unge skal vælge en erhvervsuddannelse efter folkeskolen, skal mødes. Aktuelt vælger 14 pct. af en årgang en erhvervsuddannelse i Region Hovedstaden. Ser man isoleret på Region Hovedstaden vil det kræve mere end 6500 nye praktikpladser, hvis 25 pct. målsætningen skal indfries.
Administrationen vurderer, at trepartsaftalen er et skridt i den rigtige retning. Der er flere gode initiativer, eksempelvis en relancering af portalen praktikpladsen.dk, men trepartsaftalen alene løser ikke udfordringen med hverken mangel på praktikpladser eller professionalisering af det praktikpladsopsøgende arbejde (bilag 2 og bilag 3).
Fremtidens praktikpladsløsninger skal bygge på det, der virker og udbredes i en større geografi
Det er administrationens vurdering, at der er mange og gode initiativer for at sikre flere praktikpladser. Imidlertid er initiativerne ofte enkeltstående og har projektkarakter. Alt for mange erfaringer og indsatser forsvinder derfor hurtigt igen. En helt central udfordring er derfor at samle parterne om større og fælles satsninger. Region Hovedstaden kan i det arbejde være en foregangsaktør, der kan samle parterne, finde løsningmodeller og bygge den fornødne organisatoriske infrastruktur til at udbrede modeller og erfaringer i en større geografi og mellem flere erhvervsskoler.
Konkret foreslås tre indsatsområder:
- Professionalisering af erhvervsskolernes praktikpladsopsøgende arbejde
Der er behov for en langt mere systematisk tilgang til praktikpladsarbejdet ude på skolerne, særligt i forhold til at unge og virksomheder får én indgang til det rette match.
I trepartsaftalen er det bekræftet, at det praktikpladsopsøgende arbejde er forankret på skolerne. I udmøntning af rundbordsaftalen arbejdes derfor med det sigte, at skolerne skal oparbejde kompetencer til at vedligeholde langsigtede partnerskaber med virksomhederne. Det foreslås implementeret gennem tre trin:
- Første trin er at høste erfaringer fra det igangværende regionale udviklingsprojekt ”Praktik på store byggerier Sjælland og Hovedstaden”, hvor der opbygges en model for partnerskaber mellem bygherrer og erhvervsskoler i bygge- og anlægsbranchen for at udnytte praktikpladspotentialet i store bygge- og anlægsaktiviteter.
- Andet trin er et for-projekt om ”Flere praktikpladser gennem strategiske partnerskaber”, som formuleres under rundbordsaftalen. Projektets formål er at geare skolerne til at indgå partnerskabsaftaler med større virksomheder og klynger om at sikre virksomhedernes fremtidige kompetenceforsyning.
- Tredje trin er at samle alle erhvervsskoler, samt øvrige centrale parter, om en større socialfondsansøgning til Vækstforum om afprøvning af nye metoder til at sikre flere praktikpladser.
Det er ambitionen, at de tre spor skal forberede skolerne til at kunne varetage en proaktiv indsats på praktikpladsområdet.
- Bedre udnyttelse af praktikpladspotentialet i Region Hovedstadens centre og virksomheder
For aktivt at understøtte 25 pct. målsætning blev det i forbindelse med budget 2016 besluttet at undersøge potentialet for, hvordan Region Hovedstaden bedst og mest effektivt kan gøre en forskel på elevområdet. Administrationen undersøger aktuelt mulighederne for at løfte måltallet. Foreløbigt vurderer administrationen, at der vil være størst potentiale for at uddanne flere elever i centrenes administrative områder, frem for på hospitalerne, som allerede løfter uddannelsesopgaven på mange niveauer. Resultatet af undersøgelsen forventes præsenteret i løbet af foråret.
- Bedre udnyttelse af praktikpladspotentialet i Region Hovedstadens hospitalsbyggerier
Hverken i treparts- eller rundbordsforhandlingerne blev parterne enige om hensigtsmæssigheden i at bruge uddannelsesklausuler som middel til at sikre flere praktikpladser.
I forbindelse med indgåelse af Region Hovedstadens budgetaftale for 2016 blev der aftalt en professionalisering af regionens håndtering af uddannelsesklausulerne, herunder at der skulle være en bedre dialog med og service til entreprenørerne, når der stilles krav om praktikpladser. Det er vurderingen, at en bedre og mere struktureret dialog er afgørende for, at praktikpladserne rent faktisk oprettes. Administrationen er i gang med at finde en konsulentvirksomhed, som kan hjælpe med at styrke både kontrol og service i forhold til Region Hovedstadens forvaltning af uddannelsesklausuler.
Region Hovedstaden har desuden udarbejdet en analyse af, hvordan henholdsvis uddannelsesklausuler, partnerskaber og frivillige aftaler bedst fungerer i praksis. Analysen præsenteres på en konference for centrale parter i bygge- og anlægsbranchen den 24. februar, hvor også medlemmer i erhvervs- og vækstudvalget er inviteret (bilag 4).