Trafikudvalget - mødesager

Punkter på dagsordenen

  1. Beslutningssag: Udmøntning af midler til forsættelse af indsatsen for bekæmpelse af trafikstøj
  2. Orienteringssag: Supercykelstier
  3. Orienteringssag: Status på afdækning forud for udmøntning af analysemidler fra budget 2020 vedr. letbane- og BRT-strækninger
  4. Beslutningssag: Digital trafikinformation
  5. Drøftelsessag: Henvendelse fra Gladsaxe Kommune om 250S
  6. Eventuelt

Medlemmer

1. Beslutningssag: Udmøntning af midler til forsættelse af indsatsen for bekæmpelse af trafikstøj

INDSTILLING

Administrationen indstiller til trafikudvalget at anbefale overfor forretningsudvalget og regionsrådet,

  1. at godkende at udmønte de 1,5 mio. kr. afsat på budgetaftalen for 2020 til fortsat indsats for bekæmpelse af trafikstøj efter følgende forslag til fordeling:
    a) Politisk dialog på tværs 
    b) Kompetence opbygning i kommuner 
    c) Udbredelse af Roligbolig.dk  
    d) Opdateret sundhedsdata 
    e) Støjanalyse(r) 
    f) Demonstrationsprojekter 
    g) Silent City, medlemskab 

Administrationen indstiller til trafikudvalget,

2. at tage orienteringen fra Silent City om status på de igangværende aktiviteter til efterretning

POLITISK BEHANDLING

Trafikudvalgets beslutning den 27. oktober 2020:

 

Anbefalet

 

Martin Baden (A) deltog ikke i behandling af sagen.

BAGGRUND

I budgetaftalen for 2020 blev partierne enige om at bidrage til at reducere den øgede luft- og støjforurening, trængsel og CO2-udledning, som Region Hovedstadens borgere oplever. Derfor blev der afsat 1,5 mio. kr. til at fortsætte indsatsen for støjbekæmpelse. I regi af initiativet Silent City, er det de seneste år lykkedes for Region Hovedstaden sammen med en række omegnskommuner at påvirke den nationale dagsorden og udvikle konkrete innovative løsninger til støjbekæmpelse. Med denne sag foreslås midlerne udmøntet til en række nye initiativer samt forsættelsen af samarbejdet og medlemskabet af netværket Silent City. 

 

Sagen indledes på trafikudvalgets møde den 27. oktober 2020 med et oplæg fra Silent City om status for det seneste års arbejde, inkl. International Noise Awareness Day under corona den 29. april, Hvidbog for trafikstøj, Roligbolig.dk og en række demonstrationsprojekter, som er igangsat. Samt om forslag til næste års prioriteringer.

 

SAGSFREMSTILLING

I Danmark er 747.000 boliger og 1,3 mio. mennesker belastet af støj fra trafikken, som ligger over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi. Af disse boliger ligger ca. 40 % boliger i Region Hovedstaden, og dermed er ca. 50 % af boligerne i regionen støjbelastede. På Københavns omegn er antallet af støjbelastede boliger steget med 7 % siden 2012. Trafikstøj går på tværs af kommunegrænser og ansvarlig vejmyndighed, og der er ikke sammenhæng mellem de bilister, der kører på en vejstrækning og de beboere, der bliver generet af trafikstøjen. 

 

I udmøntningen af midlerne på budgetaftalen for 2019 lagde trafikudvalget vægt på opbygning og formidling af viden. Man fandt dette relevant af særligt to årsager, dels er vidensniveauet om støj og de sundhedsmæssige omkostninger generelt meget lavt, og dels findes der meget lidt og dårligt tilgængeligt fagligt materiale. Kommuner og borgere manglede således viden om de muligheder, de har for at gøre en positiv indsats. Endelig vil en veltilrettelagt formidlingsindsats kunne understøtte offentlighedens, pressens og lovgiveres interesse for og viden om trafikstøj. Gate21 vil på trafikudvalgsmødet præsentere en status på arbejdet i regi af netværket Silent City (se notat med status i bilag 1). I perioden 2021-2022 vil Silent City sætte fokus på, at trafikstøj kræver handling. Det er lykkedes at sætte trafikstøj på dagsordenen, og nu vil samarbejdet lægge pres på, at den voksende opmærksomhed bliver udmøntet i konkrete initiativer og handleplaner.

 

Administrationen har i dialog med Gate21 og kommunerne i Silent City udarbejdet nedenstående forslag til fokus områder for den fremadrettede indsats. Overordnet set vil arbejdet koncentrere sig om at udbrede den viden, der er opbygget, såvel politisk som til fagmedarbejdere og borgere. Kommunale støjinitiativer kvalificeres og igangsættes, og kompetencerne øges gennem vidensdeling, tværkommunale tiltag og samarbejder med branchen. Borgere får øget viden, handler selv og er involveret i at bekæmpe trafikstøj. Derfor foreslås følgende aktivitet: 

  1. Politisk dialog på tværs: Der har i regi af Silent City været afholdt to store events om trafikstøj med bred borger samt politisk deltagelse, og mange har peget på ønsket om at fastholde politisk opmærksomhed og dialog på tværs - både på tværs af kommuner og regionen, men der vil også planlægges aktiviteter, der italesætter problemet og omfanget overfor nationalt beslutningsniveau. Afhængigt af mulighederne for at mødes fysisk eller virtuelt vil en dialogproces blive tilrettelagt. 
    Der vil også blive set på mulighederne for at deltage med arrangementer og debatter på Folkemødet på Bornholm i enten 2021 eller 2022. Derudover planlægges der aktiviteter i forbindelse med International Noise Awareness Day 2021. Dagen gøres til et årligt tilbagevendende initiativ i Danmark med et stærkt fokus på trafikstøj. Dagen bruges til at fastholde opmærksomheden på problemstillingen om støj, og via mange lokale events med en fælles markedsføring at nå ud til en bredere kreds. 2020 var der forberedt en lang række events, som måtte aflyses pga. Covid-19. Dagen blev anvendt til webinar og lancering af Hvidbog om trafikstøj. I 2021 anvendes forberedelsesarbejdet fra 2020.

     
  2. Kompetenceopbygning i kommuner: Fokus på anvendelse af det nye EU-værktøj til støjkortlægning, i form af analyser, materiale og seminarer indenfor områderne støjkortlægning, støjhandlingsplaner samt øget fokus på støj i kommuner, der ikke skal støjkortlægge. Der er et stigende behov fra borgerne om, at kommunen skal gøre en indsats og være bedre til at kommunikere støjhandlingsplaner og kommunens indsats.
     
  3. Udbredelse af Roligbolig.dk: Roligbolig.dk er et værktøj til både borgere og professionelle aktører. Den giver en samlet adgang til viden om trafikstøj målrettet, hvordan man kan få en mere rolig bolig, og ikke mindst hvad man selv kan gøre. Webhåndbogen blev relanceret i første halvår af 2020 med yderligere cases og indhold. Der er brug for at få kendskab til håndbogen udbredt yderligere og på den måde inspirere til handling. 
     
  4. Opdaterede sundhedsdata. Nye sundhedsdata vil give mulighed for en mere målrettet indsats. Eksisterende forskning hos Kræftens Bekæmpelse kan danne grundlag for at tilvejebringe nye data, som vil forbedre beslutningsgrundlag og forebyggelsesindsatser. Inden for de senere år er der således publiceret nye forskningsresultater, som peger på, at trafikstøj muligvis kan øge risiko for sygdomme, der ikke tidligere er sat i forbindelse med udsættelse for støj. Kræftens Bekæmpelse vil foretage nye beregninger baseret på gennemgang, evaluering og analyse af al forskning på området.
     
  5. Støjanalyse(-r): Formålet med nye støjanalyse(r) er at bidrage til beslutningsgrundlaget for prioriteringer og investeringer indenfor trafikstøj. Der vil blive bygget videre på at nyttiggøre det datagrundlag, som er skabt i forbindelse med regionens analyse af luft og støjforurening fra 2018, og at spille ind til Regeringens arbejde med en infrastrukturaftale. 
     
  6. Demonstrationsprojekter: Der er fortsat behov for at gennemføre demonstrationsprojekter. Ikke mindst af nye løsninger til de virkemidler, som borgere og kommuner selv har mulighed for at anvende. Kommunerne kan i begrænset omfang bidrage til den fysiske installation via deres støjpuljer, men der er behov for at kunne bidrage til facilitering af projektsamarbejdet, medfinansiere en konkret løsning, støtte udarbejdelse af beslutningsgrundlag, beregninger og målinger samt dokumentation og kommunikation. Midlerne her er et mindre beløb til støtte og udvikling af demonstrationsprojekter sammen med kommunerne. 
     
  7. Silent City: Region Hovedstaden fortsætter sit engagement i Silent City i 2021-2022 for at fastholde indsatsen på det strategiske og politiske niveau overfor Folketinget og understøtte kommunernes arbejde. Via netværket fortsætter regionen sit samarbejde med en række aktører på området. Silent City kontingentet er fastsat til 75.000 kr. årligt for Region Hovedstaden. De nuværende aftaler gælder 2020 med, og der skal derfor indgås en ny aftale for de kommende år. De otte kommuner i netværk har afsat midler til forsættelsen.  

 

Forslag til fordeling af midler på aktiviteter

Hvis midlerne udmøntes som foreslået, vil administrationen gå videre med den konkrete fordeling, efter følgende udgangspunkt: 

AktivitetBeløb i kr. 
Politisk dialog på tværs150.000
Kompetence opbygning i kommuner225.000
Udbredelse af Roligbolig.dk75.000
Opdatederede sundhedsdata300.000
Støjanalyser(-r)400.000 
Demonstrationsprojekter200.000
Silent City, medlemskab150.000

 

KONSEKVENSER

Ved tiltrædelse af indstilling udmøntes de 1,5 mio. kr. afsat i budget 2020. Ved en gennemførelse af projektet aktiviteter vil Region Hovedstaden arbejde for at indfri målsætninger under FN's Verdensmål nr 11 (Bæredygtige byer og lokalsamfund), nr 17 (Partnerskaber for handling) og nr 3 (Sundhed og trivsel). 

RISIKOVURDERING

Såfremt dele eller hele indsatsen ikke kan gennemføres, tilbageføres midlerne til Region Hovedstaden og kan udmøntes til andre formål. 

ØKONOMI

Ved en tilslutning af indstillingen udmøntes de 1,5 mio. kr. afsat på budget 2020 til arbejdet i Gate21 med bekæmpelse af støj fra trafikken samt konsekvenserne heraf. 

KOMMUNIKATION

Udmøntes midlerne som beskrevet i sagen, vil resultater og aktiviteter fra den samlede satsning blive kommunikeret bredt ud til kommuner, interessenter og nationalt niveau.
Der afsøges muligheder for fælles pressekommunikation med fx Kræftens Bekæmpelse samt kommunerne. 

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges trafikudvalget den 27. oktober 2020, forretningsudvalget den 10. november 2020 og regionsrådet d. 17. november 2020.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Diana Arsovic Nielsen / Caroline Schousboe

JOURNALNUMMER

19003465

Bilag

Bilag 1: 2019-2020-Q1Q2_Resultater_Silent City

Bilag 2: Oplæg fra Gate 21 - Trafikstøj

2. Orienteringssag: Supercykelstier

INDSTILLING

Administrationen indstiller over for trafikudvalget:

POLITISK BEHANDLING

Trafikudvalgets beslutning den 27. oktober 2020:

 

Taget til efterretning

 

Martin Baden (A) deltog ikke i behandling af sagen.

BAGGRUND

Sagen fremlægges for at give politikerne i trafikudvalget en status for samarbejdet for supercykelstier. Regionsrådet har på budgetaften for 2019 bevilget 3 mio. kroner om året i perioden 2019-2022 til at videreføre samarbejdet. 

SAGSFREMSTILLING

Programleder for supercykelstier, Sidsel Birk Hjuler, kommer på mødet og holder et oplæg om status for supercykelstierne.

 

Supercykelstierne er et samarbejde mellem nu 30 kommuner og Region Hovedstaden om at skabe bedre cykelinfrastruktur for pendlerne i regionen. Region Hovedstaden har spillet en central rolle i, at supercykelstierne er blevet en succes.

 

Formålet er at skabe sammenhængende cykelpendlerruter af høj kvalitet, der forbinder boligområder, arbejdspladser og kollektive trafikknudepunkter på tværs af kommunegrænser, så det bliver lettere for pendlere at vælge cyklen. Flere der cykler vil gavne ikke kun borgernes sundhed, men også miljø, klima og trængsel.

 

Den store målsætning er at skabe verdens bedste cykelregion og visionen er, at supercykelstinettet i hovedstadsregionen skal bestå af over 750 km, 45 ruter, i 2045. Der er et stykke vej dertil, men det går støt fremad. Den 1. september 2020 blev Farum-Allerød-ruten indviet som den niende supercykelsti i hovedstadsregionen. På mødet præsenteres udvalget for, hvor mange nye ruter, der allerede er fundet finansiering til og dermed er på vej i de kommende år. 

 

Flere nye kommuner har meldt sig ind i samarbejdet. Styregruppen for supercykelstier har godkendt, at flere ’Region-Sjælland’- kommuner, som ligger i geografisk forlængelse af supercykelstisamarbejdet i Region Hovedstaden, må blive optaget i samarbejdet på nye præmisser for medlemsbidrag. Siden har Køge og Solrød Kommune meldt sig ind i samarbejdet. Samarbejdet er således på to år vokset med syv nye medlemskommuner - Tårnby, Dragør, Roskilde, Glostrup, Halsnæs, Køge og Solrød - fra 23 til 30 medlemskommuner. Den eneste kommune i Region Hovedstadens geografi, som nu står uden for samarbejdet, er Gribskov Kommune.

 

Samarbejdet kunne sidste år fejre 10-års jubilæum. Dét, der i 2009 startede som et lokalt initiativ, er siden blevet et nationalt koncept med egen afmærkning og finansiel støtte fra nationale puljer. Siden indvielsen af den første supercykelsti i hovedstadsregionen i 2012, Albertslundruten, har flere kommuner ikke kun i hovedstadsregionen, men landet over etableret supercykelstier.

 

Også flere europæiske regioner har etableret supercykelstier, og der findes nu en europæisk manual for, hvordan man i hele Europa bør planlægge, bygge, kommunikere og evaluere supercykelstier. ’Supercykelstråk’, ’Fietssnelwege’, ’radschnellwege’ og ’cycle highways' – supercykelstier er en ny kategori af regional infrastruktur, der er kommet for at blive både nationalt og internationalt.

 

De svenske og danske regioner og kommuner i Greater Copenhagen har i 2019 besluttet at få lavet en  'Handlingsplan for regional cykeludvikling i Greater Copenhagen'.  Arbejdet med denne har været meget udfordret af covid-19-situationen. Sekretariatet for supercykelstier har været projektleder på arbejdet med at udarbejde denne handlingsplan og præsenterer i 2021 resultatet for Greater Copenhagens politiske bestyrelse, hvor regionsrådsformanden deltager.

KONSEKVENSER

Ved tiltrædelse af indstillingen tages status om supercykelstier til efterrretning.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges trafikudvalget den 27. oktober 2020.

Trafikudvalget, trafikudvalgsformanden og regionsrådsformanden bliver løbende holdt orienteret om og inddraget i samarbejdet om supercykelstier efter behov og relevans. 

Sekretariatet for supercykelstier afholder cirka en gang årligt politiske møder med deltagelse af borgmestre og relevante udvalgspolitikere i kommunerne i samarbejdet og regionen. Senest sådan et møde blev afholdt var for et år siden den 29. oktober med deltagelse af transportministeren.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Diana Arsovic Nielsen / Helen Lundgaard

JOURNALNUMMER

18062892

Bilag

Bilag 1: Årsberetning for supercykelstier 2019

Bilag 2: Cykelregnskab for supercykelstierne i hovedstadsregionen

Bilag 3: Projektplan 2019-2022 for supercykelstier

Bilag 4: Oplæg om Supercykelsti

3. Orienteringssag: Status på afdækning forud for udmøntning af analysemidler fra budget 2020 vedr. letbane- og BRT-strækninger

INDSTILLING

Administrationen indstiller til trafikudvalget:

 

  1. at tage den foreløbelige afdækning af udmøntning af analysemidler (1,5 mio. kr.) fra budgetaftale 2020 til "analyse af mulig letbanestrækning/BRT-strækning Glostrup til Avedøre samt nordover" til efterretning. 

POLITISK BEHANDLING

Trafikudvalgets beslutning den 27. oktober 2020:

Taget til efterretning

 

Martin Baden (A) deltog ikke i behandling af sagen.

BAGGRUND

I budgetaftale for 2020 er afsat 1,5 mio. kr. til "analyse af mulig letbanestrækning/BRT-strækning Glostrup til Avedøre samt nordover".

Adminstrationen har i afdækningen frem mod en udmøntning fundet en række analyser, som trafikudvalget bør kende til forud for udmøntningen. 

 

Sagen indledes af et kort oplæg af Ulrik Seehusen fra administrationen.

SAGSFREMSTILLING

Hvis flere skal vælge den kollektive transport, skal de rejsende have oplevelsen af et sammenhængende, pålideligt og effektivt transporttilbud. Med en voksende befolkning og flere arbejdspladser i hovedstadsregionen frem mod 2035, samt et transportsystem, som allerede i dag oplever udfordringer med trængsel, kapacitetsbegrænsninger og dårlig fremkommelighed i myldretiden, er der brug for en særlig indsats og investeringer i den kollektive transport. Region Hovedstaden tager et medansvar og har i Trafik- og mobilitetsplan for hovedstadsregionen udpeget forslag til en mere effektiv og bæredygtig transport, hvor den kollektive transport er et førstevalg for flere.

 

De afsatte analysemidler (1,5 mio. kr.) i budgetaftale for 2020  "analyse af mulig letbanestrækning/BRT-strækning Glostrup til Avedøre samt nordover" bør bidrage til dette arbejde om at gøre den kollektive trafik mere attraktiv. Samtidig er det en fordel, hvis en ny analyse bygger ovenpå eksisterende arbejde. Analysen kan bl.a. bygge ovenpå analyser fra 2013/14, men med særligt fokus på forlængelse af letbanen i Ring 3 herunder screening af linjeføring til Kokkedal (eller Gl. Holte hvor 300S har endestation idag) og grendeling ved Glostrup til Avedøre Holme samt evt. paasagerpotentialer og driftsscenarier. Derudover er en "genoplivning” af forslag om S-bane fra Jægersborg til Nærum (evt. videre) også en mulighed.

 

Udmøntningssagen med et eller flere scenarier for analysen forelægges trafikudvalget på mødet den 24. november 2020 og efterfølgende i forretningsudvalget og regionsrådet.

 

Tidligere analyser

I 2013 og 2014 gennemførte DTU for Region Hovedstaden analyser om letbaner og BRT-linjer i hovedstadsregionen. Analyserne samt sammenfatning af de to rapporter findes her www.regionh.dk/til-fagfolk/trafik/Analyser-om-letbaner/. Sammenfatningen findes også i bilag 1. Analyserne peger på, at korridorer med mellemstort potentiale eller med udfordringer i forhold til snævre gaderum foreslås betjent med BRT-løsninger, mens korridorer med et større potentiale betjenes med letbaner. Der har derudover været lagt vægt på så vidt muligt at opnå direkte rejsemuligheder med færrest mulige skift.

I analyserne blev følgende strækninger bl.a. undersøgt: letbane Nørreport-Nærum (evt. forlængelse Nærum-Kokkedal) og BRT Nørreport-Kokkedal. Analyserne peger på, at passagerpotentialet for en forbindelse via Helsingørmotorvejen til Kokkedal passer til en opgradering til BRT og ikke letbane. 

 

I forbindelse med Lundtoftebanen, som blev påbegyndt i 1960'erne var der planer om at forlænge S-banen fra Jægersborg til Nærum (evt. videre). Disse planer er også omtalt i ovenstående analyser fra 2013 og 2014 som et muligt scenarie. De er dog ikke undersøgt nærmere, og det er derfor også en mulighed at anvende midlerne fra budgetaftalen til at genbesøge de gamle planer.

 

Nyeste arbejde vedr. letbane og BRT

Siden budgetaftalen for 2020 blev indgået, har følgende områder udviklet sig: 

Derudover pågår der et arbejde omkring:

Samtidig med budgetaftale 2020 færdiggjorde Metroselskabet for Region Hovedstaden, Hvidovre, Frederiksberg og Københavns Kommuner en screening af mulige højklassede, kollektive trafikløsninger fra Ny Ellebjerg Station til henholdsvis Hvidovre Hospital og Bispebjerg Hospital/Emdrup. Man har vurderet mulighederne for at etablere forbindelserne som metro, letbane og BRT. Konklusionerne blev forelagt trafikudvalget den 28. august 2019. Analysen pegede bl.a. på, at letbane eller BRT kun i mindre omfang kan integreres i byrummet, samt vil generere væsentlig færre nye kollektivbrugere end metro-løsningen. Ifølge analysens beregninger forventes driftsudgifter og passagerindtægter for de undersøgte metrolinjer stort set at kunne balancere, men det forventes ikke at generere indtægter, der vil kunne bidrage til at finansiere selve anlægget. De undersøgte letbane og BRT-alternativer gav i analysen et negativ driftsresultat på grund af de lavere passagerindtægter. Analysen forventede ca. 7-8000 daglige påstigere ved en letbane eller BRT-løsning og ca. 16-18.000 daglige påstigere ved metroløsning. På den baggrund er Hvidovre Kommune sammen med Rødovre Kommune gået videre med analyser af mulige metroløsninger til de to kommuner i et strategiske samarbejde. 

 

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges trafikudvalget den 27. oktober 2020. 

 

Udmøntningssagen med et eller flere scenarier for analysen forelægges trafikudvalget på mødet den 24. november 2020 og efterfølgende i forretningsudvalget samt regionsrådet.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Diana Arsovic/Birgitte Leolnar

JOURNALNUMMER

20068393

Bilag

Bilag 1: Bilag 1 Sammenfatning - Flere letbaner i hovedstadsområdet

Bilag 2: Oplæg for status på afdækning forud for udmøntning af analysemidler fra budget 2020 vedr. letbane- og BRT-strækninger

4. Beslutningssag: Digital trafikinformation

INDSTILLING

Administrationen indstiller overfor trafikudvalget at anbefale overfor forretningsudvalget og regionsrådet

 

POLITISK BEHANDLING

Trafikudvalget den 27. oktober 2020:

 

Løsningsmodel a) anbefalet videre til forretningsudvalget og regionsrådet,

 

idet trafikudvalget anbefaler, at TUS-skærmene skal prioriteres til større knudepunkter og til hospitaler og psykiatriske centre, som endnu ikke har digitale trafikinformationsskærme ved indgangene. 

 

Ydermere beder trafikudvalget administrationen om at gå i dialog med kommunerne om mulighed for en løsning om medfinansiering af countdown-moduler, med henblik på at prioritere countdown-moduler ved stoppesteder i de kommunerne, som ønsker at medfinansiere opsætningen.

 

 

Martin Baden (A) og Susanne Due (A) deltog ikke i behandling af sagen.

BAGGRUND

Med budgetaftalen for 2020, blev der afsat midler til at forbedre trafikinformationen i det regionale net. I aftalen står: “En god sammenhæng mellem det regionale og det kommunale net er afgørende for borgernes oplevelse af et samlet kollektivt tilbud. Derfor er vi enige om, at vi vil opgradere informationen ved de regionale bussers stoppesteder og afsætter 1,7 mio. kr. til opsætning af countdown-moduler.” 

 

I forbindelse med effektiviseringen af Movias driftsomkostninger besluttede Movias bestyrelse at fjerne de trykte køreplaner fra alle busstoppesteder primo 2019. Movias bestyrelse har i november 2019 vedtaget en “Udviklingsplan for digitalisering af stoppesteder”.

 

Ved at etablere digital trafikinformation ved stoppestederne sikres både den efterspurgte fysiske information, og der opnås samtidig en forbedring i forhold til de trykte køreplaner, da bussens reelle afgangstider vises, f.eks. i tilfælde af forsinkelser.

SAGSFREMSTILLING

Administrationen anbefaler, at de afsatte midler prioriteres til at forbedre trafikinformationen på en række større regionale knudepunkter og rejsemål, samt på stoppesteder ved hjælp af både TUS-skærme og countdown moduler (se bilag 1).

 

Regionens buslinjer betjener i dag ca. 1100 stoppesteder (1575 inkl. N-busser), hvoraf 290 allerede har countdown-moduler eller er ved at få det. Der er altså countdown moduler på ca. 25% af stoppestederne på de regionale linjer. Countdown modulerne sidder især i Storkøbenhavn og langs S-buslinjerne, da de oftest er opsat ved de mest benyttede stoppesteder og stoppesteder, der betjener to eller flere buslinjer.

 

I forbindelse med vedtagelsen af Movias udviklingsplan for digitalisering af stoppesteder, besluttede Movias bestyrelse at afsætte midler til indkøb af 84 countdown moduler til stoppesteder i det strategiske net, der betjenes af mere end 1 buslinje og har mere end 85 kunder pr. dag. Hermed er det Movias forventning, at ca. 2360 ud af i alt 13.000 stoppesteder med udgangen af 2020 vil have countdown moduler. Disse stoppesteder betjener over 75 % af Movias passagerer.


Countdown moduler giver konkret og opdateret information om de næste afgange direkte ved stoppestedet. Her kan passagererne for op til 12 buslinjer se, hvor lang tid der er til næste busafgang (realtid), bussens destination samt anden relevant information, fx om midlertidige ruteomlægninger. Countdown moduler giver således en god information omkring en kendt buslinje.

 

I forbindelse med budgetforhandlingerne for 2020 blev det oplyst at der med 1,7 mio. kr. kunne indkøbes ca. 100 stk. countdown moduler, men efter Movia har kørt en udbudsproces på levering af countdown moduler er der blevet valgt en ny leverandør. Leverandøren Axentia er valgt efter et udbud hvor kvalitet, driftsudgift og anskaffelsespris har indgået evalueringen og her var Axentia samlet bedst og billigst. Dog er indkøbsprisen steget, således at det for 1,7 mio. kr. maksimalt vil være muligt at indkøbe ca. 80 countdown moduler.


Som alternativ til countdown moduler, kan det nogen steder være mere relevant at opsætte TUS-skærme. TUS-skærme giver et bedre samlet overblik over transportmulighederne. TUS står for Trafikinfo Udviklings Samarbejdet, og er et samarbejde mellem trafikselskaberne, DOT, Banedanmark og Rejseplanen om at sikre fælles og ensartet trafikinformation på tværs af selskaberne i hovedstadsområdet. TUS-skærme kan være hensigtsmæssige på de større knudepunkter, hvor mange passagerer færdes dagligt og har behov for at få et overblik over fx skiftemuligheder til andre transportmidler, eller ved terminaler, hvor der er stoppestedsstandere til hver enkelt buslinje. Ved disse steder, hvor sammenhængen mellem de forskellige transportmuligheder er primær, kan TUS-skærmene give et samlet overblik, da skærmenes visning kan indeholde flere trafikformer (bus, tog og metro) og vise både afgangstider og ændringer fra ét eller flere stoppesteder. Skærmene kan desuden vise kort over terminalen, så de rejsende kan få information om, hvor bussen/toget kører fra. Skærmen(e) er store og kan dermed aflæses af flere på samme tid. TUS-skærme kan desuden være hensigtsmæssige på steder, hvor man har mulighed for at planlægge sin afgang til stoppestedet, f.eks. i hospitalernes indgangshaller, hvor patienter og besøgende kan vælge at vente indendørs længst muligt.

 

Prisen på TUS-skærme varierer alt efter om de skal opsættes indendørs eller udendørs. Ved opsætning udendørs kan der være behov for ekstra sikring mod vind, vand og hærværk, som øger prisen.

 

På lokalbanerne er der opsat countdown moduler ved flere stationer, ligesom der ved enkelte større stationer findes TUS-skærme, f.eks. Hillerød St. og Helsingør St. Dog er der flere lokalbanestationer, hvor der ikke findes TUS-skærme, på trods af at stationen fungerer som knudepunkt mellem busser og tog.

 

Besøgende på hospitalerne er ofte ikke vant til rejsen til/fra hospitalet. Derfor kan god trafikinformation være vigtig for den samlede oplevelse af besøget. På enkelte hospitaler, herunder Hvidovre og Nordsjællands Hospital i Hillerød, findes TUS-skærme i indgangshallerne, men på flere af regionens hospitaler er der ingen digital trafikinformation. Der findes intet samlet overblik over, hvor der er opsat TUS-skærme, men det er administrationens anbefaling, at dette undersøges, og at der i dialog med hospitalerne opsættes skærme, der hvor det vil være til gavn for de besøgende.


Passagerernes opfattelse af digital trafikinformation
I en række af Movias undersøgelser har kunderne peget på trafikinformation på digitale skærme på stoppestedet som den foretrukne information, og som meget pålidelig. Derfor vil en opgradering med digitale skærme på udvalgte stoppesteder således sikre bedre service til kunderne.

 

I forbindelse med oprettelsen af Passagerpulsens regionale passagerråd, så har Passagerpulsen og administrationen afholdt et testpassagerråd for at få erfaringer forud for oprettelsen af passagerrådet. Bl.a. blev digital trafikinformation drøftet i testpassagerrådet. I bilag 2 er et udpluk af udsagn fra drøftelsen i testpassagerrådet.

 

Prioritering af digital trafikinformation – løsningsmodeller, A og B

Administrationen anbefaler, at de afsatte midler prioriteres til at forbedre trafikinformationen på en række større regionale knudepunkter og rejsemål, samt på stoppesteder ved hjælp af både TUS-skærme og countdown moduler, da det vil kunne give den mest målrettede og behovsstyrede trafikinformation. Det vil desuden give mulighed for at nå andre målgrupper for den kollektive trafik, end ved blot at opsætte countdown moduler direkte ved stoppestederne. 

Derfor anbefaler administrationen, at de afsatte midler prioriteres som beskrevet i forslag A:

 

Løsning A: TUS-skærme og countdown moduler
De afsatte midler prioriteres til både TUS-skærme og countdown moduler, således at ca. halvdelen af bevillingen anvendes til TUS-skærme, svarende til ca. 20 stk., mens den anden halvdel anvendes til countdown moduler svarende til ca. 40 stk.
TUS-skærmene vil blive opsat ved lokalbanestationer, der udgør knudepunkter, fx Helsinge St., Fredensborg St., Gilleleje St, og Nærum St., samt på de hospitaler, der endnu ikke har skærme ved indgangene. Bemærk, at der kan være behov for flere skærme på større hospitaler. 
 
Countdown moduler vil blive opsat på de mest benyttede stop, men fordelt på de forskellige produktkategorier, primært S- og R-nettet, så der sikres opsætning i hele geografien. Indkøb og opsætning vil ske i tæt dialog med Movia, for at sikre koordinering med Movias udviklingsplan for digitalisering af stoppesteder samt kommunale indkøb af countdown moduler.
 
Ønskes det i stedet at fastholde udgangspunktet for budgetaftalen, vil midlerne blive prioriteret som beskrevet i forslag B: 

 

Løsning B: Kun countdown moduler
De afsatte midler prioriteres alene til countdown moduler ved stoppesteder. Modulerne prioriteres til stoppesteder med mange passagerer, men fordelt på de forskellige produktkategorier, primært S- og R-nettet, så der sikres opsætning i hele geografien.

 

Hele bevillingen prioriteres til indkøb af ca. 80 stk. countdown moduler. Indkøb og opsætning vil ske i tæt dialog med Movia, for at sikre koordinering med Movias udviklingsplan for digitalisering af stoppesteder samt kommunale indkøb af countdownmoduler.

 

Denne model maksimerer lokationerne for udbredelse af digital trafikinformation på stoppesteder. Dog undlades opgradering med TUS-skærme på hospitaler og lokalbanestationer, der ellers ville kunne have styrket knudepunktskonceptet.

KONSEKVENSER

Når trafikudvalget har truffet beslutning om prioriteringen af midlerne, vil administrationen gå i dialog med Movia og evt. hospitalerne i regionen om at udpege og prioritere steder til opsætning af countdown moduler og evt. TUS-skærme. Det forventes, at indkøb og opsætning vil kunne ske i indeværende år eller senest i 1. kvartal af 2021.

 

Forbedret digital trafikinformation i den kollektive trafik bidrager til regionens arbejde for at indfri FN's verdensmål nr. 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund med høj livskvalitet. Forbedret digital trafikinformation medvirker særligt til at nå delmål 11.2: "Skab billige og bæredygtige transportsystemer", og delmål 11.3 "Gør byerne inkluderende og bæredygtige".

ØKONOMI

Der er fra budgetaftalen 2020 afsat 1,7 mio. kr til udmøntning af opgradering af stoppesteder med digital trafikinformation.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges trafikudvalget den 27. oktober 2020 og efterfølgende forretningsudvalget den 10. november og regionsrådet den 17. november 2020.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Diana Arsovic Nielsen/Birgitte Leolnar

JOURNALNUMMER

20069071

Bilag

Bilag 1: Faktaark - Digital trafikinformation

Bilag 2: Citater fra testpassagerråd

5. Drøftelsessag: Henvendelse fra Gladsaxe Kommune om 250S

INDSTILLING

Administrationen indstiller

  1. at trafikudvalget tager Gladsaxe Kommunes henvendelse om grendeling af 250S samt den videre proces til efterretning

POLITISK BEHANDLING

Trafikudvalgets beslutning den 27. oktober 2020:

Udvalget løftede sagen til en drøftelsessag.

 

Drøftet, idet udvalget bemærker, at der ønskes tilføjet en linje i høringsbrevet til kommunerne, hvor det understreges, at trafikudvalget endnu ikke har taget stilling til en grendeling eller ændring af busnummer.

 

Martin Baden (A) og Susanne Due (A) deltog ikke i behandling af sagen.

BAGGRUND

Den 7. september 2020 rettede Gladsaxe Kommunes Trafik- og Teknik-udvalg henvendelse til Region Hovedstaden med et ønske om, at bus 250S grendeler sig ved Høje Gladsaxe. ( jf. www.dagsordener.gladsaxe.dk )

 

Sagen har til formål at oplyse trafikudvalget om kommunens henvendelse og den planlagte proces for håndtering af dette. 

SAGSFREMSTILLING

Da busnettet blev tilpasset metrocityringen i oktober 2019, blev bus 250S omlagt. Bussen kører bl.a. ikke forbi boligområdet Høje Gladsaxe, som dermed har oplevet en reduceret betjening af området. Det har ført til flere borgerhenvendelser til kommunen, som kommunen nu forsøger at imødekomme. Siden omlægningen har bus 250S, i stedet for Høje Gladsaxe, betjent området om Mørkhøj, hvor den har ”vundet” en del nye passagerer siden omlægningen, da Mørkhøj har fået en forbedret direkte forbindelse til København. 

 

Gladsaxe Kommune har gennem længere tid drøftet mulighederne for at forbedre betjeningen med kollektiv trafik af boligområdet Høje Gladsaxe. På et udvalgsmøde i kommunen den 7. september, blev det besluttet at rette henvendelse til regionen med et ønske om, at linje 250S bliver grendelt, således at hver anden afgang fremover vil betjene Høje Gladsaxe, og hver anden afgang vil betjene området ved Mørkhøj, som det er tilfældet i dag. Grendelingen er et kompromis, som tilgodeser en fortsat betjening af Mørkhøj samt betjening af Høje Gladsaxe. Bus 250S har med Nyt Bynet fået en anden ruteføring end tidligere gennem København, hvorfor en omlægning via Høje Gladsaxe ikke vil give en rejsetidsgevinst mellem Høje Gladsaxe og Hovedbanen, men dog en hurtigere forbindelse mellem Høje Gladsaxe og Nørrebro station.

Administrationen i Region Hovedstaden har meddelt kommunen, at det vil forudsætte en politisk godkendelse i regionen. Derudover vurderes det, at der er behov for at høre de øvrige berørte kommuner, Dragør, Tårnby, Frederiksberg og København, da linjen kører mellem Dragør Stationsplads og Bagsværd Station.

 

Gladsaxe Kommunes henvendelse 

Gladsaxe Kommunes tekniske udvalg drøftede på deres møde den 7. september 2020 fire scenarier for 250S med henblik på forbedret betjening af Høje Gladsaxe. 

Movia har for kommunen undersøgt fire betjeningsscenarier for linje 250S (Movias notat til Gladsaxe Kommunes behandling er vedlagt i bilag 1)

Gladsaxe Kommunes tekniske udvalg pegede på scenarie A om grendeling af 250S, og Gladsaxe Kommunes administration har derfor efterfølgende rettet henvendelse til regionen.

 

Gladsaxe Kommune har meddelt administrationen, at kommunen vil finansiere de direkte merudgifter ved grendelingen.

 

Opmærksomhedspunkter

Movia har beskrevet konsekvenserne af grendelingen i vedhæftede bilag 2 for regionen. En grendeling af linje 250S vil betyde, at der på de to strækninger vil være 20-minutters frekvens i myldretiderne, og lavere frekvens aften og weekender. Det er en lavere frekvens, end hvad der anbefales for og kendetegner S-busproduktet. Den lavere frekvens og uensartede betjening af stoppestederne som følge af en grendeling gør, at linjen ikke længere kan kategorisere som en S-bus. En grendeling betyder, at linjen skal opdeles i to selvstændige linjer, f.eks. linje 63 og 64. Bortset fra ved grendelingen vil der på resten af strækningen være uændret driftsomfang, da den samlede frekvens for de to selvstændige busser vil være tilsvarende 250S' frekvens. 

 

Movia arbejder med forskellige buskategorier (produktbeskrivelse for S-busser er vedlagt i Bilag 3). I produktbeskrivelse for S-busser står "Tilrettelæggelsen af linjerne skal ske så direkte som muligt for at understøtte målsætningerne om høj rejsehastighed. Med høj frekvens og høj rejsehastighed er passagererne villige til at bevæge sig længere efter bussen, og en direkte linjeføring kan dermed føre til et større passagergrundlag. For at få effekt af en høj frekvens er det væsentligt, at alle afgange på linjen betjener de samme stoppesteder. Princippet om én linjeføring til én buslinje bør ikke fraviges, da det vil medføre situationer, hvor passagererne oplever, at den førstkommende bus kun kører en del af linjen og man dermed på vente på næste bus. Hvis den kollektive trafik skal være attraktiv, må der ikke kunne opstå tvivl om hverken frekvens, linjeføring eller stop.".

 

Movia vurderer, at en grendeling af 250S vil give en passagergevinst i Gladsaxe på 20.000 årlige passagerer. Det må antages, at der vil være en negativ passagermæssig konsekvens på den resterende del af strækningen af at gå bort fra S-busproduktet til 'almindelige' gule busser. S-busproduktet står for høj frekvens og høj rejsetid, og er et af de mest højklassede busprodukter i Hovedstadsområdet. S-busserne er derfor ofte udgangspunktet for at arbejde med bedre fremkommelighed, attraktive stoppesteder eller digital trafikinformation. S-busnettet er også et væsentligt udgangspunkt i arbejdet med BRT-linjer, og en varierende linjeføring vil ikke være understøttende for det videre arbejde. Et evt. passagertab som følge af ændrede busproduktkategorier er vanskeligt at kvantificere, og vil dermed ikke blive medregnet i Gladsaxe Kommunes kompensation for regionens merudgifter. 

 

Der vil være en mindre forøget køretid forbundet med at køre omkring Høje Gladsaxe. Gladsaxe Kommune vil dække udgifter forbundet med dette.


I forbindelse med Nyt Bynet og omlægningen af linje 250S var det hensigten, at linjen skulle betjene et stoppested på Hillerødmotorvejen mellem boligområderne Høje Gladsaxe og Tingbjerg i hhv. Gladsaxe og Københavns kommuner. Vejdirektoratet har dog oplyst, at stoppestedet i sin nuværende form ikke lever op til de gældende krav til trafiksikkerheden på motorvejen, og der er derfor behov for at etablere et nyt stoppested. Dette kræver dog en dispensation fra fredningsnævnet, da området langs Hillerødmotorvejen ved Høje Gladsaxe er fredet. En genetablering af de to stoppesteder beløber sig til 6,3 mio. kr. Vejdirektoratet har meddelt, at de ikke har midlerne til at finansiere genetableringen, hvorfor udgiften skal deles mellem regionen og de to kommuner - København og Gladsaxe.

 

Ved beslutning om en grendeling, må det vurderes, om det stadigvæk er hensigtsmæssigt at gå videre med at genetablere stoppesteder på Hillerødmotorvejen, da passagerpotentialet forringes. Etableres stoppestedet ikke, vil boligområdet Tingbjerg i Københavns kommune ikke blive betjent af linje 250S.

 

Evalueringen af Nyt Bynet har været udskudt pga. corona. Gladsaxe Kommunes ønske om en forbedret betjening af Høje Gladsaxe kunne med fordel have indgået i denne evaluering. Men pga. kommunens ønske om en tidligere løsning, så arbejder kommunen med sideløbende løsningsforslag.   

 

Videre proces

Da en grendeling af linje 250S ikke kun berører Gladsaxe kommune, men også de øvrige kommuner, Dragør, Tårnby, Frederiksberg og København, anbefaler administrationen, at disse kommuner bliver hørt inden trafikudvalget træffer endelig beslutning om hvorvidt Gladsaxe Kommunes ønske skal imødekommes.

 

I bilag 4 er udkast til brev fra trafikudvalget til Dragør, Tårnby, Frederiksberg og Københavns Kommuner, som vil blive udsendt på baggrund af denne orientering med henblik på at få de fire kommuners input forud for regionens politiske stillingtagen til Gladsaxe Kommunes henvendelse.

 

Nedenstående skemaer viser processen for behandling af Gladsaxe Kommunes henvendelse:

Dato27. oktober 202028. oktober 202029. januar 20212. marts 2021
AktivitetTrafikudvalget får Gladsaxe Kommunes henvendelse til efterretning.Brev til de berørte kommuner sendesFrist for svar fra kommunerneBehandling i trafikudvalget (og forretningsudvalg og regionsråd)

 

Såfremt regionsrådet beslutter en grendeling af bus 250S, så vil administrationen, i samarbejde med kommunen og Movia, implementere løsningen hurtigst muligt.

KONSEKVENSER

Såfremt indstilling tiltrædes tages orienteringen til efterretning, og brevet i bilag 4 udsendes til kommunerne efter mødet. 

ØKONOMI

Der er ingen økonomiske konsekvenser forbundet med denne orientering. Såfremt den beskrevne proces fører til en grendeling af linje 250S, vil udgifterne til linjen stige. Merudgifterne vil blive finansieret af Gladsaxe Kommune gennem en aftale om samfinansiering af buslinjen.

POLITISK BESLUTNINGSPROCES

Sagen forelægges trafikudvalget den 27. oktober 2020.

DIREKTØRPÅTEGNING OG KONTAKTPERSON

Diana Arsovic/Birgitte Leolnar

JOURNALNUMMER

20070077

Bilag

Bilag 1: Bilag 1 Notat Movia til Gladsaxe KOmmune

Bilag 2: Bilag 2- Movia notat til Region HovedstadenGrendeling af linje 250S

Bilag 3: Bilag 3 Produktbeskrivelse S-bus

Bilag 4: Bilag 4 - Brev til kommunerne ang. 250S

Bilag 5: Bilag 5 - Endeligt brev - Forslag om grendeling af linje 250S

6. Eventuelt

Eventuelt

Tomt indhold

Trafikudvalget - meddelelser

Punkter på dagsordenen

  1. Meddelelser - Greater Copenhagen Topmøde 2020
  2. Meddelelser - Resultat af udbud A19, hvor linje 200S indgik
  3. Meddelelser - Opfølgning på kommunalt ønske om øget aftendrift på linje 150S
  4. Meddelelser - BRT-forsøgsordning i hovedstadsområdets fingerby
  5. Meddelelser - Cykelpuljen 2020
  6. Meddelelser - Orientering om opdaterede fakta-ark for VIP-projekterne

Medlemmer

1. Meddelelser - Greater Copenhagen Topmøde 2020

Meddelelser

Greater Copenhagens årlige topmøde afholdes i år den 13. november på Scandic Hotel i Roskilde. Årets tema er grøn vækst, og topmødet vil bestå af en blanding af oplæg og paneldebatter. Bestyrelsen for Greater Copenhagen har på mødet den 1. oktober vedtaget et grønt charter, som vil blive offentliggjort på mødet.

 

På grund af Corona vil deltagerantallet være begrænset, og fra Region Hovedstaden vil kun vores 2 bestyrelsesmedlemmer samt formanden for miljø- og klimaudvalget kunne deltage Topmødet vil blive transmitteret digitalt, så flere får mulighed for at følge mødet. Der vil blive sendt et link til udvalgets medlemmer, således at det er muligt at tilgå topmødet digitalt.

Journalnummer

20009631

2. Meddelelser - Resultat af udbud A19, hvor linje 200S indgik

Meddelelser

Movias udbud A19 er nu afgjort. Region Hovedstadens buslinje 200S, der kører mellem Avedøreholmen og Buddinge station, indgik i dette udbud. Linje 200S er udbudt på en kort kontrakt, som skal løbe fra december 2021 til 2025, hvor letbanen åbner. Der er med A19-udbuddet opnået en lavere kontraktpris, og tilskudsbehovet til Movia vil på den baggrund blive reduceret med 5,4 mio.kr. årligt fra budgetår 2022. 

Arriva har genvundet kontrakten og vil fortsætte driften med det eksisterende busmateriel. Busserne er dieselbusser fra 2007, som er opgraderet med luftfiltre, således at de svarer til EURO6-norm. Euronormen er en fælles europæisk klassificering, som fastlægger grænseværdierne for, hvor meget kulilte, nitrogenoxider, kulbrinte og partikler, køretøjer må udlede. EURO6-normen er den nyeste og gælder alle køretøjer indregistreret efter 2015. Arriva vil i august 2022 udskifte busserne til nyere busser fra 2012,der også lever op til EURO6.

Journalnummer

19041080

3. Meddelelser - Opfølgning på kommunalt ønske om øget aftendrift på linje 150S

Meddelelser

På mødet den 25. juni 2020 blev trafikudvalget orienteret om, at Hørsholm Kommune havde stillet forslag om øget aftendrift på linje 150S mellem Gl. Holte og Kokkedal station. Udvidelsen skulle finansieres af de berørte kommuner, Rudersdal, Hørsholm og Fredensborg, såfremt der kunne opnås tilslutning hertil. Forslaget er nu blevet behandlet i kommunerne, uden det er lykkedes at finde midler til at øge driften. Trafikudvalget vil blive orienteret, hvis forslaget på et senere tidspunkt skulle blive aktuelt.

Journalnummer

20035709

4. Meddelelser - BRT-forsøgsordning i hovedstadsområdets fingerby

Meddelelser

Transportministeren og Erhvervsministeren har den 17. september igangsat en forsøgsordning, hvor kommuner med arealer i hovedstadsområdets fingerby kan opnå mulighed for at planlægge for større, brugsintensivt byggeri omkring standsningssteder for grønne BRT-linjer i eget tracé, dvs. hurtigbuslinjer, der bygger på grønne teknologier og etableres i egen kørebane.

 

Fristen for at indsende interessetilkendegivelser er den 14. december 2020. Interessetilkendegivelser er uforpligtende. Indsendelse af endelige ansøgninger forudsætter, at interesserede kommuner forudgående har indsendt en interessetilkendegivelse.

 

Da det potentielt kan have betydning for de regionale buslinjer, så er administration i løbende dialog med Movia og kommunerne om interessetilkendegivelse. De fire regionale buslinjer 150S, 200S, 250S og 400S indgår i Movias forslag til et BRT-net.

 

Vedhæftet er nyhed fra Erhvervsstyrelsen om forsøgsordningen. 

Journalnummer

20068327

Bilag

Bilag 1: BRT-forsøgsordning i hovedstadsområdets fingerby _ Planloven - Erhvervsstyrelsen.dk

5. Meddelelser - Cykelpuljen 2020

Meddelelser

Region Hovedstaden har sammen med Fredensborg, Gentofte, Halsnæs, Helsingør, Hillerød og Rudersdal Kommuner modtaget tilsagn fra Cykelpulje 2020 med henblik på opgradering af 20 lokalbanestationer langs Frederiksværkbanen, Nærumbanen og Lille Nord og 2 busstoppesteder for 150S og 15E ved DTU og Brogårdsvej. Regionen har fået tilsagn til alle ansøgte projekter, og samlet har projekterne modtaget lidt over 2 mio. kr. i tilsagn fra puljen. Projekterne er finansieret ved 50% fra staten (cykelpuljen), 25% fra regionen og 25% fra kommunerne med undtagelse af busstoppestedet ved DTU, der udelukkende er finansieret af staten og regionen.

 

Regionens andel er finansieret gennem Budget 2020 midlerne til fremme af kombinationsrejser. Administrationen er i dialog med flere kommuner om anvendelse af de resterende midler. Trafikudvalget orienteres med et samlet overblik over projekterne primo 2021.

Journalnummer

20035081.

6. Meddelelser - Orientering om opdaterede fakta-ark for VIP-projekterne

Meddelelser

Som led i forberedelserne til kommende statslige infrastrukturforhandlinger har KKR Hovedstaden og Region Hovedstaden opdateret fakta-ark for de 10 prioriterede VIP-infrastrukturprojekter samt udarbejdet et kommunikationsfakta-ark. Fakta-arkene er godkendt på KKR-mødet den 7. september 2020, hvor regionsrådsformanden deltog. På dele af mødet deltog også Folketingets transportordfører, Jeppe Bruus (A) og Martin Geertsen (V).

 

De opdaterede fakta-ark kan findes her: https://www.kl.dk/politik/kkr/kkr-hovedstaden/trafik-infrastruktur-klima-og-miljoe/ . Kommunikationsfakta-arket er vedlagt som bilag.

Herudover har KKR formandskabet og regionsrådsformanden sendt et fælles brev af 7. september 2020 til transportministeren (jf. tidligere orientering til trafikudvalget), hvortil ministeren har inviteret til fælles møde den 23. november 2020. Til orientering så deltager regionsrådsformanden også i møder med transportministeren den 9. november 2020 om Hillerød Station ligesom, der arbejdes på at få sat et møde op om kystbanen.

 

Regionsrådsformanden har desuden sammen med KKR-formandskabet været vært ved et politisk møde om VIP-projekterne den 21. oktober 2020 med deltagelse af borgmestrene fra VIP-tovholderkommunerne med formålet at drøfte interessevaretagelse frem mod infrastrukturforhandlingerne.

Journalnummer

17036748

Bilag

Bilag 1: VIP kommunikations-faktaark