Et af temaerne i den Regionale vækst- og udviklingsstrategi (ReVUS) er grøn vækst med et mål om fossilfrihed. For at sikre fokus på målet, er der fra regional side sat flere initiativer i gang. Denne mødesag omhandler flytning af midler fra et CO2-reduktionsprojekt til et andet, for at sikre mest mulig effekt for pengene.
Den 16. december 2014 besluttede regionsrådet at afsætte 5 mio. kr. til at udarbejde en overordnet, regional klimaplan. Projektet blev imidlertid ’overhalet’ af en fælles regional og kommunal indsats (Energi på Tværs), der førte til, at regionsrådet og KKR Hovedstaden (Kommunekontaktrådet) i juni 2015 godkendte en fælles energivision.
Den 19. april 2016 godkendte regionsrådet, at midler fra klimaplanprojektet kunne anvendes til modning af projekter indenfor et virkemiddelkatalog, der er udviklet i regi af klimaplanprojektet, og som angiver retningen for mulige CO2-reducerende indsatser (bilag 1). Det så på daværende tidspunkt ud til, at det drejede sig om 900.000 kr., men efter Gate 21's færdiggørelse af regnskabet, har det vist sig, at der er i alt 1,6 mio. kr. (inklusiv de 900.000 kr. der i april 2016 blev godkendt til andre formål).
Disse midler er endnu ikke anvendt, og det foreslås i denne mødesag, at hele beløbet anvendes i sammenhæng med et kommende Greater Copenhagen projekt med titlen 'Fremtidens intelligente energi- og ressourcesystem i Greater Copenhagen' (bilag 2).
Indledning
I det aktuelle danske energisystem produceres hovedparten af elforbruget på store centrale kraftværker, og fossile brændsler som olie, kul og naturgas udgør omkring 80 % af energiforsyningen. Systemet har en høj forsyningssikkerhed, både hvad angår energikilder og systemets tekniske kvalitet. Elforbruget udgør ca. en tredjedel af det samlede energiforbrug. De øvrige to tredjedele bruges til transport, til opvarmning af bygninger og til industriens processer. Næsten to tredjedele af elproduktionen kommer fra nogle få store centrale kraftvarmeværker, der ligger i eller omkring de store byer som bl.a. København, Aarhus, Aalborg og Odense. Den resterende elproduktion kommer fra mindre decentrale kraftvarmeværker og vindmøller.
Der er en række udfordringer forbundet med omstillingen til fossilfri energiforsyning, blandt andet:
- Forsyning fra vedvarende energikilder svinger i takt med skift i vind og sol, hvilket isoleret set kan udfordre forsyningssikkerheden.
- Energisystemet er ikke gearet til at integrere energi fra vedvarende energikilder.
- Omstilling til fossilfrihed kræver store investeringer.
- Der mangler incitamenter til at integrere overskudsenergi til energinettet, i form af f.eks. overskudsvarme fra industriprocesser.
- Der mangler en overordet styring af produktion og distribuering i forhold til energiforbruget, via f.eks. lagring og konvertering af energiformer eller markedsreguleret styring af forbruget ved time for time prissætning.
- Omstilling til fossilfri energiforsyning har en direkte sammenhæng med omstilling til cirkulær økonomi (øget genanvendelse), idet en del af energiforsyningen i dag er baseret på afbrænding af affald (ressourcer) og forgasning af biomasse. Disse ressourcer kan anvendes som råmateriale i produktionen, og det er en udfordring at balancere den rette anvendelse af hver enkelt ressource i et helhedsperspektiv.
I praksis betyder det at en omstilling til fossilfrihed i energiforsyningen, skal foregå i et samspil mellem mange forskellige offentlige og private aktører: Offentlige myndigheder, forsyningsselskaber, renseanlæg (biogas), vindmøllelaug, producenter af energiteknik, industrivirksomheder og landbrugssektoren, boligejere etc.
Ambitionerne med hensyn til omstilling af energiforsyningen til fossilfrihed er høje i hovedstadsregionen. Det betyder, at mange aktører handler, og at indsatser påbegyndt et sted, nogle gange naturligt afløses af andre indsatser. Dette kan skyldes, at der er fremkommet ny viden, eller at andre aktører er lykkedes med at modne projekter, der har bredere opbakning hos interessenterne. Indenfor et kompleks felt som omstilling af energisystemet til fossilfrihed, er dette en præmis, som regionen må håndtere på bedst mulig måde.
Denne mødesag er et eksempel på dette, og i det følgende skitseres kort, hvordan midler givet til et 'snævert' regionalt projekt i 2014, nu kan bidrage til at løfte et projekt med samme formål, men med bred forankring i Greater Copenhagen i perioden 2016-2018.
Klimaplan erstattet af fælles strategisk energiplan
Regionsrådet besluttede i 2014, at der skulle udarbejdes en regional klimaplan, med det formål at skabe fælles retning for kommunernes og regionens indsatser for CO2-reduktion.
Arbejdet med klimaplanen blev imidlertid overhalet indenom, idet regionsrådet og KKR Hovedstaden i juni 2015 vedtog en fælles energivision udviklet i regi af det tværkommunale projekt 'Energi på Tværs. Med den politiske vision og mission, blev der skabt et ejerskab hos kommuner og forsyningsselskaber til ideen om, at udvikle en fælles strategisk energiplan.
Regionsrådet besluttede derfor i april 2016, at der ikke skulle udarbejdes en regional klimaplan som oprindeligt planlagt, og midlerne fra Klimaplanprojektet skulle anvendes til at modne mindre enkeltstående projekter indenfor rammen af klimaplanprojektets væsentligeste output, nemlig et virkemiddelkatalog.
Virkemiddelkataloget er et sammendrag af flere omfattende analyser, der er udarbejdet indenfor klimaplanprojektets tre hovedtemaer, nemlig omstilling af energiforsyningen og transportsektoren samt energieffektiviseringer af bygninger og anlæg. Virkemiddelkataloget præsenterer for første gang et samlet overblik over de mest omkostningseffektive CO2-reducerende indsatser i hovedstadsregionen på kort og mellemlang sigt. Udover analyser samt virkemiddelkatalog er klimaplanprojektets midler anvendt til Gate 21's projektledelse herunder dialogprocesser med en lang række relevante i hovedstadsregionen.
Da Gate 21 i sensommeren 2016 endeligt opgjorde regnskabet for klimaplanprojektet, viste det sig, at der er i alt 1,6 mio. kr. tilbage i projektet (inklusiv de 900.000 kr. der i april 2016 blev godkendt til modning af virkemiddelkatalog-projekter). Det er administrationens vurdering, at det vil give langt større effekt at pulje dem med midler fra Region Skåne og Region Sjælland i et fælles Greater Copenhagen projekt, frem for at gennemføre de oprindeligt planlagte aktiviteter indenfor virkemiddelkataloget.
Nyt fælles projekt i Greater Copenhagen
Projektet 'Fremtidens intelligente energi- og ressourcesystem i Greater Copenhagen'
Som et resultat af en beslutning den 17. december 2015 i Greater Copenhagens bestyrelse om, at der skal ansøges om Interreg midler til energiomstillingen, har Region Skåne, Region Sjælland og Region Hovedstaden været i tæt dialog hen over foråret 2016. Resultatet er udformningen af et fælles projekt i Greater Copenhagen: 'Fremtidens intelligente energi- og ressourcesystem i Greater Copenhagen'.
Som skitseret ovenfor, er der en lang række udfordringer forbundet med omstillingen til et fossilfrit energisystem. Derudover findes der ikke i dag et samlet energi- og ressourcesystem. Projektet vil bidrage til at synliggøre, hvordan et samlet fokus på energisystemet og øget genanvendelse, kan bidrage til at der på sigt kan udvikles et fossilfrit energisystem med stor forsyningssikkerhed, samtidig med at materialer med høj værdi oparbejdes og genanvendes i produktionen.
Da projektideen rummer en stor kompleksitet, har parterne besluttet at gennemføre et forprojekt (se projektbeskrivelse, bilag 1), med henblik på at modne projektideen til et niveau, hvor der kan ansøges om midler til et markant hovedprojekt indenfor Interreg's ØKS program i september 2017. Der søges om midler til forprojektet fra Interregs ØKS program, men forprojektet vil blive gennemført uanset hvad.
Formålet med forprojektet er at tilvejebringe et overblik over hvilke indsatser, der skal igangsættes, for at fremme en helhedsorienteret udvikling af fremtidens energi- og ressourcesystem i Greater Copenhagen. Projektet har fokus på tre elementer: Governancestrukturer, fysisk infrastruktur, samt formidling af energi og ressourcer via fælles markedsplatforme. Et væsentligt output fra forprojektet vil være kortlægning samt overblik over udfordringer og potentialer, samt at der er etableret et stærkt samarbejde på tværs af Greater Copenhagen om omstilling til fossilfrihed. Derudover forventes modnet en række konkrete cases, der kan indgå i et hovedprojekt som 1:1 afprøvning og demonstration af elementer i fremtidens intelligente energi- og ressourcessystem. Endelig forventes forprojektet i sig selv at kunne skabe en forandring hen imod fremtidens intelligente energi- og ressourcessystem i Greater Copenhagen.
Udvidelse af aktiviteterne i forprojektet 'Fremtidens energi- og ressourcesystem i Greater Copenhagen'
Ved at tilføre midlerne fra klimaplan-projektet til forprojektet 'Fremtidens intelligente energi- og ressourcesystem i Greater Copenhagen', vil partnerskabet kunne gå mere i dybden med tværgående analyser af energisystemet og metoder til ressourcehåndtering i de tre regioner. Samtidig vil der være mulighed for at modne og synliggøre flere cases, og dermed skabe et større overblik over udfordringer og potentialer i forbindelse med at sammentænke ressourcehåndtering (energi og materialer) på tværs af landegrænser.
Derudover vil midlerne fra klimaplanprojektet kunne muliggøre en bredere kommunikation af forprojektets resultater frem mod en eventuel tildeling af Interreg-midler til et efterfølgende hovedprojekt.
Administrationen vurderer, at en lukning af klimaplanprojektet og anvendelse af midlerne til modning af et større projekt i samarbejde mellem Region Hovedstaden, Region Skåne og Region Sjælland, vidensinstitutioner, kommuner og virksomheder, kan skabe merværdi for alle parter. Derudover kan projektet kvalificere Greater Copenhagen's fremtidige deltagelse i større EU projekter på tværs af landegrænser om omstilling til fossilfrihed, blandt andet ved, at der fremsendes en ansøgning til Interreg ØKS ved forprojektets afslutning. Denne ansøgning bliver sendt til godkendelse i regionsrådet inden fremsendelse til Interreg.