Regionens samlede strategi - Fokus & Forenkling - som regionsrådet har vedtaget, har fire politiske målsætninger:
- Patientens situation styrer forløbet
- Høj faglig kvalitet
- Ekspansive vidensmiljøer
- Grøn og innovativ metropol
Formålet med strategien er at fokusere og forenkle processer og opgaver. Region Hovedstadens strategi sætter rammen og er retningsgivende for det arbejde, der udføres i regionen. Det er afgørende, at den strategiske fokusering fastholdes i budgetarbejdet, og at der sikres en tæt kobling mellem de politiske målsætninger og budgettet.
Det økonomiske udgangspunkt
På baggrund af 1. økonomirapport 2017 er der foretaget en ny vurdering af den økonomiske udfordring i 2018 og frem. Det vil sige en ny vurdering af forudsætningerne for den økonomiske ramme i 2018 på baggrund af forventninger til afvigelser fra budgettet i 2017, forventede vækstområder i 2018 og effekten af besluttede og planlagte effektiviseringer i 2018.
Vurderingen vil frem mod udarbejdelsen af budgetforslaget blive opdateret ved ændringer i forudsætninger mv. For en del af områderne vil vurderingen af udgiftspres for Region Hovedstaden blive søgt inddraget i forbindelse med økonomiforhandlingerne mellem regeringen og Danske Regioner.
Aftalen om regionernes økonomi for 2018 ventes at foreligge i første halvdel af juni 2017. Aftalen, der giver klarhed om det økonomiske råderum for 2018 og eventuelle forudsatte regionale tiltag, vil føre til, at vurderingen justeres forud for udarbejdelse af forslag til budget 2018-21. I økonomiaftalen kan indgå, at der skal ske en særlig indsats i regionerne på udvalgte områder, og det kan således være nødvendigt at afsætte en del af en budgetudvidelse hertil.
Der blev på seminaret for regionsrådet d. 29. marts 2017 om budget 2018 for sundhedsområdet, det sociale område samt regional udvikling præsenteret og drøftet overvejelser i forbindelse med budgetteringen for 2018. Dertil kommer de planlagte drøftelser i de stående udvalg i løbet af foråret.
Samlet vurdering af balance og vækstområder på sundhedsområdet i 2018
Der er i øjeblikket usikkerhed om den økonomiske situation i 2017 som følge af virkningen på behandlingsindtægterne i 2017 af bl.a. implementeringen af Sundhedsplatformen. Det er uvist i hvilket omfang, det vil have betydning for 2018 og dermed behovet for at afsætte midler til at dække indtægtstab. I det omfang, at der er mindreindtægter ud over det allerede indarbejdede niveau i 2017 vil det øge ubalancen i 2018 i forhold til det nedenfor beskrevne.
Det vil sige, at der på nuværende tidspunkt er større usikkerhed forbundet med vurderingen af 2018, end der har været de senere år.
På den baggrund gennemgås den nuværende opgørelse af det samlede udgiftspres i 2018, jf. nedenstående tabel. Der er ikke taget højde for tilførsel af finansiering som følge af økonomiaftalen for 2018. I forbindelse med budgetaftalen for 2017 blev der besluttet en række arbejdsområder, som skal medvirke til at forbedre regionens økonomi og samtidig opstillet et målbillede for effekterne heraf i 2018 - disse effekter indgår nederst i tabellen.
Nye forventede merudgifter
Der forventes på nuværende tidspunkt nye merudgifter for samlet 288 mio. kr. De væsentligste poster er pulje til kapacitetsudvidelser mv., pulje til kompensation af stigende medicinudgifter på hospitalerne, praksisområdet og sygehusbehandling uden for regionen. Der er ikke indarbejdet en politisk prioriteringspulje i ovenstående opgørelse.
Kapacitetsudvidelser og mindreindtægter
Det foreslås, at der afsættes 140 mio. kr. i 2018 til meraktivitet, nye behandlinger og mindreindtægter. Der er i dette beløb ikke taget højde for en eventuel varig belastning af færre behandlingsindtægter fra de øvrige regioner i 2017. Der vil i løbet af foråret blive arbejdet med at skabe klarhed om indtægtsniveauet og den eventuelt varige effekt, således at der kan tages højde herfor i budgetforslaget.
Medicin på hospitalerne
Medicinudgifterne i 2017 ventes at ligge 80 mio. kr. lavere end forventet i forbindelse med budgetlægningen for 2017. Der ventes en vækst på 150 mio. kr. i 2017 og igen i 2018, hvilket indebærer, at der skal afsættes yderligere 40 mio. kr., sv.t. 80 pct. af væksten.
Praksisområdet, inkl. medicin
Der forventes på baggrund af 1. økonomirapport et merforbrug på praksisområdet, inkl. medicin på 35 mio. kr. Dertil kommer, at der må forventes stigende udgifter som følge af befolkningsvækst, samt en vækst i udgifterne til medicintilskud. I alt vurderes der behov for at afsætte 95 mio. kr. ud over budgettet for 2017.
Sygehusbehandling uden for regionen
I 1. økonomirapport ventes et merforbrug på 50 mio. kr. i forhold til budgettet. Det vurderes, at der også er behov for at afsætte beløbet i forbindelse med budgetteringen for 2018.
Øvrige poster
Herudover er der en række poster, der tilsammen udgør -37 mio. kr. Det drejer sig om bl.a. tjenestemandspensioner, hjemmeboende respiratorpatienter, lægelig videreuddannelse, faldende ejendomsskatter, leasingudgifter mv.
Der arbejdes fortsat med afklaring af budgettets udgifts- og indtægtsposter, og der vil kunne ske ændringer i forhold til de anførte områder og beløb, fx vedr. udgifter til behandling på Dansk Partikelterapicenter, udgifter ifm. etablering og drift af sterilcentralerne samt udgifter til drift og videreudvikling af Sundhedsplatformen.
Helårsvirkning af besparelser ifm budget 2017
Der realiseres et udgiftsniveau på hospitaler, virksomheder og administration, der er 76 mio. kr. lavere i 2018 som følge af helårsvirkning af de besparelser, der blev sat i gang i forbindelse med budget 2017.
Forudsatte effektiviseringer og besparelser
Der er på nuværende tidspunkt planlagt effektiviseringer og besparelser i 2018 for 98 mio. kr.
Indkøbsbesparelser
Der er i forbindelse med budgetlægningen for 2017 forudsat, at der kan realiseres indkøbsbesparelser for 20 mio. kr. i 2018. Beløbet er ikke endeligt afklaret, hvilket vil ske frem mod juni måned og udarbejdelsen af budgetforslaget.
Besparelser, jf. budgetaftalen for 2017
Der blev herudover ved budgetaftalen for 2017 peget på en række muligheder for yderligere effektiviseringer og besparelser vedr. benchmarking, patienttransport og på praksisområdet mv. En del af disse effektiviseringspotentialer vil hospitalerne kunne anvende i forbindelse med, at der evt. vil skulle udarbejdes forslag til generelle besparelser, fx resultater fra benchmarking af hospitalernes afdelinger.
Der vil frem til udarbejdelsen af budgetforslaget blive arbejdet videre med en række analyser og konkretisering af mulige besparelser med henblik på at sikre balance i økonomien for 2018. Det vil også i forbindelse med 2. økonomirapport og udarbejdelsen af budgetforslaget blive vurderet i hvilket omfang, det vil være muligt at disponere et eventuelt råderum i regionens økonomi til indfrielse af leasinggæld og dermed aflastning af udgiftsniveauet i 2018.
Regional udvikling
Det regionale udviklingsområde forventes overordnet set at kunne bringes i balance i 2018 med et mindre råderum til politisk prioritering.
Der er i 2018 en mindre tilbagebetaling fra Movia på ca. 9 mio. kr. som følge af regnskabsresultatet for 2016. Sammen med en forventning om, at der er en tidsforskydning i forhold til, hvornår der skal afholdes udgifter til Favrholm station, er det foreløbigt vurderingen, at der kun vil være et mindre tilpasningsbehov på kollektiv trafik i 2018.
Den endelige samlede vurdering vil blive konkretiseret, når resultatet af økonomiaftalen foreligger, og der foreligger et første budgetgrundlag for trafikbestillingen fra Movia.
Budgetproces i de stående udvalg og forretningsudvalget
Regionsrådsformanden har sammen med udvalgsformændene og repræsentanter fra partier uden udvalgsformandspost på særskilt møde drøftet udvalgenes bidrag til den kommende budgetproces, jf. vedlagte bilag 1.
På baggrund af drøftelserne på mødet anmodes udvalgene om at bidrage til budgetprocessen. Udvalgene skal på møderne i april og maj (for forretningsudvalget maj og juni)
- drøfte mulige input til nye budgetinitiativer, herunder eventuelle tekstmæssige input til budgetaftalen,
- foretage en prioritering af 3-5 budgetinitiativer, der oversendes til budgetforhandlingerne,
- eventuelt fremkomme med forslag til initiativer af engangskarakter, såfremt der skulle opstå ledigt råderum i indeværende år,
- eventuelt fremkomme med forslag til finansiering af budgetinitiativer.
De fremsendte initiativer skal forholde sig til regionsrådets overordnede vision og mission samt de politiske målsætninger.
Til brug ved drøftelserne i udvalgene vedlægges en oversigt over bevillinger med udløb ved udgangen af 2017 (bilag 2).
Udvalgenes bidrag oversendes senest den 7. juni 2017.
Investeringer
Kvalitetsfondsprojekter
Region Hovedstaden har modtaget endeligt tilsagn vedrørende alle de planlagte kvalitetsfondsprojekter, dvs. Det Ny Rigshospital, Nyt Hospital Herlev, Ny Retspsykiatri Sct. Hans, Nyt Hospital Hvidovre, Nyt Hospital Bispebjerg og Nyt Hospital Nordsjælland.
Det samlede tilsagn til Region Hovedstaden udgør i alt 12,85 mia. kr. (09-pl). Med en fordeling mellem statslig og regional finansiering svarende til fordelingen på landsplan vil den statslige medfinansiering udgøre 7,68 mia. kr., mens regionens egenfinansiering vil udgøre 5,17 mia. kr. Heraf vil 3,56 mia. kr. kunne forventes at skulle tilvejebringes gennem opsparede midler fra bloktilskud, og 1,61 mia. kr. vil kunne tilvejebringes gennem salg af nedlagte hospitaler og lånefinansiering. Der lægges til grund, at den forudsatte finansiering er tilstrækkelig, og at det vil være muligt at realisere den forudsatte afvikling af projekterne i de kommende år.
Øvrige byggeprojekter
For øvrige byggeprojekter pågår et arbejde med en fornyet vurdering af udgiftsbehovet i 2018 og følgende år for de allerede besluttede projekter. På nuværende tidspunkt er det vurderingen, at anlægsrammen er under væsentligt pres, og at det kun i meget begrænset omfang vil være muligt i løbet af den kommende budgetperiode at træffe beslutning om igangsætning af nye investeringsprojekter.
Samtidig er det vurderingen, at der vil være behov for i 2018 at påbegynde en generel opdatering af bygningsmassen på flere af de store hospitaler. Center for Ejendomme er allerede langt i kortlægningen af renoveringsbehovet og forventer at kunne forelægge en status for kortlægningen for regionsrådet medio 2017. Resultatet af dette arbejde vil indgå i budgetlægningen for 2018 og frem.
Regionsrådet er ved tidligere lejlighed blevet orienteret om, at regionens nuværende strålekanoner står over for en snarlig udskiftning. Samlet set er der tale om en investering på et anseeligt trecifret millionbeløb. Administrationen forventer at kunne forelægge en sag om dette til maj 2017.
Den videre proces
Forhandlingerne mellem regeringen og Danske Regioner om de økonomiske rammer for 2018 forventes at ske i maj og juni 2017 og ventes afsluttet medio juni 2017. Regionsrådet vil blive orienteret om resultatet herefter.
Der skal på baggrund af økonomiforhandlingernes resultat træffes beslutning om, hvordan der kan opnås balance i budgettet for 2018, herunder i hvilket omfang der er behov for at iværksætte udarbejdelse af forslag til besparelser på hospitaler, virksomheder og i administrationen.
Med udgangspunkt i forudsætningerne om regionernes økonomi i aftalen med regeringen og på baggrund af opdaterede vurderinger af de øvrige forudsætninger for budgettet, udarbejdes et budgetforslag for 2018, der præsenteres for regionsrådet på et budgetseminar den 15. august 2017.
Førstebehandling af budgetforslaget i regionsrådet sker den 22. august 2017.