Sundhedsudvalgets beslutning den 28. august 2018:
Indstillingspunkt 1 blev anbefalet.
Efter drøftelse blev der fremsat ændringsforslag til indstillingspunkt 2. Det oprindelige forslag til prioriteret rækkefølge var:
- Kvalitet (som det bærende princip),
- Effektivitet,
- Sammenhængende patientforløb,?
- Nærhed.
Det blev foreslået at ændre den prioriterede rækkefølge således:
- Kvalitet,
- Nærhed,
- Sammenhængende patientforløb,
- Effektivitet.
Sundhedsudvalgets formand satte ændringsforslaget til afstemning:
For stemte: C (2), F (1), I (1), O (1), V (1) og Ø (1), i alt 7.
Imod stemte: A (3) og B (1), i alt 4.
Undlod at stemme: 0.
I alt 11.
Indstillingspunkt 2 med den ændrede prioriterede rækkefølge var herefter anbefalet.
Karin Friis Bach (B), Leila Lindén (A), Lars Gaardhøj (A) og Jesper Clausson Vibholt (A) ønskede følgende protokolbemærkning:
"Radikale Venstre og Socialdemokratiet stemmer imod, fordi vi i højere grad ønsker at følge den indstilling, der blev resultatet af det afholdte dialogmøde med repræsentanter fra medarbejdere, patienter, ledere og politikere, blandt andet ved at prioritere “sammenhængende patientforløb” som næstvigtigste princip.
Indstillingspunkt 3 blev anbefalet.
Forretningsudvalgets beslutning den 18. september 2018:
Indstillingspunkt 1 og 3 blev anbefalet.
Radikale Venstre (B) og Socialdemokratiet (A) stillede følgende ændringsforslag til indstillingspunkt 2 (bilag 3):
”At godkende, at principperne for ”Hospitalsplan 2025” prioriteres i følgende rækkefølge, og at der ved anvendelse af principperne i de enkelte tilfælde skal tages lokale hensyn:
- Kvalitet
- Sammenhængende patientforløb
- Nærhed,
- Effektivitet."
Formanden satte ændringsforslaget fra Radikale Venstre (B) og Socialdemokratiet (A) til indstillingspunkt 2 under afstemning:
For stemte: A (5), B (1), F (1), V (2), og Å (1), i alt 10.
Imod stemte: C (2), O (1), Ø (1), i alt 4.
Undlod at stemme: 0.
I alt 14.
Indstillingen var herefter anbefalet.
Ændringsforslaget til indstilllingspunkt 2 fra Radikale Venstre (B) og Socialdemokratiet (A) var herefter anbefalet.
Martin Geertsen (V) deltog ikke i sagens behandling.
På møde i sundhedsvalget den 20. juni 2018 var en opsamling på dialogmødet om principper for en ny hospitalsplan, og af sagen fremgik, at der på indeværende møde skal tages stilling til vægtning af principper og 'hjørneflag'. Nedenfor fremgår administrationens forslag til hvilke principper, der skal ligge til grund for en ny hospitalsplan, samt hvilke hjørneflag, der skal besluttes.
Rammen for en ny hospitalsplan
Den nuværende hospitalstruktur består af Rigshospitalet som højt specialiseret hospital, fire store akuthospitaler, Bornholms Hospital og Region Hovedstadens Psykiatri. Befolkningsfremskrivningen for regionen viser, at der vil komme flere borgere, og en større andel af befolkningen vil være ældre borgere. Det vurderes, at den nuværende hospitalsstruktur er fremtidssikret og et godt udgangspunkt for at kunne sikre den bedste behandling for alle regionens borgere. Regionen er inddelt i fire planområder, jf. bilag, der sikrer en fornuftig balance mellem et optimalt befolkningsunderlag til hospitalsfunktionerne og nærhed i behandlingen for patienterne med et akuthospital i hvert område.
- Rigshospitalet er regionens og landets højest specialiserede hospital
Rigshospitalet er regionens og landets højest specialiserede hospital, der varetager hovedparten af de specialiserede funktionen samt funktioner for Grønland og Færøerne. Rigshospitalet har regionens traumecenter, hvor svært tilskadekomne patienter samt kritisk syge patienter modtages, som kræver speciel indsats og samarbejde med mange diagnostiske og kliniske specialer på højt specialiseret niveau. Hvis behandlinger kun skal varetages ét sted i landet, bør det være på Rigshospitalet.
- Fire planområder med ét akuthospital i hvert område
Regionen er inddelt i fire planområder, og der er ét akuthospital i hvert område. Akuthospitalerne har aktivitet på flere matrikler. Hospitalerne modtager hovedsageligt patienterne fra det planlægningsområde, som hospitalet tilhører. Inddelingen i planlægningsområder sikrer, at borgere kan få behandlet de almindeligt forekommende sygdomme i nærheden af deres bopæl. På de enkelte akuthospitaler er der akutmodtagelse, der modtager akut syge eller tilskadekomne patienter fra planområdet,
Bornholms Hospital indtager en særstatus i regionen på grund af de særlige geografiske forhold. Hospitalet varetager akutmodtagelsesfunktion. - Region Hovedstadens Psykiatri
Psykiatrien er ligeledes inddelt i fire planområder, og der er stort sammenfald mellem de somatiske hospitalers og de psykiatriske centres optageområder. Der er en til to psykiatriske centre i hvert område, der varetager en overvejende del af den psykiatriske behandling. Under hvert center hører sengeafsnit og distriktspsykiatriske tilbud, herunder opsøgende psykiatriske team og afprøvning af fleksible distrikspsykiatriske tilbud (F-ACT). Desuden er Børne- og Ungdomspsykiatrien og Psykiatrisk Center Sct. Hans, der varetager retspsykiatri og dobbeltdiagnose (psykisk lidelse og misbrug), en del af Region Hovedstadens Psykiatri.
Principper for udarbejdelsen af Hospitalsplan 2025
En ny hospitalsplan skal udstikke en langsigtet ramme for udviklingen af sundhedsvæsenet i Region Hovedstaden. Det foreslås, at planen forløber frem til 2025, hvor alle de nye hospitalsbyggerier forventes at stå færdige. I de kommende år ibrugtages nye hospitalsbyggerier, der vil give nye rammer på hospitalerne og i psykiatrien, og Hospitalsplan 2025 skal imødekomme borgernes forventninger og krav til et moderne sundhedsvæsen og høj kvalitet i behandlingen. Samtidig skal hospitalsplanen sikre en hospitalsstruktur, som understøtter et effektivt hospitalsvæsen, hvor ressourcerne er knappe. Der vil i de kommende år være flere borgere i regionen - og flere ældre borgere - der skal behandles på hospitalerne og i psykiatrien, ligesom det forventes, at det bliver muligt at behandle for flere sygdomme end i dag.
I forbindelse med udarbejdelsen af Hospitalsplan 2025 er der behov for en fornyet politisk stillingtagen til, hvilke principper der skal ligge til grund for den ny hospitalsplan. Regionsrådet godkendte den 17. april 2018, at drøftelserne på dialogmødet skulle tage udgangspunkt i nedenstående fire principper, og i indeværende sag skal principperne prioriteres.
Principperne skal danne grundlag for at vurdere ændringsforslag til Hospitalsplan 2025:
- Kvalitet
Hospitalsplanen skal understøtte fortsat høj faglig kvalitet i behandlingen. Der er dokumentation for sammenhængen mellem kvalitet, erfaring og volumen, og et tilstrækkeligt patientvolumen er derfor væsentligt for at sikre erfaring og kvalitet i behandlingen. Dette taler for, at matrikler og afdelinger skal have en vis størrelse og patientvolumen.
- Effektivitet
Hospitalsplanen skal bidrage til opretholdelse af en effektiv drift. Grundet den demografiske udvikling, udviklingen i behandlingsmuligheder samt befolkningens stigende forventninger til sundhedsvæsenet er det nødvendigt, at ressourcerne udnyttes optimalt, fx kan samling af funktioner på færre matrikler i nogle tilfælde give ressourcemæssige besparelse.
- Sammenhængende patientforløb
Patienterne skal opleve gode og sammenhængende patientforløb uden unødvendige overgange mellem afdelinger og hospitaler, og behandlingen skal være organiseret, så det understøtter dette. Det tværsektorielle samarbejde med kommuner og almen praksis er endvidere meget væsentligt for oplevelsen af et sammenhængende patientforløb.
- Nærhed
Trods en stigende specialisering og centralisering er det fortsat væsentligt, at relevante behandlinger udføres så tæt på borgerne som muligt. Nærheden er særlig vigtig ved de almindeligt forekommende sygdomme med stort patientvolumen samt for borgere med kroniske sygdomme og ældre medicinske patienter, som ofte har mange hospitalsbesøg.
Udover de ovenstående principper er 'lighed i sundhed' også et grundlæggende princip, der vægtes højt og går på tværs af de øvrige principper. Alle borgere uanset baggrund og ressourcer skal tilbydes den behandling de har behov for, hvilket for særligt udsatte borgere kan betyde, at de skal tilbydes differentierede og særligt målrettede indsatser.
Opsamling på dialogmødet om principperne for den ny hospitalsplan
På dialogmødet blev de fire principper diskuteret ud fra tre konkrete cases, der vedrørte borgere med specialiserede behov, fx kræftpatienter, borgere med behov for akut behandling samt borgernes behov for nære sundhedstilbud.
Til dialogmødet var inviteret repræsentanter fra kommuner, patientforeninger, faglige organisationer samt klinikere og direktioner fra hospitalerne, og mødet var åbent for alle borgere. Der deltog 86 repræsentanter i alt (inkl. administrationen) fordelt således: 19 politikere fra regionsrådet, 17 fra hospitalerne, 11 borgere, 12 fra faglige organisationer, syv fra patientforeninger samt en kommunal repræsentant.
Som introduktion til casene vedrørende borgere med specialiserede behov og akutbehandling blev der vist en film, som præsenterede dilemmaerne ved den nuværende organisering. Efter drøftelser i mindre grupper fik deltagerne hver især mulighed for at udvælge, hvilket princip der skulle vægtes højest i en ny hospitalsplan samt skriftligt at begrunde udvælgelse af princippet. De afgivne stemmer efter borddiskussionerne af henholdsvis borgere med specialiserede behov og akut behandling fordelte sig således:
- Borgere med behov for specialiseret behandling
Et flertal på 74% vægtede kvalitet over sammenhængende patientforløb (22%) og nærhed (4%).
- Borgere med behov for akut behandling
Et flertal på 51% vægtede kvalitet over nærhed (27 %) og effektivitet (22%).
I vedlagte bilag ses resultatet af stemmeafgivningen og deltagernes argumenter for at vægte et af principperne.
De afgivne stemmer samt deltagernes argumenter viser, at interessenterne generelt vægtede kvalitet højest, efterfulgt af henholdsvis sammenhængende patientforløb i specialiseret behandling og nærhed i akut behandling.
Prioritering af principper for ny hospitalsplan
De fire principper om kvalitet, effektivitet, nærhed og sammenhængende patientforløb er tæt koblet og indbyrdes forbundne, og det kan være vanskeligt at foretage en klar prioritering mellem principperne, som kan gælde generelt og dække hele det regionale sundhedsvæsen. De samme fire principper er udgangspunktet for den nugældende 'Hospitalsplan 2020', hvori det er besluttet, at 'behandlingen skal foregå på et højt fagligt niveau, den skal organiseres under hensyntagen til de økonomiske rammer og så tæt på patientens bopæl som fagligt muligt under hensyn til sammenhængen i patientforløb'.
Målet med en ny hospitalsplan er beskrevet i konstitueringsaftalen for regionen for 2018-2021. Heraf fremgår, at alle borgere skal have lige god behandling, uanset hvor de bor, og om deres sygdom er fysisk eller psykisk. Forligspartierne ønskede at fastholde princippet om, at både nærhed og kvalitet er vigtig, så patienterne møder den højeste kvalitet i behandlingen så tæt på, hvor de bor, som muligt.
Det foreslås, at det bærende princip for Region Hovedstadens ny hospitalsplan er kvalitet. Det skal sikres, at høj faglig kvalitet i patientbehandlingen vægtes højest, uanset hvor i forløbet borgerne møder sundhedsvæsenet, og om det er i behandlingen for almindeligt forekommende sygdomme eller højt specialiseret behandling. Dette betyder blandt andet, at de enkelte hospitaler skal have et tilstrækkeligt patientunderlag for at varetage funktionerne med høj faglig kvalitet. Hvis princippet om kvalitet er indbyrdes modstridende med de øvrige principper om effektivitet, nærhed og sammenhængende patientforløb, vægtes hensynet til den faglige kvalitet højest.
Der er stigende krav og forventninger fra borgere og pårørende, samtidig med, at der fremadrettet forventes flere borgere – og mere behandlingskrævende ældre borgere - i regionen. Det er tiltagende nødvendigt at prioritere ressourcerne, og det foreslås på den baggrund, at princippet om effektivitet prioriteres efter kvalitet. Det skal sikres, at opgaverne i sundhedsvæsenet løses med effektiv ressourceudnyttelse for at sikre mest sundhed for pengene, hvilket bl.a. indbefatter, at behandlingen ikke skal varetages på et højere specialiseringsniveau, end hvad der er behandlings- og omkostningsmæssigt nødvendigt. Det betyder, at eventuelle organisatoriske ændringer i Hospitalsplan 2025 skal vurderes i forhold til at sikre effektiv ressourceudnyttelse, så længe høj kvalitet opretholdes.
Det foreslås, at princippet om sammenhængende patientforløb prioriteres som tredje princip. Sammenhængende patientforløb har tæt kobling til patientoplevet kvalitet ligesom undersøgelser viser, at skift mellem hospitaler og behandlere giver større risiko for forsinkelser og fejl i behandlingen. Der bør derfor være fokus på at minimere overgange og sikre sammenhængende forløb, som skaber tryghed for patienten. På dialogmødet gav deltagerne udtryk for, at sammenhængende patientforløb i forhold til specialiseret behandling (eksemplificeret ved kræft) vægter højt, samt at afstand til den specialiserede behandling er mindre afgørende.
Til trods for regionens små geografiske afstande til behandling, er der lokale forskelle i afstande inden for de enkelte planområder. Nærhed foreslås prioriteret som fjerde princip. På dialogmødet blev det i forhold til den akutte behandling fremhævet, at nærhed især er vigtigt ved lette skader og for sårbare borgere, hvor længere transportafstand kan føles som en gene. Planområderne er geografisk forskellige, og nogle borgere i regionen har længere afstande til de akutte tilbud end andre. Det blev på dialogmødet foreslået, at fx opfølgning på behandling kan varetages lokalt for blandt andet at imødekomme sårbare borgeres behov for kort afstand til behandling. Indførelse af nærhedsfinansiering i aftalen om regionens økonomi for 2019 har endvidere givet et nyt perspektiv på nærhedsbegrebet. Formålet med den nye styringsmodel er at sikre mere patientnær sundhed, hvor flere patienter skal behandles så tæt på hjemmet som muligt. Det indebærer fx, at flere kroniske patienter skal til kontrol hos deres praktiserende læge, i fx sundhedshuse eller lignende fremfor på hospitalerne, samt at samarbejdet mellem hospitaler, almen praksis og kommunerne skal fremmes.
Når principperne benyttes som grundlag for at vurdere organisatoriske ændringsforslag i en ny hospitalsplan, skal det således ske under hensyntagen til blandt andet lokale forhold. Dette betyder, at vurderingen af ændringsforslag kan variere fra område til område. I forhold til fx behandling af kroniske sygdomme, hvor patienterne typisk har mange kontakter med sundhedsvæsenet og oftere oplever manglende sammenhæng i forløbet, vil principperne om nærhed og sammenhængende patientforløb være særligt vigtige.
Hjørneflag vedr. analyse af akutområdet
Som tidligere beskrevet er der af hensyn til de igangværende hospitalsbyggerier brug for at beslutte konkrete 'hjørneflag', inden den ny hospitalsplan vedtages i september 2019. Akutområdet udgør et hjørneflag, da organiseringen af dette område har stor betydning for hospitalernes samlede anvendelse af hospitalsmatriklerne. Af hensyn til nybyggerierne er der særligt behov for at tage stilling til organiseringen af akutområdet på Herlev og Gentofte Hospital samt Amager og Hvidovre Hospital, der ibrugtages i løbet af de kommende år. Da der er behov for at se på regionens samlede organisering af akutområdet, inden der kan træffes beslutning på dette område, igangsættes en analyse af den fremtidige organisering af den akutte behandling i Region Hovedstaden. For nærmere oplysninger om analysen henvises til sag om akutområdet på samme møde.
Politisk proces for det videre arbejde med den ny hospitalsplan
Regionsrådet godkendte den 13. marts 2018 procesplan for udarbejdelse af den ny hospitalsplan. Med henblik på at sikre en politisk proces om den fremtidige organisering af den akutte behandling, og at der af hensyn til de nye hospitalsbyggerier kan tages stilling til dette område, inden den endelige hospitalsplan er udarbejdet, foreslås det, at den tidligere godkendte procesplan suppleres med to politiske forelæggelser. Primo oktober 2018 vil der være en temadrøftelse om akutte behandlingstilbud, hvor de foreløbige analyseresultater drøftes. Den endelige analyse af organiseringen af akut behandling forelægges sundhedsudvalget på mødet den 31. oktober 2018 med henblik på, at udvalget indstiller forslag om den fremtidige organisering af akut behandling til godkendelse i forretningsudvalget og regionsrådet i november 2018.
Nedenfor fremgår forslag til den politiske procesplan for det videre arbejde med hospitalsplanen:
Involvering af kommuner
For at sikre yderligere dialog med kommunerne har sundhedsudvalget på møde den 20. juni 2018 godkendt, at udvalget inviterer udvalget for forebyggelse og sammenhæng, formændene for kommunernes social- og sundhedsudvalg samt medlemmerne af sundhedskoordinationsudvalget (SKU) til møde vedrørende arbejdet med den ny hospitalsplan med særligt fokus på tværsektorielt samarbejde. Dialogmødet er under planlægning og forventes holdt i oktober 2018.