Miljø- og trafikudvalgets beslutning den 27. september 2016:
Forud for behandling af sagen i miljø- og trafikudvalget, gjorde administrationen udvalget opmærksom på, at det ved en fejl var det forkerte temaforslag, der var nævnt i henholdsvis sagsfremstilling samt bilag 1 (vedrørende temaforslag til fyrtårnsprojekter).
Som følge af denne fejl udgår temaforslag om Grønne og innovative offentlige indkøb som driver for grøn vækst, og erstattes af det korrekte temaforslag om Digital infrastruktur og fælles datahub i Greater Copenhagen. Rettelsen fremgår af bilag 5 og 6.
Formanden satte indstillingen til afstemning:
For stemte: A (2), C (1), F (1), V (2), i alt 6.
Imod stemte: Ø (1), i alt 1.
Undlod at stemme: 0
I alt: 7
Indstillingen var herefter anbefalet.
Enhedslisten ønskede følgende bemærkning ført til protokollen:
”Der er helt klart brug for en samlet plan for trafikken, men først og fremmest for kollektiv trafik. Et forslag om en trafikplan bør indeholde mål om CO2 reduktion og grøn omstilling. Og det giver ikke mening, at opstille måltal for øget anvendelse af kollektiv trafik, når der ikke afsættes ekstra ressourcer til driften. Vi ser bestemt potentiale i visse af forslagene, men vi mener ikke regionen har råd til store ambitioner på så mange områder. I det omfang det økonomiske engagement kan nedtones betydeligt og parter med direkte økonomisk interesse kan lede og finansiere projekterne ville vi godt kunne tilslutte os."
Abbas Razvi (B) og Finn Rudaizky (O) deltog ikke i sagens behandling.
Erhvervs- og vækstudvalgets beslutning den 27. september 2016:
Forud for behandling af sagen i erhvervs- og vækstudvalget, gjorde administrationen udvalget opmærksom på, at det ved en fejl var det forkerte temaforslag, der var nævnt i henholdsvis sagsfremstilling samt bilag 1 (vedrørende temaforslag til fyrtårnsprojekter).
Som følge af denne fejl udgår temaforslag om Grønne og innovative offentlige indkøb som driver for grøn vækst, og erstattes af det korrekte temaforslag om Digital infrastruktur og fælles datahub i Greater Copenhagen. Rettelsen fremgår af bilag 5 og 6.
Der var omdelt ændringsforslag fra Enhedslisten, som fremgår af vedhæftede notat (bilag 4).
Formanden satte ændringsforslaget til afstemning:
For stemte: Ø (1), i alt 1.
Imod stemte: A (2), C (1), O (1), V (2), i alt 6.
Undlod at stemme: 0
Stemmer i alt: 7
Ændringsforslaget var herefter forkastet.
Formanden satte indstillingen til afstemning:
For stemte: A (2), C (1), O (1), V (2), i alt 6.
Imod stemte: Ø (1), i alt 1.
Undlod at stemme: 0
Stemmer i alt: 7
Indstillingen var herefter anbefalet.
Enhedslisten ønskede følgende bemærkning ført til protokollen:
”Der er helt klart brug for en samlet plan for trafikken, men først og fremmest for kollektiv trafik. Et forslag om en trafikplan bør indeholde mål om CO2 reduktion, grøn omstilling og væsentlige forbedringer for kollektiv trafik. Og det giver ikke mening at opstille måltal for øget anvendelse af kollektiv trafik, når der ikke afsættes ekstra ressourcer til driften”
Marianne Stendell (A) og Hans Toft (C) deltog ikke i sagens behandling.
Forretningsudvalgets beslutning den 4. oktober 2016:
Administrationen stillede et teknisk ændringsforslag, således at indstillingen affattes således:
”1. at godkende følgende temaforslag til ReVUS handlingsplan 2017-2018 som led i det videre arbejde med konkretisering af de foreslåede fyrtårnsprojekter:
a. Trafikplan for hovedstadsregionen
b. Udvikling af vækstkritiske kompetencer gennem samspil mellem uddannelse, erhverv og beskæftigelse
c. Tiltrækning og fastholdelse af udenlandske talenter
d. Sund vækst via banebrydende teknologier – en langsigtsinvestering i både bedre behandlinger og nye arbejdspladser
e. Living Lab for klimatilpasning
f. Ressourceeffektivitet – på vej mod en cirkulær økonomi
g. Madfællesskabet
h. Smart Greater Copenhagen
i. Digital infrastruktur og fælles datahub i Greater Copenhagen
j. Smart vækst gennem materialeinnovation – Greater Copenhagen som udviklingshub for bæredygtige materialeløsninger.”
Det tekniske ændringsforslag blev godkendt.
Formanden herefter satte indstillingspunkt 1a, 1b, 1c, 1d og 1j under afstemning:
For stemte: A (3), B (2), C (2), F (1), O (1) og V (2), i alt 11.
Imod stemte: Ø (2), i alt 2.
Undlod at stemme: 0.
I alt: 13.
Indstillingspunkterne 1a, 1b, 1c, 1d og 1j var herefter anbefalet.
Indstillingspunkterne 1e, 1f, 1g, 1h og 1i blev anbefalet uden afstemning.
Indstillingen var herefter anbefalet.
Anne Ehrenreich (V) og Henrik Thorup (O) deltog ikke i sagens behandling.
I forbindelse med regionsrådets vedtagelse af den regionale vækst- og udviklingsstrategi (ReVUS) i efteråret 2015 blev det aftalt, at den konkrete udmøntning af strategien og de 40 mio. kr. årligt skulle ske gennem en handlingsplan for hhv. 2015-2016 og 2017-2018. Realiseringen af fyrtårnsprojekterne i handlingsplanen for 2015-2016 er allerede godt i gang og perspektiverne i mange af projekterne så gode, at der lægges op til at bygge videre på dem i den nye handlingsplan for 2017-2018 (se bilag 2 for en uddybning).
Administrationen foreslår, at fyrtårnsprojekterne til handlingsplanen for 2017-2018 konkretiseres ud fra følgende 10 temaer:
- Trafikplan for hovedstadsregionen
- Udvikling af vækstkritiske kompetencer gennem samspil mellem uddannelse, erhverv og beskæftigelse
- Tiltrækning og fastholdelse af udenlandske talenter
- Sund vækst via banebrydende teknologier – en langsigtsinvestering i både bedre behandlinger og nye arbejdspladser
- Living Lab for klimatilpasning
- Ressourceeffektivitet – på vej mod en cirkulær økonomi
- Madfællesskabet
- Smart Greater Copenhagen
- Digital infrastruktur og fælles datahub i Greater Copenhagen
- Smart vækst gennem materialeinnovation – Greater Copenhagen som udviklingshub for bæredygtige materialeløsninger
Se bilag 1 for en uddybende beskrivelse af hvert tema.
Proces for udarbejdelse af handlingsplanen for 2017-2018
De 10 tematiske forslag til nye fyrtårnsprojekter har været drøftet i KKR's embedsmandsudvalg for vækst, beskæftigelse og uddannelse, K29, KKR, KKU (Kommune Kontaktudvalget) og i Vækstforum. De seneste drøftelser fandt sted i KKR den 13. september og i Vækstforum den 14. september. Fra KKR-mødet er der positive tilbagemeldinger på processen og de bakkede op om de 10 forslag med bemærkninger om:
- Der er behov for at fokusere yderligere
- Initiativerne skal understøtte arbejdet i Greater Copenhagen-samarbejdet.
- Internationalt udsyn og "liveability" bør fremstå tydeligere (kommunerne ser gerne "liveability" som et selvstændigt fyrtårnsinitiativ).
Vækstforum bakkede ligeledes op om de 10 forslag. Med referance til KKR-mødet dagen før, fremhævede kommunerne ønsket om "liveability" som et selvstændigt fyrtårn.
Administration vil i det videre arbejde med konkretiseringen af fyrtårnsprojekterne have fokus på bemærkningerne. Dog vurderes et selvstændigt fyrtårn om "livability" ikke at være hensigtsmæssigt. Liveability er effekten af mange ting, herunder 1) god infrastruktur, 2) højt uddannelsesniveau, 3) sundhed, 4) et godt miljø, 5) god mad, osv. Det er netop det, mange af de 10 forslag til fyrtårnsprojekter drejer sig om. Administrationen anbefaler derfor et styrket fokus på liveability i de 10 fyrtårnsprojekter i det videre arbejde frem for et selvstændigt fyrtårn.
Til generel orientering er vedlagt en uddybende beskrivelse af formålet og processen for eksekveringen af ReVUS (bilag 3).
Den videre proces
Næste skridt i processen efter godkendelse af temaerne for nye fyrtårnsprojekter er, at regionen i samarbejde med kommunerne og andre relevante aktører går sammen om at konkretisere indholdet i arbejdsgrupper. Kommunerne er via KKR inviteret til at deltage ligesom Vækstforums arbejdsgruppe også er blevet inviteret. Derudover inviteres andre relevante parter. Arbejdet i arbejdsgrupperne skal munde ud i den beskrivelse, der skal indgå i det endelige udkast til handlingsplanen, som fremlægges til godkendelse i Vækstforum og KKR i november 2016 og regionsrådet den 13. december 2016.