Miljø- og trafikudvalgets beslutning den 22. juni 2016:
Formanden fremsatte ændringsforslag til indstillingens punkt 1:
Til indstillingens 1. at-punkt tilføjes følgende: "under den forudsætning, at der dermed ikke er taget endelig politisk stilling til eventuelle konkrete projekter, herunder prioriteringen mellem dem."
Formanden satte herefter indstillingens punkt 1 til afstemning:
For stemte: A (2), B (1), F (1), V (1), i alt 5.
Imod stemte: Ø (1), i alt 1.
Undlod at stemme: 0
I alt: 6
Indstillingens punkt 1 var herefter anbefalet.
Enhedslisten ønskede følgende bemærkning ført til protokollen:
"Enhedslisten stemmer imod forslaget, da det overordnet ikke har et grønt udgangspunkt. Ambitionerne for grøn transport er for små, og forslaget trækker i sin helhed i en uhensigtsmæssig trafikpolitisk retning. Vi er særligt kritiske over for punkterne om H-H forbindelsen, Havnetunnellen og
motorvejsudbygningerne. Vi vil gerne fremhæve vores støtte til reduktion af trængsel gennem Park ad Ride anlæg og øget fokus på cyklisme. Vi støtter, at ombygning af Hillerød station indgår i arbejdet."
Indstillingens punkt 2 blev anbefalet.
Formanden fremsatte ændringsforslag til indstillingens punkt 3:
Til 3. at-punkt tilføjes følgende: "under forudsætning af, at der dermed ikke er taget stilling til Ring 5 og at en eventuel stillingtagen til Ring 5 skal foregå uafhængigt af ønsket om at prioritere en H-H forbindelse."
Formanden satte herefter indstillingens punkt 3 til afstemning:
For stemte: A (2), B (1), F (1), V (1), i alt 5.
Imod stemte: Ø (1), i alt 1.
Undlod at stemme: 0
I alt: 6
Indstillingens punkt 3 var herefter anbefalet.
Formanden satte indstillingens punkt 4 til afstemning:
For stemte: A (2), B (1), F (1), V (1), i alt 5.
Imod stemte: Ø (1), i alt 1.
Undlod at stemme: 0
I alt: 6
Indstillingens punkt 4 var herefter anbefalet.
Karsten Skawbo-Jensen (C), Finn Rudaizky (O) og Ole Stark (V) deltog ikke i sagens behandling.
Forretningsudvalgets beslutning den 9. august 2016:
Formanden satte indstillingspunkt 1, 3 og 4 under afstemning:
For stemte: A (3), B (2), C (1), F (1), O (1), V (2), i alt 10.
Imod stemte: 2 (Ø).
Undlod at stemme: 0.
I alt 12.
Indstillingen var herefter anbefalet.
Erik Lund (C), Henrik Thorup (O) og Martin Geertsen (V) deltog ikke i sagens behandling.
Regionsrådets beslutning den 16. august 2016:
Der var eftersendt supplerende notat.
Endvidere var omdelt følgende ændringsforslag stillet af Venstre:
”Indstillingen foreslås suppleret med nyt punkt 4, hvorefter oprindeligt punkt 4 bliver til nyt punkt 5:
4. at godkende at følgende indgår som prioriterede projekter:
a) Et delprojekt i den sydlige del af Ring 5/transportkorridoren
b) Projektet om udvidelsen af Helsingørmotorvejen ved Hørsholm”
Formanden satte indstillingens punkt 1 under afstemning:
For stemte: A (13), B (3), C (4), F (2), I (1), O (3) og V (8), i alt 34.
Imod stemte: Per Tærsbøl (C) og Ø (5), i alt 6.
Undlod at stemme: 0
I alt 40.
Indstillingspunkt 1 var herefter godkendt.
Formanden satte herefter indstillingens punkt 2 under afstemning:
For stemte: A (13), B (3), C (5), F (2), I (1), O (3), V (8) og Ø (5), i alt 40.
Imod stemte: 0.
Undlod at stemme: 0
I alt 40.
Indstillingspunkt 2 var herefter godkendt.
Formanden satte herefter indstillingens punkt 3 under afstemning:
For stemte: A (13), B (3), Karsten Skawbo-Jensen (C), Christoffer Buster Reinhardt (C), F (2), I (1), O (3) og V (8), i alt 32.
Imod stemte: C (3) og Ø (5), i alt 8.
Undlod at stemme: 0.
I alt 40.
Indstillingspunkt 3 var herefter godkendt.
Formanden satte herefter ændringsforslagets punkt 4a under afstemning:
”4. at godkende at følgende indgår som prioriterede projekter:
a) Et projekt i den sydlige del af Ring 5/transportkorridoren”
For stemte: C (5), I (1) og V (8), i alt 14.
Imod stemte: B (3), F (2) og Ø (5), i alt 10.
Undlod at stemme: A (13) og O (3), i alt 16.
I alt 40.
Det præciserede ændringsforslags punkt 4a var herefter godkendt.
Formanden satte herefter ændringsforslagets punkt 4b under afstemning:
”4. at godkende at følgende indgår som prioriterede projekter:
b) Projektet om udvidelse af Helsingørmotorvejen fra Hørsholm C til Hørsholm S”
For stemte: C (5), I (1), O (3) og V (8), i alt 17.
Imod stemte: B (3), F (2) og Ø (5), i alt 10.
Undlod at stemme: A (13).
I alt 40.
Det præciserede ændringsforslags punkt 4b var herefter godkendt.
Formanden satte herefter indstillingens nye punkt 5 (oprindeligt punkt 4) under afstemning:
For stemte: A (13), B (3), C (5), F (2), I (1), O (3) og V (8), i alt 35.
Imod stemte: Ø (5).
Undlod at stemme: 0
I alt 40.
Nyt indstillingspunkt 5 (oprindeligt punkt 4) var herefter godkendt.
Hans Toft (C), Katrine Vendelbo Dencker (O) og Henrik Thorup (O), deltog ikke i sagens behandling.
Som stedfortrædere deltog Christoffer Buster Reinhardt (C) og Ole Søhøj Nielsen (O)
Afrapporteringen fra den fælles arbejdsgruppe
For at følge op på regionsrådets beslutning fra den 24. oktober 2014 har administrationen deltaget i et arbejde med at beskrive og vurdere projekterne i hovedstadsregionen fra trafikcharterets bruttoliste. KKR Hovedstaden og Region Hovedstaden nedsatte en fælles arbejdsgruppe, der fik til opgave at beskrive og vurdere de foreslåede initiativer i det
fælles trafikcharter for de danske parter i Greater Copenhagen. Endvidere fik arbejdsgruppen til opgave at vurdere, hvordan eksisterende virkemidler eller strategier i højere grad kan bidrage til en hensigtsmæssig trafikafvikling i hovedstadsområdet.
Arbejdsgruppen har indsamlet materiale om initiativerne i trafikcharteret og udarbejdet en beskrivelse heraf. For hovedstadsregionens vedkommende handler det om: motorvejsforlængelser mod Frederikssund og Hillerød, en østlig havnetunnel, udvidelse af Københavns Hovedbanegård, en ny regionaltogsforbindelse fra Roskilde via Ny Ellebjerg til Københavns Lufthavn, bedre togbetjening til Helsingør, sammenhængende banebetjening mellem den kommende letbane i Ring 3 og metronettet samt automatisering af S-togene.
For at sikre en sammenlignelig beskrivelse af de enkelte projekter har arbejdsgruppen bedt konsulentfirmaet Incentive om at vurdere projekterne ud fra en række kriterier:
Sammenhæng i Greater Copenhagen:
Vurderes på baggrund af ændringen i rejsetiden på både vej og bane til vigtige knudepunkter (Københavns Lufthavn, Hovedbanegården, den kommende Femern-forbindelse og Ny Ellebjerg St. mv).
Vækst og arbejdspladser:
Vurderes på baggrund af arbejdsudbudsgevinsten og –forvridningen ved projektet
Overflytning fra bil til kollektiv transport:
Vurderes på baggrund af antal trafikanter, der anvender kollektiv transport eller cykel i stedet for bilen.
Samfundsøkonomi:
Vurderes på baggrund af projektets interne rente, som angiver den samfundsøkonomiske forrentning af et projekt.
Projektøkonomi:
Angiver de samlede omkostninger og indtægter for den offentlige sektor ved et projekt, inkl. evt. operatøromkostninger og billetindtægter.
Miljø og klima:
Vurderes på baggrund af ændringen i udledningen af CO2 og andre emissionstyper.
Det skal bemærkes, at konsulentfirmaet har foretaget vurderingen af de enkelte kriterier på baggrund af eksisterende materiale og rapporter. Der er ikke foretaget en sammenvejning af de enkelte kriterier. Det vil efterfølgende være op til en politisk vurdering at foretage en eventuel prioritering af projekterne. Beskrivelsen af tiltagene er vedlagt som bilag i rapporten "Forslag til prioriterede infrastrukturprojekter i hovedstadsregionen". Herudover er der som bilag vedlagt "Udvalgte strategier for at reducere trængsel i hovedstadsregionen". I dette bilag beskrives en strategi for udbredelse af parkér og rejs samt en strategi for forbedrede cykelforhold.
Prioritering af projekterne - den videre proces
På mødet i KKU den 12. februar 2016 drøftede borgmestre og regionsrådsformanden behovet for en fælles indsats på infrastrukturområdet og en proces for det videre arbejde. Formålet med det igangsatte arbejde er at komme nærmere en samlet prioritering af infrastrukturønsker, som er fælles for kommunerne og regionen i hovedstadsregionen, således at Hovedstaden kan stå samlet over for regering og Folketing.
Parallelt med arbejdet i den fælles arbejdsgruppe har formandskabet for KKR Hovedstaden hen over foråret holdt møder med borgmestrene i klynger: Nordkommunerne, omegnskommunerne samt København og Frederiksberg kommuner.
Bogmestrene har i forbindelse med møderne haft nogle yderligere ønsker som en styrkelse af den kollektive trafik, herunder ny bane i forbindelse med en forlængelse af Hillerødmotorvejen, en sammenhængende banebetjening på tværs af fingrene og en yderligere analyse af en forlængelse af metroen fra Vanløse til Rødovre.
På et møde mellem KKR´s formandskab og regionsrådsformanden den 6. juni 2016 er det aftalt, at regionsrådsformanden og udvalgsformand Jens Mandrup, miljø- og trafikudvalget, deltager i KKR´s temadrøftelse den 22. juni 2016, ligesom infrastruktur bliver et tema på mødet Kommunekontaktudvalget (KKU) den 31. august 2016.
På nuværende tidspunkt har spørgsmålet om flere forbindelser over Øresund ikke været en del af arbejdet i regi af KKR Hovedstaden og regionen. I det pågående fælles arbejde i Greater Copenhagen om et fælles trafikcharter indgår behovet for på sigt at få bygget flere forbindelser over Øresund.
Imidlertid har dette trafikcharter ikke været politisk forelagt på grund ad den manglende enighed på dansk side om prioriteringen af de nye forbindelser. De skånske parter er i ”Skånebilden”, som er et politisk dokument, blevet enige om, at forbindelsen mellem Helsingør og Helsingborg skal bygges først. Det vil sige før Øresundsmetroen og andre mulige forbindelser. Men det fremgår også af den skånske beslutning, at en Øresundsmetro kan bygges til enhver tid. "Skånebilden" er et fælles indspil til den svenske regering omkring Sverigesforhandlingen om nye højhastighedstog, nye boliger og en fast HH-forbindelse.
Administrationen kan oplyse, at det fælles trafikcharter forventes forelagt for bestyrelsen i Greater Copenhagen & Skåne Committee den 12. oktober 2016. Administrationen skal derfor foreslå, at regionsrådet bakker op om, at en fast forbindelse ved Helsingør og Helsingborg prioriteres som den forbindelse, der bør bygges først.
Administrationens vurdering
Det er administrationens vurdering, at det vedlagte materiale på oversigtlig vis sammenligner de otte tiltag, og således giver en god baggrund for en politisk prioritering. Det skal dog bemærkes, at materialet bygger på eksisterende rapporter med de mangler og muligheder for direkte sammenligninger, der måtte være. Der er ikke administrativt taget stilling til, hvilke tiltag man politisk skal vælge at anbefale. Det er aftalt mellem KKR og regionen, at denne prioritering af fx 5-6 tiltag skal være en politisk afgørelse.
Administrationen finder det hensigtsmæssigt, at der sker en fælles politisk prioritering af nogle få udvalgte tiltag, så kommuner og region samlet set står stærkere over for staten. Der har ikke været tradition for i Hovedstaden at stå samlet om en fælles prioritering, og det har sandsynligvis betydet, at Hovedstaden ofte er blevet forbigået i forbindelse med fordeling af midler til infrastrukturinvesteringer.
Imidlertid har regionen ikke på samme måde som borgmestrene haft mulighed for på politisk niveau at komme med yderligere ønsker til den fælles prioritering. Administrationen vil derfor foreslå, at ombygningen af Hillerød station, som er et vigtigt knudepunkt i Nordsjælland indgår som et prioriteret projekt. En ombygget Hillerød station skaber en sammenhængende banebetjening mellem S-tog og lokalbaner og bidrager samtidigt til en god trafikal adgang til ny Favrholm station og det nye supersygehus.
Administrationen vil ligeledes foreslå, at indsatsen med at skabe en velfungerende og sammenhængende kollektiv trafikbetjening i form af Transport for Copenhagen inddrages som et af virkemidlerne/strategierne.
Det forventes, at den politiske prioritering vil ske i løbet af efteråret. Administrationen foreslår derfor, at regionsrådsformanden bemyndiges til, med forbehold for regionsrådets godkendelse, at indgå en aftale.