Møde i det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse ØST

Punkter på dagsordenen

  1. Godkendelse af dagsorden (12.00-12.05)
  2. Hospitalsbesøg på SUH, Nykøbing Falster (12.05-13.00)
  3. Inspektorrapporter og fokusafdelinger (13.00-14.15)
  4. Pause (14.15-14.25)
  5. Orientering om udmøntning af dimensioneringsplan 2026-2030 i Øst (14.25-14.35)
  6. Strategisk fordeling af introduktionsstillinger - skitse for procesplan (14.35-14.55)
  7. Lægefaglige indstillinger (15.15-15.20)
  8. Udkast til arbejdsgang og principper for udarbejdelse og godkendelse af ekstraordinære hoveduddannelsesforløb (14.55-15.15)
  9. Faste orienteringspunkter (15.20-15.40)
  10. Opsamling og status på løbende sager (15.40-15.55)
  11. Eventuelt (15.55-16.00)

Medlemmer

1. Godkendelse af dagsorden (12.00-12.05)

Godkendelse af dagsorden og velkommen til ny PKL-repræsentant Andreas Balslev-Clausen

Referet:

Forperson Kirsten Wisborg bød velkommen og orienterede dels om, at hun skulle gå lidt før, dels om at Dan Brun Petersen var fraværende mellem 14.30 og 15.00. Der var en præsentationsrunde og ny PKL repræsentant, Andreas Balslev-Clausen blev budt velkommen i rådet.  

2. Hospitalsbesøg på SUH, Nykøbing Falster (12.05-13.00)

Sagsfremstilling

Der er afsat 55 min til hospitalsbesøget, herunder oplæg og rundvisning::

Der serveres en sandwich ifm. oplæg. 

 

Referat

Chef for Uddannelse og Viden, Lene Vistisen, fortalte bl.a. om strategisk uddannelse, herunder onboarding af medarbejdere og studiemiljø for medicinstuderende (Køge). Uddannelseskoordinerende overlæge, Mette Folmer, fortalte om, hvordan de på SUH har arbejdet med at udvikle et innovativt og attraktivt uddannelsesmiljø med forskellige tiltag (se oplæg, bilag 2.1.). Oplægget kom bl.a. omkring 3-timers møder, som har været afholdt på over 70 afsnit med deltagelse af omkring 300 læger og omkring forskellige uddannelsesrelaterede netværk (Almen medicin, UAO, UKYL, KBU-læger).

Der var et enkelt spørgsmål fra Rådet ift. om man bruger eksisterende viden om erfaringer fx fra NSR eller Holbæk. Hertil oplyste Mette Folmer, at der er erfaringsdeling inden for regionen samt i regi af nationalt UKO-netværk, herunder materiale, der kan bruges på tværs.

UKYL og hoveduddannelseslæge i Akutafdelingen, Steve Gabbou. holdt oplæg om, hvordan de konkret arbejder med uddannelse i Akutafdelingen (se oplæg i bilag 2.2.). Oplægget kom bl.a. ind på fokusområder for god uddannelse og specifikke tiltag i Akutmodtagelsen, herunder:struktur for morgenkonferencer og tiltag med invers feedback. Der gives feedback til supervisor umiddelbart efter supervision ved hjælp af  QR-kode. På baggrund af data herfra kåres bedste superviserende bagvagt.

Rådet spurgte ind til erfaringerne med invers feedback. Generelt er oplevelsen, at det er et tiltag, som der er blevet taget godt imod, selvom uddannelseslægerne til tider glemmer at skanne koden og vejleder glemmer at minde om det. Der var også spørgsmål til samarbejdet på tværs af de 3 matrikler. Det blev her oplyst, at der jævnligt afholdes netværksmøder for uddannelsesteams mhp. vidensdeling. Udfordringer ift. deltagelse forsøges imødekommet ved at veksle mellem onlinemøder og fysisk afholdelse på skift på de tre matrikler. Endelig blev der spurgt ind til baggrunden for, at man har valgt at have en UAO i almen medicin. Inspirationen kommer fra Slagelse og Videreuddannelsesregion Syd, hvor man har haft succes med et lignende koncept. I det første 1,5 år har UAO afsat 19 t/u til uddannelse, hvilket derefter reduceres til 7 t/u. Man har desuden valgt at foretage en baselineundersøgelse af uddannelseslægernes trivsel, så det er muligt at se en udvikling over tid.

Efterfølgende var der rundvisning i LæringsLab med simulationsudstyr til brug i undervisning. 

 

Bilag

Bilag 1: Bilag 2.1. Oplæg til DRRLV 01.12.25 SUH, del 1

Bilag 2: Bilag 2.2. Oplæg til DRRLV 01.12.25 SUH, del 2

3. Inspektorrapporter og fokusafdelinger (13.00-14.15)

Indstilling

Det indstilles, at rådet:

1) tager de gennemgående positive inspektorrapporter til efterretning (grønne og gule rapporter)

2) kort drøfter:

      i) Inspektorrapporter med kritiske anmærkninger (røde rapporter)

      ii) Statusberetning og handleplaner fra fokusafdelinger, herunder om der fortsat er brug for at følge alle afdelinger, og hvornår der skal indhentes ny status.

3) prioriterer drøftelse af de kritiske inspektorrapporter fra afdelingerne:

      i. Afdeling for Transplantation og Sygdomme i Fordøjelsessystemet, Medicinsk sektion, RH

      ii. Ortopædkirurgisk Afdeling, SUH Køge

Begge afdelinger deltager på mødet og præsenterer aktuel status og handleplan.

Tidsplan for punktet

13:00 - 13:15: Drøftelse af indkomne inspektorrapporter samt fokusafdelinger

13:15 - 13:35: Rapport fra Afdeling for Transplantation og Sygdomme i Fordøjelsessystemet, Medicinsk sektion, RH. Kort oplæg v. UAO Christopher Brandt og Malene Fischer efterfulgt af mulighed for spørgsmål og rådets drøftelse

13:35 - 14:15:  Ortopædkirurgisk Afdeling, SUH Køge. Kort oplæg v. cheflæge Thomas Juul Sørensen, UAO Rune Bech og UKO Mette Folmer efterfulgt af tid til spørgsmål og rådets drøftelse 

Sagsfremstilling

Der er modtaget 16 inspektorrapporter siden sidste møde (13 rutinebesøg og 3 opfølgende besøg). Udover nye rapporter har rådet tidligere aftalt at følge op på fire fokusafdelinger. De 16 nye inspektorrapporter samt opfølgning på fokusafdelingerne beskrives i det følgende, inkl. indstilling til rådets behandling.

Inspektorrapporter (modtaget siden sidste møde):

I henhold til aftalte triageringssystem, scorer de 16 rapporter som følger:

a. 11 rapporter er grønne (bilag 3.1 - 3.11)

b. 1 rapport er gul: Tilsyn og Rådgivning ØST, STPS (bilag 3.12)

c. 4 rapporter er røde (bilag 3.13 - 3.16).

Grønne rapporter: Fra gruppen af grønne rapporter udmærker flere sig med meget flotte rapporter. Eksempelvis Anæstesiologisk afd. NOH og Afd. for Lunge/hormon og stofskifte på HVH, hvor 13 af de 16 temaer i begge rapporter scores Særdeles god, og resterende temaer Tilstrækkelig. Der er også fine rapporter fra genbesøg på hhv. Kræftafdelingen HGH, og Anæstesiologisk Afd. AHH.

Gul rapport: Rådgivning Øst og Individtilsyn - Styrelsen for Patientsikkerhed (rapport fra 20.okt): Afdelingen uddanner i-læger og h-læger i samfundsmedicin. Rapporten beskriver et generelt godt og velfungerende uddannelsesmiljø. Rapporten scores ’gul’, da der er mulighed for at styrke forskningsmuligheder (scores utilstrækkelig) samt uddannelseslægernes undervisningsmuligheder. Næste besøg planlagt som rutinebesøg om 4 år.

Røde rapporter: Som nævnt scores 4 af de modtagne inspektorrapporter som røde:

1. Børne- og ungdomsafdelingen, SUH NYK F (bilag 3.13.). Rutinebesøg 5.juni. I rapporten scores 4 temaer som Utilstrækkelig (Uddannelsesplan, Akademiker, Forskning og Undervisning). Mange ting fungerer dog også uddannelsesmæssigt godt i afdelingen. Det er særligt formalisering og systematik i uddannelsesarbejdet, som inspektorerne foreslår styrket. Rapporten blev drøftet på specialets uddannelsesrådsmøde 24.sept., og afdelingen har fremsendt vedlagte handleplan (Bilag 3.13b). Næste inspektorbesøg er rutinebesøg om 4 år.

2. Afdeling for intensiv behandling af nyfødte og mindre børn, RH (bilag 3.14). Rutinebesøg 4.sept. Afdelingen beskrives som en rigtig god uddannelsesafdeling med gode læringsmuligheder og styrket arbejdsmiljø (tidligere eksempler på hård tone er udbedret), og 4 temaer scores Særdeles god og 9 temaer Tilstrækkelig. 2 temaer scores Utilstrækkelig (Undervisning og Konferencernes læringsværdi), hvor afdelingen kan løfte et i forvejen godt uddannelsesmiljø. Rapporten drøftes på næste møde i specialets uddannelsesråd i december, og Sekretariatet har modtaget vedlagte status fra afdelingen (Bilag 3.14b) . Næste inspektorbesøg er rutinebesøg om 4 år.

3. Psykiatrien Syd, Reg. Sj. Opfølgende besøg 23.sept., (bilag 3.16).  Afdelingen havde senest besøg i 2023, og er blandt de afdelinger som rådet aktuelt følger, grundet kritisk inspektorrapport fra 2023. Siden sidste besøg er der kommet ny cheflæge og 2 nye UAO'er, som har udarbejdet grundig handleplan for uddannelsesmiljøet. Der beskrives fremgang i afdelingen, men med fortsat plads til forbedringer, idet 4 temaer scores Utilstrækkelig (Medicinsk ekspert, Akademiker, Konferencernes læringsværdi og Læringsmiljøet). At læringsmiljøet scores utilstrækkeligt skyldes, at uddannelseslæger beskriver, at de ikke føler sig tilstrækkeligt fagligt klædt på til opgaver, eksempelvis stuegang, utryghed ved konferencer; at de ikke møder forståelse, når der gives udtryk for usikkerhed samt uens uddannelsestilbud. Afd.ledelsen og UAO’er er bevidste om afdelingens udfordringer og arbejdet på at få dem løst. Rapporten er meget ny og har endnu ikke været drøftet i specialets uddannelsesråd. Sekretariatet har modtaget vedlagte handlingsplan (Bilag 3.16b). Der planlægges med genbesøg om 24 mdr.

4. Ortopædkirurgisk afdeling SUH Køge. Rutinebesøg 11.sept., (bilag 3.15 og 3.15b). Afdelingen har modtaget en usædvanligt kritisk inspektorrapport. Rapporten beskrives nærmere nedenfor, da den er udvalgt til drøftelse på mødet.

Opfølgning på fokusafdelinger:

1. Medicinsk Afdeling BOH. Seneste status fremlagt på december-møde 2024 pba. opfølgende besøg. Rådet fik generel og dybdegående orientering om uddannelsesforholdene på BOH på sidste rådsmøde 2. juni. Der er derfor ikke indhentet ny status til dagens møde.

2. Øre-næse-hals afdeling NOH. Afdelingen havde inspektorbesøg 7. maj, og rapporten blev kort vendt på september-mødet i år. Inspektorerne beskriver, at afdelingen generelt har et godt uddannelsesmiljø. Trods dette blev 4 temaer scoret Utilstrækkelig (Uddannelsesprogram, Akademiker, Forskning og Arbejdstilrettelæggelse). Rapporten drøftes på specialets uddannelsesrådsmøde 11.dec, og specialets sagsbehandler og afdelingen har fremsendt vedlagte status (bilag 3.18) .

3. Akutafdelingen SLA. Afdelingen har været fulgt af rådet gennem længere tid grundet tidligere, udfordret uddannelsesmiljø. Afdelingen fremlagde senest status på december-mødet 2024 pba. af opfølgende inspektorbesøg i november 2024. Rapporten viste gode fremskridt, hvor der primært var brug for at styrke uddannelsesprogrammer og uddannelsesplaner. Sekretariatet har modtaget aktuel status fra afd. (bilag 3.19).

4. Akutmodtagelsen AHH. Afdelingen modtog en meget kritisk inspektorrapport efter besøg i maj 2024, hvor 2 temaer blev scoret Særdeles problematisk (Læring og kompetencevurdering samt Akademiker), og 6 temaer vurderedes Utilstrækkelig (Medicinsk ekspert, Kommunikator, Samarbejder, Professionel, Konferencernes læringsværdi og Arbejdstilrettelæggelse).  Rapport fremgår af bilag 3.20. Afdelingen havde fremsendt utilstrækkelig handleplan til marts-mødet 2025. Ny handleplan, status og oplæg fra cheflæge blev derfor indhentet og drøftet på rådsmødet i juni. Det blev aftalt, at rådet skulle følge op på december-mødet med ny status på handleplan, rapport fra Task Force samt rapport fra opfølgende inspektorbesøg, som skulle aflægges efterår 2025. Status på handleplan fra afd. fremgår af vedlagte bilag 3.20b, og rapport fra Task Force samt afdelingens kommentarer til rapporten fremgår af vedlagte bilag 3.20c og 3.20d. Afdelingen oplyser, at de ikke har haft det opfølgende inspektorbesøg. Sekretariatet kontaktede derfor SST, som har oplyst, at de (pga. beklagelig fejl) ikke har genbesøgt afdelingen. Besøget nu under planlægning og forventes afholdt inden sommerferien 2026.

Særligt kritiske inspektorrapporter: Afdelingerne deltager og præsenterer på mødet:

1. Afdeling for Transplantation og Sygdomme i Fordøjelsessystemet, Medicinsk Sektion, RH. Afdelingen havde rutinebesøg 23. maj (bilag 3.17). Der er tale om en rapport med betydelig kritik, da 7 ud af 16 temaer scores Utilstrækkelig (Kommunikator, Undervisning, Introduktion, Leder/administrator, Læring og kompetencevurdering, Akademiker, Konferencens læringsværdi). Ingen temaer scores Særdeles problematisk. Rapporten beskrev, at arbejdsmiljøet tidvist havde været udfordret ift. sygeplejerskegruppen med eksempler på uhensigtsmæssig tone og eksempler på mobning og udskældning af yngre læge. Rapporten blev kort vendt på juni-mødet, men afdelingen og hospitalet havde på daværende tidspunkt ikke haft tid til intern behandling af rapporten eller udarbejdelse af handleplan. Det blev derfor aftalt, at afdelingen skulle komme til dagens møde og præsentere aktuel status og handleplan mhp. rådets drøftelse. Skriftlig status fra afdelingen fremgår af vedlagte bilag 3.17b. Afdelingens UAO, Christopher Brandt og Malene Fischer deltager på mødet og fremlægger. Opfølgende inspektorbesøg er planlagt om 24 mdr.

2. Ortopædkirurgisk Afdeling, SUH Køge. Rutinebesøg 11.sept. 2025 (rapport ses i vedlagte bilag  3.15b og 3.15c). Sekretariatet har udvalgt rapporten til særskilt, fyldig drøftelse på mødet. Det skyldes, at der er tale om en usædvanlig kritisk rapport. I rapporten scores 2 temaer Særdeles problematisk (Læring og kompetencevurdering samt Arbejdstilrettelæggelse), og 9 temaer scores Utilstrækkelig (Uddannelsesprogram, Uddannelsesplan, Medicinsk ekspert, Kommunikator, Samarbejder, Undervisning, Konferencernes læringsværdi og Læringsmiljøet). 4 temaer scores Tilstrækkelig og 1 tema som Særdeles god (forskning). Rapporten beskriver et arbejdsmiljø hårdt presset på ressourcer samt tids- og produktionspres, som vanskeliggør frigørelse af ressourcer til læring og uddannelse. Afdelingens uddannelsesstrukturer og den formaliserede uddannelse beskrives som værende brudt sammen, eksemplificeret ved:

Som følge heraf skriver inspektorerne, at afdelingen (på besøgstidspunktet) ”ikke vurderes at være i stand til at kunne varetage uddannelse af læger ansat i introduktions- og hoveduddannelsesforløb”. Afdelingen uddanner intro-læger og hoveduddannelseslæger i ortopædkirurgi samt h-læge i plastikkirurgi og er godkendt til h-forløb i tænd,- mund og kæbekirurgi. Afdelingens normering og antal besatte uddannelsesforløb i afdelingen fremgår af vedlagte bilag 3.15e, og der vedlægges oversigt over sammensætningen af de ortopædkirurgiske h-forløb (bilag 3.15f). Der vedlægges endvidere oversigt over uddannelseslægernes evaluering af afdelingen fra Uddannelseslæge.dk (bilag 3.15g; perioden 1.aug 2024 til 31.dec 2025). Afdelingen er normeret til i alt 20,25 årsværk fordelt som 9 intro-stillinger i ortopædkirurgi, 10,25 årsværk h-forløb i ortopædkirurgi samt 1 årsværk til h-forløb i plastikkirurgi. Per 1. november var der i alt 20 uddannelseslæger i afd.: 13 h-læger i ortopædkirurgi, 6 i-læger i ortopædkirurgi samt 1 h-læge i plastikkirurgi. Sekretariatet kender ikke til uddannelsesforløb, som er blevet forlænget eller ikke er godkendt på grund af manglende kompetenceopnåelse. Grundet den alvorlige inspektorrapport har Sekretariatet været i dialog med specialets PKL (Andreas Balslev deltager på mødet i kraft af rolle som PKL-repræsentant), hospitalets UKO, Mette Folmer, og indhentet status fra afdelingens cheflæge, Thomas Sørensen, og udtalelse fra hospitalets vicedirektør, Trine Alstrup (bilag 3.15c og 3.15d) . Afdelingens cheflæge Thomas Juul Sørensen, nyudpeget UAO, Rune Bech, og UKO, Mette Folmer, deltager fysisk på mødet og præsenterer handleplan og aktuel status. Opfølgende inspektorbesøg er planlagt til om 12 mdr. (sep. 2026).

Referat:

Indledningsvist blev der spurgt ind til det triage system, der anvendes til inspektorrapporterne. Det blev bemærket, at man kan overveje, om scoring som ’rød rapport’ sender et unødigt hårdt signal. Sekretariatet svarede, at der er tale om farvescoring på baggrund af temascoringen, og at en rød rapport ikke nødvendigvis kræver opfølgning. Sekretariatet tager bemærkningerne om triage systemet til efterretning.

Rådet tog grønne og gule inspektorrapporter til efterretning.

Røde inspektorrapporter:

1. Børne- og ungdomsafdelingen, SUH NYK F: Rapporten blev taget til efterretning. Det blev fremhævet, at afdelingen består af to matrikler, hvor den ene er stor og den anden markant mindre. Denne potentielle udfordring blev foreslået som et muligt tema på et senere møde.

2. Afdeling for intensiv behandling af nyfødte og mindre børn, RH: Rapporten blev taget til efterretning. Det blev oplyst, at afdelingen er i kontakt med Rigshospitalets uddannelseskoordinerende overlæge (UKO) og bemærket, at direktionen ikke bliver orienteret, når der udsendes handleplaner. Dette tages til efterretning ift. fremtidig sagsbehandling.

3. Psykiatrien Syd, Reg. Sj: Flere rådsmedlemmer fremhævede betydningen af Faculty Development, hvilket også er et område, som afdelingen har stort fokus på. Afdelingen har i en årrække haft rekrutteringsvanskeligheder, hvilket har resulteret i, at der er ansat speciallæger, som benytter sig af arbejdsmåder, som fremstår gammeldags. Speciallægernes kompetencer har skabt en utryghed blandt uddannelseslægerne.  Der arbejdes målrettet med at få løftet disse udfordringer og rådsmedlem Sanne Ersgaard pointerede, at afdelingen har brug for lidt tid til at arbejde på indsatserne. Der var derfor tilslutning til at følge op på rapporten til DRRLV-møde i juni 2026.

Opfølgning på fokusafdelinger:

1. Medicinsk Afdeling BOH: Rådet fik status for uddannelsen på Bornholms Hospital ved rådsmødet 2. september 2025. 

2. Øre-næse-hals afdeling NOH: Handleplan fra afdelingen var pga. en teknisk fejl ikke synlig i dagsorden. Sundhedsstyrelsen har bedt om status fra afdelingen til maj, og det blev derfor aftalt at Rådet følger op på mødet i juni 2026.

3. Akutafdelingen SLA: Sekretariatet følger op på handleplan, hvor det angives, at alle uddannelseslæger ikke konsekvent udarbejder individuelle uddannelsesplaner. Der afsættes tid på rådsmødet i marts 2026 til at drøfte status. 

4. Akutmodtagelsen AHH: Ligeledes blev det aftalt, at der afsættes tid på rådsmødet i marts 2026 til en drøftelse af Akutafdelingen, AHH, herunder rapport fra Task Force. Rådet ønsker i den forbindelse at invitere cheflæge, lægefaglig vicedirektør samt UKO.  

Særligt kritiske inspektorrapporter:

1. Afdeling for Transplantation og Sygdomme i Fordøjelsessystemet, Medicinsk Sektion, RH: Kort oplæg v. UAO Christopher Brandt (med på Teams) med efterfølgende drøftelse og mulighed for spørgsmål. Præsentationen kom ind på følgende tiltag ift. inspektorbesøget i 23. maj 2025:

Efterfølgende var der drøftelse og spørgsmål fra Rådet:

Generelt var der ros til afdelingen, som har gjort et godt arbejde med at få struktur på uddannelsen. Det bemærkes, at en god uddannelseskultur kan være svær at etablere. Afdelingen er i proces med et større generationsskifte, hvilket forventes at medvirke til at styrke uddannelsesmiljøet fremadrettet. Der blev spurgt ind til fordelingen af regionsfunktion og højtspecialiseret funktion, hvortil det blev oplyst, at afdelingen altovervejende har højtspecialiserede funktioner. Ophold afkortes fra 15 til 12 mdr., og der er overvejelser om at korte ned til 6 mdr., så alle uddannelseslæger får mulighed for at komme forbi afdelingen, og afdelingen kan fokusere på det højtspecialiserede.

Opsamling i Rådet efter afdelingens fremmøde:

Rådet var samlet set tilfredse med den indsats afdelingen præsenterede. Afdelingen er systematiske og transparente omkring indsatsen og er godt på vej. Der er planlagt opfølgning og genbesøg om to år. Derudover er der aftalt nyt møde mellem UKO, Rikke Borre og afdelingen. Der vurderes ikke at være behov for yderligere opfølgning i Rådet før efter næste inspektorbesøg.

2. Ortopædkirurgisk Afdeling, SUH Køge: Oplæg v. cheflæge Thomas Juul Sørensen og nyudpeget UAO Rune Bech med efterfølgende drøftelse og mulighed for spørgsmål. Præsentationen er vedhæftet (bilag 21). I oplægget var der fokus på de seneste års udfordringer i afdelingen, herunder reduktion af antal speciallæger og krav om øget effektivitet. Der var desuden fokus på inspektorbesøget 11. september 2025 og de tiltag, der er gjort ift. indsatsområderne:

Efterfølgende var der drøftelse og spørgsmål fra Rådet:

Det var afdelingens vurdering, at der ikke er behov for at forlænge uddannelsesforløb pga. manglende kompetenceopnåelse. Rådet spurgte ind til, om uddannelseslægernes kompetencer gennemgås grundigt ift. at sikre tilstrækkeligt kompetenceopnåelse. Afdelingen oplyste, at uddannelseslægerne opnår en del kirurgisk erfaring i vagt under supervision af bagvagt, men at dette ikke er optimalt. Rådet spurgte til, om introduktionslæger kan opnå sufficiente operative kompetencer via kirurgiske procedurer i vagten, hvilket PKL Andreas Balslev bekræftede, at de generelt ville kunne. Flere Rådsmedlemmer satte spørgsmålstegn ved tidshorisonten for indsatserne og udtrykte bekymring for uddannelsen for de uddannelseslæger, der aktuelt er i afdelingen.

Opsamling i Rådet efter afdelingens fremmøde:

Rådet drøftede næste skridt ift. håndtering og opfølgning. Det blev anerkendt, at afdelingen har været igennem en svær opgave ift. budgettilpasningen. Samtidig var der flere i Rådet, der udtrykte bekymring for om de uddannelseslæger, der aktuelt er i afdelingen reelt set opnår de kompetencer, de skal og for operativt efterslæb, som skal forsøges indhentet i efterfølgende ansættelser. Rådet fandt det ligeledes bekymrende, at UAO ikke har erfaring med uddannelsesarbejde, og at det blev oplyst, at opgaven var pålagt. Desuden var Rådet bekymrede for, om der var tilstrækkelig ledelsesmæssig opbakning og prioritering af uddannelse i afdelingen. YL kunne oplyse, at meldingen fra deres bagland var, at UAO endnu ikke havde afholdt UAO dage pga. andre funktioner. ​​​​​​Det blev endvidere påpeget, at der også er plastikkirurgiske uddannelseslæger i afdelingen, hvis uddannelse er ramt. PKL i ort.kir. og PKL i plastikkirurgi er i dialog omkring en permanent omplacering af de plastikkirurgiske ophold på Køge til anden afdeling, da Køge ikke kan tilbyde den nødvendige håndkirurgi. Sekretariatet er efter mødets afholdelse er blevet orienteret om, at cheflæge, Thomas Sørensen, har opsagt sin stilling i afdelingen, hvorfor der skal findes ny afdelingsledelse. 

Rådet var enige om, at der er behov for en massiv indsats og tæt opfølgning. Det blev besluttet at nedsætte en Task Force, som skal samarbejde tæt med afdelingens UAO og afdelingsledelse ift. at følge op på, om uddannelseslægerne sikres de relevante kompetencer og som støtter afdelingen i at samtænke arbejdstilrettelæggelse og lægelig videreuddannelse i højere grad. YL opfordrede til, at alle afdelingens uddannelseslægers forløb gennemgås mhp. kompetenceopnåelse og ønskede månedlig opdatering. Rådet opfordrede til, at der tages kontakt til hospitalsledelsen mhp. at støtte afdelingen i processen. Arbejdet igangsættes hurtigst muligt. 

Der er efter mødet nedsat en Task Force bestående af PKL i ort.kir. Andreas Balslev-Clausen, UKO på SUH Mette Folmer, Sekretariatschef Kristine Lundsgaard, YL-repræsentant Mia Varming Rangholm og sagsbehandler for ort.kir. Louise Heyden (sekretariatsbetjening).    

Efter drøftelsen af ovenstående rapporter orienterede Sekretariatet om, at der er kommet en kritisk inspektorrapport fra Børne-ungdomspsykiatrien, Region Hovedstaden, som dagsordensættes til næste rådsmøde i marts 2026..

 

 

 

Bilag

Bilag 1: Bilag 1 - Rutinebesøg 18.marts 2025 Afdeling for Anæstesi, Operation og Traumecenter - RH

Bilag 2: Bilag 2 - Rutinebesøg 8. maj 2025, Radiologisk afsnit, Billeddiagnostisk overafd. NOH

Bilag 3: Bilag 3 - Opfølgende besøg 14. maj 2025, Afdeling for Kræftbehandling - HGH

Bilag 4: Bilag 4 - Rutinebesøg 23.april 2025 Kirurgisk afdeling Sjællands Universitetshospital

Bilag 5: Bilag 5 - Rutinebesøg 9. maj 2025 Afd for Kirurgiske specialer, fødsler og anæstesi Bornholm

Bilag 6: Bilag 6 - Opfølgende besøg 5. juni 2025 Anæstesiologisk Afdeling - Amager og Hvidovre Hospital

Bilag 7: Bilag 7 - Rutinebesøg 4. juni 2025 Afd for Lunge, hormon og stofskiftesygdomme - Amager Hvidovre Hospital

Bilag 8: Bilag 8 - Rutinebesøg 5. maj 2025 Afdeling for Urinvejssygdomme, Herlev-Gentofte Hospital

Bilag 9: Bilag 9 - Rutinebesøg 27. aug 2025 Regulatorisk og Klinisk Evaluering - Lægemiddelstyrelsen

Bilag 10: Bilag 10 - Rutinebesøg 18. juni 2025 på Anæstesiologisk afdeling - SUH Køge

Bilag 11: Bilag 11 - Rutinebesøg 16. maj 2025 Anæstesiologisk afdeling - Nordsjællands Hospital

Bilag 12: Bilag 12 - Rutinebesøg 25. aug 2025 Tilsyn og Rådgivning Øst og Individtilsyn - STPS

Bilag 13: Bilag 13 - Rutinebesøg 5. juni 2025 på Børne- og Ungdomsafdeling - SUH, Nykøbing F.

Bilag 14: Bilag 13b - Handleplan og status efter inspektorbesøg, Børne- og ungeafd SUH-NYK F

Bilag 15: Bilag 14 - Rutinebesøg 4. september 2025 Afd for Intensiv behandling nyfødte og mindre børn - Rigshospitalet

Bilag 16: Bilag 14b - Handleplan og status, Afd. for intensiv behandling nyfødte og mindre børn - RH

Bilag 17: Bilag 15 - SST Kommentarer besøg Ort kir, Sjællands Universitetshospital, Køge

Bilag 18: Bilag 15b - Rutinebesøg 11.sept 2025 Ort kir Sjællands Universitetshospital, Køge

Bilag 19: Bilag 15c - Status fra cheflæge, Ort.kir SUH-Køge- indsatser vedr. uddannelse 2025

Bilag 20: Bilag 15d - Udtalelse og status fra vicedirektør SUH, Trine Alstrup

Bilag 21: Bilag 15e - Oversigt over normering og besatte udd.forløb Ort Kir SUH-Køge

Bilag 22: Bilag 15f - Oversigt over sammensætningen af hoveduddannelsesforløb i Ort.kir

Bilag 23: Bilag 15g - Evalueringer fra udd.læge.dk, alle udd.forløb Ort kir SUH Køge 1.aug 2024 til 31.dec 2025

Bilag 24: Bilag 15h - Opdateret status på uddannelsesindsatser - Ort kir SUH-KOE 27.nov 2025

Bilag 25: Bilag 16 - Opfølgende besøg 23.september 2025 - Psykiatrien Syd, Reg S

Bilag 26: Bilag 16b - Status på handleplan - Psykiatrien Syd

Bilag 27: Bilag 16c - SST kommentar til inspektorrapport fra opfølgende besøg i Psykiatrien Syd

Bilag 28: Bilag 17 - Rutinebesøg 23 maj 2025 Med. Afd. for Sygdomme i fordøjelsessystemet RH

Bilag 29: Bilag 17b - Handleplan og status nov 2025, Med. Afd. for Sygdomme i fordøjelsessystemet RH

Bilag 30: Bilag 19 - Status på handleplan Akutafd. SLA, nov 2025

Bilag 31: Bilag 18 - Status fra sagsbehandler og handleplan ØNH, NOH nov 2025

Bilag 32: Bilag 20 - Inspektorrapport fra rutinebesøg Akutmodtagelsen AHH 31.maj 2024

Bilag 33: Bilag 20b - Status på handleplan fra afd., Akutmodtagelsen AHH, nov 2025

Bilag 34: Bilag 20c - Analyse af det lægelige uddannelsesmiljø i Akutmodtagelsen AHH, Task Force rapport

Bilag 35: Bilag 20d - Afdelingens kommentar til analysen af det lægelige uddmiljø, Akutmodtagelsen AHH

Bilag 36: Bilag 21. Oplæg til DRRLV 01.12.2025, Ortopædkirurgi

4. Pause (14.15-14.25)

10 min pause

Tomt indhold

5. Orientering om udmøntning af dimensioneringsplan 2026-2030 i Øst (14.25-14.35)

INDSTILLING

Det indstilles:

  1. at rådet tager orientering om plan for udmøntning af dimensioneringsplan 2026-2030 VUR Øst til efterretning

RÅDETS BEHANDLING/BESLUTNING

 

Der blev orienteret om plan for udmøntning af dimensioneringsplanen 2026-2030. Det blev fremhævet, at de særligt udfordrede specialer er almen medicin, neurologi, patologi og radiologi. Der er foreløbig fundet kapacitet til 16 af 32 ekstra hoveduddannelesforløb i almen medicin i Region Sjælland. Sekretariatet er i gang med en kapacitetsafklaring i Region Hovedstaden.

Rådet tog orienteringen til efterretning, men udtrykte samtidig bekymring for den store øgning af uddannelseslæger på kort tid ift. uddannelseskapacitet og uddannelseskvalitet. Der blev italesat et ønske om opfølgning, når man øger antal uddannelsesstillinger.

Der blev ligeledes udtrykt bekymring for, hvor forløb i almen medicin bliver placeret, og om de bliver besat. Der opfordres derfor til at se på data ift. hvilke forløbskombinationer der plejer at blive søgt og besat. Sekretariatet oplyste desuden, at eventuelt ubesatte forløb i almen medicin i Region Sjælland konverteres til introduktionsstillinger.

BAGGRUND

Sundhedsstyrelsen offentliggjorde d. 27. juni 2025 dimensioneringsplanen for perioden 2026-2030. Dimensioneringsplanen for 2026-2030 omfatter 1.240 hoveduddannelsesforløb årligt, hvilket svarer til en samlet øgning på 100 forløb i forhold til den nuværende dimensioneringsplan, herunder 50 forløb i almen medicin.

I Videreuddannelsesregion Øst (VUR ØST) indebærer det en øgning i antallet af introduktions- og hoveduddannelsesforløb i følgende specialer; almen medicin, psykiatri, børne- og ungdomspsykiatri, radiologi, patologi, geriatri, gastroenterologi, lungemedicin, reumatologi, kardiologi, neurologi og urologi samt en reduktion i retsmedicin. Samlet er der tale om 65,5 ekstra hoveduddannelsesforløb, heraf 32 i almen medicin.

Der henvises til sagsfremstilling fra møde i DRRLV Øst d. 2. september 2025 vedr. dimensioneringsplanen for yderligere baggrund. Sundhedsstyrelsens dimensioneringsplan 2026-2030, bilag 5.1.

SAGSFREMSTILLING

Principper for udmøntning af dimensioneringsplanen for 2026-2030 blev drøftet i DRRLV Øst på møde d. 2. september 2025. Rådet pegede på, at uddannelseskapaciteten i udfordrede specialer bør udbygges for at dimensioneringsplanen kan implementeres fuldt ud. Der var opmærksomhed på dilemmaet mellem hensyn til geografisk fordeling og hurtig uddannelse af speciallæger samt risiko for nedgang i ansøgere til uddannelsesstillinger i Region Sjælland ved øgning i Region Hovedstaden. Endeligt blev der italesat et behov for at nytænke tilrettelæggelsen af uddannelsesforløb i visse specialer. Drøftelserne skulle fortsættes i SLØ samt på koncerndirektørniveau. 

Principper for udmøntning af dimensioneringsplanen blev drøftet i SLØ på møde d. 10. oktober 2025. SLØ fremsatte som overordnet princip, at dimensioneringsplanen implementeres fra 2026 sideløbende med, at der opbygges uddannelseskapacitet i udfordrede specialer, og at samarbejdsaftalens principper for fordeling af uddannelsesforløb danner grundlag for udmøntningen i så vid udtrækning som muligt under hensyn til uddannelseskvalitet og -kapacitet. Der lægges således vægt på prioritering af den tidsmæssige faktor, men også at tiltagene skal være bæredygtige. Sekretariatet fik til opgave at udarbejde en plan for udmøntning af  dimensioneringsplanen 2026-2030 i Videreuddannelsesregion Øst pba. dissse principper til godkendelse på koncerndirektørniveau.

Den godkendte plan for udmøntning af dimensioneringsplan 2026-2030 ses i bilag 5.2. 

 

PLAN FOR BESLUTNINGSPROCES OG OPFØLGNING

De specialespecifikke uddannelsesråd udarbejder i samarbejde med Sekretariat for lægelig videreuddannelse Øst lægefaglige indstillinger for nye uddannelsesforløb iht. dimensioneringsplanen. De lægefaglige indstillinger forelægges DRRLV Øst til godkendelse. For at opfylde dimensioneringsplanen allerede fra 2026 henstilles til, at rådet udviser forståelse for løbende godkendelse af lægefaglige indstillinger mellem rådsmøder. Rådet vil løbende blive orienteret om status for opfyldelse af dimensioneringsplanen.     

REGION7SAGSBEHANDLER

Lise Thamsborg 

JOURNALNUMMER

[Sagsummer i Workzone]

Bilag

Bilag 1: Bilag 5.1. Dimensioneringsplan for speciallægeuddannelsen 2026-2030

Bilag 2: Bilag 5.2. Udmøntning dimensioneringsplan 2026-2030

6. Strategisk fordeling af introduktionsstillinger - skitse for procesplan (14.35-14.55)

INDSTILLING

Det indstilles at rådet:

RÅDETS BEHANDLING/BESLUTNING

Oplægget til proces, herunder tidsplan og forslag til sammensætning af arbejdsgruppe, blev præsenteret med henblik på indledningsvist at se på de intern medicinske specialer.

Generelt var der opbakning fra Rådet til at arbejde videre med processen. Kommentarer og spørgsmål fra Rådet omhandlede følgende:

Sekretariatet arbejder videre med processen.

BAGGRUND

Forårsaftalen beskriver en ny og mere strategisk tilgang til at anvende introduktionsstillinger i den lægelige videreuddannelse. Aftalen slår fast, at antal og placering af introduktionsstillinger skal understøtte rekruttering i de specialer og geografiske områder, hvor behovet for speciallæger er størst, og samtidig modvirke flaskehalse i hoveduddannelsesforløbene.

Aftalen indfører desuden en skærpet styring for den enkelte uddannelseslæge, så det fremover ikke er muligt at gennemføre flere introduktionsstillinger i samme speciale – bortset fra inden for intern medicin, hvor der fastsættes en grænse på maksimalt to introduktionsstillinger. Der afventes notat fra Danske Regioner om administrationsprincipper for området.

Både DRRLV Øst og Styregruppen vedr. udmøntning af det strategiske samarbejde omkring lægelig videreuddannelse i Østdanmark (SLØ) har på møder hhv. 2. september og 10. oktober 2025 drøftet behovet for en mere strategisk tilgang til at fordeling af introduktionsstillinger.

Der var bred enighed om, at der skal fastlægges overordnede, gennemsigtige og balancerede principper for fordeling – både geografisk og på tværs af specialer – og at der er behov for central styring for at sikre en ressourceeffektiv og fair brug af uddannelseskapaciteten. Samtidig skal inddragelse af de specialespecifikke uddannelsesråd sikres mhp. kendskabet til de faglige miljøer og de enkelte specialers forudsætninger og behov. Der henvises til sagsfremstilling og referat vedr. punktet 'Strategisk fordeling af introduktionsforløb i Videreuddannelsesregion Øst' fra rådsmøde 2. september 2025 ved behov for yderligere baggrund. 

SLØ pegede på styrkelse af uddannelseskvalitet og uddannelsesmiljøer som et andet vigtigt greb til at øge rekrutteringen. Dette arbejde er placeret i andre spor.   

SAGSFREMSTILLING

VUS Øst har på baggrund af ovenstående udarbejdet aktuelle forslag til en trinvis proces for udvikling af principper for strategisk fordeling af introduktionsstillinger. VUS Øst vurderer, at der først og fremmest er behov for at fokusere arbejdet på de intern medicinske specialer, hvor der er forskel i rekrutteringsgrundlaget. Efterfølgende kan det være relevant at arbejde på en strategisk fordeling af introduktionsstilinger på tværs af de øvrige specialer. Arbejdet skal understøttes af et datagrundlag. Procesplanen beskriver, hvordan arbejdet skal organiseres og forankres ultimo 2025 og i 2026, herunder inddragelse af de specialespecifikke uddannelsesråd og øvrige relevante aktører.

Det foreslås således, at første trin er udarbejdelse af en makrofordeling for introduktionsstillinger i de intern medicinske specialer.

Drøftelserne i DRRLV Øst og SLØ har fastlagt følgende strategiske grundlag for arbejdet med en central styringsmodel:

Forslag til procesplan 

Nedenstående forslag giver et overblik over processen med at udarbejde en makrofordeling for introduktionsstillinger i de intern medicinske specialer med udgangspunkt i ovenstående strategiske grundlag. 

December 2025

Januar 2026

Februar 2026

Marts 2026

REGION/SAGSBEHANDLER

Marie Dam Heebøll og Stine Vind Roi

7. Lægefaglige indstillinger (15.15-15.20)

Sagsfremstilling

Sekretariatet indstiller, at rådet tager orienteringen til efterretning. 

Følgende specialer er i proces med at udarbejde ny lægefaglig indstilling i henhold dimensioneringsplanen 2026-2030:

Ingen af ovenstående specialer når at have en indstilling klar til mødet den 1. december 2025. Der er derfor ingen lægefaglige indstillinger til behandling på mødet. 

Hvis der opstår behov for at få indstillingerne godkendt i mailhøring inden næste møde i DRRLV, så vil sekretariatet bestræbe sig, at indstillingerne fremsendes samlet og ikke enkeltvis. 

Referat

Sekretariatet præsenterede oplæg til ekstraordinært, sammenhængende uddannelsesforløb (intro + hoveduddannelse) i almen medicin på Bornholm. Der ønskes tiltrædelse pr. 1. marts, idet der er en kvalificeret ansøger. Oplægget til forløbet er udarbejdet af almen medicinsk uddannelseskoordinator og uddannelsesansvarlig overlæge på Bornholm og har været drøftet med specialets PKL’er, som bakker op om forslaget. Sekretariatet har undersøgt med SST ift. mulig dispensation for 6-måneders reglen i forbindelse med forløbet, og er blevet oplyst, at SST hurtigt kan se på en dispensationsansøgning. Sekretariatet sender den lægefaglige indstilling i mailhøring til Rådet i løbet af december med henblik på godkendelse.

8. Udkast til arbejdsgang og principper for udarbejdelse og godkendelse af ekstraordinære hoveduddannelsesforløb (14.55-15.15)

INDSTILLING

Sekretariatet indstiller, at Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Øst (DRRLV):

  1. Drøfter udkastet til arbejdsgang og principper for udarbejdelse og godkendelse af ekstraordinære hoveduddannelsesforløb.
  2. Afgiver input til justering af udkastet med henblik på endelig godkendelse på et kommende møde.

RÅDETS BEHANDLING/BESLUTNING

Punktet blev taget før punkt 5 og 6, så Kirsten Wisborg kunne være til stede ved drøftelsen.

Sekretariatet præsenterede oplæg til drøftelsen og bemærkede, at der er en opmærksomhed på, at arbejdsgangen ikke rummer almen medicin. Der er derfor behov for en supplerende beskrivelse. Det blev oplyst, at Sekretariatet er i gang med at se på et ekstraordinært, sammenhængende uddannelsesforløb i almen medicin på Bornholm.

Rådet havde følgende input og kommentarer:

 

BAGGRUND

Med Forårsaftalen 2025 om implementering af Sundhedsreformen blev Regeringen og Danske Regioner enige om at iværksætte en forsøgsordning, som giver mulighed for at oprette op til 30 ekstraordinære hoveduddannelsesforløb i specialerne almen medicin, psykiatri, børne- og ungdomspsykiatri samt intern medicin: geriatri.

Formålet med ordningen er at understøtte rekruttering og fastholdelse i lægedækningstruede områder gennem geografisk forankrede og individuelt tilpassede forløb centreret om et akuthospital uden for de fire største byer. Det forventes, at mindst halvdelen af uddannelsen skal finde sted på et perifert akuthospital. Den endelige udmøntning er endnu ikke udmeldt og der afventes et rammenotat fra Danske Regioner, inkl. beskrivelse af fordelingsnøgle mellem de 3 videreuddannelsesregioner.

Ordningen skal ses som et supplement til dimensioneringsplan for 2026-2030 og en erstatning for den tidligere ordning med fleksforløb, som ikke havde den ønskede effekt og derfor ikke videreføres.

Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Øst godkendte på møde den 20. oktober 2025 et ekstraordinært hoveduddannelsesforløb i intern medicin: geriatri (Bornholms Hospital og Bispebjerg-Frederiksberg Hospital) som led i forsøgsordningen. I den forbindelse anmodede rådet sekretariatet om at udarbejde forslag til arbejdsgang for håndtering ekstraordinære hoveduddannelsesforløb.

SAGSFREMSTILLING

Den foreslåede arbejdsgang har til hensigt at skabe ensartethed, transparens og kvalitet i behandlingen af sager om ekstraordinære hoveduddannelsesforløb.

Nedenfor udkast til arbejdsgang:

Formål og grundlæggende principper

Arbejdsgangen gælder for alle sager om ekstraordinære hoveduddannelsesforløb i Videreuddannelsesregion Øst.

Den skal medvirke til at sikre følgende principper:

Tilrettelæggelse af ekstraordinære forløb skal ikke nødvendigvis følge samme forløbsstruktur som de ordinære hoveduddannelsesforløb. Der skal anlægges en fleksibel og løsningsorienteret tilgang, hvor Sundhedsreformens intentioner forsøges efterkommet samtidig med, at der tages hensyn til uddannelseskvaliteten.    

Procedure ved oprettelse af ekstraordinære HU-forløb

1. Initiativ og behovsafdækning
Initiativ til oprettelse af ekstraordinært HU-forløb kan komme fra en potentiel ansøger (uddannelseslæge), en eller flere uddannelsesafdelinger eller fra det specialespecifikke uddannelsesråd. Sekretariatet inddrages fra start med henblik afklaring af om forløbet lever op til formelle krav og regler, herunder de politiske intentioner med etableringen af de ekstraordinære hoveduddannelsesforløb.

2. Indledende vurdering
Sekretariatet afklarer, om afdelingerne allerede er godkendt til hoveduddannelse:

  1. Godkendt til uddannelse af HU-læger

PKL inddrages mhp. faglig vurdering af forløbssammensætning i forhold til om målbeskrivelsens kompetencer kan opnås i det samlede forløb.

Det anbefales, at PKL og sagsbehandler mødes med afdelingsledelsen og uddannelsesteamet.

  1. Ikke godkendt til uddannelse af HU-læger

Sekretariatet og PKL indhenter relevant baggrundsdata mhp. faglig forhåndsvurdering af afdelingen:  beskrivelse af afdelingen, optageområde, funktioner, antal speciallæger, andre uddannelseslæger på afdelingen, afklaring af hvilke kompetencer i målbeskrivelsen afdelingen kan sikre mv. Processen bør ved behov kunne foretages hurtigt og fleksibelt.

Det anbefales, at PKL og sagsbehandler besøger afdelingen og mødes med afdelingsledelsen og uddannelsesteamet.

3. Uddannelsesrådets behandling

  1. Godkendt til uddannelse af HU-læger

Det specialespecifikke uddannelsesråd indstiller på baggrund af PKL’s faglige vurdering af forløbssammensætningen forløbet til godkendelse i DRRLV.

De involverede afdelinger har ansvar for at udarbejde et forløbsspecifikt uddannelsesprogram.

  1. Ikke godkendt til uddannelse af HU-læger

Det specialespecifikke uddannelsesråd foretager en faglig vurdering på baggrund af indhentet baggrundsdata og dialog med afdelingen – og indstiller forløbet til godkendelse i DRRLV.

De involverede afdelinger har ansvar for at udarbejde et forløbsspecifikt uddannelsesprogram.

Hvis uddannelsesrådet ikke kan blive enigt om forløbssammensætning og indstilling af forløbet til godkendelse kan sagen forelægges for DRRLV med belysning af baggrund, forløb og faglige argumenter.

4. Sekretariatets sagsfremstilling
Sekretariatet udarbejder en sagsfremstilling til DRRLV, hvor forløbet, den faglige vurdering og eventuelle forbehold beskrives.

Indstillingen kan suppleres af et forløbsspecifikt uddannelsesprogram ved ønske fra DRRLV.

5. Rådets behandling
Indstillingen forelægges DRRLV til beslutning.

Rådet kan godkende forløbet med eventuelle forbehold og præciseringer.

Rådets behandling af ekstraordinære hoveduddannelsesforløb bør ske i forbindelse med et ordinært møde.

DRRLV tager stilling til evt. behov for løbende monitorering, evaluering og kvalitetssikring af ekstraordinære hoveduddannelsesforløb, herunder forankring hos UAO, PKL og sagsbehandler i sekretariatet.

REGION/SAGSBEHANDLER

Tobias Kongstad-Hansen

JOURNALNUMMER

[Sagsummer i Workzone]

9. Faste orienteringspunkter (15.20-15.40)

Sagsfremstilling

1. NRLV: Næste møde i NRLV er d. 17. december 2025. Der orienteres om dagsorden, hvis den er modtaget. 

2. SST og STPS: orientering om møde i VUSAM d. 27. november 2025.

3. Høringssvar: Der blev i referatet for sidste rådsmøde d. 2. september 2025 informeret om høring vedr. opdateret vejledning for inspektorordningen. Videreuddannelsesregion Øst (VUR Øst) indgav i oktober input til fælles høringssvar fra Danske Regioner, hvor der blev gjort opmærksom på at de tandlægelige specialer i den nuværende konstruktion ikke hører under DRRLV, at DRRLV ikke rutinemæssigt involveres i afdelingernes selvevalueringer, og aftalen med regionerne om tjenestefrihed for inspektorer blev problematiseret. Der blev i referatet også informeret om udpegning til fagligt netværk for inspektorordningen, som erstatter følgegruppen for inspektorordningen. VUR Øst har indstillet rådsmedlem og UKO Sanne Ersgaard.   

Videreuddannelsesregionerne har i september indgivet fælles input til Sundhedsstyrelsen om, hvor specialernes målbeskrivelser kan vanskeliggøre arbejdet for en bedre lægedækning. Videreuddannelsesregionerne svarede, at der i forbindelse med udarbejdelse af nye målbeskrivelser, som led i arbejdet med ’Fremtidens speciallæge’, er potentiale for at tilrettelægge målbeskrivelserne på en sådan måde, at en større del af speciallægeuddannelsen ville kunne opnås uden for de store byer. Der blev peget på enkelte formuleringer i målbeskriverlser om ansættelsestid på højt specialiseret afdeling, men understreget at ændringer i målbeskrivelser kræver faglig vurdering og indstilling fra specialeselskaberme.

VUR Øst har i november svaret Sundhedsstyrelsen i en høring om vanskeligt opnåelige kompetencer i målbeskrivelsen for almen medicin. Her blev der særligt spurgt ind til den planlagte håndtering af udvalgte kompetencemål i hospitalsdelen af den nye målbeskrivelse. Svaret blev baseret på iput fra de sygehuse/hospitaler, der indgår i hoveduddannelsen i almen medicin.  

4. Nyt fra PKL

5. Nyt fra Regionerne

7. Nyt fra Færøerne

8. Nyt fra Sekretariatet: Orientering på mødet om nyt fra sekretariatet, status for udmøntning af tiltag i Forårsaftalen og relevante reformspor, herunder reformopgave 'Læger i fremtidens sundhedsvæsen' reformspor 4: God lægelig videre- og efteruddannelse som redskab i lægedækning i Region Østdanmark.

VUR Øst har siden sidste rådsmøde udpeget  Karina Heuer Bach fra Sekretariat for Lægelig Videreuddannelse Øst til arbejdsgruppe vedr. bedre data om introduktionsstillinger i regi af Sundhedsstyrelsen.

Referat

1. NRLV: Dagsorden for næste møde er endnu ikke modtaget, men rådet skal bl.a. drøfte ekspertgruppernes anbefalinger til Fremtidens Speciallæge. Der blev orienteret ud fra referatet på seneste møde, hvor der bl.a. blev drøftet, om der skal reduceres i optaget af studerende på medicinstudiet og dashboard ift. inspektorrapporter, der er under udarbejdelse i SST.

2. SST og STPS: Fra sidste møde i VUSAM blev det bl.a. oplyst, at alle tre videreuddannelsesregioner oplever fald i antallet af evalueringsansættelser.

3. Høringssvar: Et medlem efterspurgte, at høringssvar kan medsendes dagsorden fremadrettet, hvilket sekretariatet vil bestræbe sig på.

4. Nyt fra PKL: Andreas Balslev-Clausen er ny PKL-repræsentant i Rådet. Han oplyste, at der arbejdes med en kompetenceprofil for PKL og orienterede om, at man i PKL-gruppen arbejder med vidensdeling ift. PKL’ernes egne kompetencer.

5. Nyt fra regionerne: Marit Bucarella oplyste, at der d. 30. november 2025 var frist for ansøgning til HU-forløb i almen medicin i Region Sjælland. Der er modtaget 47 ansøgninger til 24 forløb, herunder ansøgninger til de sammenhængende forløb. Dan Brun Petersen orienterede om, at der arbejdes på at styrke primærsektoren, og at der er en tæt kobling til videreuddannelsen. Der er er nedsat et Advisory Board for almen medicin, som bl.a. arbejder på at hjælpe seniore læger tilbage til praksis fx ved opkvalificering, mere tid til patienterne m.v.

6. Nyt fra Færøerne: Afbud fra Tummas í Garði.

7. Nyt fra Sekretariatet: Lise Thamsborg orienterede om, at Sekretariatet er blevet samordnet pr. 15. september under ledelse af sekretariatschef Kristine Lundsgaard. Aktuelt arbejdes der på samordningen, herunder at få én indgang til sekretariatet ift. henvendelser.

Sekretariatet orienterede desuden om status på opgaver afledt af reformer. Arbejdsgruppe om data vedr. introduktionsstillinger i regi af SST er ved at afslutte deres arbejde, der primært har haft fokus på at sikre data om opslåede introduktionsforløb. Der afventes nedsættelse af en arbejdsgruppe om data vedr. speciallægeuddannelser under Danske regioner. Ligeledes afventes udmelding om nye rammer for introduktionsstillinger fra Danske Regioner.   

Sekretariatet orienterede også om arbejdet under reformopgave 5, Læger i Fremtidens Sundhedsvæsen, projekt 4 om attraktive uddannelsesmiljøer og efterspurgte i den forbindelse om input til det videre arbejde. Der blev spurgt til, om der kun er fokus på nationale tiltag og forskning. Hertil blev det fremhævet, at der overvejende ses på eksisterende data, men ikke nødvendigvis kun nationalt. Det blev desuden foreslået, at sekretariatet fremsender foreløbigt dashboard til rådet, der er udarbejdet under reformopgave 5, så de enkelte afdelinger/hospitaler kan se antal speciallæger.

10. Opsamling og status på løbende sager (15.40-15.55)

Sagsfremstilling

1. Dimensioneringsplan: Behandles særskilt under punkt 5. 

2. Revision af den lægelige videreuddannelse: Orienterering om status på mødet. 

3. Status på sammenhængende uddannelsesforløb: Orientering om status på mødet.

4. Status på KBU i Psykiatri: Orientering om status på mødet. 

6. Status på omlægning af hoveduddannelsen i almen medicin: Orientering om status på mødet. 

Referat

1. Dimensioneringsplan: Behandlet under punkt 5.

2. Revision af den lægelige videreuddannelse: Lise Thamsborg gav en status på arbejdet i SST’s ekspertgrupper, herunder udkast til de moderniserede syv lægeroller. Her blev der spurgt ind til, om der kommer anbefalinger til nye kompetencevurderingsværktøjer (KV). Sanne Ersgaard, der sidder i ekspertgruppen for kompetencevurdering, orienterede om, at der ikke er anbefalinger om nye KV-metoder, men om måden de sammensættes på i et kompetencevurderingsprogram. 

3. Status på sammenhængende uddannelsesforløb: Det blev oplyst, at der er opslået og søgt sammenhængende forløb i almen medicin i Region Sjælland. Et enkelt forløb er ubesat, da en læge er sprunget fra. Der er procedurer for opsamling hver 3. måned.

4. Status på KBU i psykiatri: Det blev oplyst, at der er nedsat en arbejdsgruppe for evaluering af forløbene (metode er koordineret med VUR Nord). I Region Sjælland får KBU-lægerne mulighed for 14 dages fokuseret ophold i Akutmodtagelsen.

5. Status på omlægning af hoveduddannelsen i almen medicin: Sekretariatet orienterede om, at der aktuelt arbejdes på færdiggørelse og godkendelse af uddannelsesprogrammer for hospitalsdelen af den almen medicinske speciallægeuddannelse i Øst. 

11. Eventuelt (15.55-16.00)

Referat

Malene Fischer oplyste, at KU og DTU er gået sammen om at se på STEM og lægeuddannelsen. Samarbejdet er kun i sin begyndelse.

Møder i 2026:

Der var en kort drøftelse af den tidsmæssige fordeling mellem sygehus/hospitalsbesøg og den ordinære dagsorden, hvor der både var forslag om at reducere sygehus/hospitalsdelen og afsætte mere tid til dette. Det blev i den forbindelse foreslået, at man kan overveje om mødetiden skal øges. Sekretariatet tager input med tilbage.

Sekretariatet bad Rådet om at sende eventuelle forslag til lokalisation for sygehusbesøg i Region Sjælland. Sekretariatet udsender hurtigst muligt efter mødet invitationer til rådsmøder i 2026.