Emner til politisk drøftelse (tavlemøde)
Der er i alt fem emner til politisk drøftelse:
1. Udredning inden 30 dage (opfølgning fra sidste tavlemøde)
2. Ventetid, akuttelefonen
3. Forløbstider for kræftpatienter
4. Uventede hjertestop
5. Medarbejdertilfredshed / arbejdsmiljø
1. Udredning inden 30 dage
På tavlemødet den 13. september 2016 blev det besluttet at tage spørgsmålet om ny registreringsvejledning op vedr. målet om udredning inden 30 dage, somatik, psykiatri til og med 18 år op. Vedrørende udredning inden 30 dagenop i regi af Danske Regioners bestyrelse. Endvidere blev det besluttet at bede psykiatriudvalget om at drøfte driftmålet for udredning i børne- og ungepsykiatrien.
Vedrørende den manglende registreringsvejledning, er denne efterfølgende udgivet.
Psykiatriudvalget har drøftet, om udredningsretten bør justeres i forhold til nugældende lovgivning på 30 dage på deres møde den 22. november 2016. Der er ikke enighed i udvalget herom. Udvalget finder det afgørende, at der indenfor den eksisterende lovgivning sikres et forbedret samarbejde med kommunerne omkring både hurtig levering af de nødvendige informationer til udredning og den opfølgende indsats i kommunerne for at sikre bedre sammenhæng i indsatsen. Der er endvidere enighed i udvalget om, at det første besøg afholdes hurtigst muligt. Udvalget ser frem til at få data fra den nye monitoreringsmodel, som vil give et mere reelt billede af overholdelsen af udredningsretten.
Det anbefales, at forretningsudvalget ikke tager yderligere initiativer nu, men at udvalget følger udviklingen på området.
2. Ventetid akuttelefonen
Forretningsudvalget havde på sit tavlemøde den 12. april 2016 en dybdegående drøftelse af akuttelefonen. Der har de seneste måneder været en positiv udvikling i målopfyldelsen for ventetider på akuttelefonen. I oktober er der opnået den hidtil bedste efterlevelse af servicemålene siden etableringen af akuttelefonen.
Den positive udvikling skyldes blandt andet, at der har været tilgang af sygeplejersker. Det har betydet, at det er blevet lettere at tilpasse bemandingen efter borgernes behov for hjælp. Derudover er der blevet arbejdet målrettet med en række initiativer til nedbringelse af ventetider. Det vurderes, at der er begrundet håb om en fortsat positiv udvikling. Målopfyldelsen svarer dog endnu ikke til det fastsatte ambitionsniveau.
Målopfyldelsen i oktober er på 70 procent (andel, besvaret indenfor 3 minutter, ambitionsniveau 90 procent) og på 96 procent (andel, besvaret indenfor 10 minutter, ambitionsniveau 100 %). Sundhedsudvalget og udvalget vedrørende tværsektorielt samarbejde anbefaler at mål og ambitionsniveau fastholdes i deres høringssvar omkring den årlige opdatering af driftsmålet.
I forlængelse heraf henvises der til vedlagt bilag 7, der giver en uddybet status på Akuttelefonen 1813 i forhold til bl.a. ventetider, rekruttering, arbejdsmiljø og sygefravær og den patientoplevede kvalitet.
Administrationen anbefaler, at der ikke iværksættes yderligere initiativer på nuværende tidspunkt.
3. Forløbstider for kræftpatienter
Overholdelse af forløbstider for kræftpatienter har i løbet af 2016 ligget på et stabilt niveau. Seneste data viser, at målopfyldelsen for oktober var på 71 procent. Ambitionsniveauet er fastsat til 90 procent, og målopfyldelsen ligger således fortsat væsentligt under ambitionsniveauet. Der er derfor brug for at fastholde fokus på området.
I februar 2016 besluttede administrationen at igangsætte et pilotprojekt på fire udvalgte kræftpakker (lungekræft, tyk- og endetarmskræft, kræft i urinvejene samt gynækologiske kræftformer), hvor der er udpeget en forløbsansvarlig vicedirektør for hver kræftpakke. Formålet er at få fokus på regionens samlede målopfyldelse, og at give mulighed for at iværksætte forbedringstiltag på tværs af de hospitaler, som er involveret i den udvalgte kræftpakke. De foreløbige erfaringer viser, at der på flere af kræftpakkerne er sket en forbedring i målopfyldelsen. Strategistyregruppen besluttede på møde i november, at projektet skal udvides til også at omfatte brystkræft.
Sundhedsudvalget fik en status på pilotprojektet ved deres møde den 22. november 2016.
Administrationen har fortsat opmærksomhed på implementering af initiativer fra regeringens sundhedsstrategi. Der er i efteråret særligt fokus på udmøntning af de midler, som fra 2017 og frem er afsat til bl.a. øget kapacitet til udredning af kræft. Midlerne vil særligt blive tilført de kræftpakker med relativt lav målopfyldelse. Administrationen vil også fremover følge, om udmøntning af midlerne har positiv effekt på overholdelse af forløbstiderne.
Sundhedsudvalget blev orienteret om status på implementering af initiativerne fra sundhedsstrategien på møde den 25. oktober 2016.
Administrationen indstiller, at Forretningsudvalget ikke iværksætter yderligere initiativer, men at området fortsat følges af Sundhedsudvalget.
4. Uventede hjertestop
Forretningsudvalget har på sit møde den 7. juni 2016 anbefalet at der i forbindelse med indførelsen af nationale mål sker en tilpasning af driftsmålene til nationale mål. Således skal det undgås, at der etableres flere separate målesystemer. I forbindelse med den årlige opdaterng af driftsmål og ambitionsniveauer foreslås det derfor at driftsmålet "uventede hjertestop" ændres til "Overlevelse ved uventet hjertestop". Dette sker for at tilpasse driftsmålet til de nationale indikatorer. Der har ikke i de stående udvalg været bemærkninger hertil.
Det er administrationens opfattelse, at det er vigtigt at fastholde en tæt sammenhæng mellem driftsmålene og de nationale indikatorer. Imidlertid er det ligeledes opfattelsen, at fokus for driftsmålet med justeringen ændres uhensigtsmæssigt.
Det foreslås, at forretningsudvalget drøfter muligheden for politiske tiltag til en senere justering af målet, så fokus igen kan blive på antallet af patienter med uventet hjertestop, hvor genoplivningsbehandling ikke lykkes samt patienter med uventet hjertestop, hvor genoplivningsbehandling lykkes, men hvor patienten ikke er i live 30 dage efter.
5. Medarbejdertilfredshed / arbejdsmiljø
Med baggrund i budgetaftalen 2017 er administrationen i gang med at forberede et regionalt driftsmål om medarbejdertrivsel. Målet implementeres i 2017. Formålet er at sætte kontinuerligt fokus på arbejdsmiljø- og trivselsforhold i regionen. Målingen kommer til at bidrage med en indikator på målepunktet ”trivsel” i driftsmålstyringen. Der arbejdes dels på et regionalt koncept og dels på et teknisk setup, der skal understøtte selve dataindsamlingen.
Bilag 1. beskriver den foreløbige tidsplan, samt det igangværende arbejde med udformning af driftsmålet.
Det foreslås, at forretningsudvalget ikke iværksætter yderligere.
Fjerde kvartårlige rapportering i øvrigt
Status og fremdrift for kongeindikatorerne er opgjort i bilag 2.
Kongeindikatorer
Er du alt i alt tilfreds med indlæggelsens / besøgets forløb
Dette er indikatoren for den politiske målsætning "patientens situation styrer forløbet".
Der er fastlagt et ambitionsniveau på 4,5, målt på en skala fra 1-5, hvor 5 er bedst.
Der måles ved de aktuelle målinger på Amager og Hvidovre Hospital, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital samt i Region Hovedstadens Psykiatri. Bispebjerg og Frederiksberg Hospital er med for første gang. Resultaterne herfra er endnu ufuldstændige. Udrulningen af Den Løbende Patienttilfredshedsmåling fortsætter planmæssigt.
Målopfyldelsen er ved denne opgørelse (oktober 2016) 4,5 i somatikken og 4,2 i psykiatrien. Der er tale om en lille stigning fra henholdsvis 4,4 i somatikken og 4,1 i psykiatrien ved seneste forelæggelse.
Målopfyldelse for kliniske kvalitetsdatabaser
Dette er kongeindikatoren for den politiske målsætning "høj faglig kvalitet".
Ambitionsniveauet er sat til 80 % målopfyldelse, og den aktuelle opgørelse (september 2016) viser en målopfyldelse på 73 %. Der er tale om en lille stigning fra 72 % ved den seneste forelæggelse.
Hjemtagning af eksterne midler til forskning og innovation fra offentlige og private kilder
Dette er indikatoren for den politiske målsætning "ekspansive vidensmiljøer".
Der måles på regionens samlede indhentning af eksterne midler til forskning og innovation fordelt på hospitaler, virksomheder og centre. Der er fastlagt et ambitionsniveau på minimum 100 mio. kr. pr. år i eksterne forsknings- og innovationsmidler.
Målopfyldelse ved denne måling (juli 2016): 823,5 mio. kr. for perioden januar - oktober 2016.
I lighed med seneste måling er målet opfyldt. Det daværende resultat var 531 mio. kr.
CO2
Dette er indikatoren for "grøn og innovativ metropol".
For hovedstadsregionen som geografi beregnes data om CO2-udledning via den kommende kommunale CO2-beregner. Data kommer fra de 29 kommuners opgørelser og samles til en årlig regional opgørelse. Energistyrelsens nye CO2-beregner er blevet lanceret den 26. oktober 2016. Afrapporteringens data er udarbejdet på basis af denne samt regionens og kommunernes nyligt afsluttede klimabenchmark. Kommunerne i hovedstadsregionen har generelt stort fokus på at reducere CO2-udslippet og energiforbruget. Det ses bl.a. ved, at kommunerne som minimum har som mål at reducere CO2-udslippet med 2 pct. om året. Derudover er kommunerne generelt aktive med at igangsætte indsatser, der skal bidrage til en fossilfri varme og energiforsyning.
Over tid har kommunerne i hovedstadsregionen reduceret CO2-udledningen med 10 % i årene fra 2010 til 2014.
Det samlede CO2-udslip var i 2010: 6.181.926 tons mod 5.551.577 tons i 2014, svarende til 3,2 tons pr. indbygger.
For Region Hovedstaden som virksomhed Er der ikke nye data. Klimaregnskab 2015 viser, at den samlede CO2-udledning fra el, varme og transport fra Region Hovedstadens hospitaler, virksomheder og koncerncentre var 109.423 tons i 2015 mod 122.080 tons i baselineåret 2013. Den sparede CO2-udledning som følge af genanvendelse af affald var 3.057 tons i 2015 mod 2.839 tons i baselineåret 2013. Klimaregnskab 2015 er forelagt til godkendelse i miljø- og trafikudvalget og regionsrådet i juni 2016. Næste årlige opdatering vil foreligge via koncernens årlige klimaregnskab til afrapporteringen i 2. kvartal 2017.
Den samlede CO2-udledning fra el, varme og transport fra regionens hospitaler, virksomheder og koncerncentre er faldet med ca. 10 % fra 2013 til 2015 (som ovenfor nævnt fra 122.080 tons til 109.423 tons). Dette dækker over store forskelle mellem energi og transport. På energiområdet (el og varme) er CO2-udledningen faldet med 18 % fra 2013 til 2015, mens CO2-udledningen fra transport er steget med 75 %. Den umiddelbare stigning i CO2-udledningen fra regionens transport på 75 % skyldes, at datakvaliteten på transportområdet forbedres fra år til år. Det indebærer, at det i dag ikke muligt at sammenligne transportdata på tværs af årene 2013-2015. Affaldsressourceområdet er inde i en positiv udvikling. Region Hovedstaden har forbedret CO2-regnskabet for affald med 8 % fra 2013 til 2015.
Driftsmål
Status og fremdrift for alle driftsmål er opgjort i bilag 3-5.
Det bemærkes, at den årlige opdatering af kongeindikatorer, driftsmål og ambitionsniveauer blev igangsat ved seneste kvartårlige afrapportering. De stående udvalg har nu alle afgivet bemærkninger til administrationens forslag, og et samlet forslag forelægges parallelt med denne afrapportering.